Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.678.2025.1.HJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.678.2025.1.HJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W ciągu ostatnich ośmiu lat Wnioskodawczyni nabywała banknoty kolekcjonerskie wyłącznie do majątku prywatnego, w celach hobbystycznych. W bieżącym roku Wnioskodawczyni rozpoczęła proces sprzedaży zgromadzonych egzemplarzy, publikując pierwsze ogłoszenia na portalu (…). Każdy z banknotów zostanie zbyty po upływie co najmniej sześciu miesięcy od jego nabycia.

Transakcje są i będą realizowane wyłącznie za pośrednictwem portalu (…), bez prowadzenia własnej strony internetowej, sklepu, ani podejmowania działań promocyjnych, takich jak reklama internetowa.

Poza przychodami ze sprzedaży kolekcji, Wnioskodawczyni osiąga dochody z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, jednakże nabywanie banknotów nie było i nie jest w jakikolwiek sposób związane z tą działalnością.

Decyzja o sprzedaży kolekcji została podjęta wyłącznie z przyczyn osobistych, tj. konieczności pozyskania środków finansowych na planowany zakup domu.

Pytania

1.Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu planowanej sprzedaży przedmiotów ze swojej kolekcji, które posiadała przez okres przekraczający 6 miesięcy (stan faktyczny)?

2.Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu planowanej sprzedaży przedmiotów ze swojej kolekcji, które posiadała przez okres przekraczający 6 miesięcy (zdarzenie przyszłe)?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie będzie Ona zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży przedmiotów ze swojej kolekcji, które posiadała przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie będzie Ona zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży przedmiotów ze swojej kolekcji, które posiadała przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.

Ad 1 i 2

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

⎯ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem, na gruncie przepisów ustawy o PIT, przychód ze sprzedaży innych rzeczy kwalifikowany jest do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) tej ustawy, czyli do odpłatnego zbycia rzeczy, chyba że sprzedaż następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Odrębnym bowiem źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

⎯ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

1) zarobkowym celu działalności,

2) wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

3) prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Ad 1) Charakter zarobkowy

Działalność uznawana za zarobkową powinna być ukierunkowana na systematyczne generowanie dochodu. Tymczasem Wnioskodawczyni nabywała banknoty kolekcjonerskie przez wiele lat wyłącznie w celach hobbystycznych, bez zamiaru ich późniejszej odsprzedaży i bez związku z działalnością gospodarczą.

Sprzedaż kolekcji ma i będzie miała charakter incydentalny i wynika wyłącznie z potrzeby pozyskania środków finansowych na planowany zakup domu. Działanie to nie jest ukierunkowane na osiąganie stałego dochodu ani na regularne prowadzenie sprzedaży.

Transakcje są i zostaną przeprowadzone bez podejmowania działań marketingowych, takich jak reklama czy promocja, co wyklucza intencję celowego generowania zysku, typową dla działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie ponosiła ryzyka inwestycyjnego i nie zamierza kontynuować sprzedaży w przyszłości.

Ad 2) Sposób zorganizowany i ciągły

Działalność uznawana za zorganizowaną wymaga podejmowania uporządkowanych, zaplanowanych działań w określonej strukturze organizacyjnej, takich jak prowadzenie sklepu, posiadanie własnej strony internetowej czy stosowanie działań marketingowych, na przykład reklamy. W przypadku Wnioskodawczyni warunki te nie są spełnione. Sprzedaż jest i będzie realizowana wyłącznie za pośrednictwem portalu (…), bez struktury organizacyjnej i bez podejmowania jakichkolwiek działań promocyjnych.

Działalność o charakterze ciągłym zakłada regularność działań oraz zamiar ich kontynuacji w przyszłości. Również i ten warunek nie będzie spełniony. Sprzedaż ma i będzie miała charakter incydentalny, jednorazowy i nieprzewidziany do powtarzania w kolejnych latach.

W świetle powyższego, dla prawidłowego zakwalifikowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych planowanych przez Wnioskodawczynię działań, konieczne jest uwzględnienie ich celu, okoliczności oraz zamiaru towarzyszącego sprzedaży kolekcji. Nawet wielokrotna sprzedaż przedmiotów należących do majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży i nie są związane z działalnością gospodarczą, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe nie spełniają przesłanek uznania za pozarolniczą działalność gospodarczą. Działania Wnioskodawczyni mieszczą się w granicach zarządzania majątkiem osobistym, nie mają charakteru inwestycyjnego i nie są ukierunkowane na stałe osiąganie dochodu.

W odniesieniu do kwalifikacji przychodów na gruncie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o PIT należy zauważyć, że w braku definicji legalnej pojęcia „rzeczy” w ustawie należy posłużyć się przepisami prawa cywilnego. Zgodnie z art. 45 ustawy Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061, ze zm.) rzeczami w rozumieniu Kodeksu są wyłącznie przedmioty materialne.

Mając na uwadze powyższe, przychody uzyskane z odpłatnego zbycia elementów kolekcji należy zakwalifikować jako przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o PIT, tj. z odpłatnego zbycia rzeczy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro od końca miesiąca, w którym nabyto poszczególne elementy kolekcji, upłynie okres co najmniej sześciu miesięcy, a sprzedaż nie ma oraz nie będzie miała charakteru zorganizowanego ani ciągłego, to nie dojdzie do powstania przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia przedmiotów wskazanych we wniosku nie podlega oraz nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

·zarobkowym celu działalności,

·wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

·prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność „zarobkowa” to działalność, której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Jednocześnie brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.

Jednocześnie nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

·„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);

·„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania; kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

Jeżeli więc rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku zbycie rzeczy spełnia przesłanki uznania ich za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winno zostać rozliczone na zasadach właściwych dla tej działalności.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z tego przepisu wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei kwota uzyskana ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) tej ustawy nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż rzeczy ruchomych po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu.

W przedstawionym opisie sprawy wskazała Pani, że w ciągu ostatnich ośmiu lat nabywała Pani banknoty kolekcjonerskie wyłącznie do majątku prywatnego, w celach hobbystycznych. W bieżącym roku rozpoczęła Pani proces sprzedaży zgromadzonych egzemplarzy, publikując pierwsze ogłoszenia na portalu (…). Każdy z banknotów zostanie zbyty po upływie co najmniej sześciu miesięcy od jego nabycia. Transakcje są i będą realizowane wyłącznie za pośrednictwem portalu (…), bez prowadzenia własnej strony internetowej, sklepu, ani podejmowania działań promocyjnych, takich jak reklama internetowa. Poza przychodami ze sprzedaży kolekcji, osiąga Pani dochody z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, jednakże nabywanie banknotów nie było i nie jest w jakikolwiek sposób związane z tą działalnością. Decyzja o sprzedaży kolekcji została podjęta wyłącznie z przyczyn osobistych, tj. konieczności pozyskania środków finansowych na planowany zakup domu.

Skoro przedmioty, o których mowa we wniosku, były przez Panią nabywane do majątku prywatnego w celach hobbystycznych, a nie w ramach działalności gospodarczej, to zbycie poszczególnych przedmiotów z Pani kolekcji – w związku z koniecznością pozyskania środków finansowych na planowany zakup domu – nie stanowi i nie będzie stanowić działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem sprzedaż tą należy rozpatrywać w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, skutkuje powstaniem przychodu. Jak Pani wskazała, zbycie przedmiotów kolekcji nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie – zatem zbycie to nie stanowi i nie będzie stanowić źródła przychodów, a w konsekwencji nie podlega i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, nie jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonanej sprzedaży przedmiotów ze swojej kolekcji (banknotów kolekcjonerskich), które posiadała przez okres przekraczający 6 miesięcy oraz nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu planowanej sprzedaży przedmiotów ze swojej kolekcji (banknotów kolekcjonerskich), które posiadała przez okres przekraczający 6 miesięcy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz przedstawionego przez Panią zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie zaistniałego stanu faktycznego.

Końcowo Organ wskazuje, że zapłacona na konto Krajowej Informacji Skarbowej opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w części, która stanowi nadpłatę w myśl art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, zostanie zwrócona w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.