Brak prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji przez Miasto projektu polegającego na przebudowie drogi. - Interpretacja - IBPP3/443-341/12/EJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2012, sygn. IBPP3/443-341/12/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji przez Miasto projektu polegającego na przebudowie drogi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012r. (data wpływu 2 kwietnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2012r. (data wpływu 25 kwietnia 2012r.) oraz pismem z dnia 17 maja 2012r. (data wpływu 22 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przy wykonywaniu inwestycji pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przy wykonywaniu inwestycji pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2012r. (data wpływu 25 kwietnia 2012r.) oraz pismem z dnia 17 maja 2012r. (data wpływu 22 maja 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) doprecyzowany w piśmie z dnia 25 kwietnia 2012r. i 17 maja 2012r.):

W dniu 31 stycznia 2012r. Wnioskodawca, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Poddziałania 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowej, Priorytet VII. Transport, złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. .

Inwestycja jest częścią dużego zadania obejmującego budowę łącznie ponad 11 km trasy o przebiegu południkowym, stanowiącej kręgosłup komunikacyjny dla zachodniej części Z. Z uwagi na olbrzymią skalę przedsięwzięcia techniczną i finansową zostało ono podzielone na etapy i odcinki.

Projekt składa się z dwóch części: odcinek IV i III. Odcinek IV jest już wybudowany i oddany do eksploatacji w 2010r. Prace przygotowawcze rozpoczęły się w lipcu 2007r., a rzeczowa realizacja w maju 2010r. Odcinek III będzie wykonany po uzyskaniu dofinansowania.

Realizacja odcinków IV i III pozwala na odciążenie dotychczasowego głównego wjazdu do miasta od strony autostrady A4 na odcinku śródmiejskim. Oddawanie kolejnych odcinków spowoduje zdjęcie znaczącej części ruchu z ulicy P.

Przedsięwzięcie obejmuje:

  • budowę od podstaw odcinka nr IV, klasy techn. G (główna) 2 x 2 o długości 660,0 m,
  • budowę odcinka nr III liczącego 127,64 m
  • budowę skrzyżowania (Rondo M.),
  • przebudowę połączenia (skrzyżowania) ul. S. z ul. M.
  • korekty przebiegu ulic i dojazdów
  • przebudowę linii tramwajowej
  • budowę chodników i dróg rowerowych,
  • budowę przejścia podziemnego dla pieszych pod
  • budowę urządzeń ochrony środowiska ekranów akustycznych,

Przedmiotem projektu jest też niezbędna przebudowa infrastruktury:

  • sieci wodociągowe,
  • sieci kanalizacyjne
  • sieci gazowe
  • sieć c.o.
  • sieci energetyczne
  • sieci teletechniczne.

Infrastruktura ta oraz linia tramwajowa po przebudowie zostanie nieodpłatnie przekazana dotychczasowym jej właścicielom do dalszej eksploatacji. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał tej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem uzgodnienia projektu przez właścicieli infrastruktury jest przebudowa infrastruktury przez inwestora na własny koszt, tak aby infrastruktura mogła być wykorzystywana po realizacji projektu zgodnie z przeznaczeniem. Według art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Z § 2 cyt. artykułu wynika, że częścią składową jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku o dofinansowanie z RPO załączone zostało Oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 31 stycznia 2012r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Wnioskodawca zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości w żaden sposób odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wybudowanej w ramach projektu infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z tym powoływany przepis nie ma zastosowania do podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług na potrzeby tej inwestycji.

Zakupy towarów i usług były/będą związane z zadaniami własnymi Wnioskodawcy czyli zarządzaniem drogami publicznymi.

Inwestorem i właścicielem infrastruktury, która została/zostanie utworzona lub zmodernizowana będzie Wnioskodawca. Powstała w wyniku projektu infrastruktura jest/będzie ogólnodostępna: drogi publiczne nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie produktami projektu będzie Zarząd Dróg, który jest jednostką budżetową miasta, będący odrębnym podatnikiem VAT. Zarząd Dróg również nie będzie wykorzystywał majątku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 17 maja 2012r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że własnością gminy nie są sieci wodociągowe, kanalizacyjne za wyjątkiem kanalizacji deszczowej, gazowe, c.o., energetyczne za wyjątkiem sieci związanej z oświetleniem dróg oraz teletechniczne. Gmina otrzyma sieci od ich właścicieli na podstawie art. 32 ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. (Dz. U. z 2007r. Nr 19, poz. 115 ze zm.). Gmina nie będzie wykonywała usług opodatkowanych podatkiem VAT na rzecz właścicieli sieci. Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. koszty przełożenia urządzeń liniowych w pasie drogowym pokrywa zarządca drogi (gmina). Koszty wynikające z przebudowy sieci ujęte zostaną w kosztach wybudowania drogi. Gmina nie dokona przeniesienia nakładów w obcych środkach trwałych na rzecz ich właścicieli. Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. przekazanie sieci nastąpi nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy wykonaniu inwestycji pn. dofinansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości w żaden sposób odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wybudowanej w ramach projektu infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała w wyniku projektu infrastruktura jest i będzie ogólnodostępna, drogi publiczne nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, generującą podatek należny.

Tym samym Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach