
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy braku uprawnienia do rozliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia działki niezabudowanej nr 1.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 czerwca 2025 r. (data wpływu 9 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca zamierza nabyć niezabudowaną nieruchomość gruntową, oznaczoną nr 1 (…) o obszarze 0,1940 ha (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści metrów kwadratowych), obręb numer (…), położonej w (…) przy ulicy (…), województwo (…), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (…).
Działka będąca przedmiotem sprzedaży pozostaje niezabudowana i nie ma dla niej obecnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego ani decyzji o warunkach zabudowy, a zakwalifikowana jest do grupy o oznaczeniu: „Bp” - tj. zurbanizowane tereny niezabudowane.
Sprzedający nie prowadził działalności gospodarczej na tej nieruchomości, a jedynie wystawił ją do sprzedaży. Sprzedający jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż:
1.Z tytułu prowadzenia jakiej działalności są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
PKD 2025 - 38.12.Z - Zbieranie odpadów niebezpiecznych.
2.Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali zakupioną działkę, tj. czy do czynności:
-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
-zwolnionych od podatku od towarów i usług,
-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
3.Czy sprzedaż działki nastąpi w ramach prowadzonej przez Sprzedającego działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?
Tak.
4.Czy Sprzedający z tytułu sprzedaży działki wystawi fakturę; czy na fakturze zostanie wykazana kwota podatku VAT?
Tak, będzie to faktura VAT ze stawką zwolnioną „ZW”.
5.Z tytułu prowadzenia jakiej działalności Sprzedający jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz w jakiej formie organizacyjnej Sprzedający prowadzi działalność gospodarczą (np. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka)?
Sprzedający jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Sprzedający prowadzi działalność 55.20.Z - Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania.
6.Kiedy i w jakim celu Sprzedający nabył działkę nr 1?
W celach inwestycyjnych w dniu 31 lipca 2000 r.
7.Czy Sprzedający nabył działkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT?
Tak.
8.W ramach jakich czynności Sprzedający nabył ww. działkę i czy nabycie zostało udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
W ramach umowy przeniesienia prawa własności nieruchomości i prawa użytkowania wieczystego.
9.Czy w związku z nabyciem ww. działki Sprzedającemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, z jakiej przyczyny nie miał tego prawa?
Nie, bo nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
10.W jaki konkretnie sposób Sprzedający wykorzystywał/wykorzystuje działkę nr 1 w całym okresie posiadania?
Nie wykorzystuje jej, leży odłogiem.
11. Czy działka nr 1 była/jest przez Sprzedającego udostępniana osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze? Jeśli tak prosimy wskazać:
a)w jakim okresie i na podstawie jakiej umowy była/jest udostępniana?
b)czy czynność ta była/jest odpłatna?
Nie była. Nieruchomość nie jest zabudowana.
12.Jakie czynności w stosunku do działki objętej zakresem wniosku Sprzedający podejmował/będzie podejmował? Czy podejmował/będzie podejmował działania takie jak uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieć energetyczną, gazową, wodno-kanalizacyjną, itp., ogrodzenie terenu, ponosił inne nakłady wpływające na zwiększenie wartości/uatrakcyjnienie tej działki?
Sprzedający planuje tylko sprzedaż działki wnioskodawcy. Nie podejmował innych działań i nie czynił nakładów.
13.W jaki sposób nawiązali Państwo kontakt ze Sprzedającym? Czy Sprzedający aktywnie poszukiwał nabywcy? Czy zawarł umowę z pośrednikiem, zamieścił jakiekolwiek ogłoszenia o sprzedaży działki, podejmował działania marketingowe w celu sprzedaży działki wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia? Jeśli tak, prosimy wskazać jakie?
Sprzedający wystawił ogłoszenie, na które wnioskodawca zareagował. Co do reszty działań to wnioskodawca nic o nich nie wie.
14.Czy Sprzedający w związku ze sprzedażą działki udzielał pełnomocnictw/upoważnień do działania w jego imieniu i na jego rzecz? Jeżeli tak, prosimy wskazać komu pełnomocnictwa/upoważnienia zostały udzielone i jaki jest ich zakres, jakie konkretnie czynności podejmował/będzie podejmował podmiot działający jako pełnomocnik Sprzedającego - prosimy wymienić te czynności?
Zgodnie z wiedzą wnioskodawcy takie pełnomocnictwa/upoważnienia nie były udzielane.
15.Jakie pozwolenia, decyzje zostały/zostaną wydane przed sprzedażą działki objętej zakresem wniosku? Z czyjej inicjatywy nastąpiło/nastąpi wydanie tych decyzji/pozwoleń?
Żadne pozwolenia/decyzje nie będą wydane przed sprzedażą.
Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy z tytułu sprzedaży niezabudowanej działki, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i braku decyzji o warunkach zabudowy, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie uprawnienie do rozliczenia podatku naliczonego od tejże transakcji jako transakcji zwolnionej z podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży działki objętej stanem faktycznym opisanym w niniejszym wniosku, sprzedający ma prawo do zastosowania stawki: „zwolnione”, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, „zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane”.
Działka będąca przedmiotem sprzedaży spełnia warunek pierwszy określony w przepisie wskazanym powyżej, gdyż jest ona terenem niezabudowanym.
Jeśli chodzi o drugą część przepisu - iż ma to być teren inny niż teren budowlany - Wnioskodawca uważa, że również jego działka spełnia warunek określony w tej części przepisu.
Jak wyjaśnia ustawodawca – „teren budowlany (...) to grunt przeznaczony pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (...)”.
Biorąc pod uwagę, iż działka będąca przedmiotem sprzedaży nie posiada ani planu zagospodarowania przestrzennego ani decyzji o warunkach zabudowy - zasadne jest aby przyjąć tezę, iż zgodnie z zapisem w ustawie zacytowanym powyżej, działka Wnioskodawcy nie spełnia żadnego z kryteriów, aby móc uznać ją za teren budowlany.
W związku z czym zasadne jest, zdaniem Wnioskodawcy, aby przy sprzedaży zastosować stawkę: „Zwolnioną” powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie uprawnienie do rozliczenia podatku naliczonego z tejże transakcji.
Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 czerwca 2013 r., nr IPTPP2/443-298/13-2/AW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy należy przyjąć, że zbycie nieruchomości zabudowanych, jak i niezabudowanych traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo nabyć działkę nr 1. Sprzedającym działkę jest Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka nabyła ww. działkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w celach inwestycyjnych w dniu 31 lipca 2000 r. Sprzedaż działki nr 1 nastąpi w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.
Uwzględniając okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż działki przez Spółkę, będzie dostawą dokonywaną w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, przez podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a tym samym transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się:
Grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Zgodnie z przedstawionymi okolicznościami sprawy, dla działki niezabudowanej nr 1, będącej przedmiotem sprzedaży, nie ma obecnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego ani decyzji o warunkach zabudowy. Zatem ww. działka nie spełnia definicji terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.
W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Zatem w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy dostawa prawa własności działki nr 1 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości dotyczących tego czy w związku z nabyciem ww. działki będą Państwo uprawnieni do rozliczenia podatku naliczonego, w przypadku gdy transakcja sprzedaży działki będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Należy zauważyć, iż – jak wyżej wskazano – dostawa działki niezabudowanej nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, tym samym nie wystąpi podatek należny, który mógłby podlegać odliczeniu. W konsekwencji Państwo nie będziecie mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. działki.
Zatem Państwa stanowisko zgodnie, z którym nie będą mieli Państwo prawa do rozliczenia podatku naliczonego, przy transakcji sprzedaży działki, która będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i braku decyzji o warunkach zabudowy uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, zaznaczam, że niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla sprzedającego, o którym mowa we wniosku.
Ponadto, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
