
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości dokonania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej za 2021 r. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 września 2025 r. (wpływ).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2015 r. rozwiodła się Pani z mężem. Od tego momentu samodzielnie wychowuje Pani dwie córki – A.C. ur. (...) 2006 r. oraz B.C. ur. (...) 2008 r.
Córki stale zamieszkują z Panią i pozostają pod Pani wyłączną opieką. Od momentu rozwodu to Pani sprawuje nad nimi całkowitą opiekę wychowawczą, finansową i organizacyjną – zapewnia im Pani wyżywienie, ubrania, środki czystości, opiekę medyczną (w tym pobyty w szpitalach, wizyty u lekarzy i stomatologów), edukację, zakup leków i innych niezbędnych artykułów. Nawet w kwestii problemów wychowawczych ze starszą córką wszystkie kwestie w sądzie czy związane z kuratorem musiała Pani załatwiać sama.
Tata dziewczynek nie chodził i nie chodzi na wywiadówki. Nie kontaktował się ze szkołą. Nawet nie korzystał z (...), mimo przekazanych loginów. Każdy pobyt w szpitalu którejkolwiek z córek jest tylko z Pani udziałem. Były mąż łoży jedynie alimenty ustalone przez sąd, ale poza nimi nie uczestniczy w utrzymaniu, leczeniu dzieci ani w ich wychowaniu. Jego kontakt z dziećmi jest sporadyczny. Nie angażuje się on w ich życie codzienne.
To Pani wykonuje faktycznie władzę rodzicielską, tj. podejmuje wszystkie decyzje dotyczące dzieci, ich nauki, organizacji wakacji, opłat za wszystkie wyjścia i wyjazdy szkolne, leczenia, codziennego funkcjonowania, czyli wszystkich sfer życia. Ponosi Pani wszystkie koszty utrzymania dzieci, tj. opłaca czynsz, abonamenty za telefony, wszystkie opłaty związane ze szkołą, zakupem podręczników, ubezpieczenia, wyżywienie, ubrania, kosmetyki oraz te związane z opieką medyczną, stomatologiczną i ortodontyczną. Wielokrotnie prosiła Pani ojca dzieci, żeby współuczestniczył w kosztach leczenia, nawet w czasie kiedy pobierał ulgę prorodzinną, jednak nigdy nie wspomógł Pani w żadnych kosztach.
Dzieci w latach 2020-2023 nocowały u ojca tylko kilka razy, a od 2024 r. nie nocują. Kontakt z ojcem jest sporadyczny, telefoniczny, kilka – może łącznie 6 w roku odwiedzin po 1,5 godziny. Tata dzieci nigdy nie był na żadnym zebraniu, zarówno w szkole podstawowej jak i szkole średniej. Nie wykazuje zainteresowania szkołą ani leczeniem. Jak córki leżały w szpitalu – nie odwiedzał ich. Jego kontakty głównie ograniczają się do rozmów telefonicznych i to w większości inicjowanych przez córki.
Podsumowując, tata dziewczynek nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej. Nie korzysta ze swoich praw poza stosowaniem ulgi prorodzinnej i nawet wtedy nie kupi dzieciom żadnej niezbędnej rzeczy do codziennego funkcjonowania.
Obecnie jest konieczność leczenia młodszej córki ortodontycznie i chirurgicznie w celu przygotowania jej do operacji (…). Zabieg nie ma charakteru estetycznego, lecz jest zabiegiem medycznym ratującym sprawność funkcjonalną organizmu i warunkującym codzienne funkcjonowanie oraz jakość życia. Leczenie idzie dwuetapowo: chirurgicznie i ortodontycznie. Jednakże tata dziewczynek nie widzi potrzeby partycypowania w kosztach.
Do 2021 r. odliczała Pani z byłym mężem ulgę prorodzinną na dzieci w równych częściach (po 50%). Jednak od roku podatkowego 2021 r., powołując się na art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poinformowała Pani byłego męża, że nie wyraża już zgody, aby kontynuował odliczanie ulgi. Argumentowała to Pani wyłącznym sprawowaniem faktycznej pieczy nad dziećmi oraz brakiem zaangażowania finansowego i wychowawczego z jego strony. Od 2021 r. w całości rozlicza Pani ulgę prorodzinną na dzieci, uznając, że spełnia wskazane w ustawie warunki do odliczenia, jako jedyny rodzic sprawujący rzeczywistą opiekę nad dziećmi.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Pani wniosek dotyczy możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za 2021 r.
W latach 2021-2024 uzyskiwane ewentualne dochody z umowy zlecenia zostały rozliczone w zeznaniach podatkowych.
Dzieci były cały czas z Panią – nie było postanowień sądu o umieszczeniu dzieci w jakiekolwiek placówce. Nie wstąpiły i nie wstąpią w związki małżeńskie.
Córka B. miała orzeczenie o niepełnosprawności od 15. roku życia wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Posiada lekki stopień niepełnosprawności, przyznany obecnie orzeczeniem z (...) 2024 r. przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności ważnym do (...) 2025 r.
Nie przyznano renty dla którejkolwiek z córek.
Dzieci mieszkały i mieszkają cały czas z Panią, czyli z matką. Od czasu rozwodu, tj. 2015 r., dzieci, zarówno A. jak i B., mieszkają na stałe w każdym miejscu Pani zamieszkania. Rodzice od marca 2015 r. mieszkają oddzielnie. Zgodnie z wyrokiem sądu miejsce zamieszkania dzieci jest przy matce.
W okresie, którego dotyczy wniosek, posiadała Pani pełną władzę rodzicielską. W ww. okresie ojciec również posiadał władzę rodzicielską.
W okresie, którego dotyczy wniosek, wykonywała i będzie Pani wykonywała władzę rodzicielską.
Starsza córka A. (...) 2025 r. skończyła 19 lat, ale cały czas mieszka z Panią i prowadzi Pani z nią wspólne gospodarstwo domowe. Uczy się i mieszka z Panią. To Pani zapewnia byt dzieciom.
Ojciec dzieci nie ma sądownie ograniczonej władzy rodzicielskiej, ale nie wykonywał władzy rodzicielskiej, nie troszczył się o dzieci emocjonalnie, nie chodził do szkoły na wywiadówki, nie brał udziału w wyborze szkoły, nie brał udziału w leczeniu dzieci, w pobytach w szpitalach, nie kształtował ich postaw, nie brał udziału w sprawach sądu rodzinnego w związku z problemami wychowawczymi, nie dzwonił do Pani jako matki, aby dopytać się w kwestii zdrowia dzieci, nie odwiedzał w szpitalu, nie decydował o stanie zdrowia ani sposobach leczenia.
Pani głównie troszczy się i będzie się troszczyć o emocjonalny rozwój pełnoletniej córki. Mieszka i będzie Pani z nią mieszkać. Pozostawała i pozostaje Pani z nią w stałym kontakcie. Wspiera Pani i kształtuje jej postawy – jeździła Pani do psychoterapeuty, wspiera ją i motywuje do działania, wspiera i kierunkuje w kwestii zdobycia wykształcenia.
Jako matka, zarówno w okresie od 2021 r. do teraz oraz w okresie przyszłym, utrzymywała i utrzymuje Pani pełnoletnią córkę A., troszczy się o jej byt materialny. Zarówno wcześniej, jak i od momentu uzyskania przez nią pełnoletności, ojciec ograniczył się jedynie do opłaty alimentów. To Pani utrzymuje córkę, pokrywa koszty jej codziennego życia, wydatki związane z nauką, potrzebami osobistymi takimi jak wyjścia do kina, zapewnienie wypoczynku, lekami, kieszonkowym, wyjazdami do lekarza czy na pogotowie nocne. Córka nie utrzymywała się samodzielnie. Pozostawała, pozostaje i będzie pozostawać na Pani utrzymaniu. Nie pozostaje na całkowitym utrzymaniu ojca. Kwota alimentów nie jest wystarczająca na zaspokojenia potrzeb córki.
A. nie otrzymywała zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej, natomiast B. w okresie od grudnia 2023 r. do sierpnia 2024 r. otrzymywała z .. zasiłek pielęgnacyjny.
Obie córki uczyły się w szkołach podstawowych, a następnie w szkołach ponadpodstawowych. Córka B. uczy się w Zespole Szkół (...), a córka A. w .. II stopień po szkole zawodowej.
B. nie uzyskiwała dochodów w latach 2021-2024. A. odbywała praktyki i z tego tytułu w 2022 r. uzyskała 3.275,49 zł, w 2023 r. uzyskała 5.543,71 zł oraz w 2024 r. uzyskała 12.817,64 zł.
W okresie, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.
W okresie, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Pomiędzy Panią a ojcem dzieci brak jest zgody w kwestii podziału ulgi prorodzinnej – nie ma zgody i nie będzie zgody w tej kwestii. Na początku 2022 r. poinformowała Pani ojca dzieci, że nie wyraża już zgody na równy podział ani na jakikolwiek podział ulgi prorodzinnej za rok 2021 i dalsze, z uwagi na jego brak zaangażowania w kwestii wychowywania i wsparcia wobec dzieci.
Pytanie
Czy ma Pani wyłączne prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej na Pani dzieci (A. i B.), zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo że drugi rodzic (były mąż) nie wyraża zgody na odstąpienie od proporcjonalnego podziału ulgi?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że ma Pani pełne prawo do samodzielnego rozliczania ulgi prorodzinnej na dzieci, ponieważ: sprawuje Pani faktyczną i wyłączną opiekę nad dziećmi, dzieci stale z Panią zamieszkują, były mąż nie uczestniczy w wychowaniu ani realnym utrzymaniu dzieci poza alimentami.
Zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulga może być rozliczana przez jednego z rodziców w całości, jeżeli drugi rodzic nie sprawuje faktycznej pieczy nad dzieckiem. W związku z powyższym, były małżonek nie ma prawa do odliczania połowy ulgi, gdyż nie uczestniczy w wychowaniu dzieci.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Na podstawie art. 27f ust. 2 wskazanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Stosownie do art. 27f ust. 2b cytowanej ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Art. 27f ust. 2c przytoczonej ustawy stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2)wstąpiło w związek małżeński.
Z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
W świetle art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Art. 26 § 1 i § 2 przywołanego Kodeksu stanowi, że:
§ 1Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Z art. 27f ust. 7 omawianej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., wynika, że:
Przepis art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Literalne brzmienie art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej. Wobec tego, zasadnym jest odniesienie się do ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).
Zgodnie z art. 93 § 1 wskazanego Kodeksu:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 cytowanego Kodeksu:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
Na gruncie art. 97 § 1 przytoczonego Kodeksu:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Podkreślić należy, że samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania omawianej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie, czyli wykonywanie wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Wykonywać pieczę (zgodnie z definicją Wielkiego Słownika Języka Polskiego oraz słownika synonimów) – to m.in. sprawować nad kimś lub czymś bezpośrednią, osobistą opiekę, troszczyć się, baczyć, czuwać, nadzorować.
W konsekwencji, samo płacenie alimentów na dziecko oraz sporadyczne spotkania z małoletnim dzieckiem nie są rozstrzygające dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic.
Podkreślenia wymaga także, że stosownie do art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską. Ponadto w myśl art. 27 ust. 4 wskazanej ustawy, kwotę przysługującej ulgi mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
W świetle przedstawionego opisu zdarzenia oraz zacytowanych wyżej przepisów prawa uznać należy, że skoro w 2021 r. wyłącznie Pani wykonywała władzę rodzicielską względem małoletnich, mieszkających z Panią, dzieci, natomiast ich ojciec – jak Pani twierdzi – nie wykonywał wobec nich władzy rodzicielskiej, to za 2021 r. wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w pełnej wysokości, tj. 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
