POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.1... - Interpretacja - PP/443-28/2006

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.10.2006, sygn. PP/443-28/2006, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w T., po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia02 października 2006r.; orzeka w następujący sposób :

stanowisko jest prawidłowe .

UZASADNIENIE Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników ,płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe ,kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia. W dniu 02 października 2006r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego;Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w T. będący jednostką oświatową podległą Starostwu Powiatowemu w T.. otrzymał dofinansowanie ze środków PFRON w ramach programu "EDUKACJA- program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych " w ramach obszaru A i C. W ramach obszaru A dofinansowaniem objęto : wyposażenie bazy dydaktycznej i rehabilitacyjnej dla placowki specjalnej jaką jest SOSW. W ramach obszaru C dofinansowaniem objęto :likwidację barier architektonicznych , urbanistycznych i w komunikowaniu się na terenie placówki specjalnej. Na powyższe dofinansowanie zawarto umowę nr EDP/000005/03/D w dniu 22.12.2005 r. pomiędzy PFRON , a Powiatem T. jako benificjentem. Zarząd Powiatu uchwałą nr 235/06 z dnia 09.02.2006 r upoważnił Dyrektora SOSW do załatwiania wszelkich spraw , w tym składania oświadczeń woli , związanych z realizacją programów w ramach obszaru A i obszaru C programu Edukacja..." .Ośrodek dokonał w ramach przetargu wyboru wykonawców w poszczególnych obszarach.Faktury VAT zostały wystawione na Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w T.Jednocześnie Strona informuje, że na sprzedaż opodatkowaną w Ośrodku składa się wynajem garaży oraz sprzedaż energii cieplnej do budynku wspólnoty mieszkaniowej znajdującego się na terenie szkolnym.W dniu 10.10.2006 r. w uzupełnieniu wniosku pismem Strona poinformowała , że poniesione nakłady w ramach programu "EDUKACJA program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych" "nie są związane z działalnością opodatkowaną , a służyć będą edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnych.Nie wskazując regulacji prawnej Ośrodek przedstawia następujące stanowisko cyt. " uważamy , że nie możemy odpisać podatku VAT od kosztów związanych z uregulowaniem należności za wykonanie robót budowlanych oraz za dokonane dostawy "

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów : art.86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r . o podatku od towarów i usług( Dz. U Nr 54 ,poz.535 z późn. zmian) który stanowi iż ,, w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ,podatnikowi ,o którym mowa w art.15,przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , z zastrzeżeniem art.114,art.119 ust.4 ,art.120 ust.17i 19 oraz art.124 , stwierdzić należy , że faktury dokumentujące zakupy towarów i usług nie związanych ze sprzedażą opodatkowaną nie dają podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego czyli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje bowiem tylko w odniesieniu do takich zakupów, które co do zasady związane są ze sprzedażą opodatkowaną.Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. dokonując oceny prawnej stanowiska w kontekście przedstawionego wyżejstanu faktycznego uznał,że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe . Zgodnie z zasadą wyrażona w art.86 ust.1 ustawy o VAT ,w zakresie,w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynnościopodatkowanych ,podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego . Aby zatem podatnik mógł obniżyćkwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakup, z którego wynika podatek naliczony ,musi być związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych .

Skoro zatem Ośrodek wskazuje ,że program dofinansowania "EDUKACJA.." nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną ,to należy uznać,że Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu im. Janusza Korczaka w T. przy realizacji wskazanych we wniosku zadań nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nabycia towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Niniejsza interpretacja :dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim