brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu polegającego na integracji usług publicznych Urzędu Miej... - Interpretacja - IBPP3/4512-367/16-1/BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.08.2016, sygn. IBPP3/4512-367/16-1/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu polegającego na integracji usług publicznych Urzędu Miejskiego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 5 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 28 czerwca 2016 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina złożyła wniosek dofinansowanie dla projektu pt. , który został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20142020. Gmina T., jako samorządowa osoba prawna wykonuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne. Beneficjent projektu, Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług (VAT), a zatem Gmina jest nabywcą.

Głównym celem ww. projektu jest wzrost efektywności procesów administracyjnych związanych ze świadczeniem usług publicznych przez Urząd Miejski i jednostki organizacyjne Gminy. Przedmiot projektu obejmie w szczególności zakup sprzętu i infrastruktury niezbędnej do realizacji e-usług, zakup i wdrożenie systemów informatycznych pozwalających na uruchomienie i usprawnienie e-usług, wdrożenie e-usług publicznych w oparciu o formularze Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych oraz profilowane szkolenia dla pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy. Projekt zakłada integrację systemów informatycznych oraz wykorzystanie możliwości platform do świadczenia e-usług publicznych: krajowej (ePUAP), regionalnej (SEKAP) oraz lokalnej (e-Urząd). W wyniku realizacji projektu zwiększy się dostępność i dojrzałość e-usług publicznych, a tym samym nastąpi wzrost liczby osób z nich korzystających.

Realizacja projektu obejmuje Urząd Miejski oraz 33 jednostki organizacyjne w tym: MOPS, MZUiM, szkoły podstawowe i gimnazjalne, przedszkola i żłobek.

W ramach projektu zostaną zakupione następujące towary i usługi:

  • opracowanie dokumentacji aplikacyjnej,
  • zakup licencji systemu konsultacji,
  • zakup licencji systemu Wirtualnego Centrum Informacji,
  • zakup infrastruktury niezbędnej do wdrożenia systemów i e-usług w tym: serwera + UPS, macierzy dyskowych z dyskami, licencji oprogramowania serwerowego do klastra oraz oprogramowania środowisko pracy,
  • szkolenia profilowane dla pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych,
  • zakup licencji systemu aplikacji dla obsługi klienta,
  • inżynier projektu,
  • promocja projektu.

Praktycznie wszystkie usługi i towary zakupione w ramach projektu są obciążone podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów dofinansowanych za środków unijnych podatek VAT uznaje się za kwalifikowany, tylko wtedy gdy Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku. Gmina realizując projekt pt. nie będzie mogła odzyskać podatku VAT, ponieważ usługi i towary zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (nie będą odsprzedawane lub udostępniane za opłatą).

Wszystkie towary i usługi, zakupione w związku z realizacją projektu pn. udokumentowane są fakturami, w których jako nabywca figuruje Gmina.

Projekt realizowany jest w okresie od 31 lipca 2015 r. do 31 marca 2018 r. i w tym okresie Gmina dokonuje zakupów niezbędnych do jego zrealizowania.

We wniosku o dofinansowanie zakupy dokonane przez Gminę wykazane zostały do dofinansowania w wartościach brutto.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu pn. , nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pt. realizowanego przez Gminę istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części w odniesieniu do projektu pt. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.

z 2016 r., poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał, że głównym celem ww. projektu jest wzrost efektywności procesów administracyjnych związanych ze świadczeniem usług publicznych przez Urząd Miejski i jednostki organizacyjne Gminy. Projekt realizowany jest w okresie od 31 lipca 2015 r. do 31 marca 2018 r. i w tym okresie Gmina dokonuje zakupów niezbędnych do jego zrealizowania. Projekt zakłada integrację systemów informatycznych oraz wykorzystanie możliwości platform do świadczenia e-usług publicznych: krajowej (ePUAP), regionalnej (SEKAP) oraz lokalnej (e-Urząd). W wyniku realizacji projektu zwiększy się dostępność i dojrzałość e-usług publicznych, a tym samym nastąpi wzrost liczby osób z nich korzystających. Wszystkie towary i usługi, zakupione w związku z realizacją projektu pn. udokumentowane są fakturami, w których jako nabywca figuruje Gmina. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu, nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy uznać, że Wnioskodawca realizując przedstawiony we wniosku projekt pod nazwą , którego przedmiotem jest zakup sprzętu i infrastruktury niezbędnej do realizacji e-usług, zakup i wdrożenie systemów informatycznych pozwalających na uruchomienie i usprawnienie e-usług, wdrożenie e-usług publicznych oraz profilowane szkolenia dla pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy, nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości ani w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach