
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki 0% VAT dla usług transportu międzynarodowego w sytuacji przechowywania dokumentów przewozowych (w tym listów CMR), zleceń transportowych oraz innych dowodów wykonania usługi wyłącznie w formie elektronicznej, bez konieczności archiwizowania ich w formie papierowej. Uzupełnili go Państwo pismem z 28 sierpnia 2025 r. (wpływ 29 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest Spółka z siedzibą w …, przy …, …, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla …, (…).
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w (…), realizowanego na rzecz podmiotów trzecich, realizując obowiązki podatkowe związane z podatkiem od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest: (…).
Spółka prowadzi również działalność w zakresie: (…).
Spółka świadczy usługi międzynarodowego przewozu towarów na zlecenie kontrahentów, w tym związane z realizacją wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów dokonywanych przez jej klientów.
W celu prawidłowego udokumentowania wykonanych usług Spółka:
‒wystawia zlecenie transportowe, określające warunki i obowiązki przewoźnika;
‒wystawia dokument CMR (lub inny dokument przewozowy) podpisany przez nadawcę i odbiorcę towaru;
‒wystawia fakturę VAT dokumentującą usługę.
Po wykonaniu usługi transportu krajowego bądź międzynarodowego Spółka gromadzi i przechowuje komplet dokumentów – w szczególności listy przewozowe (CMR) podpisane przez odbiorcę – w formie papierowej. Dokumentacja ta jest przechowywana w siedzibie Spółki do upływu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych, celem zabezpieczenia się na wypadek ewentualnych kontroli oraz zapewnienia prawidłowej realizacji obowiązków związanych ze świadczeniem usług transportowych.
Spółka planuje dokonanie zmiany w zakresie sposobu archiwizacji dokumentów, polegającej na zastąpieniu dotychczasowej formy papierowej formą elektroniczną. Skany dokumentów, takich jak podpisane listy przewozowe (CMR), potwierdzenia odbioru towarów, zlecenia transportowe oraz inne dokumenty potwierdzające wykonanie usług, będą przechowywane w systemie elektronicznym, w sposób zapewniający ich integralność, autentyczność oraz dostępność na żądanie organów podatkowych stosownie do art. 112a ustawy o VAT.
System archiwizacji elektronicznej, będzie również umożliwiać bezzwłoczne udostępnienie dokumentów na żądanie właściwych organów stosownie do art. 112a ust. 4 ustawy o VAT, stanowiącego, że podatnicy są zobowiązani do zapewnienia naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, na ich żądanie i zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłocznego dostępu do przechowywanych faktur. W przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej obowiązek ten obejmuje również możliwość ich natychmiastowego pobrania oraz przetwarzania danych w nich zawartych.
Celem planowanej zmiany jest zapewnienie kompletnej i zgodnej z przepisami dokumentacji elektronicznej, potwierdzającej wykonanie usług międzynarodowego transportu towarów świadczonych przez Spółkę – w sposób odpowiadający wymogom ustawy o podatku od towarów i usług oraz zasadom należytego dokumentowania usług dla celów podatkowych.
Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:
1.Czy Państwo są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Ad 1. Spółka … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.Czy Państwo są zarejestrowani jako podatnik VAT UE?
Odpowiedź: Ad 2. Spółka … jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE.
3.Czy dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), o których mowa we wniosku, które zamierzają Państwo przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej, dotyczą świadczonych przez Państwa usług transportowych stanowiących usługę transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?
Odpowiedź: Ad 3. Dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), które Spółka zamierza przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej, dotyczą świadczonych usług transportowych stanowiących usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT.
4.Czy w związku ze świadczeniem usług transportowych będą Państwo w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, tj. listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego (kolejowego, lotniczego, samochodowego, konosamentu morskiego, konosamentu żeglugi śródlądowej), stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora)?
Odpowiedź: Ad 4. W związku ze świadczeniem usług transportowych Spółka będzie w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.
5.Czy w związku ze świadczeniem usług transportowych będą Państwo w posiadaniu dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, tj. dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów?
Odpowiedź: Ad 5. W związku ze świadczeniem usług transportowych Spółka będzie w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.
6.Proszę konkretnie wskazać czy w odniesieniu do dokumentów (faktur dokumentujących usługi i innych dowodów wykonania usług), o których mowa we wniosku, będą Państwo zapewniać funkcjonowanie kontroli biznesowych, które ustalą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą i ww. dowodami wykonania usług a świadczeniem usług od momentu ich otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego? Jeśli tak, to na czym będą polegać kontrole i weryfikacja autentyczności pochodzenia tych dokumentów?
Odpowiedź: Ad 6. W odniesieniu do dokumentów, o których mowa we wniosku, Spółka będzie zapewniać funkcjonowanie kontroli biznesowych, które ustalą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą i dowodami wykonania usług a świadczeniem usług od momentu ich otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Weryfikacja dokumentów CMR będzie polegała na sprawdzeniu tras przewozu, dat załadunku i rozładunku, a także danych kontrahentów wskazanych na dokumentach w zestawieniu ze zleceniem od klienta oraz na weryfikacji pieczątki przewoźnika realizującego dane zlecenie.
Jeżeli którykolwiek z powyższych elementów nie będzie spełniony, Spółka będzie potwierdzać autentyczność dokumentu z dyspozytorem odpowiedzialnym za dane zlecenie.
7.Czy dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), o których mowa we wniosku, będą niszczone dopiero po zastosowaniu kontroli biznesowych, sprawdzeniu ich poprawności, autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności oraz ich zaewidencjonowaniu?
Odpowiedź: Ad 7. Tak, dokumenty będą niszczone dopiero po zastosowaniu kontroli biznesowych, sprawdzeniu ich poprawności, autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności oraz ich zaewidencjonowaniu.
8.Czy dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), o których mowa we wniosku, będą Państwo przechowywać w sposób zapewniający ich czytelność od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
Odpowiedź: Ad 8. Dokumenty będą przechowywane w sposób zapewniający ich czytelność od momentu wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
9.Czy dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), o których mowa we wniosku, będą Państwo przechowywali w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie, od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
Odpowiedź: Ad 9. Dokumenty będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie, od momentu wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
10.Czy dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), będą przechowywane (w wersji elektronicznej) również poza terytorium kraju? Jeśli tak, to czy umożliwią Państwo naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych dokumentów?
Odpowiedź: Ad 10. Dokumenty nie będą przechowywane poza terytorium kraju.
Pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w świetle art. 112 i 112a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Wnioskodawczyni świadcząca usługi międzynarodowego transportu towarów, może dla celów udokumentowania wykonania usług i ewentualnej kontroli podatkowej przechowywać dokumenty przewozowe (w tym listy CMR), zlecenia transportowe oraz inne dowody wykonania usługi wyłącznie w formie elektronicznej, bez konieczności archiwizowania ich w formie papierowej, i czy dokumenty te będą stanowiły podstawę do zastosowania stawki 0% VAT dla usług transportu międzynarodowego zgodnie z art. 83 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Wnioskodawcy, planowana zmiana w zakresie sposobu archiwizacji dokumentów, która polegać będzie na zastąpieniu formy papierowej formą elektroniczną, jest dopuszczalna i zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Elektroniczna archiwizacja dokumentów, takich jak listy przewozowe (w tym CMR), zlecenia transportowe, potwierdzenia odbioru towarów, a także faktur, stanowi prawidłowy sposób dokumentowania wykonania usług międzynarodowego transportu towarów, pod warunkiem spełnienia ustawowych wymogów dotyczących przechowywania i dostępności dokumentów.
Stosownie do art. 112 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumenty związane z rozliczaniem podatku VAT powinny być przechowywane w sposób zapewniający autentyczność ich pochodzenia, integralność treści oraz czytelność. Natomiast art. 112a ust. 1 pkt 2 tej samej ustawy wskazuje, że podatnicy mają obowiązek przechowywania faktur (zarówno wystawionych, jak i otrzymanych) w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób umożliwiający ich łatwe odszukanie oraz zachowanie cech autentyczności, integralności i czytelności. Przepis ten nie przesądza o konkretnej formie przechowywania faktur, co oznacza, że dopuszczalne jest zarówno przechowywanie w formie papierowej, jak i elektronicznej, o ile spełnione są powyższe wymogi.
Z kolei art. 112a ust. 4 ustawy o VAT nakłada na podatnika obowiązek zapewnienia organom podatkowym, na ich żądanie, bezzwłocznego dostępu do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej, także możliwości ich poboru oraz przetwarzania danych w nich zawartych.
Ponadto, art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej wskazuje, że dowodem w postępowaniu podatkowym mogą być wszelkie dokumenty, które mogą przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, niezależnie od ich formy.
Stosownie do art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa o VAT”), podatnicy są obowiązani do przechowywania wystawionych i otrzymanych faktur oraz dokumentów związanych z ich wystawieniem w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność tych dokumentów od momentu ich wystawienia lub otrzymania do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dodatkowo, art. 112a ust. 1 ustawy o VAT doprecyzowuje, że dokumenty mogą być przechowywane zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, pod warunkiem zapewnienia ich dostępności na żądanie organów podatkowych.
Dodatkowo, art. 112a ust. 1 ustawy o VAT określa warunki, jakie musi spełniać sposób przechowywania faktur, niezależnie od ich formy, tj. zapewnienie ich łatwego odszukania, autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności od momentu ich wystawienia lub otrzymania aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Również art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) stanowi, że dowodem w postępowaniu podatkowym mogą być wszelkie dokumenty, jeżeli potwierdzają okoliczności mające znaczenie dla sprawy. Przepis ten nie uzależnia mocy dowodowej dokumentu od jego materialnej formy (papierowej), lecz od jego treści, autentyczności i kompletności.
Planowana zmiana, polegająca na przejściu przez Wnioskodawcę na elektroniczny system archiwizacji, który umożliwi przechowywanie skanów ww. dokumentów, zapewni:
1.autentyczność pochodzenia dokumentów, np. przez przypisanie do danego zlecenia i klienta,
2.integralność treści, poprzez brak możliwości modyfikacji dokumentów po wprowadzeniu do systemu,
3.czytelność oraz łatwy dostęp dla potrzeb organów podatkowych.
Wprowadzony system elektroniczny będzie umożliwiać bezzwłoczne udostępnienie dokumentów na żądanie właściwych organów.
Stosownie do art. 112a ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy są zobowiązani do zapewnienia naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej – na ich żądanie i zgodnie z odrębnymi przepisami – bezzwłocznego dostępu do przechowywanych faktur. W przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej obowiązek ten obejmuje również możliwość ich natychmiastowego pobrania oraz przetwarzania danych w nich zawartych.
Stanowisko Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie w aktualnym orzecznictwie. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia (…), sąd jednoznacznie stwierdził, że: „Nie jest wymagane, by dokumenty potwierdzające wykonanie usługi transportu (np. CMR) były przechowywane wyłącznie w formie papierowej. Wystarczające jest ich przechowywanie w formie elektronicznej, w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność dokumentu”.
Również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS potwierdzono możliwość elektronicznego przechowywania dokumentów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji z dnia (…), organ podatkowy jednoznacznie wskazał, że dokumenty, takie jak faktury, listy przewozowe, potwierdzenia odbioru towarów oraz inne związane z transakcją dowody, mogą być przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej, pod warunkiem zapewnienia ich kompletności, autentyczności, czytelności oraz możliwości ich bezzwłocznego udostępnienia i przetworzenia przez właściwy organ podatkowy. Nie ma przy tym obowiązku ich równoległego przechowywania w formie papierowej.
W świetle powyższych przepisów, orzecznictwa sądowo-administracyjnego oraz aktualnej praktyki interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przechowywanie dokumentów potwierdzających wykonanie usług transportu międzynarodowego wyłącznie w formie elektronicznej, przy zapewnieniu autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności dokumentów, bez konieczności ich równoległego archiwizowania w formie papierowej, stanowi prawidłowe i wystarczające udokumentowanie wykonania usług dla celów podatku od towarów i usług.
Ponadto w uzupełnieniu podano, że Wnioskodawca wskazał we wniosku, że zgodnie z art. 112 i art. 112a ustawy o VAT oraz art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej podatnicy mogą przechowywać faktury i inne dokumenty w formie elektronicznej, pod warunkiem zapewnienia ich autentyczności, integralności treści, czytelności oraz dostępności dla organów podatkowych. Powyższe przepisy nie uzależniają skuteczności dokumentu od jego formy papierowej, lecz od spełnienia wskazanych warunków.
Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3-5 ustawy o VAT, zastosowanie stawki 0% dla usług międzynarodowego transportu towarów uzależnione jest od posiadania odpowiednich dokumentów potwierdzających wykonanie usług. Również w tym przypadku przepisy nie wymagają, aby dokumenty były przechowywane w formie papierowej, istotne jest, by były one autentyczne, kompletne, czytelne i możliwe do zweryfikowania przez organ podatkowy.
Wnioskodawca, wdrażając elektroniczny system przechowywania dokumentów przewozowych (w tym listów CMR) oraz innych dowodów wykonania usług, spełni wszystkie wymogi określone w art. 112 i 112a ustawy o VAT. W konsekwencji dokumenty przechowywane wyłącznie w tej formie będą mogły stanowić podstawę do zastosowania stawki 0% VAT.
Takie stanowisko potwierdzają także orzeczenia sądów administracyjnych (m.in. wyrok WSA w Krakowie z 27 października 2022 r., sygn. I SA/Kr 834/22) oraz interpretacje indywidualne Dyrektora KIS, w których wskazano, że przechowywanie dokumentów wyłącznie w formie elektronicznej jest dopuszczalne i wystarczające, pod warunkiem spełnienia ustawowych kryteriów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 32 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Jak stanowi art. 106g ust. 1 ustawy:
Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy:
W przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy - zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.
Przepis art. 106e wymienia katalog elementów, które powinna zawierać faktura.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy:
Faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro – danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.
Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2021 r. poz. 1979 ze zm. ) w § 3 pkt 1-5 określił przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy.
W myśl art. 106m ust. 1 ustawy:
Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.
Stosownie do art. 106m ust. 2 ustawy:
Przez autentyczność pochodzenia rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy lub wystawcy faktury.
Zgodnie natomiast z art. 106m ust. 3 ustawy:
Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.
Jak stanowi art. 106m ust. 4 ustawy:
Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Pojęcie „kontrole biznesowe” użyte w ww. art. 106m ust. 4 ustawy należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury, aż do końca okresu przechowywania. Kontrola biznesowa powinna dawać pewną ścieżkę kontrolną, dzięki której można powiązać fakturę ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą bądź usługą. Kontrole biznesowe powinny być odpowiednie do wielkości, działalności i rodzaju podatnika oraz powinny uwzględniać ilość i wartość transakcji, jak również ilość i rodzaj dostawców lub usługodawców oraz nabywców lub usługobiorców. W stosownych przypadkach uwzględnione powinny być także inne czynniki. Przykładem kontroli biznesowej jest posiadanie dokumentów uzupełniających, takich jak zamówienie, umowa, dokument transportowy czy wezwanie do zapłaty, które będą towarzyszyły zaistniałym transakcjom handlowym.
Z kolei, pojęcie „wiarygodna ścieżka audytu”, również użyte w ww. przepisie oznacza, że związek pomiędzy dokumentami uzupełniającymi oraz realizowanymi transakcjami jest łatwy do prześledzenia (dzięki posiadaniu dostatecznych danych dla powiązania dokumentów), zgodny z ustalonymi w przedsiębiorstwie procedurami oraz odzwierciedla procesy, które faktycznie miały miejsce. Ścieżka audytu dla celów podatku VAT powinna zapewnić możliwy do skontrolowania związek pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla fakt, że dostawa towarów lub świadczenie usług miały miejsce. Przy czym środki, przy wykorzystaniu których podatnik może wykazać powyższy związek, pozostawia się uznaniu podatnika.
Dopuszczalne są więc wszelkie metody (procedury) przechowywania faktur w formie elektronicznej, z tym zastrzeżeniem, że muszą one gwarantować autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność.
Zgodnie z art. 106m ust. 5 ustawy:
Poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:
1)kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub
2)elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych, lub
3)Krajowego Systemu e-Faktur - w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
Powyższy przepis określa technologiczne sposoby przesyłu faktur w postaci elektronicznej, które mocą ustawy uznane zostały przez prawodawcę za zapewniające autentyczność pochodzenia i integralności treści faktur elektronicznych. Wykorzystując jedną z powyższych metod podatnik może mieć pewność, że zapewnia on spełnienie ww. przedmiotowych cech faktur. Wskazane metody są jednak tylko przykładowym wyliczeniem, co oznacza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury.
Stosownie do art. 112 ustawy:
Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z zastrzeżeniem art. 109b ust. 7, art. 130d ust. 3, art. 134 ust. 3, art. 138h ust. 3 i art. 138i ust. 8.
Zgodnie z art. 112a ust. 1 ustawy:
Podatnicy przechowują:
1) wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,
2) otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie
‒w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
W myśl art. 112a ust. 2 ustawy:
Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju są obowiązani do przechowywania faktur na terytorium kraju.
Treść art. 112a ust. 3 ustawy wskazuje jednak, że:
Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej w sposób umożliwiający naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.
Zgodnie z art. 112a ust. 4 ustawy:
Podatnicy zapewniają naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, o których mowa w ust. 1, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej – również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przechowywania faktur otrzymanych w formie elektronicznej lub papierowej, w dowolny sposób. Jednakże sposób ten, jak wymaga ustawodawca, ma zapewniać przechowywanie faktur w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponadto, podatnik zobowiązany jest zapewnić odpowiednim organom na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej – również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych. W przypadku przechowywania faktury poza terytorium kraju w formie elektronicznej podatnik obowiązany jest umożliwić naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Treść art. 83 ust. 3 ustawy stanowi, że:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
2)przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a)z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
3)usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
W myśl art. 83 ust. 5 ustawy:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1)towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2)towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
3)towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
4)osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT jest ograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.
W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego lub odwrotnie, przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora).
Natomiast, jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Preferencyjna stawka podatku może więc mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Jak Państwo wskazali we wniosku, są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zarejestrowani jako podatnik VAT UE. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w sektorze usług transportowych, w szczególności w zakresie krajowego oraz międzynarodowego drogowego przewozu towarów, realizowanego na rzecz podmiotów trzecich.
W celu prawidłowego udokumentowania wykonanych usług Państwo:
‒wystawiają zlecenie transportowe, określające warunki i obowiązki przewoźnika;
‒wystawiają dokument CMR (lub inny dokument przewozowy) podpisany przez nadawcę i odbiorcę towaru;
‒wystawiają fakturę VAT dokumentującą usługę.
Po wykonaniu usługi transportu krajowego bądź międzynarodowego Państwo gromadzą i przechowują komplet dokumentów – w szczególności listy przewozowe (CMR) podpisane przez odbiorcę – w formie papierowej. Dokumentacja ta jest przechowywana w siedzibie Spółki do upływu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych, celem zabezpieczenia się na wypadek ewentualnych kontroli oraz zapewnienia prawidłowej realizacji obowiązków związanych ze świadczeniem usług transportowych.
Planują Państwo dokonanie zmiany w zakresie sposobu archiwizacji dokumentów, polegającej na zastąpieniu dotychczasowej formy papierowej formą elektroniczną. Skany dokumentów, takich jak podpisane listy przewozowe (CMR), potwierdzenia odbioru towarów, zlecenia transportowe oraz inne dokumenty potwierdzające wykonanie usług, będą przechowywane w systemie elektronicznym, w sposób zapewniający ich integralność, autentyczność oraz dostępność na żądanie organów podatkowych stosownie do art. 112a ustawy o VAT.
System archiwizacji elektronicznej, będzie umożliwiać bezzwłoczne udostępnienie dokumentów na żądanie właściwych organów stosownie do art. 112a ust. 4 ustawy o VAT, stanowiącego, że podatnicy są zobowiązani do zapewnienia naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, na ich żądanie i zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłocznego dostępu do przechowywanych faktur. W przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej obowiązek ten obejmuje również możliwość ich natychmiastowego pobrania oraz przetwarzania danych w nich zawartych.
Celem planowanej zmiany jest zapewnienie kompletnej i zgodnej z przepisami dokumentacji elektronicznej, potwierdzającej wykonanie usług międzynarodowego transportu towarów świadczonych przez Państwa – w sposób odpowiadający wymogom ustawy o podatku od towarów i usług oraz zasadom należytego dokumentowania usług dla celów podatkowych.
Dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), które zamierzają Państwo przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej, dotyczą świadczonych usług transportowych stanowiących usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT. W związku ze świadczeniem usług transportowych będą Państwo w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, jak również dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.
Ponadto, wskazali Państwo, że w odniesieniu do dokumentów, o których mowa we wniosku, będą zapewniać funkcjonowanie kontroli biznesowych, które ustalą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą i dowodami wykonania usług, a świadczeniem usług od momentu ich otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Weryfikacja dokumentów CMR będzie polegała na sprawdzeniu tras przewozu, dat załadunku i rozładunku, a także danych kontrahentów wskazanych na dokumentach w zestawieniu ze zleceniem od klienta oraz na weryfikacji pieczątki przewoźnika realizującego dane zlecenie. Jeżeli którykolwiek z powyższych elementów nie będzie spełniony, będą Państwo potwierdzać autentyczność dokumentu z dyspozytorem odpowiedzialnym za dane zlecenie.
Dokumenty będą przechowywane w sposób zapewniający ich czytelność od momentu wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dokumenty będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie, od momentu wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dokumenty nie będą przechowywane poza terytorium kraju.
Uwzględniając opis sprawy i powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy faktury będą przechowane w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność od momentu ich otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania, to opisany sposób przechowywania faktur będzie zgodny z powołanymi przepisami.
Ponadto należy wskazać, że przepis art. 112 ustawy zobowiązuje podatnika do przechowywania wszystkich dokumentów związanych z rozliczeniem podatku VAT, podczas gdy ustawodawca w art. 112a ust. 1 ustawy uregulował sposób, w jaki należy przechowywać wyłącznie faktury będące podstawowym dokumentem rozliczenia podatku od towarów i usług przez podatnika tego podatku. Jak wcześniej wskazano przez fakturę, zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy, należy rozumieć dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Oznacza to, że regulacje ustawy o podatku od towarów i usług odnoszą się wyłącznie do sposobu przechowywania faktur. Jednakże nie ma przeciwwskazań do przechowywania pozostałych dokumentów w tożsamy sposób jak faktury.
Jak Państwo wskazali w uzupełnieniu wniosku Dokumenty (faktury dokumentujące usługi i inne dowody wykonania usług), które zamierzają Państwo przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej, dotyczą świadczonych usług transportowych stanowiących usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT.
W związku ze świadczeniem usług transportowych będą Państwo w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, jak również dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.
Zatem, skoro w związku ze świadczeniem usług transportu międzynarodowego towarów, posiadają Państwo dokumentację, która potwierdza przekroczenie granicy z państwem trzecim (tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy) oraz posiadają Państwo dokumenty celne jednoznacznie potwierdzającego wliczenie świadczonej przez Państwa usługi do podstawy opodatkowania importu towarów (tj. dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy) – to, to mają Państwo prawo do zastosowania stawki 0% VAT, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, w sytuacji przechowywania opisanych dokumentów wyłącznie w formie elektronicznej, bez konieczności archiwizowania ich w formie papierowej.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Natomiast odnośnie powołanego przez Państwa orzeczeniu Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego (…), należy zauważyć, że nie dotyczy przechowywania dokumentów
wyłącznie w formie elektronicznej.
Jednocześnie wskazuję, ze wyroki sądów, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
