
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Planuje Pan utworzyć jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) o przeważającym kodzie PKD 86 – Działalność w zakresie opieki zdrowotnej.
Nie jest Pan podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej, ani osobą wykonującą zawód medyczny.
Planuje Pan zawrzeć umowę o świadczenie usług z podmiotem leczniczym, który realizuje świadczenia zdrowotne na rzecz pacjentów, zarówno komercyjnie, jak i w ramach umów z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ).
Zakres Pana usług będzie obejmował:
Usługa pomocnicza do świadczeń zdrowotnych, polegająca na przygotowaniu danych medycznych niezbędnych do rozliczenia świadczeń zdrowotnych – w szczególności kompletowanie i wprowadzanie danych o udzielonych świadczeniach, wymaganych do sprawozdania dla NFZ. Usługa kodowania świadczeń medycznych (...) – przypisywanie kodów procedur i rozpoznań zgodnie z obowiązującymi standardami NFZ. Usługa ewidencjonowania i archiwizacji dokumentacji medycznej – w tym rejestracja i przechowywanie dokumentacji zgodnie z wymogami ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Usługa przygotowania dokumentacji do sprawozdania świadczeń do NFZ – w zakresie udzielonych świadczeń zdrowotnych, w tym kompletowanie dokumentacji i raportowanie w systemach informatycznych. Usługa wsparcia dokumentacyjnego świadczeń zdrowotnych – wykonywana w ścisłym powiązaniu z procesem leczenia, jako czynność pomocnicza w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, ściśle związana z opieką zdrowotną.
Wszystkie powyższe czynności będą wykonywane wyłącznie na zlecenie podmiotów leczniczych, w bezpośrednim związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych pacjentom.
Pytanie
Czy opisane powyżej usługi, wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu leczniczego, będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, jako usługi ściśle związane z opieką medyczną służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie usługi te spełniają przesłanki zwolnienia z VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, że: „Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w ramach wykonywania przez te podmioty działalności leczniczej oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.”
Zgodnie z orzecznictwem TSUE (m.in. C-45/01 Dornier) i interpretacjami Dyrektora KIS, usługą „ściśle związaną” z usługą medyczną jest taka, która: jest niezbędna do wykonania świadczenia głównego (opieki zdrowotnej), ma charakter pomocniczy, tzn. nie stanowi celu samego w sobie dla nabywcy, lecz środek do pełniejszego zrealizowania usługi głównej. Opisane przeze mnie usługi: są warunkiem formalnym i faktycznym wykonania świadczeń zdrowotnych w systemie finansowania przez NFZ – bez ich wykonania podmiot leczniczy nie mógłby rozliczyć udzielonych świadczeń, a tym samym finansować opieki nad pacjentami, realizują obowiązki wynikające z ustawy o działalności leczniczej, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, nie mają charakteru autonomicznego – nie są celem samym w sobie, lecz elementem procesu leczenia.
W Pana ocenie spełniają one kryteria usługi ściśle związanej z opieką zdrowotną, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, i powinny korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty lecznicze lub inne podmioty wykonujące te usługi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze (pkt 18) oraz świadczonych na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza (pkt 18a).
Zatem, zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Rozpatrując kwestię zwolnienia od podatku od towarów i usług wykonywanych czynności, należy dokonać oceny, czy usługi będące przedmiotem wniosku ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Przy definiowaniu zwolnienia usług w zakresie opieki medycznej, oprzeć należy się na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które wskazuje, że ze zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem od podatku VAT. Ponadto, jak wskazuje TSUE, pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08 „Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”. Ponadto Rzecznik wskazał, że „działalność, którą uznano za części składowe opieki medycznej (leczenia medycznego), obejmuje: opiekę terapeutyczną jako część usługi ambulatoryjnej świadczonej przez wykwalifikowane pielęgniarki; leczenie psychoterapeutyczne świadczone przez wykwalifikowanych psychologów; prowadzenie badań lekarskich bądź pobieranie krwi lub innych próbek do badania pod kątem występowania choroby, na rzecz pracodawców lub ubezpieczycieli, albo poświadczanie zdolności medycznej do odbycia podróży, jeżeli celem tych usług zasadniczo pozostaje ochrona zdrowia zainteresowanych osób; oraz badania medyczne umożliwiające obserwację i zbadanie pacjentów, zanim zajdzie konieczność diagnozowania, rozciągnięcia opieki bądź leczenia potencjalnej choroby, zlecone przez internistów i wykonywane przez zewnętrzne laboratoria prywatne”. Dodatkowo Rzecznik zauważa, że „usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas jeżeli wpisują się one w logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku”.
Pojęcie „opieki medycznej” – przewidziane w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług –obejmuje zatem świadczenia medyczne wykonywane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywrócenia zdrowia osób, a zatem pojęcie to obejmuje zarówno diagnozę, leczenie, jak i profilaktykę.
Uwzględniając powyższe tezy orzecznictwa wskazać należy, że opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia stanowi ciąg czynności – których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia – obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie ewentualnie na diagnozie i leczeniu. Jednakże, aby wykonywane czynności miały status opieki medycznej muszą być podejmowane w stosunku do konkretnego pacjenta w procesie prowadzonej lub planowanej terapii.
Należy również wskazać, że jak stwierdził Trybunał w wyroku z dnia 6 listopada 2003 r. w sprawie C-45/01 Dornier, prawo wspólnotowe nie zawiera definicji świadczeń „ściśle związanych” z opieką szpitalną i medyczną, jednak z postanowień przepisów wspólnotowych wynika, że nie obejmuje ona świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami usług, ani z opieką medyczną, jaką mogliby uzyskać.
Świadczenia wchodzą w zakres pojęcia „działalności ściśle (...) związanej” z opieką szpitalną i medyczną tylko wówczas, gdy są dostarczane jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad ich odbiorcami lub świadczonej na ich rzecz opieki medycznej. Jednocześnie usługą pomocniczą jest taka usługa, która nie stanowi dla odbiorcy celu samego w sobie, ale jest środkiem dla lepszego wykorzystania usługi zasadniczej (tak TSUE m.in. w wyroku z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie C-76/99 Komisja przeciw Francji). Z kolei w wyroku z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawach połączonych C-394/04 i C-395/04 Diagnostiko & Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE przeciwko Ypourgos Oikonomikon TSUE wskazał, że jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej, które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle (...) związaną” w rozumieniu tego przepisu. Jedynie tego rodzaju usługi mogą bowiem wpływać na koszt opieki zdrowotnej, którą omawiane zwolnienie czyni dostępną dla osób prywatnych.
O zwolnieniu od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej decyduje przede wszystkim cel, w jakim podjęte zostały świadczenia. Jeśli zatem z okoliczności, w których dane świadczenie zostało podjęte wynika, że miało ono inny cel niż ochrona (przywrócenie) zdrowia ludzkiego, zwolnienie nie będzie przysługiwać.
Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie zatem wynika, że pojęcie „opieka medyczna” odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy, aby świadczenie mogło podlegać zwolnieniu powinno mieć cel terapeutyczny. Tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.
Ponadto, z orzecznictwa Trybunału wynika, że pojęcia „opieka medyczna” i „działalność ściśle związana z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym)”, należy interpretować w ten sam sposób w obu przypadkach, ponieważ oba te przepisy mają na celu uregulowanie ogółu zwolnień z opodatkowania świadczeń medycznych w ścisłym znaczeniu: które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. W rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 1977.145.1 ze zm.) (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE), pojęcia te nie obejmują świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.
Usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad odbiorcami lub opieki medycznej świadczonej na rzecz odbiorców.
Świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego usługodawcy. W odniesieniu do świadczeń medycznych Trybunał stwierdził, że zważywszy na cel zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. b) Szóstej Dyrektywy, jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej i które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle (…) związaną” w rozumieniu tego przepisu.
Jak już wskazano powyżej pojęcie działalności „ściśle związanej” z „opieką szpitalną i medyczną” nie obejmuje świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa podlega zwolnieniu od podatku VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki. Należy podkreślić, że ani przytoczone powyżej przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których zasadniczym celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Podkreślić należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Przedmiotem Pana zainteresowania jest kwestia, czy opisane we wniosku usługi, wykonywane przez Pana na rzecz podmiotu leczniczego, będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, jako usługi ściśle związane z opieką medyczną służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, planuje Pan utworzyć jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) o przeważającym kodzie PKD 86 – Działalność w zakresie opieki zdrowotnej.
Planuje Pan zawrzeć umowę o świadczenie usług z podmiotem leczniczym, który realizuje świadczenia zdrowotne na rzecz pacjentów, zarówno komercyjnie, jak i w ramach umów z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ). Zakres Pana usług będzie obejmował:
- usługę pomocniczą do świadczeń zdrowotnych, polegającą na przygotowaniu danych medycznych niezbędnych do rozliczenia świadczeń zdrowotnych – w szczególności kompletowanie i wprowadzanie danych o udzielonych świadczeniach, wymaganych do sprawozdania dla NFZ;
- usługę kodowania świadczeń medycznych (...) – przypisywanie kodów procedur i rozpoznań zgodnie z obowiązującymi standardami NFZ;
- usługę ewidencjonowania i archiwizacji dokumentacji medycznej – w tym rejestracja i przechowywanie dokumentacji zgodnie z wymogami ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
- usługę przygotowania dokumentacji do sprawozdania świadczeń do NFZ – w zakresie udzielonych świadczeń zdrowotnych, w tym kompletowanie dokumentacji i raportowanie w systemach informatycznych;
- usługę wsparcia dokumentacyjnego świadczeń zdrowotnych – wykonywana w ścisłym powiązaniu z procesem leczenia, jako czynność pomocnicza w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, ściśle związana z opieką zdrowotną.
Wszystkie powyższe czynności będą wykonywane wyłącznie na zlecenie podmiotów leczniczych, w bezpośrednim związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych pacjentom.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku dla świadczonej przez Pana usługi polegającej na przygotowaniu danych medycznych niezbędnych do rozliczenia świadczeń zdrowotnych, usługi kodowania świadczeń medycznych, usługi ewidencjonowania i archiwizacji dokumentacji medycznej, usługi przygotowania dokumentacji do sprawozdania świadczeń do NFZ oraz usługi wsparcia dokumentacyjnego świadczeń zdrowotnych nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.
Podkreślić należy, że zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, określane ogólnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako posiadające cel terapeutyczny. W tym kontekście trudno uznać, że usługi, które będzie świadczył Pan na rzecz podmiotu leczniczego mają cel terapeutyczny. Opisanym we wniosku czynnościom składającym się na świadczone przez Pana usługi nie można przypisać charakteru leczniczego (terapeutycznego). Zasadniczym celem tych usług jest obsługa administracyjna usług medycznych świadczonych przez podmiot leczniczy. Tym samym, nie można uznać, że wykonywane przez Pana usługi będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej. W analizowanym przypadku świadczone usługi nie są związane z ochroną zdrowia konkretnego pacjenta (nie będą realizować celu jakim jest zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia konkretnego pacjenta). Opisane we wniosku usługi nie będą zatem świadczeniem stanowiącym opiekę medyczną.
Jednocześnie, usług, które będzie świadczył Pan na rzecz podmiotu leczniczego nie można uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Opisane we wniosku usługi nie będą stanowiły usług służących lepszemu wykonaniu usług podstawowych świadczonych przez podmiot leczniczy na rzecz pacjentów (usług medycznych). Usługi te nie są usługami pomocniczymi względem podstawowej usługi opieki medycznej.
Opisanych we wniosku usług obejmujących przygotowanie danych medycznych niezbędnych do rozliczenia świadczeń zdrowotnych, kodowanie świadczeń medycznych, ewidencjonowanie i archiwizację dokumentacji medycznej, przygotowanie dokumentacji do sprawozdania świadczeń do NFZ oraz wsparcie dokumentacyjnego świadczeń zdrowotnych, nie można uznać za czynności konieczne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi medycznej świadczonej przez podmiot leczniczy. Biorąc pod uwagę zakres i charakter świadczeń wchodzących w skład opisanych we wniosku usług nie sposób przyjąć, że świadczenia te stanowią usługi niezbędne do wyświadczenia przez podmiot leczniczy usługi w zakresie opieki medycznej na rzecz pacjentów.
Czynności, które będą realizowane przez Pana na rzecz podmiotu leczniczego nie wykazują ze względu na swoją istotę ścisłego związku z usługą podstawową, tj. usługą opieki medycznej. Wymienionych we wniosku czynności z uwagi na ich charakter nie można uznać za nieodzowne dla świadczonych przez podmiot leczniczy usług medycznych. Czynności te nie będą pozostawały w ścisłym związku ze świadczonymi przez podmiot leczniczy usługami opieki medycznej, pozwalającym na stwierdzenie, że czynności te zapewniają prawidłowe i nieprzerwane wykonanie usług medycznych.
Zatem w przypadku opisanych we wniosku usług nie można mówić o świadczeniu usług ściśle związanych z usługą opieki medycznej.
Czynności składające się na opisane we wniosku usługi nie stanowią czynności mających charakter czynności związanych z opieką medyczną (usługami medycznymi świadczonymi przez podmiot leczniczy), lecz stanowią czynności o charakterze administracyjnym i organizacyjnym. Trudno zatem przypisać świadczonym przez Pana usługom cel terapeutyczny (leczniczy).
Czynności te będą niewątpliwie miały związek z prowadzoną przez podmiot leczniczy działalnością leczniczą, jednakże w stosunku do tych czynności nie sposób dopatrzeć się ścisłego związku ze świadczonymi usługami medycznymi. Ponadto, usługi świadczone przez Pana ze względu na swój charakter nie mogą zostać uznane za usługi ściśle związane z usługą podstawową (usługą medyczną) świadczoną przez podmiot leczniczy na rzecz pacjentów.
Pomiędzy wykonywanymi przez Pana usługami a usługami opieki medycznej świadczonymi przez podmiot leczniczy nie zachodzi taka zależność, która uniemożliwiałaby wyświadczenie usługi medycznej bez usług o charakterze administracyjnym świadczonych przez Pana.
Nie można przyjąć, że świadczone przez Pana usługi, ze względu na ich zakres i charakter, będą wpisywały się w logiczny sposób w ramy świadczenia usług medycznych przez podmiot leczniczy i będą stanowiły etap niezbędny aby osiągnąć cele terapeutyczne. Świadczone przez Pana usługi będą stanowiły usprawnienie funkcjonowania podmiotu leczniczego, jednak pomiędzy świadczonymi przez Pana usługami a usługami wykonywanymi przez podmiot leczniczy nie będzie zachodził tak ścisły związek, że niemożliwym będzie prowadzenie działalności leczniczej bez nabycia od Pana usług administracyjnych.
Zatem opisane we wniosku usługi, które będzie Pan świadczył na rzecz podmiotu leczniczego nie można uznać za usługi ściśle związane z usługami podstawowymi, tj. usługami medycznymi.
Ponadto należy mieć na uwadze przepis art. 43 ust. 17a ustawy, zgodnie z którym, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 18a ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W analizowanej sprawie nie jest Pan podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 17a ustawy, tj. podmiotem świadczącym usługi podstawowe. Wskazał Pan, że nie jest Pan podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej ani osobą wykonującą zawód medyczny. Zatem w tym przypadku nie będzie spełniona także przesłanka podmiotowa niezbędna do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, gdyż przepis ten ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (a więc w tym przypadku zakresie opieki medycznej), dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Skoro zaś warunkiem podmiotowym zwolnienia dla usług w zakresie opieki medycznej jest ich wykonywanie przez podmioty lecznicze w ramach ich działalności leczniczej, również tylko podmioty o takim charakterze mogą korzystać ze zwolnienia w przypadku usług ściśle z ww. usługami związanych.
W konsekwencji, świadczone przez Pana usługi na rzecz podmiotu leczniczego nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy jako usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczonymi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Zatem należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi nie są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, ani też usługami ściśle z tymi usługami związanymi.
Tym samym dla wykonywanej przez Pana usługi polegającej na przygotowaniu danych medycznych niezbędnych do rozliczenia świadczeń zdrowotnych, usługi kodowania świadczeń medycznych, usługi ewidencjonowania i archiwizacji dokumentacji medycznej, usługi przygotowania dokumentacji do sprawozdania świadczeń do NFZ oraz usługi wsparcia dokumentacyjnego świadczeń zdrowotnych, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, ponieważ usługi te nie są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, ani też usługami ściśle z tymi usługami związanymi. Ponadto, w tym przypadku nie będzie spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, gdyż nie jest Pan zarejestrowany jako podmiot leczniczy, a więc nie jest Pan podmiotem świadczącym usługi podstawowe.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
