
Temat interpretacji
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Miejska Komenda Straży Pożarnej realizuje w ramach dotacji celowej z budżetu państwa przekazywanej poprzez Urząd Miasta - budowę strażnicy dla Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej . Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej nie posiada służb inwestycyjnych do przygotowania i przeprowadzenia postępowania przetargowego i pełnienia nadzoru inwestorskiego nad realizacją tej inwestycji.Służby takie w postaci wyspecjalizowanego Wydziału Inwestycji posiada Urząd Miasta , który w myśl art. 33b ustawy o samorządzie powiatowym tworzy wraz z ww. Komendą powiatową administrację zespoloną.Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Katowice na podstawie zawartych porozumień z Miejską Komendą Państwowej Straży Pożarnej będzie prowadził nieodpłatnie prace przygotowawcze i przeprowadzenie przetargu na realizację robót budowlano-montażowych związanych z budową Strażnicy i nadzór inwestorski nad jej realizacją w ramach art. 19 d ustawy z dnia 24.08.1991r. o Państwowej Straży Pożarnej ( Dz. U. z 2002r. nr 147 poz. 1230 ze zm . ). Wykonywanie tych usług jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę. Ww. nieodpłatne prace wykonywać będą , bowiem pracownicy Urzędu Miasta pobierający wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę w Urzędzie Miasta. Dla realizacji przedmiotowych usług nie będą dokonywane zakupy, dla których przysługiwałoby odliczenie VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie usług pomiędzy ww. jednostkami budżetowymi jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97 poz. 970 ze zm. )
Stanowisko to jest nieprawidłowe.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ), w tym m.in. odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju . Przepisami art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zrównano z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług przekazanie (zużycie) towarów bez wynagrodzenia i nieodpłatne świadczenie usług - jeżeli nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami, w całości lub w części. O tym, co jest towarem, rozstrzyga przepis art. 2 pkt 6 ww. ustawy: przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii , budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 tejże ustawy, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowanie czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Wobec powyższego wykonywane nieodpłatnie prace przygotowawcze i przeprowadzenie przetargu na realizację robót budowlano-montażowych związanych z budową Strażnicy i nadzór inwestorski nad jej realizacją przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta na rzecz Miejskiej Komendy Państwowej Straży Pożarnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest podstaw do stwierdzenia, że prace te nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
