Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani pismami z 12 i 20 sierpnia oraz 10 października 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której zakres obejmuje m.in. usługi marketingowe, komunikacyjne i projektowe. Działalność jest zarejestrowana pod następującymi kodami PKD: 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 74.12.Z Projektowanie graficzne i komunikacja wizualna, 62.10.B Pozostała działalność w zakresie programowania.

W ramach tej działalności Wnioskodawczyni prowadzi profile klientów w mediach społecznościowych, tworzy i publikuje posty, przygotowuje content plany, kampanie tematyczne oraz projektuje grafiki reklamowe, ustawia i prowadzi kampanie reklamowe (np. (...)) zgodnie z budżetem i założeniami klienta, projektuje strony internetowe i koordynuje ich wdrażanie przez programistów, dokonuje technicznych zmian na stronach internetowych (np. aktualizacja danych, zdjęć, treści), prowadzi działania marketingowe i promocyjne zgodnie z wytycznymi klienta, tworzy treści tekstowe, wpisy do social mediów, artykuły, opisy produktów, treści mailingowe, teksty do kampanii.

Dodatkowo Wnioskodawczyni planuje i ustala harmonogramy publikacji w mediach społecznościowych i na stronach internetowych, dostosowuje treści i formaty komunikacji do określonych grup docelowych i celów biznesowych klienta, wdraża „strategie treści” mające na celu zwiększenie zaangażowania odbiorców i rozpoznawalności marki, monitoruje efekty prowadzonych działań i na bieżąco dostosowuje publikowane materiały.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię mają charakter operacyjny, techniczny i twórczy. Prace realizowane są w oparciu o konkretne założenia przekazywane przez klienta. Wnioskodawczyni nie opracowuje niezależnie strategii marketingowych, nie wykonuje analiz rynkowych ani nie świadczy usług doradztwa marketingowego w rozumieniu usług konsultingowych.

W przeszłości część przychodów była fakturowana ze stawką 15% ryczałtu. Obecnie Wnioskodawczyni zamierza stosować stawkę 8,5% oraz uzyskać potwierdzenie prawidłowości jej zastosowania zarówno w odniesieniu do obecnie świadczonych usług, jak i w przyszłości

Uzupełnienie

Od lipca 2025 r. Wnioskodawczyni stosuje stawkę ryczałtu 8,5% do usług opisanych we wniosku. Prosi o ocenę stanu faktycznego (stosowanie od lipca 2025 r.) oraz zdarzeń przyszłych (kontynuacja tego sposobu opodatkowania).

Świadczone usługi klasyfikuje (PKWiU 2015) jako:

74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zakres czynności obejmuje w szczególności: wizualizację stron internetowych pod kątem architektury informacji i warstwy wizualnej (kolorystyka, typografia), publikację i edycję treści (także w social media), prowadzenie profili, a także techniczne wdrożenia materiałów w kanałach klienta i w (...) na gotowych szablonach (motywach) i wtyczkach, przy użyciu (...) – bez programowania oraz bez opracowywania niezależnej strategii reklamowej.

Wnioskodawczyni nie świadczy usług reklamowych (73.11.), nie dokonuje zakupu/sprzedaży powierzchni reklamowej (63.11.20.0) oraz nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem (ex 62.01.1).

Jeśli w ramach współpracy wykonuje stricte projekty graficzne – np. key-visual, layout, identyfikację – mają one charakter usług projektowych i mogą być kwalifikowane jako 74.10.19.0 – usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania. Nie zmienia to twórczego charakteru usług ani stawki 8,5%.

 „Projektowanie stron internetowych” – zakres.

Projektowanie stron internetowych Wnioskodawczyni wykonuje w systemie (...) z wykorzystaniem gotowych szablonów (motywów) i wtyczek oraz edytora typu (...). Prace mają charakter konfiguracyjno-wydawniczy (układ sekcji, osadzenie treści, formularze, podstawowe SEO onpage), bez tworzenia własnego kodu (...), bez projektowania baz danych i bez tworzenia aplikacji. Wnioskodawczyni nie wykonuje projektowania ani zapisu kodu, integracji systemów, modyfikacji oprogramowania ani instalacji oprogramowania w środowisku klienta w znaczeniu developerskim.

Szczegółowe czynności – zadania, zakres, efekt, projekty.

1) Projektowanie wizualne – element pomocniczy w ramach usługi (kwalifikowane jako 74.90.20.0) lub jako odrębne projekty (kwalifikowane jako 74.10.19.0).

• Zadania: identyfikacja wizualna, grafiki do www i social media, projektowanie wizualne stron internetowych, tworzenie makiet.

• Zakres: (...); prace realizowane zgodnie z wytycznymi klienta.

• Efekt: gotowe pliki/grafiki/szablony używane w komunikacji.

• Przykłady: (...).

2) Strony www bez programowania (wdrożenia w (...) – 74.90.20.0).

• Zadania: przygotowanie makiety w (...) oraz wdrożenie strony na (...) na gotowych szablonach i wtyczkach, ułożenie treści, konfiguracja formularzy, podstawowe SEO on-page.

• Zakres: działania konfiguracyjne i edycyjne, bez programowania.

• Efekt: uruchomiona, responsywna strona, możliwa do samodzielnej edycji przez klienta.

• Przykład: (...).

3) Komunikacja w kanałach klienta (74.90.20.0).

• Zadania: przygotowanie i publikacja (...), harmonogramy, lekka moderacja – według wytycznych klienta.

• Efekt: regularna, spójna obecność marki.

• Przykład: (...).

4) Wdrożenia techniczne materiałów promocyjnych (74.90.20.0).

• Zadania: publikacja i konfiguracja materiałów klienta w kanałach (np. ustawienia kampanii/kodów śledzących) – bez opracowywania strategii reklamowej oraz bez zakupu/sprzedaży powierzchni reklamowej.

• Efekt: uruchomione działania promocyjne w narzędziach klienta.

Jedna usługa.

Umowa współpracy z (...) przewiduje świadczenie jednej, stałej usługi o charakterze wykonawczo-wdrożeniowym, rozliczanej miesięcznym wynagrodzeniem ryczałtowym (niezależnym od liczby czynności). W ramach tej usługi, zgodnie z bieżącymi zleceniami kontrahenta, Wnioskodawczyni realizuje m.in.:

• usługi marketingowe – przygotowanie materiałów promocyjnych (grafik i treści do kampanii online) do publikacji w kanałach klienta,

• obsługę kanałów social media (plan publikacji, publikacja/edycja postów, podstawowa moderacja, proste raporty),

• techniczne wdrożenia materiałów w (...) na gotowych szablonach/motywach i wtyczkach, w tym układ sekcji, formularze i podstawowe SEO on-page.

Niezależnie od powyższego, incydentalnie Wnioskodawczyni wykonuje także pojedyncze usługi na zlecenie innych kontrahentów, o analogicznym charakterze wykonawczym (wdrożenia w (...) na gotowych szablonach/wtyczkach, publikacja/edycja treści, obsługa profili, przygotowanie materiałów promocyjnych do publikacji) – klasyfikowane jako PKWiU 74.90.20.0 (8,5%).

Wyłącznie w sytuacji, gdy samodzielnym przedmiotem odrębnego zlecenia byłby projekt graficzny (np. autonomiczny key-visual/layout), Wnioskodawczyni wykazałaby go odrębnie jako PKWiU 74.10.19.0 (14%). Ewentualne budżety mediowe i subskrypcje narzędzi są ponoszone przez klienta i nie stanowią Wnioskodawczyni przychodu.

Klasyfikacja „jednej usługi”.

PKWiU 2015: 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

Uzasadnienie: „Jedna usługa” świadczona w ramach umowy współpracy ma charakter wykonawczo-wdrożeniowy i obejmuje w szczególności:

• wdrożenia w (...) na gotowych szablonach/motywach i wtyczkach ((...)), konfigurację układu, formularzy, podstawowe SEO on-page – bez programowania,

• przygotowanie materiałów do publikacji (grafiki/treści do kampanii online i bieżącej komunikacji),

• publikację/edycję treści oraz obsługę kanałów social media (plan, publikacja, podstawowa moderacja),

• techniczne wdrożenia materiałów w kanałach klienta.

Usługa nie obejmuje opracowywania niezależnej strategii reklamowej, zakupu/sprzedaży powierzchni reklamowej ani usług związanych z oprogramowaniem. Elementy graficzne mają charakter pomocniczy w ramach tego świadczenia i nie determinują odrębnej klasyfikacji.

Jeżeli wyjątkowo wystąpi odrębnie zamówiony, samodzielny projekt graficzny – jest traktowany jako osobne świadczenie poza „jedną usługą” i klasyfikowany odrębnie.

Rodzaj usług i wynagrodzenie.

Kontrahent (...) zleca usługę wykonawczo-wdrożeniową w zakresie bieżącej komunikacji w kanałach klienta. Wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy (miesięczne) – jest niezależne od liczby i rodzaju czynności wykonanych w danym okresie rozliczeniowym oraz nie jest uzależnione od efektów kampanii ani wartości budżetów reklamowych. Wnioskodawczyni nie stosuje rozliczeń prowizyjnych ani refakturowania czasu/miejsca reklamowego.

Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu u właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Do jej działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie. Działalność prowadzona jest samodzielnie. Wnioskodawczyni nie przekroczyła limitu 2 000 000 euro w roku poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem. Prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy – w sposób pozwalający wyodrębnić przychody z poszczególnych rodzajów czynności.

Ostatecznie Wnioskodawczyni doprecyzowała, że świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU 2015 w grupowaniu 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zakres obejmuje w szczególności: wizualizację stron internetowych pod kątem architektury informacji i warstwy wizualnej (kolorystyka, typografia), publikację i edycję treści (także w social media), prowadzenie profili, a także techniczne wdrożenia materiałów w kanałach klienta i w (...) na gotowych szablonach (motywach) i wtyczkach, przy użyciu edytora typu (...) – bez programowania oraz bez opracowywania niezależnej strategii reklamowej.

Projektowanie stron internetowych Wnioskodawczyni wykonuje w systemie (...) z wykorzystaniem gotowych szablonów (motywów) i wtyczek oraz edytora typu (...). Prace mają charakter konfiguracyjno-wydawniczy (układ sekcji, osadzenie treści, formularze, podstawowe SEO onpage), bez tworzenia własnego kodu (...), bez projektowania baz danych i bez tworzenia aplikacji. Wnioskodawczyni nie wykonuje projektowania ani zapisu kodu, integracji systemów, modyfikacji oprogramowania ani instalacji oprogramowania w środowisku klienta w znaczeniu developerskim.

Zadania Wnioskodawczyni to:

1) Projektowanie wizualne – element pomocniczy w ramach usługi (kwalifikowane jako 74.90.20.0) lub jako odrębne projekty (kwalifikowane jako 74.10.19.0).

• Zadania: identyfikacja wizualna, grafiki do www i social media, projektowanie wizualne stron internetowych, tworzenie makiet.

• Zakres: (...); prace realizowane zgodnie z wytycznymi klienta.

• Efekt: gotowe pliki/grafiki/szablony używane w komunikacji.

• Przykłady: (...).

2) Strony www bez programowania (wdrożenia w (...) – 74.90.20.0).

• Zadania: przygotowanie makiety w (...) oraz wdrożenie strony na (...) na gotowych szablonach i wtyczkach, ułożenie treści, konfiguracja formularzy, podstawowe SEO on-page.

• Zakres: działania konfiguracyjne i edycyjne, bez programowania.

• Efekt: uruchomiona, responsywna strona, możliwa do samodzielnej edycji przez klienta.

• Przykład: (...)

3) Komunikacja w kanałach klienta (74.90.20.0).

• Zadania: przygotowanie i publikacja (...), harmonogramy, lekka moderacja – według wytycznych klienta.

• Efekt: regularna, spójna obecność marki.

• Przykład: (...).

4) Wdrożenia techniczne materiałów promocyjnych (74.90.20.0).

• Zadania: publikacja i konfiguracja materiałów klienta w kanałach (np. ustawienia kampanii/kodów śledzących) – bez opracowywania strategii reklamowej oraz bez zakupu/sprzedaży powierzchni reklamowej.

• Efekt: uruchomione działania promocyjne w narzędziach klienta.

Wyłącznie w sytuacji, gdyby samodzielnym przedmiotem odrębnego zlecenia byłby projekt graficzny (np. autonomiczny key-visual/layout), Wnioskodawczyni wykazałaby go odrębnie jako PKWiU 74.10.19.0, który podlegałby opodatkowaniu odrębnie stawką ryczałtu w wysokości 14%. Wnioskodawczyni nie świadczy usług reklamowych (73.11.), nie dokonuje zakupu/sprzedaży powierzchni reklamowej (63.11.20.0) oraz nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem (ex 62.01.1).

Wnioskodawczyni prosi o potwierdzenie, że świadczone usługi, sklasyfikowane w PKWiU z 2015 r. w ramach kodu 74.90.20, podlegają opodatkowaniu stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 8,5%.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z działalności polegającej na prowadzeniu mediów społecznościowych, tworzeniu treści i grafik, projektowaniu stron internetowych, obsłudze kampanii reklamowych, zarządzaniu treścią i komunikacją – wykonywane w ramach kodów PKD 73.11.Z, 74.12.Z, 62.10.B – mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane usługi nie stanowią doradztwa ani usług reklamowych w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczone czynności mają charakter twórczy i wykonawczy – polegają na wdrażaniu działań komunikacyjnych, tworzeniu treści, prowadzeniu kampanii i obsłudze technicznej komunikacji firm. Wnioskodawczyni realizuje działania według wytycznych klienta, nie opracowuje strategii marketingowych ani nie udziela niezależnych porad. W związku z tym przychody te powinny być uznane za przychody z działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, i opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że w ramach działalności gospodarczej prowadzi Pani profile klientów w mediach społecznościowych, tworzy i publikuje posty, przygotowuje content plany, kampanie tematyczne oraz projektuje grafiki reklamowe, ustawia i prowadzi kampanie reklamowe (np. (...)) zgodnie z budżetem i założeniami klienta, projektuje strony internetowe i koordynuje ich wdrażanie przez programistów, dokonuje technicznych zmian na stronach internetowych (np. aktualizacja danych, zdjęć, treści), prowadzi działania marketingowe i promocyjne zgodnie z wytycznymi klienta, tworzy treści tekstowe, wpisy do social mediów, artykuły, opisy produktów, treści mailingowe, teksty do kampanii.

Świadczone usługi klasyfikuje Pani według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pani przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0, to są one opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że ww. stawka ryczałtu nie znajdzie zastosowania w przypadku przychodów z tytułu świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (ex 62.01.1), dla których właściwa stawka podatku to 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz usług reklamowych (PKWiU dział 73), dla których właściwa stawka podatku to 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.