
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 24 lipca 2025 r., który dotyczy ustalenia czy Gminie przysługuje i będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego przy zakupie średniego samochodu ratowniczo gaśniczego dla jednostki OSP w ramach realizowanego Projektu współfinansowanego ze środków unijnych, wpłynął 24 lipca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, jest wspólnotą samorządową funkcjonującą na określonym terytorium (jednostka samorządu terytorialnego). Zasady funkcjonowania Wnioskodawcy, w tym zakres działania oraz zadania Gminy, reguluje ustawa z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym.
W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. U podstaw tego założenia leży chęć rozwiązywania problemów społeczności lokalnych oraz zagwarantowania im świadczeń publicznych na co najmniej minimalnym poziomie. W tym celu, prawodawca, mocą art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, nałożył na gminy określone zadania własne ukierunkowane na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej.
W katalogu tym zostały wskazane m.in. następujące zadania własne Gminy:
- sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), oraz
- sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).
W związku ze stojącymi przed Gminą wyzwaniami związanymi ze zmianą klimatu oraz wynikającym z tego wzrostem ryzyka występowania na obszarze Gminy katastrof naturalnych oraz klęsk żywiołowych, Gmina, jako Partner bierze udział w projekcie pn. „(...)”, nr projektu: (...), nr naboru: (...), w ramach Programu (...).
Mając na uwadze, iż zmieniający się klimat przyczynia się do wzrostu częstotliwości występowania katastrof naturalnych oraz klęsk żywiołowych, mogących poważnie wpłynąć na codzienne funkcjonowanie na życie i dobrobyt społeczności lokalnej Gminy, realizacja Projektu stanowi niewątpliwie zadanie własne Gminy, które wpisuje się w wyznaczone Gminie zadania z zakresu ochrony przyrody, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Projekt zakłada zakup przez Gminę średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego, a następnie jego nieodpłatne przekazanie, w formie umowy użyczenia, tj. do bezpłatnego użytkowania, na rzecz funkcjonującej na terenie Gminy jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości (...), przyczyniając się do efektywnej reakcji danej OSP na pojawiające się na terenie Gminy sytuacje kryzysowe. Działania podjęte w projekcie mają na celu poprawę gotowości bojowej OSP w (...) oraz jej wsparcie w wypełnieniu wymogów umożliwiających włączenie do Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego (KSRG).
W związku z realizacją Projektu, nastąpi:
- wzmocnienie potencjału służb pełniących kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w gminie oraz w regionie;
- poprawa bezpieczeństwa mieszkańców gminy i regionu poprzez doposażenie jednostki OSP w (...) zapewniającej bezpieczeństwo mieszkańcom regionu;
- poprawa gotowości operacyjnej jednostki OSP w (...) do podejmowania działań ratowniczo gaśniczych;
- poprawa warunków pracy służb OSP w (...) działającej na rzecz bezpieczeństwa i ratownictwa, co przyczyni się do wzrostu atrakcyjności służby w jednostce OSP i w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia ilości ochotników;
- poprawa bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zwiększenie efektywności akcji jednostki OSP w (...) w zakresie ograniczania negatywnych skutków pożarów i powodzi w aglomeracjach miejskich, na terenach wiejskich i leśnych;
- poprawa dostępności i jakości użytkowanego sprzętu przez OSP w (...).
OSP w (...) jest stowarzyszeniem użyteczności publicznej wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń KRS pod numerem (...), OSP funkcjonuje w celu realizacji następujących działań:
1) Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami;
2) Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń;
3) Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi;
4) rozwijanie wśród członków osp kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej;
5) Uczestniczenie i reprezentowanie osp w organach samorządowych i przedstawicielskich;
6) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz statutu.
OSP w (...) nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Udostępniony jednostce OSP w (...) przez Gminę samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez OSP wyłącznie do realizacji jej zadań statutowych o niekomercyjnym charakterze.
Samochód ten nie będzie przeznaczony do użytku przez jednostkę OSP do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, w związku z czym, samochód ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania działalności opodatkowanej VAT.
Zgodnie z budżetem Projektu, wydatki ogółem na zakup średniego samochodu ratowniczo gaśniczego dla jednostki OSP wyniosły (…) zł z czego dofinansowanie uzyskane w ramach Programu to (…) zł. Pozostała kwota w wysokości. (…) zł zostanie pokryta ze środków własnych Gminy.
Faktura z tytułu zakupu wspomnianego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP w (...), w związku z realizacją Projektu, zostanie wystawiona przez dostawcę ww. samochodu na Gminę. W efekcie, samochód ten będzie stanowił własność (środek trwały) Gminy.
Gmina zawarła z OSP w (...) umowę użyczenia tego samochodu, na podstawie której Gmina użycza (jako użyczający), zaś OSP przyjmie do użytkowania (jako biorący do używania) ww. samochód do bezpłatnego używania na potrzeby realizacji przez jednostkę OSP jej zadań statutowych.
Samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do niekomercyjnej (niepodlegającej VAT) działalności związanej z realizacją zadań własnych Gminy.
Projekt obejmuje, jako wydatek kwalifikowalny m.in. podatek VAT. W związku z tym, że Gmina nie dostrzega po swojej stronie prawa do odliczenia VAT wykazanego na wystawionej na nią fakturze z tytułu zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP w (...), budżet Projektu zakłada, że całość wydatków poniesionych na zakup tego samochodu będą stanowiły wydatki kwalifikowane.
Szczegółowe zasady, tryb i warunki, na jakich dokonywane będzie przekazywanie, wykorzystanie i rozliczanie dofinansowania oraz rozliczanie wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Gminę na realizację Projektu reguluje umowa zawarta pomiędzy Gminą, a Województwem pełniącym rolę Lidera Projektu.
Jednym z załączników jest „Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT”, w którym Gmina zobowiązana jest zadeklarować, że realizując Projekt Gmina, ani żaden inny podmiot zaangażowany w Projekt oraz wykorzystujący do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji Projektu, zarówno w fazie realizacyjnej oraz operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie ma prawnych możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT, którego wysokość została wskazana w budżecie Projektu.
Mając na uwadze fakt, iż:
- Gmina jest czynnym podatnikiem VAT,
- do wniosku o przyznanie dofinansowania Gmina złożyła Oświadczenie o kwalifikowalności VAT,
- koszty kwalifikowane Projektu obejmują również podatek VAT,
od Gminy oczekuje się potwierdzenia interpretacją indywidualną przepisów prawa podatkowego braku prawa do odliczenia/zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług w ramach realizowanego Projektu.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje i będzie przysługiwać prawo (tzn. czy istnieją lub będą istnieć prawne możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego przy zakupie średniego samochodu ratowniczo gaśniczego dla jednostki OSP w (...) w ramach realizowanego Projektu współfinansowanego ze środków unijnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca wyraża przekonanie, że Gminie nie przysługuje i nie będzie przysługiwać prawo (tzn. nie istnieją i nie będą istnieć prawne możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrotu podatku VAT poniesionego przy zakupie średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP w (...) w ramach realizowanego Projektu współfinansowanego ze środków unijnych.
Na gruncie analizowanego zdarzenia istotne znaczenie ma przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.
Powyższa regulacja stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 13 ust. 1 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. nr 347/1), który stanowi, iż „Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami”.
Na tle przytoczonych regulacji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2015 r. (sygn. IBPP3/4512-596/15/MN) wyjaśnił, iż „w zakresie realizacji zadań własnych wykonywanych w oparciu o reżim publicznoprawny Gmina nie jest uznawana za podatnika (co wynika z art. 15 ust. 6 ustawy), tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy”.
Zgodnie z celami przedstawionymi we wniosku o dofinansowanie, poprzez realizację Projektu, Gmina zamierza wesprzeć system ratownictwa służb jednostki OSP w (...) poprzez dostarczenie nowego sprzętu do prowadzenia na obszarze Gminy akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof naturalnych i klęsk żywiołowych. Będą to zatem działania zmierzające do zaspokojenia przez Wnioskodawcę zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, co uzasadnia twierdzenie, iż w związku z realizacją Projektu Gmina będzie działała jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne, nie jako podatnik VAT.
Realizując przedmiotowe zadanie Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji.
Zakupiony przez Gminę, w ramach Projektu, średni samochód ratowniczo-gaśniczy nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania działalności gospodarczej.
Samochód ten został nieodpłatnie użyczony funkcjonującej na terenie Gminy jednostce OSP w (...) w celu realizacji przez tą jednostkę jej zadań statutowych, pokrywających się z niekomercyjnymi celami Projektu, ukierunkowanymi na realizację zadań własnych Gminy związanych z ochroną środowiska, bezpieczeństwem publicznym oraz ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową. Samochód ten nie będzie zatem wykorzystywany do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT.
Z pewnością, za czynność odpłatną nie można uznać bezpłatnego użyczenia tego samochodu funkcjonującej na terenie Gminy jednostce OSP w (...). W opisanym stanie nie występuje i nie wystąpi zatem wzajemne świadczenie usług o charakterze odpłatnym, podlegające opodatkowaniu VAT.
Mając na uwadze powyższe, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca jest zdania, iż Gminie nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku ze stojącymi przed Gminą wyzwaniami związanymi ze zmianą klimatu oraz wynikającym z tego wzrostem ryzyka występowania na obszarze Gminy katastrof naturalnych oraz klęsk żywiołowych, Gmina jako Partner bierze udział w projekcie pn. „(...)”.
Mając na uwadze, iż zmieniający się klimat przyczynia się do wzrostu częstotliwości występowania katastrof naturalnych oraz klęsk żywiołowych, mogących poważnie wpłynąć na codzienne funkcjonowanie na życie i dobrobyt społeczności lokalnej Gminy, realizacja Projektu stanowi zadanie własne Gminy, które wpisuje się w wyznaczone Gminie zadania z zakresu ochrony przyrody, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Projekt zakłada zakup przez Gminę średniego samochodu ratowniczo gaśniczego, a następnie jego nieodpłatne przekazanie, w formie umowy użyczenia, tj. do bezpłatnego użytkowania, na rzecz funkcjonującej na terenie Gminy jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości (...), przyczyniając się do efektywnej reakcji danej OSP na pojawiające się na terenie Gminy sytuacje kryzysowe. Działania podjęte w projekcie mają na celu poprawę gotowości bojowej OSP w (...) oraz jej wsparcie w wypełnieniu wymogów umożliwiających włączenie do Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego (KSRG).
W związku z realizacją Projektu, nastąpi:
- wzmocnienie potencjału służb pełniących kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w gminie oraz w regionie;
- poprawa bezpieczeństwa mieszkańców gminy i regionu poprzez doposażenie jednostki OSP w (...) zapewniającej bezpieczeństwo mieszkańcom regionu;
- poprawa gotowości operacyjnej jednostki OSP w (...) do podejmowania działań ratowniczo gaśniczych;
- poprawa warunków pracy służb OSP w (...) działającej na rzecz bezpieczeństwa i ratownictwa, co przyczyni się do wzrostu atrakcyjności służby w jednostce OSP i w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia ilości ochotników;
- poprawa bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zwiększenie efektywności akcji jednostki OSP w (...) w zakresie ograniczania negatywnych skutków pożarów i powodzi w aglomeracjach miejskich, na terenach wiejskich i leśnych;
- poprawa dostępności i jakości użytkowanego sprzętu przez OSP w (...).
OSP w (...) nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Udostępniony jednostce OSP w (...) przez Gminę samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez OSP wyłącznie do realizacji jej zadań statutowych o niekomercyjnym charakterze.
Samochód ten nie będzie przeznaczony do użytku przez jednostkę OSP do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, w związku z czym, samochód ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania działalności opodatkowanej VAT.
Faktura z tytułu zakupu wspomnianego średniego samochodu ratowniczo gaśniczego dla jednostki OSP w (...), w związku z realizacją Projektu, zostanie wystawiona przez dostawcę ww. samochodu na Gminę.
Gmina zawarła z OSP w (...) umowę użyczenia tego samochodu, na podstawie której Gmina użycza (jako użyczający), zaś OSP przyjmie do użytkowania (jako biorący do używania) ww. samochód do bezpłatnego używania na potrzeby realizacji przez jednostkę OSP jej zadań statutowych.
Samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do niekomercyjnej (niepodlegającej VAT) działalności związanej z realizacją zadań własnych Gminy.
Przy tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wyrażone we wniosku wątpliwości dotyczą tego czy Gminie przysługuje i będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego przy zakupie średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP w (...) w ramach realizowanego Projektu współfinansowanego ze środków unijnych.
Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony.
Jak wynika z opisu sprawy, zakupiony przez Gminę średni samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do niekomercyjnej (niepodlegającej VAT) działalności związanej z realizacją zadań własnych. Samochód ratowniczo-gaśniczy będzie nieodpłatnie przekazany przez Gminę na podstawie umowy użyczenia jednostce OSP, która będzie wykorzystywać go na potrzeby realizacji zadań statutowych.
Ponadto z wniosku wynika, że zadanie na realizację którego otrzymali Państwo dofinansowanie wpisuje się w zadania własne Gminy, do których - zgodnie z podaną informacją - należy między innymi zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Skoro więc nabycie średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego związane będzie z realizacją projektu w ramach wykonywania zadań własnych, to zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, w zakresie realizacji tego projektu nie działają/nie będą działali Państwo jako podatnik VAT.
W konsekwencji, stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy, nie mają i nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu średniego samochodu ratowniczo gaśniczego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Wobec tego, nie przysługuje i nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy więc uznać, że Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy zauważyć, że pojęcie „koszty kwalifikowane” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
