
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni od 7 września 2022 r. prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (PKD 62.01.Z - „Działalność związana z oprogramowaniem”). Usługi świadczone są na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, gdzie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Od 2022 r. opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2022 r. złożyła w ustawowym terminie. Wnioskodawczyni nie świadczy czynności ujętych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej również: „upzd”), które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego prowadzi ewidencję przychodów. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i w 2025 r. spełnia też warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym, nie zachodzą wobec Niej negatywne przesłanki określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiałyby opodatkowanie według tej formy.
Od 1 kwietnia 2025 r. Wnioskodawczyni świadczy usługi w branży IT, wyłącznie dla ... Sp. z o. o. adres: ul. ..., ..., NIP ..., REGON ....
Na podstawie zawartej umowy, Wnioskodawczyni świadczyć będzie następujące usługi:
1)zdefiniowanie zakresu działań i ustalenie priorytetów na podstawie analizowania danych oraz potrzeb operacyjnych firmy,
2)przygotowanie szczegółowej dokumentacji wymagań opartych na analizowanych procesach i potrzebach organizacyjnych,
3)zarządzanie pełnym cyklem życia funkcji - od wdrożenia, przez analizowanie, po optymalizację procesów,
4)analizowanie i porównywanie danych dotyczących wydajności produktu w celu jego optymalizacji i poprawy procesów.
W ramach zawartej umowy, Wnioskodawczyni wykonuje czynności związane z migracją aplikacji desktopowej do środowiska webowego. Klient Zleceniodawcy dostarcza specyfikację wymagań dotyczących funkcjonalności produktu i na tej podstawie Wnioskodawczyni przygotowuje uporządkowaną dokumentację dla zespołu deweloperskiego. Następnie te funkcjonalności Wnioskodawczyni dzieli na zadania i dokumentuje wymagania techniczne dla programistów, na podstawie których będą oni rozwijać produkt. Dodatkowo priorytetyzuje zadania, określa ich kolejność i analizuje, czy istnieją zależności między zadaniami. Jeśli programiści mają pytania dotyczące realizacji zadania, przekazują je Wnioskodawczyni, która dokumentuje te pytania i przesyła je do klienta jej zleceniodawcy w celu uzyskania odpowiedzi. Klient Zleceniodawcy przesyła Jej również wszelkie wykryte nieścisłości w funkcjonalności produktu oraz dodatkowe zadania do wykonania. Przygotowuje Ona techniczne opisy tych zadań i błędów. Następnie wszystkie zadania Wnioskodawczyni przekazuje kierownikowi projektu, który decyduje, o tym który programista jest odpowiedzialny za ich realizację. Kiedy implementacja funkcjonalności będzie zakończona Wnioskodawczyni analizuje i porównuje dane dotyczące wydajności produktu, aby identyfikować obszary wymagające optymalizacji oraz ulepsza jego działanie.
Tak, więc Wnioskodawczyni w ramach zawartej umowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje szereg różnych czynności, do których szczegółowo zalicza się:
1.Zbieranie i analiza wymagań:
·udział w rozmowach z klientem (poprzez ...) w celu doprecyzowania oczekiwań oraz zebrania wymagań funkcjonalnych do aplikacji,
·analizowanie dostarczonej przez klienta specyfikacji i dzielenie jej na funkcjonalności (tzw. „...”).
2.Dokumentacja:
·tworzenie uporządkowanej dokumentacji technicznej (w tym w systemie ...), w której opisuje przekazane wymagania dotyczące działania aplikacji,
·opisywanie zgłaszanych przez klienta błędów oraz dodatkowych wymagań.
3.Prowadzenie listy zadań
·tworzenie zadań deweloperskich w ... na podstawie wymagań,
·wprowadzanie zadań do listy zadań (backlogu) oraz rejestrowanie zależności między nimi,
·priorytetyzacja zadań zgodnie z harmonogramem oraz zakresem prac niezbędnych do implementacji aplikacji,
·przekazywanie przygotowanych zadań do kierownika projektu, który decyduje o ich dalszym przypisaniu.
4.Współpraca z zespołem deweloperskim:
·prezentowanie wymagań zespołowi deweloperskiemu - tłumaczenie wymagań dotyczących działania aplikacji na język techniczny;
·wyjaśnianie niejasności i przekazywanie zapytań zespołu deweloperskiego do klienta, a następnie dokumentowanie odpowiedzi.
