Wnioskodawca nie będzie miał możliwości prawnej do odzyskania podatku VAT. - Interpretacja - ILPP2/443-1788/10-2/PG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2011, sygn. ILPP2/443-1788/10-2/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości prawnej do odzyskania podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca powstał głównie w celu absorpcji należnych województwu środków unijnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Założeniem programowym jest poprawa jakości życia ludności na wsi. Stowarzyszenie obejmuje obszar x gmin województwa. Jest ono partnerstwem trójstronnym w skład którego wchodzą: sektor publiczny, sektor społeczny i sektor prywatny. Zainteresowany napisał Lokalną Strategię Rozwoju (LSR), w której zawarte są wszelkie kierunki rozwoju obszaru objętego wsparciem. Jest instytucją pośredniczącą w pozyskiwaniu unijnych środków przez Beneficjentów ostatecznych pochodzących z jego terenu. Stowarzyszenie jest wpisane do KRS i jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, posiadającym osobowość prawną. Wnioskodawca nie wykonuje operacji dochodowych, a wypracowany ewentualny przychód z płatnej działalności statutowej przekazywany będzie na jego statutową działalność. Stowarzyszenie poinformowało, iż początkowo było wpisane do rejestru przedsiębiorców jednak dnia 1 marca 2010 r. decyzją KRS, na jego wniosek, wykreślono go z rejestru przedsiębiorców. Zainteresowany posiada biuro, które organizuje i koordynuje nabory projektów zgodnie z LSR. Na funkcjonowanie biura również otrzymuje środki pochodzące z PRO na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Stowarzyszenie będzie miało prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania planowanych przedsięwzięć na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług...

  • Czy podatek VAT jest dla Zainteresowanego kosztem (czyli wydatkiem kwalifikowanym do unijnego dofinansowania)...
  • Wnioskodawca poinformował, iż otrzymał w lipcu 2009 r. interpretację indywidualną w sprawie kwalifikowalności podatku VAT dla niego. w marcu 2010 r. sytuacja Stowarzyszenia zmieniła się w ten sposób, że wykreślono go z rejestru przedsiębiorców w KRS. Stanowisko Zainteresowanego jest takie, że rezygnacja z prowadzenia działalności gospodarczej przez niego nie wpłynęła w żaden sposób na możliwość odzyskania przez niego podatku VAT. Zawarty w niezbędnych do poniesieniach kosztach podatek VAT jest nadal kosztem dla Wnioskodawcy i nie ma on fizycznych możliwości jego odzyskania. Poza tym Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Ponieważ Zainteresowany nie może odzyskać podatku VAT, więc podatek ten jest dla niego kosztem kwalifikującym się do unijnego dofinansowania.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

       - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

    Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

    Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca powstał głównie w celu absorpcji należnych województwu środków unijnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Założeniem programowym jest poprawa jakości życia ludności na wsi, obejmujący obszar x gmin województwa. Jest on partnerstwem trójstronnym w skład którego wchodzą: sektor publiczny, sektor społeczny i sektor prywatny. Zainteresowany napisał Lokalną Strategię Rozwoju (LSR), w której zawarte są wszelkie kierunki rozwoju obszaru objętego wsparciem. Jest instytucją pośredniczącą w pozyskiwaniu unijnych środków przez Beneficjentów ostatecznych pochodzących z jego terenu oraz jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, posiadającym osobowość prawną. Wnioskodawca nie wykonuje operacji dochodowych, a wypracowany ewentualny przychód z płatnej działalności statutowej przekazywany będzie na jego statutową działalność. Początkowo był on wpisany do rejestru przedsiębiorców, jednak dnia 1 marca 2010 r. decyzją KRS, na jego wniosek, wykreślono go z rejestru przedsiębiorców. Zainteresowany posiada biuro, które organizuje i koordynuje nabory projektów zgodnie z LSR. Na funkcjonowanie biura Wnioskodawca również otrzymuje środki pochodzące z PRO na lata 2007-2013.

    Ponadto, jak poinformował Wnioskodawca nie jest on płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników tego podatku.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonywania przedsięwzięć będących przedmiotem pytania.

    W zakresie planowanych przedsięwzięć Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

    Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedsięwzięć będących przedmiotem pytania na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

    Tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT, związanego z realizacją określonych przedsięwzięć. Nie dokonano natomiast analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

    Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

    Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

    Dodatkowo, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu