Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-708/08-5/SJ

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2008, sygn. ILPP2/443-708/08-5/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych przyłączy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych przyłączy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz informującym o uiszczeniu brakującej opłaty.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka buduje budynek usługowo-mieszkalny. W związku z budową, zaistniała potrzeba przesunięcia istniejących przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego, które znajdują się w bryle budowanego obiektu. W związku z tym, na koszt Wnioskodawcy (naruszającego stan istniejący), należało opracować projekty, uzyskać pozwolenia oraz przesunąć istniejące instalacje podziemne zlokalizowane na jej działce. Istniejące sieci telefoniczne należą do telefonii: X S.A. i Y S.A.

Podobnie Zainteresowany wykonuje przebudowę (przesunięcie) przyłącza energetycznego, należącego do przedsiębiorstwa energetycznego. Wszelkie prace Spółka wykonuje na swój koszt.

Zakres robót obejmuje wykonanie m.in.: nowych przyłączy telekomunikacyjnych, nowego przyłącza energetycznego wraz z nową infrastrukturę towarzyszącą oraz przebudowę kanalizacji telekomunikacyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Stare przyłącza i infrastruktura towarzysząca, których właścicielami były przedsiębiorstwa telekomunikacyjne oraz przedsiębiorstwo energetyczne, zostały zlikwidowane.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż nowe przyłącza i infrastruktura towarzysząca, zostały przekazane właścicielom zlikwidowanych urządzeń, czyli przedsiębiorstwu energetycznemu i telekomunikacyjnemu, w oparciu o uzgodnienia dokonane na etapie opracowania projektu budowlanego. Prace budowlane zakończono i w dniu 6 października 2008 r. złożono zawiadomienie o zakończeniu budowy do właściwego Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Przedmiotem przekazania była całość wykonanych robót budowlanych i wybudowanych urządzeń, zgodnie z zatwierdzonym Decyzją nr (...) 2008 z dnia 6 maja 2008 r. projektem budowlanym, na rzecz odpowiednio: telefonii i przedsiębiorstwa energetycznego.

Przekazanie przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego oraz infrastruktury towarzyszącej (nowowybudowanych i przebudowanych) odbyło się bezpłatnie, w oparciu o:

  • warunki i uzgodnienia dokonane z właścicielami przyłączy telekomunikacyjnych oraz infrastruktury towarzyszącej,
  • warunki techniczne przebudowy oraz porozumienie z przedsiębiorstwem energetycznym

które to dokumenty zostały opracowane na etapie przygotowywania projektu budowlanego, a przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę.

Dodatkowo, Wnioskodawca podkreślił, iż w zakresie jego działalności nie ma usług telekomunikacyjnych i usług dystrybucji energii elektrycznej i zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności art. 49 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. ze zm.) infrastruktura energetyczna oraz telekomunikacyjna zainstalowana na nieruchomości stała się z momentem włączenia do sieci, własnością przedsiębiorstw, do których te sieci należą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, od przekazanych urządzeń nie musi wykazywać podatku VAT należnego, gdyż powyższe przekazanie nie jest darowizną ani przekazaniem na cele nie związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, a bez poniesienia opisanych nakładów Spółka nie mogłaby wybudować swojego obiektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).


Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Zauważyć jednak należy, że niektóre czynności wykonane nieodpłatnie ustawodawca zrównał z odpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.


Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

  • nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.


Przez świadczenie usług nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.


Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka buduje budynek usługowo-mieszkalny, w związku z budową którego powstała konieczność zmiany lokalizacji istniejących urządzeń, przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego, zlokalizowanych na działce Wnioskodawcy. Realizacja przedmiotowych robót budowlanych polega m.in. na wykonaniu nowych przyłączy telekomunikacyjnych, nowego przyłącza energetycznego wraz z nową infrastrukturą towarzyszącą oraz na przebudowie kanalizacji telekomunikacyjnej. Po ukończeniu prac nastąpiło bezpłatne przekazanie przebudowanych sieci oraz nowych przyłączy i infrastruktury towarzyszącej ich właścicielom (przedsiębiorstwu energetycznemu i telefonii).

W myśl art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.


Stosownie zaś do art. 49 Kc, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny należy stwierdzić, iż przekazanie przez Wnioskodawcę przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego oraz infrastruktury towarzyszącej (nowowybudowanej i przebudowanej) podmiotom zarządzającym danymi sieciami (energetyka i telefonia), związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż wykonanie przedmiotowego przesunięcia istniejących przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego, było konieczne do wybudowania budynku usługowo-mieszkalnego. Ponadto, Wnioskodawca nie jest właścicielem przedmiotowych przyłączy (zgodnie z art. 49 Kodeksu cywilnego i oświadczeniem złożonym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 16 października 2008 r.), zatem powyższe nieodpłatne przekazanie urządzeń, o których mowa we wniosku, należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług.

W interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2008 r. nr ILPP2/443-708/08-4/SJ rozstrzygającej kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego stwierdzono, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur na zakup towarów i usług związanych z budową nowych przyłączy wraz z infrastrukturą towarzyszącą ze względu na fakt, iż poniesione wydatki będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy oraz jeżeli przedmiotowy budynek służyć będzie w całości czynnościom opodatkowanym.

Oznacza to, że pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy, dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją, nie została spełniona druga z przesłanek warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazanie nieodpłatnie przebudowanych przyłączy, związane jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.


Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie przebudowanych przyłączy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPP2/443-708/08-4/SJ, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu