D E C Y Z J A - Interpretacja - PI/005-16/Z/06

shutterstock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.07.2005, sygn. PI/005-16/Z/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, działając na podstawie:

  • art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.);

po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 23.04.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku nr PIII/2/443-8/05 z dnia 14 kwietnia 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zryczałtowanej sprzedaży podmiotom zbiorowym wstępu na wystawiane przez Podatnika spektakle/koncerty.

zmienia będące przedmiotem zażalenia postanowienie

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 12 stycznia 2005 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług z zakresu kultury.

W złożonym zapytaniu wskazano następujący stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi związane z kulturą, zaklasyfikowane zgodnie z PKWiU w grupowaniu 92.32.

Orkiestra sprzedaje realizowane spektakle i koncerty zarówno odbiorcom indywidualnym, jak i zbiorowym. Odbiorcy indywidualni zakupują bilety wstępu, natomiast odbiorcom zbiorowym, np. szkołom czy zakładom pracy są często sprzedawane imprezy ryczałtowo za określoną kwotę, bez względu na liczbę uczestników i bez wydawania biletów.

Podatnik dla opodatkowania sprzedaży w/w usług stosuje 7 % stawkę podatku VAT na podstawie art., 41 ust. 2 i poz. 156 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zarówno do sprzedaży biletów wstępu na koncert/spektakl osobom fizycznym, jak i do zryczałtowanej sprzedaży spektaklu w/w odbiorcom zbiorowym.

W swoim zapytaniu z dnia 12.01.2005 r. Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie poprawności stosowania przez siebie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedstawionym stanie faktycznym.

W odpowiedzi na powyższe zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku w postanowieniu z dnia 14 kwietnia 2005 r. znak PIII/2/443-8/05 udzielił interpretacji, w której przywołując treść przepisu art. 43 ust. 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził, iż zaprezentowane przez Podatnika w piśmie z dnia 12.01.2005 r. stanowisko jest nieprawidłowe.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika Nr 4 do w/w ustawy podlegać będzie również zryczałtowana sprzedaż przez jednostkę spektaklu teatralnego innemu podmiotowi, gdyż jest to sprzedaż usługi kulturalnej, a nie sprzedaż wstępu na powyższą imprezę.

Pismem z dnia 23 kwietnia 2005 r. Podatnik wniósł zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z dnia 14.04. 2005r. zarzucając, iż zaskarżone postanowienie narusza przepisy prawa materialnego, poprzez błędną interpretację art. 41 ust. 2 oraz poz. 156 załącznika nr 3 do cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu zażalenia Podatnik podniósł, iż bez względu na to czy dokonuje sprzedaży biletów wstępu, czy jednorazowej sprzedaży imprezy ryczałtem, to cel i charakter usługi jest taki sam, co przesądza zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 oraz poz. 156 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT o zastosowaniu w obu przypadkach stawki podatku VAT w wysokości 7 %.

Podkreślono również, iż zgodnie z treścią załącznika opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT podlega wstęp na spektakle a nie sprzedaż biletów na spektakle.

Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska Podatnik wskazał dodatkowo na stanowiska innych urzędów skarbowych udzielonych w analogicznych stanach faktycznych i prawnych.

Podatnik zarzucił również, iż wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku postanowienie nie zawiera istotnego dla podatnika pouczenia o którym mowa w przepisie art. 217 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej, tj pouczenia o środku i terminie zaskarżenia.

Wskazując na powyższe zarzuty Podatnik wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.

Pod pozycją 11 w/w załącznika wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem :

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,",
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług wiązanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

    Dodanie przy symbolu PKWIU wyróżnika "EX" oznacza, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie wyszczególnionych usług z danego grupowania PKWiU.

    Natomiast zgodnie z treścią załącznika Nr 3 do w/w ustawy zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy 7 % stawką podatku VAT pod poz. 156 wymienione są usługi o symbolu PKWiU ex 92.3 - Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

    1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
    2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
    3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12),

    W objaśnieniach do w/w załącznika Nr 3 zaznaczono, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0 % i 3 %.

    Z przedstawionego wyżej stanu prawnego wynika, że działalność statutowa Podatnika - jako jednostki kulturalnej (koncerty muzyczne, przedstawienia teatralne i inne spektakle kulturalne) jest co do zasady zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika Nr 4 do cyt. ustawy o VAT.

    Jednakże z powyższej preferencji podatkowej - zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług - zgodnie z zapisem w pkt 4 poz. 11 załącznika Nr 4 został wyłączony odpłatny wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy. Tak więc sprzedając bilety wstępu klientom indywidualnym działalność Podatnika w tym zakresie podlega opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 156 załącznika Nr 3 do w/w ustawy. Opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT podlega również zryczałtowana sprzedaż wstępu dla podmiotu zbiorowego np. dla szkoły czy zakładu pracy, bowiem w tym przypadku organizatorem koncertu/spektaklu i sprzedającym prawo wstępu na wskazane imprezy jest działający w imieniu własnym i na własny rachunek Podatnik a nie podmiot zbiorowy wykupujący prawo wstępu na wskazane imprezy.

    Jedynie w przypadku sprzedaży usługi (koncertu muzycznego, spektaklu teatralnego) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawo wstępu - Podatnik świadczy usługę w zakresie kultury, która jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie cyt. przepisu art. 43 ust. 1 i załącznika Nr 4 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

    W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku dokonał nieprawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd zgodnie z przepisem art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr) organ odwoławczy uznając, iż zażalenie Podatnika zasługuje na uwzględnienie postanowił jak w sentencji decyzji.

    Wskazać należy dodatkowo, iż słusznym jest twierdzenie Skarżącego, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku w wydanym postanowieniu nie pouczył podatnika o prawie do wniesienia zażalenia. Jednakże z uwagi na fakt, iż Podatnik skorzystał z przysługującego mu prawa powyższe uchybienie nie wywołało ujemnych skutków w prawach Podatnika do kontroli instancyjnej wydanego postanowienia.

    Izba Skarbowa w Gdańsku