
Temat interpretacji
Czy Powiat może odzyskać VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. ?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Powiat - jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym od 01.12.2005r.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika, np. Powiatu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powiat realizując swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 1592 z późn.zm,), a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia występuje z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 4.2 E-usługi publiczne RPO Województwa projektu pod nazwą ... polegającego na:
- Zakupie 70 komputerów, 52 drukarek, 1 serwera, wymianie 10 aktywnych urządzeń sieciowych (switchy) oraz położeniu 200mb kabla UTP.
- Budowie zintegrowanego
systemu informatycznego, na który składają się:
- aktualizacja istniejącego systemu informatycznego,
- rozbudowa systemu informatycznego w części medycznej,
- rozbudowa systemu informatycznego w części administracyjnej.
Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.
Powiat będzie inwestorem przedmiotowej inwestycji, zaś Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zwolnione od podatku zgodnie z załącznikiem nr 4, poz. 9 do ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1), będzie realizatorem i użytkownikiem wszystkich produktów projektu.
Zatem Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu, które nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
W zakresie tego projektu Powiat nie będzie również miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić.
Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. pochodzenia środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Powiat nie spełnia tych warunków w związku z tym nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.
Przedmiotem Projektu jest budowa zintegrowanego systemu informatycznego w SPZOZ polegająca na aktualizacji i wdrożeniu nowoczesnego i kompleksowego narzędzia informatycznego wspomagającego obsługą całej Placówki. Przedmiotem Projektu jest także zakup sprzętu komputerowego, niezbędnego do wdrożenia nowych modułów służących usprawnieniu funkcjonowania SPZOZ. W wyniku realizacji Projektu nastąpi wzrost potencjału instytucjonalnego służby zdrowia, podniesienie jakości i realizacji usług publicznych oraz poprawa stanu jakościowego i ilościowego infrastruktury ICT.
Realizacja całego Projektu składa się z pięciu zadań:
- Przygotowanie projektu
- Budowa zintegrowanego systemu informatycznego, na który składają się:
- Aktualizacja systemu H.
- Rozbudowa systemu H. - część medyczna
- Rozbudowa systemu H. - część administracyjna
- Dokumentacja elektroniczna
- Medyczny Portal Informacyjny
- Zakup sprzętu komputerowego
- Szkolenia pracowników
- Zarządzanie projektem
- Informacja i promocja
Zadanie 1 obejmuje przygotowanie dokumentów analitycznych (studium wykonalności), wymaganych w regulaminie konkursu. Zadanie będzie realizowane w okresie I - II kwartał 2012 roku.
Zadanie 2 to najważniejszy etap całego Projektu. Jego celem jest aktualizacja i rozbudowa oprogramowania obecnie wykorzystywanego w SPZOZ i dostosowanie go do aktualnych potrzeb Placówki. Działanie przeprowadzone zostanie w IV kwartale 2012 roku i będzie się składać i następujących zadań:
- Aktualizacja systemu H. - aktualizacja ta jest niezbędna w celu dostosowania systemu do wymagań producenta w zakresie umożliwienia jego rozbudowy o nowe moduły.
- Rozbudowa systemu H. - część medyczna - licencja, instalacja i konfiguracja (wdrożenie) - w ramach tego działania nastąpi rozbudowa funkcjonalności systemu w zakresie obsługi działalności medycznej. Zakupione zostaną następujące moduły: Ruch Chorych, Zlecenia, Blok Operacyjny, Symulator JGP wbudowany w system RCh, Rejestracja/Recepcja, Gabinet Lekarski, Rehabilitacja, Zakażenia Zakładowe, Punkt Pobrań, Laboratorium Analityczne, Mikrobiologiczne oraz Pracownia Serologii, Bank Krwi.
- Rozbudowa systemu H. - część administracyjna - licencja, instalacja i konfiguracja (wdrożenie) - w ramach tego działania nastąpi rozbudowa funkcjonalności systemu w zakresie obsługi administracyjnej. Zakupione zostaną następujące moduły: Finanse - Księgowość, Rejestr Sprzedaży, Kasa, Wycena Kosztów Normatywnych Świadczeń, Koszty, Kalkulacja Kosztów Leczenia, Budżetowanie, Gospodarka Materiałowa, Obsługa Zamówień i Przetargów, Środki Trwałe, Wyposażenie, Ewidencja Aparatury Medycznej, Kadry, Płace, Ewidencja Czasu Pracy (Grafik).
- Dokumentacja elektroniczna - licencja, instalacja i konfiguracja (wdrożenie) - w ramach tego działania zakupiony zostanie system, który obejmować będzie dokumentację formularzową oraz archiwum dokumentacji papierowej.
- Medyczny Portal Informacyjny - licencja, instalacja i konfiguracja (wdrożenie) - działanie to będzie miało na celu stworzenie Portalu umożliwiającego wymianę informacji z otoczeniem, w tym w szczególności umożliwiający elektroniczną rejestrację pacjentów (e-Rejestracja figurująca w dokumentacji technicznej jako e- Pacjent).
Zadanie 3.
Zakup sprzętu komputerowego - działanie to stanowi element konieczny do skutecznej realizacji Projektu. Obecnie pracownicy SPZOZ . pracują na przestarzałych komputerach, których parametry nie są wystarczające do pełnego wykorzystania wszystkich funkcji oprogramowań i modułów, które mają zostać wdrożone w ramach projektu informatyzacji Placówki. Zakup sprzętu komputerowego realizowany będzie w IV kwartale 2012 roku. Sprzęt komputerowy będzie składał się z następujących elementów: jednostka robocza, monitor, klawiatura + mysz, zasilacz UPS, oprogramowanie systemowe, zarządzające i użytkowe. Łącznie zakupionych zostanie 70 komputerów i 52 drukarki. Ponadto planowany jest zakup jednego serwera aplikacji. Projekt zakłada także okablowanie gabinetów lekarskich, pracowni i poradni SPZOZ oraz wymianę urządzeń aktywnych (switche, routery). W wyniku realizacji przedmiotowego Projektu wyłączonych z użytku zostanie 50 urządzeń komputerowych obsługujących dotychczas SPZOZ .. Będą to urządzenia najstarsze, które ze względu na niskie parametry techniczne nie spełniają już swojej roli. Nowe komputery zostaną umieszczone w następujących jednostkach organizacyjnych SPZOZ: Kadry, Dział Obsługi i Zamówień Publicznych, Rejestracja Poradni Specjalistycznych, Dział Rehabilitacji i Fizykoterapii, Oddział Dziecięcy, Oddział Chirurgii Dziecięcej, Oddział Rehabilitacji, Apteka, Oddział Pulmonologii, Oddział Internistyczny o prof. Kardiologicznym, Oddział Internistyczny o prof. Ogólnym, OIOM, Ortopedia, Chirurgia Ogólna, Ginekologia, Położnictwo, Blok Porodowy, Noworodki + Patologia, Laboratorium, USG oraz w Poradniach Specjalistycznych.
Zadanie 4.
Polegać będzie na przeprowadzeniu szkoleń wśród pracowników SPZOZ, co jest rzeczą niezbędną do odpowiedniego wykorzystania nowych modułów. Bez szkoleń nie będzie możliwe pełne wykorzystanie potencjału oprogramowania a co za tym idzie - usługi nie będą świadczone na poziomie, który system umożliwia. Dlatego też pracownicy (zarówno lekarze, pielęgniarki jak i pracownicy działu administracji) zostaną odpowiednio przeszkoleni w zakresie funkcjonowania i możliwości każdego z modułów. Będą to szkolenia kilkugodzinne w grupach po kilka-kilkanaście osób. Na każde ze szkoleń oddelegowani zostaną ci pracownicy, którzy będą mieli możliwość wykorzystywania danego modułu w swojej pracy. Będą to: lekarze - 82 osoby, pielęgniarki 245 osób, położne - 32 osoby oraz pracownicy administracji - 33 osoby. Szkolenia przeprowadzone zostaną w IV kwartale 2012 roku, bezpośrednio po wdrożeniu nowych oprogramowań i modułów, tak aby natychmiast po wdrożeniu móc wykorzystywać ich wszystkie funkcje.
Zadanie 5.
Wydzielone zostało w celu zagwarantowania sprawnego zarządzania projektem, które jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów i rezultatów. Realizacja projektu wymagać będzie nadzoru nad właściwym jego przebiegiem, wypełniania obowiązków sprawozdawczych oraz rozliczania wydatków zgodnie z wymogami Instytucji Pośredniczącej, wytycznymi programowymi oraz prawem krajowym i unijnym. W tym celu powołany został Zespół Projektu, który tworzą pracownicy Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Zadanie to obejmuje także przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wydatki w ramach tego zadania zostaną poczynione w IV kwartale 2012 roku.
Zadanie 6 ma na celu przeprowadzenia akcji promocyjnej i poinformowanie społeczeństwa o realizacji Projektu, jego zakresie i efektach. W tym celu zostaną podjęte następujące inicjatywy:
- Oznakowanie dokumentacji i sprzętu - wykonanie materiałów promocyjnych oraz projektu logotypu, papieru firmowego i plakietek,
- Upowszechnianie informacji,
- Ogłoszenie prasowe dotyczące rozpoczęcia realizacji i zakończenia projektu,
- Prace nad modyfikacją strony www,
- Wykonanie tablic informacyjnych.
Koszty związane z promocją poniesione zostaną w IV kwartale 2012 roku, kiedy to będą realizowane wszystkie działania mające na celu zakup urządzeń i oprogramowań.
W wyniku realizacji Projektu ... nastąpi poprawa jakości obsługi pacjenta oraz pracy personelu SPZOZ. Wdrożenie rejestracji przez Internet znacznie oszczędzi czas pacjentów oraz pracowników Placówki.
W wyniku realizacji Projektu nastąpi rozszerzenie zakresu automatyzacji pracy personelu medycznego i przechowywania elektronicznych danych medycznych, wprowadzenie wymiany elektronicznych danych medycznych pomiędzy jednostkami służby zdrowia oraz w obrębie samego SPZOZ, udostępnienie zainteresowanym jednostkom służby zdrowia elektronicznych wyników badań obrazowych, wzrost liczby i poziomu e-usług służby zdrowia a także rozszerzenie zakresu automatyzacji pracy personelu niemedycznego. Zwiększy się wiedza personelu SPZOZ w wyniku przebytych szkoleń, zaoszczędzony zostanie czas zarówno pacjentów (dzięki możliwości rejestracji przez Internet) jak i pracowników medycznych i administracyjnych Placówki.
Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Liderem projektu ... jest Powiat. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Powiat. Do zadań Lidera w planowanym projekcje należy: przygotowanie przetargów, finansowanie zakupu sprzętu i oprogramowania wraz z instalacją, wdrożeniem projektu i szkoleniami, dofinansowanie ze środków własnych 15% wydatków kwalifikowanych projektu, nieodpłatnego użyczenia zakupionego sprzętu. Lider będzie odpowiedzialny za czynności związane z organizacją pracy dotyczącą przygotowania postępowania przetargowego, przygotowaniem wniosku o płatność, sprawozdań z realizacji projektu i rozliczeniem projektu.
Do obowiązków Partnera projektu należy: przygotowanie wykazu zadań niezbędnych do realizacji projektu, określenie parametrów technicznych kupowanego sprzętu komputerowego i oprogramowania, przeszkolenia kadry w zakresie obsługi, zakupionego sprzętu i oprogramowania, odbioru sprzętu komputerowego i oprogramowania, eksploatacji zakupionego sprzętu zgodnie z celami projektu, finansowania 100% kosztów związanych z niekwalifikowalnymi wydatkami dotyczącymi przygotowania i realizacji projektu.
Partner przekaże na konto Lidera własne środki finansowe w przypadku wystąpienia wydatków niekwalifikowanych.
Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie Powiat. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu będzie przekazane na rzecz SPZOZ w nieodpłatne użyczenie. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Powiatu. Środki współfinansujące projekt pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnej Województwa na lata 2007-2013.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Powiat może odzyskać VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa o pn. ...
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. .. nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu. Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.
Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań określony został w art. 4 ww. ustawy, wśród których znajdują się m.in. zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 4.2 E-usługi publiczne RPO Województwa projektu pod nazwą polegającego na:
- Zakupie 70 komputerów, 52 drukarek, 1 serwera, wymianie 10 aktywnych urządzeń sieciowych (switchy) oraz położeniu 200 mb kabla UTP.
- Budowie zintegrowanego systemu informatycznego, na który składają się:
- aktualizacja istniejącego systemu informatycznego,
- rozbudowa systemu informatycznego w części medycznej,
- rozbudowa systemu informatycznego w części administracyjnej.
Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu.
Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.
Powiat będzie inwestorem przedmiotowej inwestycji, zaś Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej będzie realizatorem i użytkownikiem wszystkich produktów projektu.
Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Liderem projektu .. jest Powiat. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę. Do zadań Lidera w planowanym projekcje należy: przygotowanie przetargów, finansowanie zakupu sprzętu i oprogramowania wraz z instalacją, wdrożeniem projektu i szkoleniami, dofinansowanie ze środków własnych 15% wydatków kwalifikowanych projektu, nieodpłatnego użyczenia zakupionego sprzętu. Lider będzie odpowiedzialny za czynności związane z organizacją pracy dotyczącą przygotowania postępowania przetargowego, przygotowaniem wniosku o płatność, sprawozdań z realizacji projektu i rozliczeniem projektu.
Do obowiązków Partnera projektu należy: przygotowanie wykazu zadań niezbędnych do realizacji projektu, określenie parametrów technicznych kupowanego sprzętu komputerowego i oprogramowania, przeszkolenia kadry w zakresie obsługi, zakupionego sprzętu i oprogramowania, odbioru sprzętu komputerowego i oprogramowania, eksploatacji zakupionego sprzętu zgodnie z celami projektu, finansowania 100% kosztów związanych z niekwalifikowalnymi wydatkami dotyczącymi przygotowania i realizacji projektu.
Partner przekaże na konto Lidera własne środki finansowe w przypadku wystąpienia wydatków niekwalifikowanych.
Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie Powiat. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu będzie przekazane na rzecz SPZOZ w nieodpłatne użyczenie. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Powiatu. Środki współfinansujące projekt pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnej Województwa na lata 2007-2013.
Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710 719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.
Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne użyczenie zakupionego sprzętu Parterowi projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie składników majątku odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Powiat we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Brak jest zatem podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ po zrealizowaniu projektu Wnioskodawca użyczy nieodpłatnie zakupiony sprzęt Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, zatem wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnera projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo - prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. . Kwestia dotycząca zaistniałego stanu faktycznego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr IPTPP4/443-299/12-5/ALN.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPP4/443-299/12-5/ALN, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 342 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
