
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług usług w zakresie uznania, że darowizna składników majątku związanych z działalnością w zakresie wynajmu nieruchomości, na rzecz Fundacji rodzinnej będzie stanowić transakcję przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Wniosek uzupełnił Pan pismem z 6 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce i ma miejsce zamieszkania w Polsce, w związku z czym podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która składa się z zasadniczo trzech niezależnych od siebie części. Pierwsza z nich jest przeważającą działalnością gospodarczą i polega na prowadzeniu lokalu gastronomicznego (PKD 56.30.Z. - Przygotowywanie i podawanie napojów), druga dotyczy świadczenia usług doradztwa finansowego przez Wnioskodawcę (PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), natomiast trzecia część polega na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Czynności, które Wnioskodawca wykonuje w ramach swojej działalności gospodarczej są opodatkowane VAT. Nieruchomości te są własnością Wnioskodawcy lub staną się nią w przyszłości - w stosunku do nieruchomości albo zawarto umowę sprzedaży, albo umowę zobowiązującą - umowę przedwstępną lub umowę deweloperską.
Wnioskodawca ustanowił fundację rodzinną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 326), zwanej dalej „ustawą o fundacji rodzinnej”. Wnioskodawca jest fundatorem fundacji rodzinnej (dalej: „Fundacja Rodzinna”).
Wnioskodawca rozważa wniesienie zorganizowanej część przedsiębiorstwa służącej wykonywaniu działalności w zakresie wynajmu nieruchomości do Fundacji Rodzinnej - tak, aby wyposażyć Fundację Rodzinną w majątek oraz zapewnić jej dalsze przychody. Wniesienie tego majątku do Fundacji Rodzinnej nastąpi w ramach jednorazowej czynności prawnej, którą będzie darowizna majątku na rzecz Fundacji Rodzinnej. Intencją Wnioskodawcy jest wniesienie tego majątku do Fundacji Rodzinnej oraz kontynuacja dotychczasowej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu wnoszonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa polegającej na ich wynajmie lub wydzierżawieniu w taki sam sposób przez Fundację Rodzinną, w jaki dotychczas prowadził ją Wnioskodawca to jest zabezpieczający ciągłość działalności gospodarczej. Pozwoli to zabezpieczyć interes beneficjentów Fundacji Rodzinnej w przyszłości. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości oraz związane z nimi zawarte umowy, szczegółowo opisane poniżej. Nieruchomości należy podzielić na nieruchomości niemieszkalne w określonych kompleksach hotelowych (co do których nastąpiło przeniesienie własności na rzecz Wnioskodawcy oraz takie co do których zawarto przedwstępne umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży) oraz nieruchomości mieszkalne.
I. Lokale niemieszkalne w określonych kompleksach hotelowych wraz z umowami najmu
Wnioskodawca jest właścicielem ośmiu nieruchomości stanowiących lokale niemieszkalne. Są to wyodrębnione lokale niemieszkalne w ramach kompleksu hotelowego (dla każdej nieruchomości jest to inny kompleks hotelowy, w innej miejscowości), dla których to lokali niemieszkalnych ustanowiono odrębną własność lokalu, wraz z określonym udziałem w nieruchomości wspólnej. Umowy przenoszące własność na rzecz Wnioskodawcy nieruchomości niemieszkalnych zostały zawarte w latach 2022 - 2024. Dla każdej nieruchomości niemieszkalnej zawarta została długoterminowa umowa najmu tego lokalu niemieszkalnego na czas oznaczony (w zależności od nieruchomości - nawet do 10 lat) oraz płatnością czynszu miesięcznego.
Dla większości (pięć z ośmiu) nieruchomości (dla których zawarto umowy najmu z jednym i tym samym najemcą-operatorem) wysokość czynszu ustalana jest według określonego wzoru i stanowi określony procent dochodu na danym kompleksie hotelowym (ustalane według określonego wzoru matematycznego), przy czym dochód fluktuuje w zależności od obrotu na ustalonej powierzchni kompleksu hotelowego. Najemca gwarantuje określoną wysokość czynszu minimalnego poprzez jednorazowe wyrównanie w rozliczeniu rocznym, w przypadku nieosiągnięcia wartości czynszu uzależnionej od obrotu na danym kompleksie hotelowym. W umowie najmu sprecyzowano, iż dochód każdorazowo stanowi przychód pomniejszony o koszty takie jak: koszty utrzymania lokali w kompleksie hotelowym oraz utrzymania części nieruchomości wspólnych, koszty związane z wynagrodzeniami pracowników kompleksu hotelowego, koszty utrzymania porządku i czystości w lokalu niemieszkalnym oraz kompleksie hotelowym, koszty napraw, konserwacji, kontroli technicznej lokali niemieszkalnych oraz kompleksu hotelowego, koszty remontów o charakterze generalnym, opłaty za media, koszty gastronomii, ubezpieczenia, abonamenty, opłaty administracyjne i sądowe, koszty reklamy i marketingu, koszty organizacji konferencji i imprez. Czynności te pod kątem organizacyjnym i wykonawczym są po stronie Najemcy. Jednocześnie Wnioskodawca ma zagwarantowane prawo kontroli wobec Najemcy, zarówno w zakresie wizji lokalu niemieszkalnego, jak i wglądu w dokumenty księgowe. Najemca zarządza udostępnionym lokalem niemieszkalnym i w tym celu dokonuje czynności zmierzające do wyszukiwania osób zainteresowanych używaniem lokalu niemieszkalnego, prowadzi przygotowania niezbędne do zawarcia umowy najmu (długookresowego, krótkookresowego, okazjonalnego, umowy o świadczenie zakwaterowania, w tym dokonuje czynności zapewniających utrzymanie lokali niemieszkalnych w należytym stanie, w gotowości do ich używania (w tym kontrola i utrzymanie czystości, zapewnienie mediów), prowadzi działania marketingowo-sprzedażowe, które mają za cel zapewnienie jak najwyższego poziomu obłożenia kompleksu hotelowego, udostępnia lokal niemieszkalny na potrzeby kontroli technicznych, organizuje serwis techniczny w celu usuwania wszelkich usterek, koordynuje naprawy i remonty oraz współpracę z ekipami remontowo-budowlanymi, przygotowuje umowy z podmiotami korzystającymi z lokali niemieszkalnych, pobiera i rozlicza opłaty za korzystanie z lokalu niemieszkalnego, kontroluje wyposażenie lokalu oraz doradza w jego wyposażeniu, a także windykuje należności za korzystanie z lokalu niemieszkalnego. Wnioskodawca upoważnił Najemcę do dokonywania wszystkich czynności w zakresie zwykłego zarządu w zakresie lokalu niemieszkalnego oraz związanego z nim udziału w częściach wspólnych, a także dokonywania wszystkich czynności zapewniających możliwość świadczenia usług z wykorzystaniem lokalu niemieszkalnego, w tym zawierania, zmiany oraz rozwiązywanie umów dotyczących zapewnienia mediów takich jak woda, energia elektryczna, TV, internet, a także innych usług. Najemca, na podstawie pełnomocnictwa w imieniu Wnioskodawcy, zapewnia zawarcie umowy ubezpieczenia lokalu niemieszkalnego od ognia i innych zdarzeń losowych, ryzyka zalania, powodzi, eksplozji, kradzieży, aktów wandalizmu na kwotę wartości odtworzeniowej lokalu oraz upoważnia do wypłaty na rzecz Najemcy odszkodowania z umowy ubezpieczenia w przypadku zaistnienia zdarzenia. Jednocześnie z uwagi na estetykę kompleksu hotelowego Wnioskodawca zobowiązał się do powstrzymania od ingerowania w estetykę urządzenia, wygląd i wyposażenie lokalu niemieszkalnego.
Wnioskodawca zawarł również trzy przedwstępne umowy sprzedaży (nabycia) nieruchomości tego rodzaju wraz ze stosownymi warunkowymi umowami najmu (wszystkie z jednym i tym samym najemcą-operatorem, których wejście w życie uzależnione jest od przekazania lokali niemieszkalnych po uzyskaniu ostatecznych decyzji dopuszczających poszczególne obiekty do użytkowania.
Jeden z ośmiu lokali niemieszkalnych w ramach zorganizowanego kompleksu hotelowego, dla którego to lokalu ustanowiono odrębną własność lokalu, wraz z określonym udziałem w nieruchomości wspólnej, jest przedmiotem umowy najmu, zawartej z najemcą-operatorem innym niż dla poprzednich nieruchomości hotelowych (pozostałych siedmiu), na czas oznaczony (do dnia 30 września 2033 r., przy czym umowa ulegnie automatycznemu przedłużeniu na kolejny 10-letni okres, jeżeli żadna ze stron nie doręczy oświadczenia o nieodnawianiu współpracy) oraz z płatnością czynszu miesięcznego, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę. Wysokość czynszu jest zmienna i uzależniona jest od kwoty przychodów z działalności kompleksu hotelowego, pomniejszona o udział w kosztach poniesionych przez najemcę (operatora). Na koszty administrowania pokrywane przez najemcę (operatora) składają się: koszty administracyjne (w tym zaliczki na ich poczet), które obejmują koszty: utrzymania porządku i czystości, wywozu odpadów, pielęgnacji terenów zielonych, koszty wynagrodzeń pracowników kompleksu hotelowego oraz podmiotów świadczących usługi w zakresie recepcji i ochrony, koszty ubezpieczenia kompleksu hotelowego oraz rzeczy ruchomych w lokalu niemieszkalnym, abonamenty, opłaty administracyjne i sądowe, koszty przeglądów, konserwacji i serwisów okresowych instalacji urządzeń i części wspólnych kompleksu hotelowego, koszty remontów oraz napraw bieżących, koszty usług księgowych oraz prowadzenia rachunków bankowych, koszty opłat za media (w tym zaliczek na ich poczet), koszty działalności turystycznej, obejmujące: koszty sprzątania lokali, obsługi usług noclegowych, koszty gastronomii, marketingu i promocji, a także koszty prowizji pośredników. Wszelkie te czynności wykonywane są przez najemcę (operatora) danego kompleksu hotelowego Jednocześnie Wnioskodawca ma zagwarantowane prawo kontroli wobec Najemcy, zarówno w zakresie wizji lokalu niemieszkalnego, jak i wglądu w dokumenty księgowe.
Dwie z ośmiu nieruchomości stanowiących lokale niemieszkalne posiadają również zawarte umowy najmu z innym najemcą-operatorem, które obowiązują. Umowy najmu zawierane są długoterminowo, przeważnie na okres 10 lat z możliwością ich dalszego przedłużenia na kolejny okres. Po stronie Wnioskodawcy (jako Wynajmującego) jest płatność zobowiązań publicznoprawnych, natomiast Najemca ma obowiązek zapłaty rocznego czynszu najmu w miesięcznych ratach (rokrocznie waloryzowanego przy pomocy określonych wskaźników), używania lokalu z należytą starannością i zgodnie z jego przeznaczeniem, zabezpieczenia lokalu zgodnie z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz Inspekcji Sanitarnej, ubezpieczenia w imieniu wspólnoty mieszkaniowej całego budynku, w tym lokalu, od wszelkiego ryzyka, w tym ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych, a koszty z tego tytułu ponosi Najemca. Wynajmujący ma możliwość kontroli stanu technicznego lokalu w terminie uzgodnionym z Najemcą.
Wnioskodawca zawarł także trzy przedwstępne umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu niemieszkalnego oraz jego sprzedaży oraz w ramach tych umów dokonał płatności zaliczkowej, w zależności od umowy od 60% do 100% ceny sprzedaży. Wraz z zawarciem przedwstępnych umów lokali niemieszkalnych zawarte zostały warunkowe umowy najmu, które wchodzą w życie pod warunkiem wybudowania każdego z lokali niemieszkalnych, zapłaty całej ceny przez Wnioskodawcę oraz przekazania przedmiotu najmu Najemcy.
Podsumowując, jeżeli chodzi o lokale niemieszkalne:
1) Wnioskodawca jest właścicielem ośmiu lokali niemieszkalnych, dla których zawarto długoterminowe umowy najmu z najemcami-operatorami tychże nieruchomości;
2) Wnioskodawca zawarł sześć przedwstępnych umów ustanowienia odrębnej własności lokalu niemieszkalnego oraz jego sprzedaży, w ramach których dokonuje sukcesywnie płatności zaliczkowych oraz dodatkowo zawarto warunkowe umowy najmu tychże lokali, które wejdą w życie po wybudowaniu każdego z lokali, zapłaty całej ceny przez Wnioskodawcę oraz przekazaniu przedmiotu najmu Najemcom.
II. Lokale mieszkalne, dla których zawarto umowy najmu
Wnioskodawca jest właścicielem pięciu nieruchomości mieszkalnych wraz miejscem parkingowym/garażem (w zależności od nieruchomości), przy czym cztery z nich zostały oddane w najem na rzecz najemców, którzy jako najemcy pełnią także role operatorów tychże nieruchomości. Najemca ma prawo zgłosić daną nieruchomość do ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie, jako obiektu nie będącego obiektem hotelarskim zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Ponadto Najemca na koszt Wnioskodawcy dokonuje raz na 6 miesięcy sprzątania generalnego, obejmującego pranie tekstyliów innych niż pościel (wypoczynki, firany, zasłony, dywany i inne), doczyszczanie miejsc trudno dostępnych oraz wymagających przesuwania mebli, mycie okien, drzwi z ościeżnicami, mycie szafek, czyszczenie ścian i innych elementów składowych. W przypadku konieczności niezwłocznego przeprowadzenia czyszczenia wykraczającego poza standardowe zużycie, jest ono przeprowadzane przez Najemcę na koszt Wnioskodawcy. Najemca w ramach prowadzonej przez siebie działalności dokonuje podnajmu nieruchomości za określoną cenę (najem krótkoterminowy), dodatkowo doliczając obok ceny jednorazowe koszty obsługi (jednorazowa opłata dokonywana przez klienta Najemcy za jednorazowe udostępnienie w ramach każdego pobytu: pościeli, ręczników, środków higieny, czystości i wyposażenia kuchennego w ramach tzw. pakietu startowego, serwisu i obsługi rezerwacji), przy czym klienci wyszukiwani są przez Najemcę we własnym zakresie, przy pomocy dostępnych platform sprzedażowych, za pośrednictwem których dokonywane są rezerwacje, jak i w telefonicznym kontakcie z Najemcą. Najemca także we własnym zakresie zapewnia utrzymanie lokalu w czystości oraz wyposażania w niezbędne artykuły standardowo znajdujące się na wyposażeniu do bieżącego korzystania. Najemca prowadzi marketing dotyczący możliwości podnajmu nieruchomości, w ramach umowy zawieranej z Najemcą. W wykonaniu umowy najmu, Wnioskodawcy jako wynajmującemu przysługuje czynsz najmu, którego wysokość jest zmienna w czasie i zależna od łącznego czasu trwania zawieranych umów podnajmu przez Najemcę - wysokość czynszu stanowi procent naliczany od wypracowanych przychodów w ramach świadczonej usługi przez Najemcę w ramach podnajmu (najem krótkoterminowy).
Wnioskodawca zobowiązany jest pokrywać koszty związane z posiadaniem nieruchomości, w tym koszty mediów, opłat, abonamentów, wynagrodzenia zarządcy nieruchomości, ewentualnych ubezpieczeń, konserwacji i bieżących remontów, wywozu i segregacji odpadów (czyli kosztów standardowo ponoszonych przez właściciela nieruchomości bezpośrednio do wspólnoty mieszkaniowej), a także raz ma 6 miesięcy koszty generalnego sprzątania w zakresie opisanym szczegółowo powyżej. W stosunku do jednej z nieruchomości nie została zawarta umowa najmu, jednakże nastąpi to w najbliższym czasie, po ukończeniu remontu oraz wyposażeniu nieruchomości.
Podsumowując, Wnioskodawca:
1) jest właścicielem ośmiu lokali niemieszkalnych, dla których zawarto długoterminowe umowy najmu z najemcami-operatorami tychże nieruchomości;
2) zawarł sześć przedwstępnych umów ustanowienia odrębnej własności lokalu niemieszkalnego oraz jego sprzedaży, w ramach których dokonuje sukcesywnie płatności zaliczkowych oraz dodatkowo zawarto warunkowe umowy najmu tychże lokali, które wejdą w życie po wybudowaniu każdego z lokali, zapłaty całej ceny przez Wnioskodawcę oraz przekazaniu przedmiotu najmu Najemcom;
3) jest właścicielem pięciu lokali mieszkalnych, dla których docelowo zawarte zostaną długoterminowe umowy najmu z najemcami-operatorami tychże nieruchomości (dla czterech lokali umowy najmu obowiązują, dla piątej nieruchomości umowa taka zostanie zawarta w najbliższym czasie.
