Nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych, upominków i kwiatów przekazywanych w ramach czynności statutowych powiatu w zakresie promocji, kultury kult... - Interpretacja - ITPP2/443-1144/11/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2011, sygn. ITPP2/443-1144/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych, upominków i kwiatów przekazywanych w ramach czynności statutowych powiatu w zakresie promocji, kultury kultury fizycznej i turystyki, nie podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 27 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania nagród rzeczowych, upominków i kwiatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 27 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania nagród rzeczowych, upominków i kwiatów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie promocji, kultury i ochrony dóbr kultury, a także kultury fizycznej i turystyki (art. 4 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym - t.j. Dz. U. Nr 142 poz. 1592). Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w zakresie promocji, kultury i sportu przewiduje następujące zadania:

  • koordynowanie działań związanych ze współpracą zagraniczną,
  • podejmowanie działań wspierających rozwój organizacji pozarządowych z terenu powiatu,
  • współpraca z mediami,
  • promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego, sportowego i turystycznego powiatu w kraju i za granicą,
  • opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno-informacyjnych o powiecie,
  • tworzenie promocyjnej bazy danych o powiecie,
  • organizowanie imprez o zasięgu powiatowym,
  • organizowanie na terenie powiatu obchodów uroczystości o charakterze państwowym, regionalnym i powiatowym,
  • prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej,
  • załatwienie spraw związanych z organizowaniem bibliotek publicznych,
  • załatwianie spraw związanych z rozwojem kultury fizycznej,
  • organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
  • prowadzenie spraw związanych z rozwojem turystyki,
  • wydawanie własnych ulotek, broszur i innych publikacji,

W ramach zadań statutowych związanych z promocją, kulturą i sportem, Powiat wyróżnia osoby lub instytucje. Często to wyróżnienie ma postać nagrody rzeczowej dla laureata konkursu, upominku okolicznościowego lub bukietu kwiatów. Nagrody rzeczowe, upominki i kwiaty opatrzone są w logo Powiatu. Z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Powiat jest podatnikiem i jest zobowiązany ewidencjonować sprzedaż na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat jest zobowiązany czynności w postaci wręczania nagród rzeczowych, upominków, bądź kwiatów, opatrzonych w logo Powiatu, opodatkować podatkiem od towarów i usług oraz wprowadzić do ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, działalność mająca na celu promocję powiatu, a w szczególności polegająca na wręczaniu nagród rzeczowych laureatom konkursów, upominków okolicznościowych lub kwiatów, nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług, ponieważ wręczając te towary nie działa jako podatnik, tylko jako organ władzy.

Powiat wskazał, że wykonując zadania związane z promocją, kulturą i sportem, realizuje zadania nałożone przepisami, dla realizacji których jako organ władzy został powołany, a zatem zgodnie z art. 15 ust. 6 nie jest uznawany za podatnika w tym zakresie. Wobec powyższego nie jest zobowiązany do opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania ww. towarów oraz do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto stwierdził, iż wręczane nagrody rzeczowe, upominki czy kwiaty, spełniają rolę materiałów reklamowych, ponieważ są opatrzone w logo Powiatu, a więc stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy, ich przekazanie nie podlega obowiązkowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wskazał, że ww. dowody uznania są nabywane z nadrukiem (logo Powiatu) lub naklejana jest na nie naklejka z logo Powiatu i jako materiał promocyjny z nadrukiem przekazywane w postaci nagrody rzeczowej dla laureata konkursu, upominku okolicznościowego lub bukietu kwiatów zgodnie z przeznaczeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl ust. 2 tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Stosownie do przepisu ust. 4 powyższego artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, jeżeli przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7, 8 i 21 tej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 7), kultury fizycznej i turystyki (pkt 8), promocji powiatu (pkt 21).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy). Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pod pojęciem sprzedaży, jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ze złożonego wniosku wynika, że Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Jednocześnie jest podatnikiem z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W ramach zadań statutowych związanych z promocją, kulturą i sportem, Powiat wyróżnia osoby lub instytucje i wręcza nagrody rzeczowe dla laureatów konkursu, upominki okolicznościowe lub bukiety kwiatów. Nagrody rzeczowe, upominki i kwiaty opatrzone są w logo Powiatu.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie przez Powiat ww. nagród rzeczowych, upominków lub kwiatów, nie podlega opodatkowaniu, bowiem w tym zakresie Powiat nie działa w charakterze podatnika.

Regulacje zawarte w ustawie o samorządzie powiatowym wskazują, iż powyższa czynność wynika z faktu wykonywania przez Powiat zadań własnych (z Jego działalności statutowej), które nie stanowią czynności opodatkowanych. Zatem nie są spełnione przesłanki do uznania tej czynności za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, w związku z tym, że przedmiotowa czynność nie stanowi sprzedaży w rozumieniu ustawy, Powiat nie ma obowiązku ewidencjonowania tych transakcji przy pomocy kasy rejestrującej.

Jednocześnie należy dodać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. towarów, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie zadano pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy