POSTANOWIENIE - Interpretacja - US40/VAT/1009/2006/AP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2006, sygn. US40/VAT/1009/2006/AP, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 2 pkt 9, art. 17 ust 1 pkt 4, ust. 2, art 27 ust 1,3,4, art. 28, art. 86, art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004r Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.), § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 27.03.2006r. (data wpływu: 28.03.2006r.) uzupełnionego pismem z dnia 04.05.2006r., Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wolapostanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące zastosowania stawki podatku od towarów i usług, podstawy opodatkowania, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - przy świadczeniu usług turystyki - za prawidłowe


UZASADNIENIE


Wnioskiem z dnia 27.03.2006r. (data wpływu 28.03.2006r.) Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Strona jest przedsiębiorcą (podatnikiem VAT) prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług turystyki. Odbiorcami świadczonych usług są głównie osoby fizyczne - obywatele polscy oraz cudzoziemcy. Strona nie posiada własnej bazy noclegowej ani gastronomicznej, a wszystkie usługi dla bezpośredniej korzyści nabywa od podmiotów zagranicznych posiadających siedzibę poza krajami Wspólnoty. Bilety lotnicze są nabywane w Polsce od podmiotów zarejestrowanych w Polsce. Dla uatrakcyjnienia usługi turystycznej podatnik organizuje różne imprezy, tj.: nurkowanie, safari, wycieczki statkiem itp., a koszty tych imprez wlicza w cenę sprzedawanej usługi turystyki.
Zapytania
1)Czy przy sprzedaży usług turystyki poza krajami Wspólnoty wylicza się marżę a następnie opodatkowuję ją stawką 0%?
2)Czy podstawą opodatkowania ww. usług poza krajami Wspólnoty jest kwota otrzymanej zapłaty za usługę, czy też marża?
3)Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego oraz pod jaką datą powinna być rejestrowana sprzedaż usług turystycznych w kasie fiskalnej, jeżeli najczęściej wpłacane są zaliczki przed rozpoczęciem imprezy?
4)Czy w przypadku zakupu usług dla bezpośredniej korzyści poza Unią wystąpi import usług, a w przypadku zakupu w Unii wewnątrzwspólnotowe nabycie?
5)Czy przy wyliczaniu marży - do zakupów dla bezpośredniej korzyści turysty - podatnik może zaliczyć opłaty związane z nurkowaniem, wycieczkami safari, wycieczkami statkiem?
6)Czy podatnik może pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony od nabywanych towarów i usług pozostałych związanych tylko i wyłącznie z prowadzeniem biura turystycznego?
Stanowisko wnioskodawcy
Zadaniem składającego zapytanie:
ad. 1. świadczone przez podatnika usługi spełniają warunki do zastosowania szczególnej procedury zgodnie z art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r., w związku z czym podstawą opodatkowania usług turystyki świadczonych poza krajami Wspólnoty jest marża opodatkowana stawką 0%.
ad. 2. w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania usług turystyki świadczonych w krajach Wspólnoty jest marża opodatkowana stawką 22%.
ad. 3. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później niż 15 dni od wykonania usługi, przy czym nie ma znaczenia, czy otrzymano zaliczkę przed czy po wyliczeniu marży, nie później niż 15 dni po zakończeniu imprezy. W kasie rejestrującej całą kwotę brutto otrzymaną od nabywcy ewidencjonuje się w dacie ustalenia marży.
ad. 4. przy zakupie dla bezpośredniej korzyści poza krajami Wspólnoty nie wystąpi import usług, a w przypadku zakupu w krajach Wspólnoty wewnątrzwspólnotowe nabycie, gdyż usługi te są opodatkowane wg. miejsca siedziby świadczącego usługi.
ad. 5. przy wyliczaniu marży - do zakupów dla bezpośredniej korzyści turysty - podatnik może zaliczyć opłaty związane z nurkowaniem, wycieczkami safari, wycieczkami statkiem.
ad. 6. można pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony od nabywanych towarów i usług pozostałych związanych tylko i wyłącznie z prowadzeniem biura turystycznego, ponieważ wydatki te nie dotyczą towarów i usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty.

Działając na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Z opisanego przez stronę stanu faktycznego wynika, że prowadząc działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług turystyki, ma on siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek a przy świadczeniu usług nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Przy założeniu, że podatnik prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty, stwierdzić należy, że spełnione są wszystkie wymienione w art. 119 ust. 3 ustawy warunki. Pozwala to na przyjęcie za podstawę opodatkowania marży, zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy (rozumianej- w myśl art. 119 ust. 2 tej ustawy - jako różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty), pomniejszonej o kwotę należnego podatku.
W wypadku usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty świadczonych poza terytorium Wspólnoty (co podatnik będzie mógł poświadczyć posiadanymi dokumentami), art. 119 ust. 7 ustawy pozwala na stosowanie dla tych usług obniżonej stawki podatku w wysokości 0%.
Obowiązek ewidencji obrotu i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstaje z chwilą zaistnienia obowiązku podatkowego. Zgodnie z zapisem § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dni od chwili wykonania usługi. W myśl § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, podatnicy prowadzący ewidencją przy zastosowaniu tych kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwoty podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. W związku z powyższym przy świadczeniu usług turystyki zaliczka nie powoduje powstania obowiązku podatkowego i nie podlega ewidencji na kasie rejestrującej.
Jak wynika z przepisu art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Na podstawie ust. 2 tego artykułu - w/w przepisu nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
Z przytoczonych przepisów wynika, iż niezależnie od innych okoliczności warunkiem niezbędnym do wystąpienia importu usług, jest, aby miejsce ich świadczenia zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy świadczeniu usług (tj. przepisami Działu V, Rozdział 3 ustawy o podatku od towarów i usług) przypadało na terytorium kraju, czyli Polski (zasada terytorialności opodatkowania). W związku z tym wskazać należy, iż w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest co do zasady miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania..
Z uwagi na fakt, że odstępstwa od reguły art. 27 ust 1 ustawy (zawarte w art. 27 ust. 3 i 4 oraz art 28 ustawy) nie dotyczą przedmiotowej sprawy, należy uznać, że miejsce świadczenia nabywanych przez stronę usług znajduje się poza terytorium kraju, w związku z czym nabycie przez pytającego usług dla bezpośredniej korzyści turysty nie stanowi dla strony importu usług, z tytułu którego jest ona podatnikiem obowiązanym do rozliczenia należnego podatku od towarów i usług i to niezależnie od tego, czy ów zakup usług następuje na terytorium Wspólnoty, czy poza nim.
Jednocześnie organ podatkowy zaznacza, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera pojęcia wewnątrzwspólnotowego nabycia usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, która to czynność w przedmiotowej sprawie nie występuje.
Jak wspomniano powyżej z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik spełnia wszystkie warunki konieczne do skorzystania ze szczególnej procedury opodatkowania marży usług turystyki, w tym wszystkie usługi dla bezpośredniej korzyści turysty nabywa od innych podatników, z czego wynika, że nie wykonuje tych usług we własnym zakresie. Wymienione w art. 119 ust. 2 ustawy usługi kwalifikujące się do bezpośredniej korzyści turysty (transport, zakwaterowanie, wyżywienie i ubezpieczenie) nie stanowią katalogu zamkniętego. Istotne jest to, aby taka usługa stanowiła składnik świadczonej usługi. Jeżeli więc strona dokonuje zakupu usług składających się na dodatkowe atrakcje oferowanej usługi turystyki (czyli wspomniane nurkowanie, wycieczki statkiem, safari) nic nie stoi na przeszkodzie, aby uwzględniać je przy obliczaniu marży.
Przepis art. 86 ustawy daje podatnikowi prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art 124 ustawy.
Nabycie towarów i usług tylko i wyłącznie na użytek prowadzenia biura turystycznego nie mieści się w katalogu wskazanych w powyższym przepisie wyjątków, dlatego też nie ma przeszkód, by podatek naliczony przy ich zakupie mógł pomniejszać podatek należny.
Reasumując powyższe należy stwierdzić, że:
ad. 1. podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, a stawka opodatkowania tych usług wynosi 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty świadczone są poza terytorium Wspólnoty,
ad. 2. jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty świadczone są na terytorium Wspólnoty, stawka opodatkowania usług turystyki wynosi 22%,
ad. 3. moment powstania obowiązku podatkowego jest tożsamy z powstaniem obowiązku ewidencji obrotu i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tj. z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dni od chwili wykonania usługi, bez względu na datę otrzymania zaliczki,
ad. 4. zakup usług dla bezpośredniej korzyści turysty świadczonych poza krajem, bez względu na to, czy z kraju Wspólnoty, czy z kraju trzeciego, nie będzie importem usług, ani wewnątrzwspólnotowym nabyciem (pojęcie to odnosi się wyłącznie do nabycia towarów, nie usług),
ad. 5. przy wyliczaniu marży - do zakupów dla bezpośredniej korzyści turysty - podatnik może zaliczyć opłaty związane z nurkowaniem, wycieczkami safari, wycieczkami statkiem,
ad. 6. można pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony od nabywanych towarów i usług pozostałych związanych tylko i wyłącznie z prowadzeniem biura turystycznego.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola