Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości gruntowej (działki) przeznaczonej pod zabudowę. - Interpretacja - ITPP3/443-668/14/MD

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 18.02.2015, sygn. ITPP3/443-668/14/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości gruntowej (działki) przeznaczonej pod zabudowę.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2014 r. (data wpływu 24 listopada 2014 r.), uzupełnionym w dniu 9 lutego 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od tego podatku dostawy nieruchomości gruntowej (działki) przeznaczonej pod zabudowę jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 lutego 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od tego podatku dostawy nieruchomości gruntowej (działki) przeznaczonej pod zabudowę.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina M. (dalej jako Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierza dokonać bezprzetargowo na polepszenie warunków zagospodarowania działek 416/5 i 416/6 dostawy niezabudowanej działki 415/52 położonej w M. Działka przeznaczona do sprzedaży, tj. 415/52, powstała w wyniku podziału działki nr 415/47 położonej w M. Wcześniej dla działki 415/47 była wydana decyzja (która nie została wygaszona) o warunkach zabudowy pod budowę budynku hotelowego. Gmina na ten teren nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Osoba nabywająca działkę nr 415/52 będzie musiała wystąpić ponownie o warunki zabudowy, jeśli zdecyduje się na budowę na tej działce. Działka 415/52 stanowi użytek RIIIa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa działki 415/52 położonej w M. będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Gminy, transakcja powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, ponieważ przedmiotowa działka do sprzedaży, tj. 415/52 nie stanowi terenu zabudowanego zgodnie z art. 2 ust. 33 ustaw o VAT. Nie ma na ten teren planu zagospodarowania przestrzennego i dla działki 415/52 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r, poz. 121), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Z kolei w myśl art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stawka podatku, jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści ust. 1 pkt 9 tego artykułu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z treści art. 2 pkt 33 ustawy (obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r.) wynika, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierza dokonać dostawy niezabudowanej działki nr 415/52. Działka ta powstała w wyniku podziału działki nr 415/47. Dla działki 415/47 była wydana decyzja o warunkach zabudowy pod budowę budynku hotelowego, która nie została wygaszona. Gmina na ten teren nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Osoba nabywająca działkę nr 415/52 będzie musiała wystąpić ponownie o warunki zabudowy, jeśli zdecyduje się na budowę na tej działce.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że wprawdzie dla nieruchomości, którą zamierza zbyć Gmina (działki nr 415/52) nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie wydano konkretnie dla niej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, to jednak taka decyzja została wydana dla działki, z której wydzielono działkę nr 415/52, jako przeznaczoną do sprzedaży. Co ponadto istotne, decyzja ta jak wynika z wniosku nie zostało wygaszona. Zatem na gruncie niniejsze sprawy nadal mamy do czynienia z terenem budowlanym, w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 33 ustawy. Wyklucza to możliwość zastosowania do dostawy tej działki zwolnienia od podatku postulowanego przez Gminę, a determinuje obowiązek zastosowania do niej podstawowej stawki podatku. Bez znaczenia przy tym pozostaje obowiązek ponownego wystąpienia przez potencjalnego nabywcę o warunki zabudowy, gdyż kolejna decyzja nie musi dotyczyć zmiany przeznaczenia gruntu, ale zmiany rodzaju zabudowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 0

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy