Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.518.2025.1.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan obywatelem polskim, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości swoich dochodów. Zawarł Pan umowę o współpracy z podmiotem krajowym A sp. z o.o., który świadczy usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA) stacjonujących w Polsce i na terenie Europy.

Zgodnie z umową Pana zadaniami są:

1.Koordynacja dostaw towarów i usług.

2.Kontakt z klientem wojskowym, zabezpieczanie przyszłych kontraktów.

3.Kontakt z podwykonawcami.

4.Uzyskiwanie przedmiotowych zwolnień z VAT dla poszczególnych dostaw.

100% przychodu A sp. z o.o. pochodzi z dostaw dla Wojska USA na terenie kraju oraz Unii Europejskiej, uzyskuje ona zwolnienia z podatku VAT i podatku dochodowego.

Umowa o podwykonawstwo została zawarta w ramach prowadzonej przez Pana – jednoosobowej działalności gospodarczej. Dochody z tego tytułu są opodatkowane według zasad ogólnych.

Czynności wykonywane w ramach umowy obejmują: koordynację projektów, nadzór nad dostawami, pozyskiwanie zwolnień z VAT dla podwykonawców. Wszystkie projekty realizowane są na rzecz armii Stanów Zjednoczonych.

Przychody otrzymuje Pan od firmy A sp. z o.o., która świadczy usługi na rzecz sił zbrojnych Armii Amerykańskiej.

Bezpośrednim odbiorcą świadczonych usług jest jego zleceniodawca, czyli firma A sp. z o.o. Jednak na zlecenie powyższej firmy świadczy Pan usługi różnym jednostkom Armii Amerykańskiej i to Armia jest końcowym odbiorcą wszystkich świadczonych przez Pana usług.

Kontrakt zawarty przez głównego wykonawcę – A – został zawarty z siłami zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154; dalej jako: „Umowa”)

Firma A posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e ww. umowy „wykonawcy kontraktowego”, zgodnie ze wskazanym przepisem art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Tym samym jestem wykonawcą kontraktowym w rozumieniu tego przepisu.

Współpraca z kontrahentem opiera się na zasadach podwykonawstwa, co oznacza, że wszelkie usługi, które świadczy Pan, stanowią część szerszych projektów realizowanych na podstawie umów zawartych między Pana kontrahentem a siłami zbrojnymi USA. W praktyce oznacza to, że Pana usługi są przeznaczone na wyłączny użytek służbowy sił zbrojnych USA lub służą do zaopatrzenia ich działalności wojskowo-usługowej wspierającej.

W Pana ocenie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 – dalej u.p.d.o.f.), zwalnia się od podatku dochodowego dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Pojęcie „wykonawcy kontraktowego”, zgodnie ze wskazanym przepisem art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r., oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Ponieważ treść przytoczonego przepisu kończy wyrażenie „na ich rzecz”, przyjmuje się, że zwolnienie to ma zastosowanie również w przypadku dostarczania towarów i usług przez podwykonawców.

W szczególności stanowisko takie reprezentują organy podatkowe, czego przykładem mogą być następujące interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2023 r. 0115-KDIT1.4011.286.2023.2.MR, z 6 lipca 2023 r. 0115-KDIT1.4011.382.2023.1.MR oraz z 16 listopada 2023 r. 0114-KDIP3-2.4011.753.2023.1.MN, 0112-KDIL2-2.4011.586.2024.4.AA.

Jak wynika z tych interpretacji:

-zwolnieniu mogą podlegać dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami,

-aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT – sama umowa nie musi być zawarta bezpośrednio z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, wystarczy że będzie zawarta na ich rzecz. Przy zastosowaniu wykładni językowej dostawę „na rzecz” Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych należy rozumieć jako świadczenia, które są ostatecznie na dobro (korzyść) Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (słownik frazeologiczny języka polskiego Stanisława Skorupki: „na czyją korzyść, na czyje dobro”), które – co wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT – mogą być realizowane poprzez bezpośrednią umowę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub przez umowy pod wykonawstwa.

W związku z powyższym, dochody z tytułu świadczenia usług wskazanych w stanie faktycznym świadczonych na rzecz sił zbrojnych USA są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pytanie

Czy dochody uzyskane z tytułu zawartej umowy o współpracy, w ramach świadczonych usług opisanych stanie faktycznym w na rzecz Zleceniodawcy są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, dochody (przychody) z tytułu dostawy usług na rzecz Zleceniodawcy, który świadczy usługi pośrednio na rzecz sił zbrojnych USA, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy o PIT.

Z uwagi na to, że działa Pan na rzecz Zleceniodawcy jako pośredni wykonawca zamówień na dostawy i usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej, kontrakt zawarty pomiędzy Stronami powinien zostać zakwalifikowany jako umowa o podwykonawstwo zawarta na rzecz sił zbrojnych USA. Skutkiem jego zawarcia jest bowiem dostarczenie usług przeznaczonych do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub do zaopatrzenia ich działalności wojskowo-usługowej wspierającej, o której mowa w art. 24 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej.

Zgodnie z art. 2 lit. e ww. Umowy: „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

W związku z powyższym przysługuje Panu status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154).

Powyższe prowadzi do wniosku, że dochody z tytułu usług świadczonych w ramach obsługi projektów bądź zleceń Zleceniodawcy realizowanych pośrednio na wyłączny użytek służbowy sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich działalności wojskowo-usługowej wspierającej, za pośrednictwem głównego wykonawcy kontraktowego (np. zagranicznej spółki amerykańskiej), będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy o PIT

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Od 1 stycznia 2022 r. – na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret 4 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera Umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153), dalej „Umowa”.

W myśl art. 2 lit. e ww. Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy wyrażenie: „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a tej Umowy – oznacza:

Podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle cytowanych powyżej przepisów, zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu zdarzenia należy zgodzić się z Panem, że do otrzymanego przez Pana dochodu – uzyskanego w związku z zawartą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej umową o współpracy z podmiotem krajowym A sp. z o.o. – ma zastosowanie zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spełnia Pan bowiem warunki do zastosowania zwolnienia od opodatkowania do uzyskanych w ramach działalności gospodarczej dochodów. Jak wynika z wniosku – jako podwykonawca Spółki, która ma status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy – świadczył i świadczy Pan usługi na rzecz Sił Zbrojnych USA. Posiada Pan też miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzn. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.