Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem złożonym 4 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego        

… zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych składnika wynagrodzenia wypłacanego na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Na podstawie art. 16j ust. 6 ww. ustawy lekarzom rezydentom, którzy odbywają co najmniej 6- miesięczny staż w innym powiecie niż ten wskazany w umowie o pracę, przysługuje dodatek w wysokości 16% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi kwestii prawidłowego rozliczenia ww. dodatku, …. zwrócił się do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie. W odpowiedzi na pismo Ministerstwo Zdrowia potwierdziło, że „dodatek do wynagrodzenia zasadniczego przysługujący lekarzowi - rezydentowi na podstawie art. 16j ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, powinien być rozliczany w oparciu o przepisy dotyczące dodatków za rozłąkę”.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z opodatkowania mogą być dodatki za rozłąkę, pod warunkiem, że wynikają z odrębnych przepisów lub układów zbiorowych pracy. W analizowanym przypadku brak jednoznacznego określenia charakteru tego dodatku jako dodatku za rozłąkę budzi wątpliwości co do możliwości zastosowania tego zwolnienia. Z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy wynika, że zwolnieniu podlegają tylko i wyłącznie dodatki za rozłąkę przysługujące na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw oraz układów zbiorowych pracy. … nie posiada zapisów dot. wypłaty ww. dodatku w Układzie Zbiorowym.

Pytania

1)Czy dodatek dla lekarzy - rezydentów wynikający z ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy w sytuacji, kiedy miejsce odbywania stażu pokrywa się z miejscem zamieszkania lekarza - rezydenta, ale znajduje się w innym powiecie niż wskazany w umowie o pracę, może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z otrzymanym stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia: „dodatek do wynagrodzenia zasadniczego przysługujący lekarzowi - rezydentowi na podstawie art. 16j ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, powinien być rozliczany w oparciu o przepisy dotyczące dodatków za rozłąkę”, co oznacza, że powinien korzystać ze zwolnienia podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on od pracodawcy realną korzyść mającą wymiar finansowy, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Stosownie do art. 32 ust. 1 ww. ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

W świetle art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Wystąpili Państwo z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych składnika wynagrodzenia wypłacanego na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy dodatek do wynagrodzenia dla lekarzy - stażystów przyznany na podstawie art. 16j ust. 6 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy, a w konsekwencji, czy Państwo jaki płatnik są zobowiązani do poboru zaliczki na podatek z tego tytułu.

Na podstawie art. 16j ust. 6-7 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2024 r. poz. 1287 ze zm.):

Lekarzowi odbywającemu szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydenckim, odbywającemu staż, o którym mowa w art. 16f ust. 3 pkt 3, w innym powiecie niż powiat, w którym znajduje się miejsce wykonywania pracy wskazane w umowie o pracę na szkolenie specjalizacyjne, przysługuje na podstawie tej umowy dodatek do wynagrodzenia zasadniczego w wysokości 16% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Dodatek, o którym mowa w ust. 6, jest finansowany w ramach środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.

Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog zwolnień podatkowych związanych ze świadczeniami pracodawcy na rzecz pracownika. Jednym ze zwolnień przewidzianym w ww. ustawie jest dodatek za rozłąkę, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 18.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolny od podatku dochodowego jest dodatek za rozłąkę przysługujący na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy, do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Zwolnienia podatkowe (ulgi, preferencje) stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego.

Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 18 jednoznacznie wynika, że ze zwolnienia od opodatkowania korzysta wyłącznie dodatek za rozłąkę, który przysługuje na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy, a nie każde świadczenie stanowiące dodatek, które pracodawca przyznaje pracownikowi.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy nie wynika by dodatek do wynagrodzenia dla lekarzy stażystów był dodatkiem za rozłąkę. W opisie sprawy wskazali Państwo, że ww. dodatek nie będzie wynikał z układu zbiorowego pracy i będzie przyznawany na podstawie art. 16j ust. 6 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Jednocześnie brak jest wyraźnego wskazania w przepisie art. 16j ust. 6 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, by tego rodzaju dodatek był dodatkiem za rozłąkę.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzam, że wypłacany na rzecz Państwa pracowników dodatek do wynagrodzenia dla lekarzy - stażystów, nie będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem obowiązek jego wypłaty nie wynika z odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy.

Jednakże należy zauważyć, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 149 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia z podatku dochodowego:

dodatek, o którym mowa w art. 16j ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2024 r. poz. 1287 i 1897).

Wskazać należy, że ww. przepis nie zawierają żadnych ograniczeń, w kwestii stosowania tego zwolnienia. W związku z tym, zwolnienie również ma zastosowanie, jeśli dodatek przysługuje lekarzowi rezydentowi, w sytuacji gdy miejsce odbywania stażu pokrywa się z miejscem jego zamieszkania, ale znajduje się w innym powiecie niż wskazany w umowie o pracę.

Reasumując, stwierdzam, że wypłacany na rzecz Państwa pracowników dodatek do wynagrodzenia dla lekarzy - stażystów, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 149 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Państwo jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie będziecie mieć obowiązku uwzględniania wypłacanego dodatku w kalkulacji i poborze zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dodać należy, że w myśl zasady, iż wadliwa argumentacja prawna wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska wnioskodawcy za nieprawidłowe, Państwa stanowisko w zakresie dodatku dla lekarzy, o którym mowa na podstawie art. 16j ust. 6 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty uznałem za nieprawidłowe, bowiem ww. dodatek jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 149 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie – jak Państwo wskazali we własnym stanowisku – z art. 21 ust. 1 pkt 18 tej ustawy.

Wobec tego Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.