Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.287.2025.2.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Urodził się Pan (...) 1991 r. w Wielkiej Brytanii i posiada Pan obywatelstwo angielskie. Do grudnia 2023 roku od urodzenia na stałe zamieszkiwał Pan w Wielkiej Brytanii, gdzie zdobył wykształcenie wyższe oraz rozpoczął pracę zawodową.

W grudniu 2023 roku wraz z żoną (obywatelką Polski) oraz córką przeprowadził się Pan z Wielkiej Brytanii do Polski z zamiarem zamieszkania tu wraz z rodziną na stałe.

(...) 2024 r. złożył Pan wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, którego udzielono Panu Decyzją Wojewody (...) 2024 r., na możliwy okres trzech lat.

2 września 2024 r. założył Pan jednoosobową działalność gospodarczą (...) zarejestrowaną w CEIDG (NIP: (...), REGON: (...)). Jest Pan również ubezpieczony w ZUS.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych chciałby Pan skorzystać z „ulgi na powrót” w zeznaniu rocznym przy rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2024.

Zmiana miejsca stałego zamieszkania na Polskę odbyła się w grudniu 2023 r. Posiadaczem zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium Polski jest Pan do (...) 2027 r. z zamiarem złożenia wniosku o pobyt stały.

Przed rokiem 2023 bywał Pan w Polsce jedynie podczas krótkich turystycznych wyjazdów. W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od sierpnia 2024 r. Zmienił Pan swoje miejsce zamieszkania na Polskę, ponieważ zamierza Pan mieszkać w Polsce na stałe.

Miał Pan miejsce zamieszkania nieprzerwanie co najmniej przez okres trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w Wielkiej Brytanii.

Od 2024 r. posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych i gospodarczych, ponieważ w Polsce ma Pan rodzinę i przyjaciół, zamieszkuje Pan wraz z żoną i córką oraz prowadzi Pan działalność. W Polsce prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, która jest dla Pana źródłem dochodów. Ma Pan konta w polskim banku oraz jest Pan objęty ubezpieczeniem zdrowotnym.

Posiada Pan dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską (w Wielkiej Brytanii) do dnia zmiany na Polskę miejsca zamieszkania w postaci umów o pracę, deklaracji podatkowych, rachunków, które dokumentują historię nauki i zatrudnienia na terytorium UK.

Od 2 września 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jest Pan płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek ZUS. Dochody z prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2024 były opodatkowywane na zasadach ogólnych, tzn. według skali podatkowej. Suma przychodów w 2024 r. przekroczyła kwotę 85.528 zł. Wcześniej nie korzystał Pan z ulgi na powrót.

Uzupełnienie wniosku

W opisie sprawy wskazał Pan, że „w grudniu 2023 roku (...) przeprowadził się z Wielkiej Brytanii do Polski z zamiarem zamieszkania tu wraz z rodziną na stałe”. Podróż faktycznie miała miejsce w grudniu 2023 roku, na co posiada Pan dowody. W opisie użył Pan określenia „zamiar” z uwagi na fakt, że Pana decyzja o zmianie miejsca zamieszkania i przeniesienia centrum życiowego do Polski wraz z najbliższymi Panu osobami, tj. córką (ur. (...) 2021 r.) oraz żoną, była ostateczna. W Polsce ma Pan przyjaciół i grono znajomych oraz bliską Panu rodzinę ze strony żony. Równolegle w grudniu 2023 roku zorganizował Pan transport Państwa dobytku z Wielkiej Brytanii do Polski, w tym ubrania, przedmioty codziennego użytku i ważne dla Pana pamiątki. Przewiezione zostały także Państwa dwa koty, którymi opiekuje się Pan od kilku lat.

W pierwotnym wniosku ORD-IN wskazał Pan (...) 2024 roku jako moment od którego podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zasugerowany datą wydania Decyzji Wojewody z (...) 2024 roku o przyznaniu Panu zezwolenia na pobyt. W oparciu o art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z datą Pana podróży 22 grudnia 2023 roku nastąpiła faktyczna zmiana Pana miejsca zamieszkania w wyniku przeniesienia centrum interesów osobistych do Polski.

Od 22 grudnia 2023 roku podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Dlatego uzupełnia Pan wniosek poprzez zmianę fragmentu na treść „W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegam w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od 22 grudnia 2023 roku”.

Od chwili przeprowadzki, w okresie od grudnia 2023 roku do sierpnia 2024 roku i nadal, Pana centrum interesów życiowych ma miejsce w Polsce.

Zgodnie z regulacjami Wielkiej Brytanii był Pan traktowany jako brytyjski rezydent podatkowy w latach podatkowych: 2020/2021, 2022/2023 oraz 2023/2024 (rok podatkowy w Wielkiej Brytanii to okres od 6 kwietnia danego roku kalendarzowego do 5 kwietnia następnego roku kalendarzowego).

Pytanie

Czy przysługuje Panu „ulga na powrót” w rozliczeniach podatkowych podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2024, 2025, 2026, 2027?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem przysługuje Panu „ulga na powrót” za cztery kolejne lata podatkowe, tj. 2024, 2025, 2026, 2027, tzn. przychód do wysokości 85.528 zł jest zwolniony z podatku w tej wysokości za każdy kolejny rok, w ciągu czterech lat, a przychód przekraczający wskazaną kwotę podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł, osiągnięte z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy, przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 43 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r. Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W grudniu 2023 r. przeprowadził się Pan do Polski na stałe. Od 2 września 2024 r. prowadzi Pan zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą. Dochody z prowadzonej działalności gospodarczej były opodatkowywane na zasadach ogólnych w roku 2024, a od stycznia 2025 r. są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. 2 sierpnia 2024 r. udzielono Panu zezwolenia na pobyt czasowy do roku 2027. Wcześniej nie mieszkał Pan w Polsce. W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Aby skorzystać z „ulgi na powrót” spełnione muszą być wszystkie warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

Wskazane warunki Pan spełnia:

1.przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok (2022), w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku (2023), w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP – spełnia Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 i pkt 2 lit. a i lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.od urodzenia miał Pan miejsce zamieszkania w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii, a więc również nieprzerwanie przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej oraz w okresie od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania do dnia poprzedzającego dzień zmiany – spełnia Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b ww. ustawy;

3.posiada Pan podatkowe dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, tj. przed przyjazdem do Polski oraz inne dokumenty, które potwierdzą Pana miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, m.in. umowa o pracę, rachunki, wyciągi bankowe, deklaracje podatkowe itp. – spełnia Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

4.przeniósł Pan miejsce zamieszkania i centrum życiowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku 2023, a więc nie korzystał Pan uprzednio, w całości lub w części ze zwolnienia na podstawie ust. 1 pkt 152 ustawy – spełnia Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe uważa Pan, że przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. ulgi na powrót w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ „ulga na powrót” obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 43 powołanej ustawy – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44 – a Pan przeniósł swoje miejsce zamieszkania do Polski w 2023 r., to ulga na powrót przysługuje Panu w latach 2023-2026 albo od początku roku następnego, tj. za lata 2024-2027.

Ulga przysługuje do kwoty przychodu nieprzekraczającej w roku podatkowym 85.528 zł, przychody powyżej wskazanej kwoty podlegają opodatkowaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.