
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 27 sierpnia 2025 r. (data wpływu do Organu 27 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest działalność związana z (…)
Wnioskodawca przystąpi do poniżej opisanego programu partnerskiego. Program organizowany jest przez A - (…). Program partnerski stanowi (…) (dalej: „Program”). Program opiera się na czterech głównych filarach:
(…)
Przystępując do Programu Wnioskodawca zaakceptuje warunki umowy partnerskiej A. Poniżej opisano kluczowe zobowiązania Wnioskodawcy jako uczestnika Programu:
(...)
System B
W związku z uczestnictwem w Programie Wnioskodawca będzie zgłaszał w C A tzw. B (…). B rozumiana jest jako konkretna planowana transakcja sprzedaży produktu lub rozwiązania A dla klienta końcowego. Mechanizm działania B wiąże się z przyznaniem Wnioskodawcy korzyści finansowej za realizowaną i zgłoszoną w C B. Regulamin A określa korzyść finansową z B jako „(…)” - co w tłumaczeniu na język polski oznacza rabat/opust. Przyznanie korzyści finansowej będzie warunkowane zakupem przez partnera (w tym Wnioskodawcę) kwalifikujących się do B produktów od autoryzowanego dystrybutora albo od A. W przypadku Wnioskodawcy produkty kupowane są od autoryzowanego dystrybutora A. Zgłoszenie B jest dokonywane zgodnie z warunkami określonymi przez A. Wnioskodawca wprowadzi do C informacje o B, wskazując m.in. autoryzowanego dystrybutora (…) lub rozwiązania A zaangażowanego w dostawę produktów oraz docelowego klienta końcowego.
Po wprowadzeniu B do C będzie podlegała ona weryfikacji i zatwierdzeniu przez A - tylko zatwierdzone przez A B będą uprawniały Wnioskodawcę do ewentualnych korzyści finansowych w ramach programu. Po sfinalizowaniu transakcji zarejestrowanej jako B, Wnioskodawca powiadomi o tym A za pośrednictwem C. Po zamknięciu transakcji Wnioskodawca uzupełni dane o zarejestrowanej B w C (zmienia status B) i zawnioskuje o przyznanie korzyści finansowej (…). Na podstawie takich zgłoszeń A dokonuje comiesięcznego rozliczenia należnych korzyści finansowych wynikających z B. A kalkuluje wysokość wypłacanej Wnioskodawcy korzyści finansowej na podstawie (…). Przedmiotowa korzyść finansowa kalkulowana jest jako określony procent wartości zarejestrowanej B (wartości transakcji). Procent ten określa A i jest on powiązany z poziomem partnera oraz przedmiotem B (przedmiotem zamówienia).
Aby dana B zgłoszona przez Wnioskodawcę kwalifikowała się do uzyskania opisanych wyżej korzyści finansowych, będzie musiała spełniać określone kryteria stawiane przez A.
Pismem z 27 sierpnia 2025 r. uzupełniono opis sprawy następująco:
1. Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Tak.
2. Na czym polega zgłaszanie przez Państwa B, o którym mowa we wniosku? Co to za „konkretne planowane transakcje sprzedaży”? Proszę szczegółowo opisać?
Co oznacza „lub rozwiązania A dla klienta końcowego”? Proszę szczegółowo opisać na czym te rozwiązania polegają?
(…)
3. Proszę opisać B na konkretnym przykładzie
(…)
4. Od spełnienia jakich warunków będzie uzależnione otrzymanie korzyści finansowej (rabatu/upustu) i na czym dokładnie będzie polegać, za co faktycznie będzie ona udzielana? Proszę szczegółowo opisać?
Podstawowym warunkiem uzyskania korzyści finansowej będzie udział w programie partnerskim A oraz zarejestrowanie B w systemie (zgodnie z ustaloną procedurą). Dodatkowo przyznanie korzyści finansowej jest warunkowane zakupem przez Wnioskodawcę kwalifikujących się do B produktów od autoryzowanego dystrybutora albo od A.
Po wprowadzeniu B do C podlega ona weryfikacji i zatwierdzeniu przez A - tylko zatwierdzone przez A B uprawniają Wnioskodawcę do ewentualnych korzyści finansowych w ramach programu.
Po sfinalizowaniu transakcji zarejestrowanej jako B, Wnioskodawca powiadamia o tym A za pośrednictwem C. Po zamknięciu transakcji Wnioskodawca uzupełnia dane o zarejestrowanej B w C (zmienia status B) i wnioskuje o przyznanie korzyści finansowej (…).
A kalkuluje wysokość wypłacanej Wnioskodawcy korzyści finansowej na podstawie poziomu partnera w momencie zamknięcia B (…). Przedmiotowa korzyść finansowa kalkulowana jest jako określony procent wartości zarejestrowanej B (wartości transakcji). Procent ten określa A i jest on powiązany z poziomem partnera oraz przedmiotem B (przedmiotem zamówienia).
5. Na czym konkretnie polega przyznanie korzyści finansowej (rabatu/upustu) tj.:
- czy Państwo otrzymują rabat np. z tytułu dokonywania nabycia produktów wyłącznie od autoryzowanego dystrybutora A lub zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu produktów autoryzowanego dystrybutora A itd.,
- czy rabat jest wypłacany z tytułu dokonywania przez Państwa nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe dokonanie zapłaty, proszę opisać?
Przyznanie korzyści ma charakter rabatu potransakcyjnego (podobieństwo do mechanizmu określanego jako „cashback”). Wnioskodawca otrzymuje korzyść finansową (środki finansowe) stanowiące określony % (zależny od statusu partnera) wartości dokonanego zakupu produktu A bezpośrednio od A albo autoryzowanego dystrybutora.
Odnosząc się do wskazanych przez Organ możliwości:
1) Tak, Wnioskodawca otrzymuje rabat (korzyść finansową) z tytułu dokonywania nabycia produktów wyłącznie od autoryzowanego dystrybutora A;
2) Tak, rabat jest wypłacany z tytułu dokonywania przez Wnioskodawcę nabyć o określonych produktów (przyznanie rabatu nie jest uzależnione od zakupu określonej wartości, czy ilości produktów zakupionych. Te okoliczności mają wpływ na wysokość rabatu, ale nie jego przyznanie). Zamknięcie B powinno nastąpić w określonym przez A terminie (zamknięcie B oznacza zamknięcie transakcji zarejestrowanej jako B i wnioskowanie o przyznanie korzyści finansowej (…)).
6. Czy rabat jest zniżką na kolejne zakupy, wypłatą w gotówce, czy też oznacza coś innego, proszę wskazać?
Rabat nie jest zniżką na kolejne zakupy. Przyznanie korzyści ma charakter rabatu potransakcyjnego (podobieństwo do mechanizmu określanego jako „cashback”). Wnioskodawca (inny uczestnik programu) otrzymuje korzyść finansową (środki finansowe) stanowiące określony % (zależny od statusu partnera) wartości dokonanego zakupu od A albo autoryzowanego dystrybutora.
7. Czy rabat jest wypłacany Państwu po dokonaniu zapłaty przez Państwa za produkty?
Rabat nie jest wypłacany Wnioskodawcy po dokonaniu zapłaty za produkty. Po sfinalizowaniu transakcji zarejestrowanej jako B, Wnioskodawca powiadamia o tym A za pośrednictwem C. Po zamknięciu transakcji Wnioskodawca uzupełnia dane o zarejestrowanej B w C (zmienia status B) i wnioskuje o przyznanie korzyści finansowej (…).
A kalkuluje wysokość wypłacanej Wnioskodawcy korzyści finansowej na podstawie poziomu partnera w momencie zamknięcia B (…). Przedmiotowa korzyść finansowa kalkulowana jest jako określony procent wartości zarejestrowanej B (wartości transakcji). Procent ten określa A i jest on powiązany z poziomem partnera oraz przedmiotem B (przedmiotem zamówienia).
A dokonuje comiesięcznego rozliczenia należnych korzyści finansowych wynikających z B.
8. Co oznacza „A kalkuluje wysokość wypłacanej Wnioskodawcy korzyści finansowej na podstawie poziomu partnera w momencie zamknięcia B.”, proszę opisać?
Sformułowanie „A kalkuluje wysokość wypłacanej Wnioskodawcy korzyści finansowej na podstawie poziomu partnera w momencie zamknięcia B” oznacza, że na potrzeby programu przyjęto (…). Każdy partner ma określony poziom (…). Wraz z wzrostem poziomu partnera np.(…).
9. Co to są „kwalifikowane do B produkty, od których uzależnione będzie otrzymanie przez Państwa korzyści finansowej”? Czy są one zgłoszone na C A, z którego dokonują Państwo zakupu? Proszę dokładnie wyjaśnić?
„Kwalifikowane do B produkty” to te pozycje z (…) A (konkretne …), które producent oznacza jako uprawnione do rejestracji szansy sprzedażowej - B i do wypłaty korzyści finansowej partnerowi. Aktualny wykaz kwalifikowanych produktów jest publikowany przez A w (…).
10. Czy w związku z zakupem przez Państwa kwalifikujących się do B produktów od autoryzowanego dystrybutora A, będące następstwem uzyskania korzyści finansowej, będą dotyczyć kosztów (wydatków) zaliczonych przez Państwa do kosztów podatkowych?
Korzyść finansowa uzyskana przez Wnioskodawcę w związku z zakupem kwalifikujących się do B produktów od autoryzowanego dystrybutora A dotyczy kosztów (wydatków) zaliczonych przez Wnioskodawcę do kosztów podatkowych (kosztów uzyskania przychodów). Jak już wyżej wskazano korzyść podatkowa ma charakter rabatu potransakcyjnego (podobieństwo do mechanizmu określanego jako „cashback”) skorelowany z wartością zrealizowanej transakcji zarejestrowanej jako B.
11. Czy Państwo z C A będą w posiadaniu informacji, że korzyść finansowa została Państwu przyznana (zatwierdzona przez A)? Jeśli nie, to czy wyciąg bankowy będzie jedynym dokumentem potwierdzającym przyznanie korzyści finansowej?
Dokumentem faktycznie potwierdzającym uzyskanie korzyści finansowej będzie wyciąg z rachunku bankowego Wnioskodawcy. A nie wystawia jakichkolwiek dokumentów potwierdzających uzyskania korzyści finansowej (np. faktur albo not księgowych).
Tak, C A będzie posiadał wiedzę o tym, że korzyść finansowa została przyznana. Proces ten odbywa się bowiem w całości za pośrednictwem C A - zgodnie z opisem we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Każda B zgłoszona przez Wnioskodawcę podlega weryfikacji i zatwierdzeniu przez A, a następnie - po zamknięciu transakcji - w C składany jest wniosek o przyznanie korzyści finansowej (…). Dopiero zatwierdzone przez A zgłoszenia stanowią podstawę do rozliczenia i wypłaty należnych korzyści.
W konsekwencji A, poprzez swój C, posiada pełną informację o fakcie przyznania i wysokości korzyści finansowej.
12. W jaki sposób wspierają Państwo sprzedaż i marketing A, proszę opisać na czym te działania polegają?
Wnioskodawca nie prowadzi zorganizowanej działalności marketingowej promującej produktu A. Wnioskodawca jako (…) ma na swojej stronie internetowej zawarte informacje o A oraz odesłanie do strony A z informacją o produktach tego producenta (…) (podobnie również w zakresie innych dostawców (…), w zakresie których Wnioskodawca też pełni rolę (…)).
Wsparcie sprzedaży polega na sprzedaży do klientów końcowych (…) A (jako integrator) Jest to powiązane z opisanym powyżej oraz we wniosku mechanizmem B.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone nr 2)
Czy po stronie Wnioskodawcy powstaną jakiekolwiek obowiązki związane z VAT w związku otrzymaniem środków finansowych pochodzących z zrealizowanej i zaakceptowanej B, w szczególności czy Wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania świadczenia fakturą?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Zdaniem Wnioskodawcy nie powstaną po jego stronie jakiekolwiek obowiązki związane z VAT w związku otrzymaniem korzyści finansowej w wyniku zrealizowanej i zaakceptowanej B, w szczególności Wnioskodawca ma obowiązku udokumentowania świadczenia fakturą.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Co do zasady czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.
Jak wynika z praktyki interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej np. interpretacja z 22.01.2025 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.547.2024.4.MAZ „W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości w określonym czasie. Wówczas takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług, a wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów lub sprzedaży ilościowej z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty (zakupy ujmowane wartościowo lub ilościowo), lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi”.
Odnosząc się zatem do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że między Wnioskodawcą a A nie wystąpi świadczenie wzajemne. Wypłata korzyści finansowej wynikającej z B będzie wynikała wyłącznie z udziału w Programie. Wnioskodawcę i A nie będzie łączył stosunek zobowiązaniowy. Przystąpienie Wnioskodawcy do Programu i przestrzeganie regulaminu spowoduje, że Wnioskodawcy jako partnerowi (uczestnikowi Programu) zostanie przyznana określona korzyść finansowa (nie będzie to jednak w ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczone usługi, czy innego rodzaju świadczenie). Przedmiotowa czynność wypłaty Wnioskodawcy korzyści finansowej wynikającej z B nie będzie związana z jakimikolwiek obowiązkami w zakresie podatku VAT, spoczywającymi na Wnioskodawcy, w szczególności nie będzie wymagała udokumentowania fakturą.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.
Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.
Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.
Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto, TSUE przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub jej ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Jak wynika z powyższej analizy art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie stanowi, co do zasady, usługę. Muszą być jednak przy tym spełnione następujące warunki:
- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługę świadczoną na rzecz usługobiorcy,
- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,
- odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Zaprezentowana argumentacja w przedmiocie wzajemności świadczeń jako warunku koniecznego do uznania usługi za podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT znajduje szerokie poparcie w orzecznictwie krajowych sądów administracyjnych, jak i w powołanym już powyżej orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Szczególnie trafnie kwestię tę ujął WSA w Kielcach w wyroku z 15 marca 2012 r., sygn. akt I SA/Ke 89/12, w którym stwierdził, że: „Świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych. Aby usługa podlegała obowiązkowi podatkowemu z tytułu VAT koniecznym warunkiem jest, by świadczona była odpłatnie, przy czym pomiędzy czynnością podlegającą opodatkowaniu (usługą) a wynagrodzeniem otrzymanym z tytułu jej wyświadczenia musi istnieć bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek”.
Z kolei w wyroku z 29 października 2009 r. C-246/08 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przypomniał, że jeżeli działalność usługodawcy polega wyłącznie na świadczeniu usług bez bezpośredniego świadczenia wzajemnego, brak jest podstawy opodatkowania i usługi te nie podlegają tym samym podatkowi VAT (teza 43). Świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest odpłatnie w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy, jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy (teza 44).
Podsumowując należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to odpłatne świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
W świetle art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Jednocześnie wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów, czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, itp.
W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Ponadto, występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe dokonanie zapłaty przez kontrahentów. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe dokonanie zapłaty - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą oraz terminowe dokonanie zapłaty nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi. Usługą nie jest również terminowe dokonanie zapłaty za dokonane zakupy.
W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy. Przy czym, co istotne rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo.
Z opisu sprawy wynika, że (…).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy po stronie Państwa powstaną jakiekolwiek obowiązki związane z VAT w związku otrzymaniem środków finansowych pochodzących z zrealizowanej i zaakceptowanej B, w szczególności czy mają Państwo obowiązek udokumentowania świadczenia fakturą.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości wskazać należy, że świadczenie usług zakłada istnienie dwóch podmiotów, a więc tego, który świadczy usługę (usługodawcy) i tego, który świadczenie odbiera (usługobiorcy), czyli konsumenta usługi. Skoro opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, to znaczy, że istnieje stosunek prawny pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą, a rezultatem tego związku jest wzajemne działanie tych podmiotów. Działanie to polega na tym, że wynagrodzenie otrzymywane przez wykonawcę usługi następuje w zamian za wykonanie usługi na rzecz jej odbiorcy. Pomiędzy odpłatną czynnością podlegającą opodatkowaniu, a otrzymywanym z tytułu tej czynności wynagrodzeniem musi istnieć bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek.
Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku w związku z otrzymaniem przez Państwa środków finansowych występuje odpłatne świadczenie usługi związanej ze wspieraniem sprzedaży i marketingu. Jednym z kluczowych zobowiązań Państwa jako uczestnika Programu jest wspieranie sprzedaży i marketingu A, co powiązane jest z rejestrowanymi B. Przyznanie korzyści finansowej będzie warunkowane zakupem przez partnera (w tym Państwa) kwalifikujących się do B produktów od autoryzowanego dystrybutora albo od A. W przypadku Państwa, produkty kupowane są od autoryzowanego dystrybutora A.
W rozpatrywanej sprawie wykonane przez Państwa czynności związane ze wsparciem sprzedaży polegające na sprzedaży do klientów końcowych (…) A wypełniają definicję świadczenia usług. W opisanej sytuacji mamy do czynienia z transakcją ekwiwalentną - świadczeniem w zamian za wynagrodzenie. Przyznanie środków finansowych nie jest uzależnione od zakupu określonej wartości, czy ilości produktów zakupionych. Te okoliczności nie mają wpływu na przyznanie Państwu środków finansowych.
W niniejszym przypadku następuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż określone świadczenie pieniężne zostaje wypłacone w związku z określonymi Państwa czynnościami w zakresie wsparcia sprzedaży. Spełniona zatem jest przesłanka istnienia związku pomiędzy wypłatą należności (otrzymaniem środków finansowych), a otrzymaniem świadczenia wzajemnego (wsparciem sprzedaży), co jest warunkiem koniecznym do uznania, że wypłata środków finansowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wykonanie tej usługi powinni Państwo udokumentować fakturą, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast faktura powinna zawierać elementy wymienione w art. 106e ustawy o VAT.
Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług należało więc uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ocena prawna stanowiska Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej z 22.01.2025 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.547.2024.4.MAZ stwierdzam, że dotyczy ona innego opisu zdarzenia przyszłego niż przedstawiony przez Państwa. We wskazanej interpretacji Spółka nie będzie już prowadziła bezpośredniej sprzedaży Produktów. Będzie natomiast, w oparciu o umowę agencyjną, otrzymywać prowizję za pozyskanych Klientów (Beneficjentów), którzy zakupią Produkty bezpośrednio u Producenta - Klienci sami będą składać zamówienie. Wypłata środków określonych jako Cashback będzie wynikała z dokonywanego przez Beneficjentów zakupu Produktów od Producenta i udziału w Programie.
Natomiast Państwo w opisie sprawy wskazali, że przyznanie korzyści finansowej będzie warunkowane zakupem przez partnera (w tym Państwa) kwalifikujących się do B produktów od autoryzowanego dystrybutora albo od A. W przypadku Państwa produkty kupowane są od autoryzowanego dystrybutora A.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
