Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.380.2025.3.ŁS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – na wezwanie organu – pismem z 24 lipca 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 9 czerwca 1980 r. była Pani zatrudniona na umowę o pracę w X Spółka z o.o. w A. W 2020 r. uzyskała Pani prawo do emerytury w związku z osiągnięciem wieku 60 lat. Umowę o pracę rozwiązała Pani 24 września 2021 r. w związku z przejściem na emeryturę.

27 września 2021 r. podjęła Pani ponowne zatrudnienie w spółce X, podlegając obowiązkowo składkom społecznym z tytułu umowy o pracę, jednocześnie pobierając świadczenie emerytalne z ZUS.

W związku z wprowadzeniem od 2022 r. „ulgi dla pracujących seniorów”, zapisanej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zdecydowała Pani o zawieszeniu emerytury na 1 miesiąc. Zakład Ubezpieczeń Społecznych po rozpatrzeniu Pani wniosku z 30 listopada 2022 r. zawiesił Pani wypłatę emerytury od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

W miesiącu grudniu 2022 r. nie otrzymała Pani emerytury z ZUS.

Wypłatę emerytury wznowiła Pani od stycznia 2023 r.

W zakładzie pracy zgłosiła Pani pracodawcy zawieszenie świadczenia i złożyła Pani wniosek PIT-2 o stosowanie ulgi dla seniora. Pracodawca zastosował zwolnienie do przychodów otrzymanych w grudniu 2022 r. - kwota 14 635,24 zł.

Pozostałe przychody z tytułu umowy o pracę, od których został pobrany podatek dochodowy, a otrzymane w okresie od stycznia do listopada 2022 r. wyniosły 103 465,22 zł.

W rozliczeniu rocznym PIT-37 za 2022 rok skorzystała Pani z odliczenia pełnej kwoty ulgi dla seniora, tj. 85 528 zł.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Data ukończenia 60 roku życia to (...) 2020 r.

Z tytułu przychodów ze stosunku pracy podlegała Pani w 2022 r. ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W 2022 r. korzystała Pani z zawieszenia pobierania emerytury wyłącznie w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Na pytanie z wezwania dotyczące tego czy w 2022 r. pobierała Pani którekolwiek ze świadczeń wymienionych w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 154 wyjaśniała Pani, że w 2022 r. oprócz wspomnianej emerytury nie pobierała Pani żadnego z wymienionych świadczeń.

Pytanie

Czy zawieszenie wypłaty świadczenia emerytalnego, a tym samym brak uzyskania przychodu w miesiącu grudniu 2022 r. z tytułu emerytury z ZUS uprawnia Panią do skorzystania z pełnej kwoty ulgi podatkowej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu rocznym PIT-37 za 2022 r.?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, posiadanie prawa do emerytury oraz brak przychodu z tytułu tego świadczenia w grudniu 2022 r. uprawnia Panią do skorzystania z odliczenia kwoty 85 528 zł, od wszystkich przychodów otrzymanych w roku podatkowym 2022.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),

Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Wyjaśniam, że w ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przy czym omawiany przepis nie różnicuje tego tytułu, co oznacza, że podatnik, któremu w ramach pracy na etacie wypłacono przychód składający się w części np. z odprawy emerytalnej, od której nie są pobierane składki na ubezpieczenia społeczne, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia dla pracujących seniorów w odniesieniu do całości przychodu uzyskiwanego w ramach stosunku pracy.

Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji

Z analizy Pani opisu sprawy wynika, że 60 roku życia ukończyła Pani (...) 2020 r. Od 9 czerwca 1980 r. była Pani zatrudniona na umowę o pracę w X Spółka z o.o. w A. Umowę o pracę rozwiązała Pani 24 września 2021 r. w związku z przejściem na emeryturę. 27 września 2021 r. podjęła Pani ponowne zatrudnienie w spółce X, podlegając obowiązkowo składkom społecznym z tytułu umowy o pracę, jednocześnie pobierając świadczenie emerytalne z ZUS. Z tytułu przychodów ze stosunku pracy podlegała Pani w 2022 r. ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W 2022 r. zdecydowała Pani o zawieszeniu emerytury na 1 miesiąc. Zakład Ubezpieczeń Społecznych po rozpatrzeniu Pani wniosku z 30 listopada 2022 r. zawiesił Pani wypłatę emerytury od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. W 2022 r. korzystała Pani z zawieszenia pobierania emerytury wyłącznie w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. W miesiącu grudniu 2022 r. nie otrzymała Pani emerytury z ZUS. Wypłatę emerytury wznowiła Pani od stycznia 2023 r. W zakładzie pracy zgłosiła Pani pracodawcy zawieszenie świadczenia i złożyła Pani wniosek PIT-2 o stosowanie ulgi dla seniora. Pracodawca zastosował zwolnienie do przychodów otrzymanych w grudniu 2022 r. - kwota 14 635,24 zł. Pozostałe przychody z tytułu umowy o pracę, od których został pobrany podatek dochodowy, a otrzymane w okresie od stycznia do listopada 2022 r. wyniosły 103 465,22 zł. W rozliczeniu rocznym PIT-37 za 2022 rok skorzystała Pani z odliczenia pełnej kwoty ulgi dla seniora, tj. 85 528 zł. W 2022 r. nie pobierała Pani któregokolwiek ze świadczeń wymienionych w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 154, oprócz wspomnianej emerytury.

W kontekście art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuję, że prawo do stosowania tzw. „ulgi dla seniora” przysługuje w zakresie przychodów uzyskanych np. ze stosunku pracy w okresie, w którym podatnik m. in. nie otrzymuje świadczeń emerytalnych lub rentowych wymienionych w tym przepisie.

W Pani przypadku w 2022 r. emeryturę z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pobierała Pani przez większość roku. Jedynie w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zawiesiła Pani jej wypłatę, co oznacza, że tylko w tym czasie nie otrzymywała Pani świadczenia emerytalnego i dopiero w tym okresie przychody z tytułu stosunku pracy mogły podlegać zwolnieniu podatkowemu wynikającemu z ulgi dla seniora.

W konsekwencji, pozostałe przychody uzyskane w okresie od stycznia do listopada 2022 r. nie mogą korzystać ze zwolnienia, ponieważ w tych miesiącach otrzymywała Pani emeryturę, co wyklucza zastosowanie ulgi.

Zatem nie można zgodzić się z Pani stanowiskiem, że za rok 2022 może Pani skorzystać z pełnego limitu zwolnienia, tj. 85 528 zł. Ulgę dla seniora może Pani zastosować jedynie w odniesieniu do przychodów ze stosunku pracy uzyskanych w grudniu 2022 r., w okresie faktycznego zawieszenia wypłaty emerytury.

Wobec tego Pani stanowisko musiałem uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.