Wszystkie transakcje nabycia nieruchomości (mieszkalnych i niemieszkalnych) były opodatkowane podatkiem VAT. Podatek należny VAT od transakcji nabycia nieruchomości został w całości odliczony przez Wnioskodawcę.
Wszystkie lokale mieszkalne i niemieszkalne stanowią wyodrębnione nieruchomości, które mogą być przedmiotem samodzielnego obrotu. Nieruchomości te, tak jak wskazywano przy poszczególnych kategoriach nieruchomości, nie są zarządzane bezpośrednio przez Wnioskodawcę. Zarządzanie tymi nieruchomościami pozostaje w gestii najemców-operatorów.
W taki sam sposób nieruchomości te będą zarządzane po wniesieniu nieruchomości do Fundacji Rodzinnej. Świadczenie usług objętych poszczególnymi umowami najmu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W odniesieniu do wszystkich powyższych nieruchomości, Wnioskodawca wskazuje, że:
1) W stosunku do wszystkich (z wyjątkiem jednej, co do której stosowna umowa najmu zostanie zawarta w najbliższym czasie) nieruchomości stanowiących własność Wnioskodawcy została zawarta umowa najmu pomiędzy Wnioskodawcą a najemcą-operatorem, a w stosunku do nieruchomości, co do których zawarto umowę przedwstępną zawarto warunkową umowę najmu, która wejdzie w życie po przeniesieniu własności na rzecz Wnioskodawcy;
2) Stosowne umowy ubezpieczenia nieruchomości zawierane są przez najemców-operatorów, które obejmują ochronę ognia i innych zdarzeń losowych, ryzyka zalania, powodzi, eksplozji, kradzieży, aktów wandalizmu i innych, a ich koszt jest rozliczany pomiędzy Wnioskodawcą i najemcą w ramach zasadach określonych w stosownych umowach najmu;
3) Dla lokali niemieszkalnych Wnioskodawca nie jest stroną umów o media dla poszczególnych nieruchomości niemieszkalnych - te leżą w gestii najemcy-operatora;
4) Dla lokali mieszkalnych Wnioskodawca ponosi koszty standardowo związane z posiadaniem nieruchomości, płatne na rzecz wspólnoty mieszkaniowej konkretnego budynku, w tym koszty mediów, opłat, abonamentów, wynagrodzenia zarządcy nieruchomości, konserwacji i bieżących remontów, wywozu i segregacji odpadów;
5) Dla lokali niemieszkalnych ochronę kompleksów hotelowych zapewnia najemca-operator, natomiast dla lokali mieszkalnych ochrona budynku jest zapewniana w ramach płatności na rzecz wspólnoty mieszkaniowej i stanowi element obsługi zapewnianej w ramach czynszu (nie czynszu najmu, a czynszu do wspólnoty mieszkaniowej). Wnioskodawca nie jest bezpośrednią stroną takich umów;
6) Wnioskodawca nie zatrudnia personelu sprzątającego ani nie jest stroną umowy z podmiotem świadczącym takie usługi. Utrzymanie poszczególnych nieruchomości niemieszkalnych oraz mieszkalnych zapewniają najemcy-operatorzy;
7) Wnioskodawca nie zatrudnia personelu dokonującego drobnych napraw na terenach tych nieruchomości (zarówno niemieszkalnych, jak i mieszkalnych), ani nie jest stroną umowy z podmiotem świadczącym podobne usługi. W przypadku konieczności dokonania drobnych napraw lub prac modernizacyjnych są one organizowane przez najemców-operatorów oraz rozliczane zgodnie z obowiązującymi umowami najmu z Wnioskodawcą;
8) Wnioskodawca nie posiada strony internetowej ani logo, które związane są z tą dziedziną jego działalności gospodarczej polegającą na wynajmie nieruchomości - kwestie te leżą po stronie najemców-operatorów, którzy poszukują klientów na podnajem oraz usługi noclegowe, a także prowadzą działania marketingowe (np. dla określonych kompleksów hotelowych);
9) Wnioskodawca jest stroną umowy na obsługę księgową działalności gospodarczej, jednakże umowa ta nie będzie przenoszona w ramach zorganizowanej działalności gospodarczej z uwagi na fakt, iż dla Fundacji Rodzinnej zawarto odrębną umowę o prowadzenie obsługi księgowej Fundacji Rodzinnej, w tym działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej.
W odniesieniu do powyższych okoliczności oraz w związku z wniesieniem nieruchomości do Fundacji Rodzinnej, Wnioskodawca wskazuje, że:
1) Intencją Wnioskodawcy jest, aby po wniesieniu nieruchomości do Fundacji Rodzinnej dotychczasowa wyodrębniona część działalności gospodarczej polegająca na wynajmie lub dzierżawie nieruchomości własnych była kontynuowana przez Fundację Rodzinną w niezmienionym kształcie i zakresie. Zamiar kontynuowania takiej działalności zostanie udokumentowany w stosownych dokumentach towarzyszących wyposażeniu Fundacji Rodzinnej w majątek, a także udokumentowany poprzez uzyskanie stosownych zgód najemców-operatorów (jeżeli tego wymaga dana umowa najmu) lub poprzez zawiadomienie najemców-operatorów;
2) Kontynuacja wyodrębnionej części działalności w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia nieruchomości własnych po wniesieniu tychże do Fundacji Rodzinnej będzie możliwa bez konieczności nabywania dodatkowych składników majątku;
3) Kontynuacja wyodrębnionej części działalności w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia nieruchomości własnych przez Fundację Rodzinną nie będzie uzależniona od podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (nie będzie konieczności dokonywania modernizacji, remontów, ulepszeń czy zawarcia nowych umów);
4) W związku z koniecznością zmiany sposobu prowadzenia księgowości to jest z dotychczasowej księgowości uproszczonej (księgi przychodów i rozchodów) na pełne księgi rachunkowe, Fundacja Rodzinna zawarła już umowę o prowadzenie księgowości Fundacji Rodzinnej. Podyktowane jest to inną formą prawną podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a zatem koniecznością wypełniania innych (rozszerzonych) obowiązków księgowych;
5) Przed dokonaniem wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawca nie planuje rozwiązania żadnej z umów najmu z dotychczasowymi najemcami-operatorami, w konsekwencji czego Fundacja Rodzinna stanie się stroną dotychczasowych umów i wstąpi w miejsce Wnioskodawcy;
6) Prawa i obowiązki z tytułu umów najmu przejdą na Fundację Rodzinną;
7) Zarządzanie wszystkimi nieruchomościami przez podmioty trzecie (najemców-operatorów) również będzie kontynuowane, w tym ewentualne utrzymanie czystości, sprzątanie lub naprawy będą odbywały się w taki sposób w jaki dotychczas to jest będą zapewniane przez najemców-operatorów;
8) Sposób zarządzania wynajmem nieruchomości nie zmieni się po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej. Wniesienie majątku do Fundacji Rodzinnej odbędzie się w sposób neutralny dla najemców poza zmianą podmiotową po stronie wynajmującego.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
1) Część przedsiębiorstwa, która zostanie wniesiona do Fundacji Rodzinnej, umożliwia samodzielną realizację przez nią określonych zadań gospodarczych, a także jest ona wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy pod względem funkcjonalnym, organizacyjnym i finansowym, w ten sposób, że:
a) Będzie stanowiła wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania;
b) Posiada swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a jego organizacyjne wyodrębnienie polega na wyodrębnieniu w ramach jego zorganizowanej części wszystkich środków trwałych w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (nieruchomości) oraz związanych z nimi bezpośrednio umów (zobowiązań), wyodrębniona tym samym zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje u Wnioskodawcy w taki sposób, który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze; inne rozłączne zadania gospodarcze realizowane są w ramach świadczenia usług gastronomicznych w innym, wynajmowanym lokalu oraz inne w ramach świadczenia usług doradztwa finansowego;
c) Możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego planowanej do przekazania zorganizowanej części. Przychody z planowanej do przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa wpływają na jeden rachunek bankowym, natomiast dla pozostałej działalności w zakresie świadczenia usług gastronomicznych oraz świadczenia usług doradztwa finansowego przychody wpływają na inny rachunek bankowy. Dodatkowo dla celów podatkowych księgi prowadzone są wspólnie, natomiast dla zapewnienia samodzielnej kontroli nad płynnością finansową oraz rentownością przedsiębiorstwa (oraz jego poszczególnych części) uzupełniane są o zestawienia przychodów i rozchodów (kosztów) w podziale na planowaną do wniesienia część związaną z nieruchomościami (zorganizowana część przedsiębiorstwa) oraz pozostałą bieżącą działalność (działalność gastronomiczna, działalność doradcza). Ewidencja ta jest prowadzona oddzielnie oraz w pełni identyfikowalna, co pozwala przyporządkować wierzytelności i zobowiązania, koszty oraz przychody, a także ustalić wynik finansowy na planowanej do przekazania zorganizowanej części;
2) Na dzień planowanej darowizny Fundacja Rodzinna będzie miała możliwość kontynuowania działalności gospodarczej w takim samym zakresie, w jakim prowadzi ją obecnie Wnioskodawca, wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych - intencją Wnioskodawcy jest kontynuowanie tej działalności przez Fundację Rodzinną, co wyczerpująco wskazano i opisano we wniosku o wydanie interpretacji;
3) Wnioskodawca nie korzystał z jakiegokolwiek finansowania dłużnego na nabycie lokali mieszkalnych i niemieszkalnych, stanowiących planowaną do przekazania zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zakup tych aktywów nastąpił ze środków własnych Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest stroną żadnych umów finansowania dłużnego (np. umowy kredytu), w związku z czym prawa i obowiązki wynikające z tych umów nie będą przenoszone (bo takie umowy nie zostały zawarte). Nieruchomości (lokale mieszkalne i niemieszkalne, stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa) nie są w żadnym stopniu obciążone;
4) Zobowiązania i należności stanowiące majątek wyodrębnionej części przedsiębiorstwa będą przedmiotem wniesienia do Fundacji Rodzinnej w zakresie wyczerpująco przedstawionym we wniosku (w części dotyczącej stanu faktycznego) to jest przypadku obowiązujących umów najmu:
a. należności (wierzytelności) w postaci czynszu najmu, które powstaną i będą należne w przyszłości po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Fundacji Rodzinnej - nie istnieją żadne należności, które byłyby wymagalne i niezapłacone na rzecz Wnioskodawcy na dzień uzupełnienia wniosku;
b. zobowiązania (koszty) w postaci standardowych kosztów związanych z posiadaniem nieruchomości, w tym koszty podatku od nieruchomości, mediów, opłat, abonamentów, wynagrodzeń zarządcy nieruchomości, ewentualnych ubezpieczeń, konserwacji i bieżących remontów, wywozu i segregacji odpadów (czyli kosztów standardowo ponoszonych przez właściciela nieruchomości bezpośrednio do wspólnoty mieszkaniowej), koszty generalnego sprzątania w zakresie opisanym szczegółowo powyżej - w przypadku nieruchomości, których zakres ten przewidziano stosowną umową najmu - które powstaną i będą należne na rzecz właściwych podmiotów w przyszłości po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Fundacji Rodzinnej nie istnieją żadne koszty, które byłyby wymagalne i niezapłacone na przez Wnioskodawcę na dzień uzupełnienia wniosku;
c. dodatkowo wskazuję, iż przedmiotem wniesienia do Fundacji Rodzinnej będą zobowiązania oraz należności wynikające z zawartych sześciu przedwstępnych umów ustanowienia odrębnej własności lokalu niemieszkalnego oraz jego sprzedaży, a mianowicie:
i. wierzytelności z tytułu ceny zapłaconej przez Wnioskodawcę na poczet każdej z sześciu przedwstępnych umów, w ramach których dokonywane są sukcesywnie płatności zaliczkowe (wierzytelność z tytułu ceny) oraz dodatkowo zawarto warunkowe umowy najmu tychże lokali, które wejdą w życie po wybudowaniu każdego z lokali, zapłaty całej ceny przez Wnioskodawcę oraz przekazaniu przedmiotu najmu Najemcom;
ii. zobowiązania z tytułu zapłaty pozostałej części ceny przez Wnioskodawcę na poczet ww. sześciu zawartych przedwstępnych umów ustanowienia odrębnej własności lokalu niemieszkalnego oraz jego sprzedaży.
5) W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników, w których zakresie obowiązków leżałaby obsługa/ świadczenie usług w zakresie wynajmu nieruchomości Wnioskodawcy - Wnioskodawca robi to we własnym zakresie. Fundacja Rodzinna, po planowanym wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zatrudniała żadnych nowych pracowników, aby działalność nieruchomościowa mogła funkcjonować (być kontynuowana przez Fundację Rodzinną) - obsługa działalności nieruchomościowej w ramach Fundacji Rodzinnej będzie zapewniona przez Zarząd Fundacji Rodzinnej, bez konieczności zatrudnienia nowych pracowników;
6) Po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci działalności związanej z wynajmem nieruchomości Wnioskodawca będzie kontynuował jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o składniki, które pozostaną w przedsiębiorstwie - to jest w zakresie działalności polegającej na prowadzeniu lokalu gastronomicznego (PKD 56.30.Z.- Przygotowywanie i podawanie napojów) oraz w zakresie świadczenia usług doradztwa finansowego (PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).
Pytanie
Czy wniesienie majątku do Fundacji Rodzinnej powinno być, w świetle art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, traktowane jako transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jako takie nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, wniesienie majątku do fundacji rodzinnej powinno być, w świetle art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, traktowane jako transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jako takie nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT
UZASADNIENIE PRAWNE WŁASNEGO STANOWISKA
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa VAT”): Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle przepisu art. 2 pkt 6 ustawy VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w oparciu o przepis art. 8 ust. 1 ustawy VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według przepisu art. 15 ust. 2 ustawy VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych
Jednocześnie przepis art. 6 ustawy VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy VAT i tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do 1) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...).
Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy VAT.
Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, w tym poprzez darowiznę. Zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlega zasadzie swobody umów, a co za tym idzie - może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy VAT: Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym kryterium jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe lub obrotowe. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to powinno występować na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Biorąc pod uwagę treść wyroku NSA z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 79/17, NSA przedstawił wyczerpująco co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa
1) w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;
2) wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie
3) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (...) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku mogą zostać uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy VAT, uwzględnić należy następujące okoliczności:
1) zamiar kontynuowania przez fundację rodzinną działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2) faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności przez fundację rodzinna w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
W tym miejscu należy także zwrócić uwagę na przepisy dotyczące działalności fundacji rodzinnej, zgodnie z ustawą o fundacji rodzinnej.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej: Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów Fundator określa w statucie szczegółowy ceł fundacji rodzinnej. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej: Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie: (...) 2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Oznacza to, że fundacja rodzinna posiada osobowość prawną i może prowadzić działalność gospodarczą w określonym (wąskim) zakresie - zakresem tym objęte jest świadczenie usług najmu lub dzierżawy. Oznacza to, że po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (Fundatora) do Fundacji Rodzinnej, będzie ona mogła kontynuować ten rodzaj działalności gospodarczej bez żadnych dodatkowych ingerencji czy zmian.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma ocena, czy zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych powinien pozwalać na prowadzenie określonej działalności gospodarczej.
Na dzień wniesienia do Fundacji Rodzinnej mienie będzie stanowiło wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych. Zespół składników będzie posiadał zdolność do działania jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze, w istniejącym przedsiębiorstwie Fundacji Rodzinnej. Zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie przedmiotem wniesienia do Fundacji Rodzinnej, będzie charakteryzował się stosownym wyodrębnieniem oraz Fundacja Rodzinna będzie kontynuowała prowadzoną dotychczas przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą.
Po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Fundacji Rodzinnej w majątku prowadzonego dalej przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę pozostaną składniki majątkowe wykorzystywane dotychczas w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie: prowadzenia lokalu gastronomicznego oraz świadczenia usług doradztwa finansowego. Składniki te nie będą w żaden sposób związane z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa wnoszoną do Fundacji Rodzinnej i pozostaną w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.
Fundacja Rodzinna będzie kontynuowała w sposób trwały działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę w zakresie wynajmu oraz wydzierżawiania nieruchomości, a Wnioskodawca będzie kontynuował prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej w pozostałym zakresie, tj. prowadzenia lokalu gastronomicznego oraz świadczenia usług doradztwa finansowego.
Kontynuowanie dotychczasowej działalności polegającej na wynajmie i wydzierżawianiu nieruchomościami po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Fundacji Rodzinnej będzie możliwe bez konieczności angażowania dodatkowych zasobów materialnych i organizacyjnych. Kontynuacja działalności nie będzie uzależniona od podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych, takich jak dokonanie istotnej modernizacji, zawieranie nowych umów, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o powyższe składniki majątku Wnioskodawcy, a jednocześnie Fundatora Fundacji Rodzinnej. Przed wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz Fundacji Rodzinnej nie jest planowane rozwiązanie żadnej z umów najmu z dotychczasowymi najemcami, w konsekwencji czego Fundacja Rodzinna stanie się ich stroną. Sposób zarządzania wynajmem nieruchomości nie zmieni się po ich wniesieniu do Fundacji Rodzinnej.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz okoliczności sprawy stwierdzić należy, że opisany we wniosku zespół składników przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, gdyż przedstawiony opis zespołu składników odznacza się odrębnością, pozwalającą na samodzielne jego funkcjonowanie w obrocie gospodarczym w ramach Fundacji Rodzinnej, która będzie kontynuowała prowadzoną dotychczas działalność w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia wcześniej prowadzonej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (Fundatora).
Zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 ustawy VAT, do transakcji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do Fundacji Rodzinnej nie znajdą zastosowania przepisy ustawy VAT, a tym samym nie powstaną żadne skutki w podatku VAT po stronie Wnioskodawcy lub po stronie Fundacji Rodzinnej. Tak więc, nieodpłatne wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez Fundatora do Fundacji Rodzinnej będzie stanowić czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie przepis art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy.
Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061, ze zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników materialnych i niematerialnych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
W tym miejscu należy ponadto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące działalności fundacji rodzinnej, która uregulowana została w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.), zwanej dalej ustawą o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Stosownie do art. 17 ww. ustawy:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, która składa się z trzech niezależnych od siebie części tj. prowadzenie lokalu gastronomicznego, druga dotyczy świadczenia usług doradztwa finansowego, trzecia na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
Ustanowił Pan fundację rodzinną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 326). Jest Pan fundatorem fundacji rodzinnej.
Rozważa Pan wniesienie zorganizowanej część przedsiębiorstwa służącej wykonywaniu działalności w zakresie wynajmu nieruchomości do Fundacji Rodzinnej - tak, aby wyposażyć Fundację Rodzinną w majątek oraz zapewnić jej dalsze przychody.
Wniesienie tego majątku do Fundacji Rodzinnej nastąpi w ramach jednorazowej czynności prawnej, którą będzie darowizna majątku na rzecz Fundacji Rodzinnej. Pana intencją jest wniesienie tego majątku do Fundacji Rodzinnej oraz kontynuacja dotychczasowej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu wnoszonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa polegającej na ich wynajmie lub wydzierżawieniu w taki sam sposób przez Fundację Rodzinną, w jaki dotychczas Pan ją prowadził to jest zabezpieczający ciągłość działalności gospodarczej. Pozwoli to zabezpieczyć interes beneficjentów Fundacji Rodzinnej w przyszłości. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości oraz związane z nimi zawarte umowy. Nieruchomości należy podzielić na nieruchomości niemieszkalne w określonych kompleksach hotelowych oraz nieruchomości mieszkalne.
Część przedsiębiorstwa, która zostanie wniesiona do Fundacji Rodzinnej, umożliwia samodzielną realizację przez nią określonych zadań gospodarczych, a także jest ona wyodrębniona w istniejącym Pana przedsiębiorstwie pod względem funkcjonalnym, organizacyjnym i finansowym, w ten sposób, że będzie stanowiła wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania, posiada swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Pana przedsiębiorstwa, a jego organizacyjne wyodrębnienie polega na wyodrębnieniu w ramach jego zorganizowanej części wszystkich środków trwałych w ramach Pana przedsiębiorstwa (nieruchomości) oraz związanych z nimi bezpośrednio umów (zobowiązań), wyodrębniona tym samym zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje u Pana w taki sposób, który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze; inne rozłączne zadania gospodarcze realizowane są w ramach świadczenia usług gastronomicznych w innym, wynajmowanym lokalu oraz inne w ramach świadczenia usług doradztwa finansowego, możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego planowanej do przekazania zorganizowanej części. Przychody z planowanej do przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa wpływają na jeden rachunek bankowym, natomiast dla pozostałej działalności w zakresie świadczenia usług gastronomicznych oraz świadczenia usług doradztwa finansowego przychody wpływają na inny rachunek bankowy. Dodatkowo dla celów podatkowych księgi prowadzone są wspólnie, natomiast dla zapewnienia samodzielnej kontroli nad płynnością finansową oraz rentownością przedsiębiorstwa (oraz jego poszczególnych części) uzupełniane są o zestawienia przychodów i rozchodów (kosztów) w podziale na planowaną do wniesienia część związaną z nieruchomościami (zorganizowana część przedsiębiorstwa) oraz pozostałą bieżącą działalność (działalność gastronomiczna, działalność doradcza). Ewidencja ta jest prowadzona oddzielnie oraz w pełni identyfikowalna, co pozwala przyporządkować wierzytelności i zobowiązania, koszty oraz przychody, a także ustalić wynik finansowy na planowanej do przekazania zorganizowanej części. Na dzień planowanej darowizny Fundacja Rodzinna będzie miała możliwość kontynuowania działalności gospodarczej w takim samym zakresie, w jakim prowadzi ją Pan obecnie, wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych - intencją Pana jest kontynuowanie tej działalności przez Fundację Rodzinną.
Zobowiązania i należności stanowiące majątek wyodrębnionej części przedsiębiorstwa będą przedmiotem wniesienia do Fundacji Rodzinnej to jest przypadku obowiązujących umów najmu należności (wierzytelności) w postaci czynszu najmu, które powstaną i będą należne w przyszłości po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Fundacji Rodzinnej - nie istnieją żadne należności, które byłyby wymagalne i niezapłacone na rzecz Pana na dzień uzupełnienia wniosku; zobowiązania (koszty) w postaci standardowych kosztów związanych z posiadaniem nieruchomości, w tym koszty podatku od nieruchomości, mediów, opłat, abonamentów, wynagrodzeń zarządcy nieruchomości, ewentualnych ubezpieczeń, konserwacji i bieżących remontów, wywozu i segregacji odpadów (czyli kosztów standardowo ponoszonych przez właściciela nieruchomości bezpośrednio do wspólnoty mieszkaniowej), koszty generalnego sprzątania w zakresie opisanym szczegółowo powyżej - w przypadku nieruchomości, których zakres ten przewidziano stosowną umową najmu - które powstaną i będą należne na rzecz właściwych podmiotów w przyszłości po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Fundacji Rodzinnej nie istnieją żadne koszty, które byłyby wymagalne i niezapłacone na przez Pana na dzień uzupełnienia wniosku, przedmiotem wniesienia do Fundacji Rodzinnej będą zobowiązania oraz należności wynikające z zawartych sześciu przedwstępnych umów ustanowienia odrębnej własności lokalu niemieszkalnego oraz jego sprzedaży.
W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zatrudnia Pan pracowników, w których zakresie obowiązków leżałaby obsługa/ świadczenie usług w zakresie wynajmu nieruchomości - robi to Pan we własnym zakresie. Fundacja Rodzinna, po planowanym wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zatrudniała żadnych nowych pracowników, aby działalność nieruchomościowa mogła funkcjonować (być kontynuowana przez Fundację Rodzinną) - obsługa działalności nieruchomościowej w ramach Fundacji Rodzinnej będzie zapewniona przez Zarząd Fundacji Rodzinnej, bez konieczności zatrudnienia nowych pracowników.
Pana intencją jest, aby po wniesieniu nieruchomości do Fundacji Rodzinnej dotychczasowa wyodrębniona część działalności gospodarczej polegająca na wynajmie lub dzierżawie nieruchomości własnych była kontynuowana przez Fundację Rodzinną w niezmienionym kształcie i zakresie. Zamiar kontynuowania takiej działalności zostanie udokumentowany w stosownych dokumentach towarzyszących wyposażeniu Fundacji Rodzinnej w majątek, a także udokumentowany poprzez uzyskanie stosownych zgód najemców-operatorów lub poprzez zawiadomienie najemców-operatorów; Kontynuacja wyodrębnionej części działalności w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia nieruchomości własnych po wniesieniu tychże do Fundacji Rodzinnej będzie możliwa bez konieczności nabywania dodatkowych składników majątku; Kontynuacja wyodrębnionej części działalności w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia nieruchomości własnych przez Fundację Rodzinną nie będzie uzależniona od podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (nie będzie konieczności dokonywania modernizacji, remontów, ulepszeń czy zawarcia nowych umów); Przed dokonaniem wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie planuje Pan rozwiązania żadnej z umów najmu z dotychczasowymi najemcami-operatorami, w konsekwencji czego Fundacja Rodzinna stanie się stroną dotychczasowych umów i wstąpi w miejsce Wnioskodawcy; Prawa i obowiązki z tytułu umów najmu przejdą na Fundację Rodzinną; Zarządzanie wszystkimi nieruchomościami przez podmioty trzecie (najemców-operatorów) również będzie kontynuowane; Sposób zarządzania wynajmem nieruchomości nie zmieni się po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Pana wątpliwości dotyczą tego, czy wnoszony majątek związany z prowadzoną przez Pana działalnością w zakresie wynajmu nieruchomości będzie stanowił zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w związku z tym, czy transakcja ta będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Zbywcy zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po przeniesieniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Nabywcę, w oparciu o nabyte składniki.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że opisany zespół składników będący przedmiotem darowizny do Fundacji rodzinnej będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ na dzień tej transakcji odznaczał się będzie odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Jak bowiem wskazał Pan we wniosku przedmiot darowizny będzie obejmował cały zespół składników przypisanych w Pana przedsiębiorstwie do działalności związanej z najmem nieruchomości. Zespół składników majątku w momencie darowizny będzie formalnie wyodrębniony w istniejącym wewnętrznym regulaminie i będzie stanowił niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Ewidencja dotycząca najmu nieruchomości prowadzona jest przez Pana oddzielnie oraz jest w pełni identyfikowalna, co pozwala przyporządkować wierzytelności i zobowiązania, koszty oraz przychody, a także ustalić wynik finansowy na planowanej do przekazania zorganizowanej części. Wnoszony darowizną zespół składników majątku związany z wydzieloną częścią przedsiębiorstwa będzie posiadał zdolność do samodzielnego funkcjonowania w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej (wynajem nieruchomości). W skład zespołu składników majątku będących przedmiotem darowizny na rzecz Fundacji rodzinnej wchodzić będą również wszystkie należności i zobowiązania.
Ponadto, na dzień planowanej darowizny Fundacja ma zamiar kontynuowania działalności gospodarczej, przy pomocy zespołu składników majątku będących przedmiotem darowizny i będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności w oparciu o nabyty majątek.
Tym samym uznać należy, że przedmiot darowizny, opisany we wniosku przyporządkowany do Działalności nieruchomościowej będzie stanowił w chwili wniesienia do Fundacji rodzinnej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i w związku z tym czynność wniesienia tego majątku w drodze darowizny, stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji Pana stanowisko, zgodnie z którym przedmiot planowanego przeniesienia do Fundacji rodzinnej będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym jego darowizna Fundacji rodzinnej będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie inne kwestie poruszone w stanowisku, a nieobjęte pytaniem nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
