Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2025 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 24 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania planowanej sprzedaży (dostawy) towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów za WSTO, opodatkowanej na terytorium Polski oraz rozliczenia tej transakcji w ramach VAT-OSS w Niemczech. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem, które wpłynęło 9 czerwca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. AG (dalej: „A. AG”, „Spółka”, Wnioskodawca”) jest spółką z siedzibą na terytorium Niemiec. A. AG jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT oraz jako podatnik VAT-UE (dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych). A. AG prowadzi działalność w branży (…).

Spółka posiada w Polsce oddział o nazwie B. AG (Spółka Akcyjna) oddział w Polsce, (dalej: „Oddział”) z siedzibą przy (…), który jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…), NIP: (…) oraz REGON (…). Oddział został zarejestrowany (…) 2023 r. W ramach Oddziału realizowana jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna za pośrednictwem własnych sklepów stacjonarnych oraz sklepów franczyzowych.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka oprócz sprzedaży prowadzonej na terytorium Niemiec, planuje prowadzić również bezpośrednio sprzedaż (dostawę) towarów do innych państw członkowskich Unii Europejskiej, w szczególności do Polski.

Zgodnie z obecnymi założeniami, sprzedaż towarów do innych państw członkowskich Unii Europejskiej (w tym Polski) będzie odbywać się za pośrednictwem zewnętrznych platform internetowych (głównie (…)), które nie są własnością Spółki ani nie należą do Grupy. Sprzedaż za pośrednictwem platform internetowych będzie niezależna od działalności Oddziału i będzie koordynowana centralnie przez Spółkę, tj. wszelkie czynności dotyczące sprzedaży za pośrednictwem platform będą wykonywane przez pracowników Spółki, zlokalizowanych w Niemczech. Pracownicy, którzy pracują dla Oddziału i są zlokalizowani w Polsce nie będą uczestniczyć w żadnym z etapów procesu sprzedaży produktów przez platformy internetowe.

Nabywcami towarów będą w szczególności podmioty niebędące podatnikami (dalej: „konsumenci”). Towary będące przedmiotem sprzedaży będą transportowane z Niemiec (z magazynu Spółki znajdującego się w tym kraju) na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, właściwego dla danego nabywcy.

Powyższe oznacza, że w przypadku sprzedaży towarów do:

a)konsumentów z Polski („polscy konsumenci”) - transport (wysyłka) rozpocznie się w Niemczech a zakończy się w Polsce,

b)konsumentów z innych niż Polska państw członkowskich UE („pozostali konsumenci”) - transport (wysyłka) towaru rozpocznie się w Niemczech a zakończy się w docelowym (właściwym dla nabywcy) państwie członkowskim UE.

Transport towarów będzie zlecany przez Spółkę innym podmiotom (przewoźnikom, w szczególności firmom kurierskim). W ramach Spółki jest wyodrębniony zespół logistyczny, zlokalizowany w Niemczech, który będzie zajmować się całościowo procesem wysyłki towarów z Niemiec do konsumentów.

Jak wspomniano powyżej, Oddział nie będzie uczestniczyć w procesie sprzedaży wyżej opisanych produktów do polskich konsumentów, nie będzie stanowić żadnego elementu łańcucha dostaw oraz nie będzie uczestniczyć w procesie fakturowania, wysyłki towarów a także nie będzie zaangażowany w działalność posprzedażową (w szczególności nie będzie zajmować się przyjmowaniem i rozpatrywaniem reklamacji od konsumentów oraz nie będzie kontaktować się w żaden inny sposób z konsumentami). W przypadku zwrotu towarów proces całościowo będzie odbywał się pomiędzy A. AG a konsumentem bezpośrednio lub za pośrednictwem operatora platformy internetowej (np. (…)) Oddział tym samym nie będzie uczestniczył w tym procesie oraz nie będzie odbiorcą żadnych towarów zwróconych przez konsumentów (takie towary będą przesyłane bezpośrednio z Polski do magazynu w Niemczech).

Wśród sprzedawanych przez Spółkę towarów nie będą znajdowały się:

  • nowe środki transportu,
  • towary, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj. towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
  • towary, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o VAT (tj. dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane).

Wnioskodawca przewiduje, że całkowita wartość dostawy towarów z Niemiec do polskich konsumentów (tj. z Niemiec do Polski) oraz pozostałych konsumentów (tj. z Niemiec do innych niż Polska państw członkowskich UE) będzie przekraczała rocznie kwotę 10 000 euro.

Spółka planuje zarejestrować się do procedury One Stop Shop (dalej również: „VAT-OSS”) w Niemczech, które będzie dla Wnioskodawcy tzw. państwem członkowskim identyfikacji.

Spółka nie jest i nie będzie operatorem interfejsu elektronicznego ułatwiającego dostawy towarów w rozumieniu art. 7a ustawy o VAT.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług

1.Czy przedstawioną we wniosku planowaną sprzedaż (dostawę) towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów należy uznać za WSTO w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o VAT?

2.Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze, Wnioskodawca (zarejestrowany na terytorium Polski dla celów podatku VAT i posiadający w Polsce Oddział) będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce z tytułu WSTO dokonywanej na rzecz polskich konsumentów w sytuacji, gdy transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce, ale podatek zostanie rozliczony przez Wnioskodawcę w ramach procedury VAT-OSS w Niemczech?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.Przedstawioną we wniosku planowaną sprzedaż (dostawę) towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów należy uznać za WSTO w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o VAT.

2.W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce z tytułu WSTO dokonywanej na rzecz polskich konsumentów. Podatek ten powinien zostać rozliczony w ramach procedury VAT-OSS w Niemczech, które będzie dla Wnioskodawcy tzw. państwem członkowskim identyfikacji. Bez wpływu na to pozostaje okoliczność, że Wnioskodawca jest zarejestrowany do celów VAT w Polsce oraz posiada tu Oddział.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1

1.1.Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy o VAT przez WSTO rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędąca podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9 lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem, że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

W świetle powyższej regulacji, warunkiem uznania dostawy towarów za WSTO jest to, aby:

1)Towary były wysyłane lub transportowane z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów:

W konsekwencji, towary muszą być w wyniku dostawy przetransportowane z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego. Bez takiego przemieszczenia towarów nie mamy do czynienia z WSTO;

Wysyłka towarów nie musi jednak następować z Polski. Także wysyłka z innego państwa członkowskiego może stanowić WSTO w rozumieniu polskich przepisów ustawy o VAT;

2)Towary były wysyłane lub transportowane przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów:

Określenie, że wysyłka (transport) towarów ma być dokonywany przez dostawcę lub na jego rzecz oznacza, że WSTO ma miejsce także wówczas, gdy dostawca zleca transport towarów (nawet jeśli kosztami transportu ostatecznie obciąża swego klienta);

Jeśli sam dostawca dokonuje transportu (wysyłki) towarów, to także wówczas spełnione są przesłanki WSTO;

3)Towary były wysyłane lub transportowane do nabywcy posiadającego określony status podatkowy:

Warunek ten jest spełniony zasadniczo wtedy, gdy nabywca jest: (a) podatnikiem (względnie osobą prawną), który nie ma obowiązku rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (z powodu wyłączeń lub zwolnień); albo (b) podmiotem niebędącym podatnikiem (tj. konsumentem);

4)Dostarczane towary nie były nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:

Przedmiotem dostawy nie mogą być więc nowe środki transporty oraz towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz.

1.2.Dostawy towarów dokonywane przez A. AG na rzecz polskich konsumentów jako WSTO

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego planowane dostawy towarów, które będą dokonywane przez A. AG na rzecz polskich konsumentów spełniają powyżej wskazane przesłanki i wobec tego powinny zostać uznane za WSTO. W analizowanym przypadku:

1)Towary będą w wyniku dostawy wysyłane z Niemiec do Polski (tj. transport/wysyłka towaru rozpocznie się w Niemczech a zakończy się w Polsce),

2)Spółka będzie zlecać transport towarów do Polski innym podmiotom (przewoźnikom, w szczególności firmom kurierskim),

3)Nabywcami będą polscy konsumenci, tj. podmioty niebędące podatnikami,

4)Przedmiotem sprzedaży (dostawy) nie będą środki transportu ani towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 2:

2.1.Miejsce dostawy towarów w przypadku WSTO - uwagi ogólne

  • Zasada ogólna ustalania miejsca dostawy towarów w przypadku WSTO

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów w przypadku WSTO jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy (dalej również: „zasada ogólna”).

  • Wyłączenia od stosowania zasady ogólnej

Powyższej zasady ogólnej ustalania miejsca dostawy przy WSTO nie stosuje się jednak w dwóch przypadkach.

Po pierwsze, analizowana zasada ogólna nie znajduje zastosowania do dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków i towarów używanych, gdy podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o VAT. Potwierdzają to objaśnienia podatkowe z dnia 1 września 2021 r. w zakresie tzw. pakietu VAT e-commerce wprowadzonego ustawą z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej: „Objaśnienia podatkowe w sprawie pakietu e-commerce” lub „Objaśnienia podatkowe”).

Po drugie, stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy o VAT przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania (tj. nie stosuje się zasady ogólnej), jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykle miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykle miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000,00 zł (dalej: „próg kwotowy”).

Na marginesie Wnioskodawca zwraca uwagę, że art. 22a ust. 2 ustawy o VAT przewiduje możliwość rezygnacji z drugiego ze wskazanych wyłączeń. Nie jest to jednak istotne w omawianej sprawie.

  • Konsekwencje związane z zastosowaniem wyłączenia (wyłączeń) od zasady ogólnej ustalania miejsca dostawy przy WSTO

Jeżeli znajduje zastosowanie wyłączenie od zasady ogólnej, wówczas miejsce dostawy przy WSTO jest ustalane zgodnie z art. 22 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Znajduje to potwierdzenie we wcześniej przywołanych Objaśnieniach podatkowych w sprawie pakietu e-commerce.

  • Podsumowanie w zakresie ustalania miejsca dostawy przy WSTO

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku WSTO:

  • Znajduje zastosowanie - co do zasady - zasada ogólna, zgodnie z którą miejscem dostawy towarów w przypadku WSTO (tj. krajem, w którym WSTO podlega opodatkowaniu VAT) jest miejsce (kraj), w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy,
  • Powyższej zasady nie stosuje się w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy mamy do czynienia z towarami, w przypadku których podstawa opodatkowania jest ustalana zgodnie z procedurami szczególnymi (dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane). Po drugie, gdy spełnione są przesłanki wskazane w art. 22a ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności, gdy nie jest przekroczony wskazany próg kwotowy.
  • Jeżeli zasada ogólna nie ma zastosowania, wówczas miejscem dostawy towarów jest miejsce (kraj), w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

2.2.Miejsce dostawy towarów w przypadku WSTO dokonywanej przez Wnioskodawcę

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, przedmiotem sprzedaży nie będą towary, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o VAT (tj. dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane). Nie znajdzie w tym zakresie zatem zastosowania pierwsze ze wskazanych wyłączeń od zasady ogólnej.

Ponadto, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, przewiduje się, że całkowita wartość dostawy towarów z Niemiec do polskich konsumentów (tj. z Niemiec do Polski) oraz pozostałych konsumentów (tj. z Niemiec do innych niż Polska państw członkowskich UE) będzie przekraczała rocznie kwotę 10 000 euro. Nie znajdzie w tym zakresie również zastosowania drugie ze wskazanych wyłączeń od zasady ogólnej z uwagi na przekroczenie progu kwotowego.

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym planowaną sprzedaż towarów z Niemiec na rzecz polskich konsumentów należy uznać za WSTO, to miejsce dostawy towarów - przy założeniu przekroczenia ww. progu kwotowego - powinno być ustalane zgodnie z zasadą ogólną. W konsekwencji, miejscem (krajem) jej opodatkowania będzie miejsce (kraj), w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy, tj. Polska.

2.3.Sposób rozliczenia WSTO - uwagi ogólne

  • Uwagi wstępne

Zdaniem Wnioskodawcy, sama okoliczność, że WSTO będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce nie oznacza, że transakcja ta powinna zostać rozliczona przez Spółkę w Polsce (tj. w polskiej deklaracji). Przepisy przewidują bowiem szczególną procedurę rozliczania WSTO. Poniżej Wnioskodawca przedstawia dodatkowe uwagi w tym zakresie.

  • Przepisy ustawy o VAT

Zgodnie z art. 130a pkt 2 lit. a ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO).

Stosownie do art. 130a pkt 2a lit. a ustawy o VAT przez państwo członkowskie konsumpcji rozumie się w przypadku WSTO państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Na podstawie art. 130a pkt 2b lit. a ustawy o VAT przez państwo członkowskie identyfikacji - w przypadku podatników, którzy posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium UE - rozumie się państwo członkowskie w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W myśl art. 130a pkt 3 ustawy o VAT, przez procedurę unijną - rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c (m.in. z tytułu WSTO) państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

Zgodnie z art. 130b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 130c ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy zidentyfikowani na potrzeby procedury unijnej są obowiązani składać za pomocą środków komunikacji elektronicznej deklaracje na potrzeby rozliczenia VAT, do właściwego urzędu skarbowego, niezależnie od tego, czy dostawy towarów i świadczenia usług objęte procedurą unijną miały miejsce.

Powyższe regulacje przewidują tzw. procedurę unijną, nazywaną również procedurą VAT One Stop Shop (VAT-OSS). Procedura ta ma na celu rozliczenie VAT należnego z tytułu określonych czynności, m.in. z tytułu WSTO, państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. W przypadku WSTO państwo członkowskie konsumpcji to państwo zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, a państwo członkowskie identyfikacji - w przypadku podatników, którzy posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium UE - państwo, w którym podatnik dokonujący WSTO ma siedzibę działalności gospodarczej.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem procedury VAT-OSS.

Brak obowiązku rejestracji do celów podatku VAT w państwach członkowskich, do których są dostarczane towary nie jest jednak jedyną korzyścią. Procedura ta umożliwia bowiem także m.in. deklarowanie i płacenie należnego podatku VAT (m.in. w tytułu WSTO) w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji.

Przedsiębiorca, który ma zamiar skorzystać z procedury VAT-OSS, musi zarejestrować się do tej procedury tylko w jednym państwie członkowskim - tj. państwie członkowskim identyfikacji.

Co istotne, w świetle przepisów, procedura VAT-OSS ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów (WSTO) objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia dodatkowe uwagi w tym zakresie.

2.4.Procedura VAT-OSS a posiadanie statusu czynnego podatnika VAT na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji

W ocenie Wnioskodawcy przepisy ustawy o VAT regulujące stosowanie procedury VAT-OSS nie uzależniają rozliczenia WSTO w tej procedurze od tego, czy podatnik jest zarejestrowany do celów VAT na terytorium państwa członkowskiego, w którym kończy się wysyłka lub transport towarów (tj. państwa członkowskiego konsumpcji).

Potwierdzają to Objaśnienia podatkowe w sprawie pakietu e-commerce. We wskazanych Objaśnieniach został przedstawiony następujący przykład (nr 39): „Przedsiębiorca z siedzibą działalności gospodarczej w Polsce sprzedaje towary konsumentom we Francji i Włoszech za pośrednictwem swojej strony internetowej (sklepu online). Towary są wysyłane do konsumentów z magazynu w Polsce. Przedsiębiorca jest zarejestrowany na VAT we Francji i Włoszech, gdzie rozlicza podatek VAT należny z tytułu tej sprzedaży. Przedsiębiorca od 1 lipca 2021 r. chce rozliczać podatek VAT należny z tytułu dokonywanej sprzedaży przez OSS”.

Jednocześnie, z Objaśnień wynika, że: „W tej sytuacji przedsiębiorca jest obecnie zarejestrowany dla celów VAT we Francji i Włoszech, jednakże od 1 lipca 2021 r. chce korzystać z OSS. Przedsiębiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, zatem państwem członkowskim identyfikacji będzie Polska. W celu dokonania rejestracji do procedury unijnej przedsiębiorca powinien złożyć do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście zgłoszenie informujące w zakresie unijnej procedury szczególnej rozliczania VAT (VIU-R). Po dokonaniu rejestracji przedsiębiorca zadeklaruje i zapłaci podatek VAT należny we Francji i Włoszech za pośrednictwem OSS.”.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższy przykład zawarty w Objaśnieniach wprost potwierdza stanowisko Wnioskodawcy. Przykład ten jasno pokazuje, że podatnik zarejestrowany do procedury VAT-OSS (w przypadku przedstawionym w objaśnieniach - w Polsce) jest obowiązany rozliczać w tej procedurze WSTO do Francji i Włoch, mimo że jest on zarejestrowany do celów podatku VAT w tych państwach.

2.5.Procedura VAT-OSS a posiadanie Oddziału na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy o VAT nie uzależniają również stosowania procedury VAT- OSS w stosunku do WSTO od tego, czy podatnik posiada Oddział na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji.

Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Dyrektor KIS”) z dnia 15 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.268.2022.2.JSZ).

Powyższa interpretacja dotyczyła sprawy, w której podatnik VAT zarejestrowany do procedury VAT- OSS w Polsce posiadał Oddział w Niemczech i miał wątpliwość, czy WSTO z Polski do niemieckich konsumentów (podlegająca opodatkowaniu w Niemczech) powinna zostać rozliczana w ramach procedury VAT-OSS czy poza tą procedurą (w Niemczech). W wydanej interpretacji Dyrektor KIS rozstrzygnął, że w związku z rejestracją do procedury VAT-OSS w Polsce podatnik powinien rozliczać podatek VAT należny od WSTO w ramach tej procedury. W rezultacie Dyrektor KIS stwierdził również, że podatnik nie może rozliczać podatku VAT należnego: (1) w Niemczech (poza procedurą VAT-OSS) od WSTO z Polski do Niemiec oraz (ii) w procedurze VAT-OSS w Polsce w przypadku WSTO do innych państw członkowskich UE. Jednocześnie Dyrektor KIS podkreślił, że podatnik jest zobowiązany do rozliczania podatku VAT należnego od wszystkich czynności objętych tą procedurą wyłącznie w jej ramach. Oznacza to, że zarówno WSTO z Polski do Niemiec, jak i z Polski do innych państw członkowskich UE musi być rozliczana w procedurze VAT-OSS w Polsce.

Interpretacja ta została wydana w odwrotnym stanie faktycznym (tj. dotyczyła polskiego podatnika posiadającego Oddział w Niemczech), niemniej w ocenie Wnioskodawcy wnioski z niej wynikające powinny znajdować odpowiednie zastosowanie również w analizowanej sprawie. Z interpretacji tej jasno bowiem wynika, że posiadanie Oddziału w państwie członkowskim konsumpcji nie uzasadnia odstąpienia od zasady określonej w przepisach ustawy o VAT, zgodnie z którą cała WSTO podatnika zarejestrowanego w procedurze VAT-OSS powinna być rozliczana w ramach tej procedury.

2.6.Sposób rozliczenia WSTO w przypadku dostaw towarów dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz polskich konsumentów

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, A. AG zamierza zarejestrować się do celów procedury VAT-OSS w Niemczech, które będzie dla Spółki tzw. państwem członkowskim identyfikacji.

Zgodnie zatem z powołanymi wyżej przepisami, podatek VAT należny z tytułu WSTO, która będzie dokonywana na rzecz polskich konsumentów powinien zostać rozliczony w Niemczech za pośrednictwem procedury VAT-OSS. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce (tj. w polskiej deklaracji). Bez wpływu na to pozostaje okoliczność, że Wnioskodawca jest zarejestrowany do celów VAT w Polsce oraz posiada Oddział, co potwierdzają przywołane wcześniej Objaśnienia podatkowe i interpretacja indywidualna.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług (pytania oznaczone we wniosku nr 1-2), zaś w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych (pytania oznaczone we wniosku nr 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.