Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1548/04/CIP

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.09.2004, sygn. PI/005-1548/04/CIP, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Gmina organizuje różnego rodzaju imprezy kulturalno ? sportowe, zawody strażackie, festyny, na których zwycięzcom konkursów lub rozrywek sportowych wręczane są nagrody i puchary. Bardzo często nagrody są o niewielkiej wartości. Ponad to na festynach mieszkańcy częstowani są artykułami spożywczymi np. kiełbaską, grochówką, a dzieci słodyczami i owocami.

Ocena prawna stanu faktycznego:

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego przepisu wynika, iż czynności, wykonywane przez organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) w ramach realizacji swoich zadań, są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli jednak czynności te wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. W sytuacji zatem gdy podstawą działań organu władzy publicznej (urzędu obsługującego te organy) nie jest umowa cywilnoprawna ale np. decyzja administracyjna, to działania takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podobne w tym zakresie rozwiązania wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) dla jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia, podejmowane przez te jednostki czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z wyłączeniem jednak czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zadania nałożone na jednostki samorządu terytorialnego, jakimi są gminy, wynikają między innymi z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).Zgodnie z przepisem art. 7 powołanej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują między innymi sprawy: edukacji publicznej, kultury, kultury fizycznej i turystyki, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, promocji gminy, współpracy z organizacjami pozarządowymi, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Jednakże jeżeli czynności wymienione przez Gminę w zapytaniu nie spełniają warunków do uznania ich jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie art. 7 ust.2 ustawy zgodnie z którym, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy, w/w art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów podlega zatem wszelkie przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy, wtedy gdy Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami, a przekazywane w tej formie towary nie mają statusu prezentów o małej wartości lub próbek.

Z powyższego wynika, że Podatnik obowiązany jest do naliczania podatku od towarów i usług z tytułu przekazania towarów, na cele reprezentacji i reklamy, wtedy gdy przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów związanych z tymi czynnościami a przekazywane w tej formie towary nie spełniają kryteriów prezentów o małej wartości lub próbek.

Z treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlega zużycie określonych w tym przepisie towarów, gdy spożytkowane są na cele ściśle wymienionych osób. Ponieważ art. 7 ust. 2 pkt 2 odnosi się jedynie do czynności przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, pod pojęciem ?wszelkie inne przekazanie towarów? nie mieści się czynność zużycia towarów. Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa.

Dodatkowo należy zauważyć, iż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne.

Izba Skarbowa w Gdańsku