5.Testowanie i zbieranie informacji zwrotnej:
·odbieranie od klienta informacji o błędach, nieprawidłowościach oraz dodatkowych potrzebach funkcjonalnych, które pojawiają się w trakcie lub po implementacji,
·dokumentowanie zgłoszeń od klienta i przekazywanie ich do implementacji przez zespół deweloperski,
·weryfikowanie poprawności działania aplikacji w podstawowym zakresie - sprawdzanie, czy zaimplementowane funkcjonalności odpowiadają ustalonym wymaganiom.
Wnioskodawczyni 8 kwietnia 2025 r. wystąpiła do Urzędu Statystycznego w ... z wnioskiem o wydanie interpretacji klasyfikacyjnej. Urząd Statystyczny w ... 20 maja 2025 r. wydał opinię znak: ..., w ramach której uznał, że opisany powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychód uzyskany w 2025 r. z działalności usługowej Wnioskodawczyni, opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, prawidłowe jest opodatkowanie usług opisanych we wniosku w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) upzd stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 -4 oraz 6-8.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) oraz b) uzpd, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie On-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2); oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online; związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależne są ściśle od prowadzonej działalności. Specyfika działalności usługowej, szerzej niesklasyfikowanej w uzpd prowadzona przez Wnioskodawczynię kwalifikuje ją do opłacenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% przychodów pochodzących z działalności usługowej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
Przez pojęcie usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Usługi dostarczane przez Wnioskodawczynię nie są klasyfikowane w art. 12 ust. 1 pkt 2b uzpd. Kompetencje Wnioskodawczyni nie pozwalają Jej na wydawanie pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line; związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Świadczenie przez Wnioskodawczynię usług nieobjętych dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b uzpd potwierdza uzyskana opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z 20 maja 2025 r. Urząd Statystyczny wskazał, że przedstawione w stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawczynię, klasyfikuje w klasie PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Należy więc zwrócić uwagę, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie obejmują tworzenia oprogramowania ani programowania (kodowania), jak również nie obejmują doradztwa w zakresie programowania (kodowania). Nie ma w związku z tym podstaw do uznania ich za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.
Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 21 lutego 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.993.2022.2.AG, Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej stwierdził, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe potwierdzając, że przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 niebędących usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania - są opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
W przytoczonej Interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:
(...) z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta polega na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02 - usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług. Wyjaśnił Pan także, że świadczone przez Pana usługi nie dotyczą sprzętu komputerowego ani oprogramowania, a w związku z tym nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując - uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług informatycznych sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 62.02 mogą być opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zbieżne wnioski zostały przedstawione w interpretacji Indywidualnej z 20 października 2023 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0112-KDSL1-2.4011.375.2023.2.KS. Organ zgodził się z Wnioskodawcą, wskazując na możliwość opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu, przychodów ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 niebędących usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania. Organ wskazał, że:
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oprócz powyższych, stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza również Interpretacja Indywidualna z 1 lutego 2024 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0114-KDIP3-2.4011.1037.2023.2.BM. We wskazanej interpretacji Wnioskodawca uzyskuje przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02, niezwiązane z oprogramowaniem. Organ wskazał na możliwość zastosowania stawki 8,5% do powyższych usług zaznaczając, iż:
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02 jako „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” niezwiązane z oprogramowaniem, mogą być w 2022 r. 2023 r. i w latach kolejnych, o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny, opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem, czy z doradztwem w zakresie oprogramowania - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto prawidłowość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w stosunku do przychodów z usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.02 potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:
- z 1 marca 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4O11.12.2023.2.AG,
- z 15 grudnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.796.2022.2.WS,
- z 15 września 2022 r. Nr 0114-KDIP2-1.4011.540.2022.2.KW.
Poparciem dla wyżej wskazanej klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawczynię usług jest opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, którą Wnioskodawczyni otrzymała 20 maja 2025 r.
Wnioskodawczyni nie świadczy usług, które polegają na wytwarzaniu oprogramowania, czy też doradztwie w zakresie oprogramowania. W związku z powyższym należy uznać, że usługi opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opodatkowane na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z opisu sprawy wynika, że od 7 września 2022 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2022 r. złożyła Pani w ustawowym terminie. Nie świadczy Pani czynności ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego prowadzi Pani ewidencję przychodów. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. W 2025 r. spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach zawartej umowy wykonuje Pani czynności związane z migracją aplikacji desktopowej do środowiska webowego. Klient Zleceniodawcy dostarcza Pani specyfikację wymagań dotyczących funkcjonalności produktu i na tej podstawie przygotowuje Pani uporządkowaną dokumentację dla zespołu deweloperskiego. W ramach zawartej umowy wykonuje Pani szereg różnych czynności, do których szczegółowo zalicza się:
1.zbieranie i analiza wymagań:
·udział w rozmowach z klientem (poprzez ...) w celu doprecyzowania oczekiwań oraz zebrania wymagań funkcjonalnych do aplikacji,
·analizowanie dostarczonej przez klienta specyfikacji i dzielenie jej na funkcjonalności (tzw. „...”);
2.dokumentacja:
·tworzenie uporządkowanej dokumentacji technicznej (w tym w systemie ...), w której opisuje Pani przekazane wymagania dotyczące działania aplikacji,
·opisywanie zgłaszanych przez klienta błędów oraz dodatkowych wymagań;
3.prowadzenie listy zadań:
·tworzenie zadań deweloperskich w .... na podstawie wymagań,
·wprowadzanie zadań do listy zadań (backlogu) oraz rejestrowanie zależności między nimi,
·priorytetyzacja zadań zgodnie z harmonogramem oraz zakresem prac niezbędnych do implementacji aplikacji,
·przekazywanie przygotowanych zadań do kierownika projektu, który decyduje o ich dalszym przypisaniu;
4.współpraca z zespołem deweloperskim:
·prezentowanie wymagań zespołowi deweloperskiemu - tłumaczenie wymagań dotyczących działania aplikacji na język techniczny,
·wyjaśnianie niejasności i przekazywanie zapytań zespołu deweloperskiego do klienta, a następnie dokumentowanie odpowiedzi;
5.testowanie i zbieranie informacji zwrotnej:
·odbieranie od klienta informacji o błędach, nieprawidłowościach oraz dodatkowych potrzebach funkcjonalnych, które pojawiają się w trakcie lub po implementacji,
·dokumentowanie zgłoszeń od klienta i przekazywanie ich do implementacji przez zespół deweloperski,
·weryfikowanie poprawności działania aplikacji w podstawowym zakresie - sprawdzanie, czy zaimplementowane funkcjonalności odpowiadają ustalonym wymaganiom.
Powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, co zostało potwierdzone pismem z Urzędu Statystycznego.
W tym miejscu pokreślić należy, że objaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki” zawierają następującą charakterystykę klasy 62.02.
W klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje:
·usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1;
·usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
W klasie PKWiU 62.02 znajdują się następujące pozycje:
·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,
·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,
·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia, czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zatem, oznaczenie „ex” przy symbolu grupowania PKWiU 62.02 ma zastosowanie do usług objętych klasyfikacją PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, na co wskazuje nazwa tego grupowania.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią usługi, będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.20.0 niewątpliwie mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania.
O tym, że świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” wpisują się w doradztwo dotyczące oprogramowania przemawia zakres wykonywanych przez Panią czynności, m.in.: udział w rozmowach z klientem w celu doprecyzowania oczekiwań oraz zebrania wymagań funkcjonalnych do aplikacji; tworzenie uporządkowanej dokumentacji technicznej, w której opisuje przekazane wymagania dotyczące działania aplikacji; prezentowanie wymagań zespołowi deweloperskiemu - tłumaczenie wymagań dotyczących działania aplikacji na język techniczny oraz weryfikowanie poprawności działania aplikacji. Wskazała Pani również, że w ramach zawartej umowy wykonuje czynności związane z migracją aplikacji desktopowej do środowiska webowego. Klient Zleceniodawcy dostarcza Pani specyfikację wymagań dotyczących funkcjonalności produktu i na tej podstawie przygotowuje Pani uporządkowaną dokumentację dla zespołu deweloperskiego.
Skoro zatem charakter Pani usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo (co wynika z opisu czynności oraz podanej klasyfikacji), uznać należy, że stanowią one usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zatem przychód, osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług mieszczących się w PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
