
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 20 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych związanych z dostawą w trybie licytacji komorniczej nieruchomości zabudowanych (działek nr 1 i 2).
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 września 2025 r. (wpływ 16 września 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
I stan faktyczny
W prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym sprzedaży w trybie licytacji publicznej podlega nieruchomość gruntowa zabudowana, stanowiąca działkę o nr ewidencyjnym 1, o pow. 0,4396 ha, położona w miejscowości (…), gm. (…), powiat (…), ozn. nr (…), należąca do dłużnika A.A. [PESEL: (…), NIP: (…), REGON: (…)].
Ponadto ustalono, że dłużnik widnieje w internetowej bazie Regon jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Działalność zawieszona 30 sierpnia 2019 r. Obecnie nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT (zarejestrowany jako podatnik VAT 30 lipca 2002 r. i wykreślony jako podatnik VAT 3 marca 2020 r. na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 1).
Miejsce pobytu dłużnika nie jest znane i obecnie ustanowiono dla dłużnika kuratora w trybie art. 802 kpc.
Według Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (…), uchwalonym Uchwałą Rady Miejskiej (…) Nr (…) maja 2019 r. nieruchomość znajduje się w strefie rolniczo-osadniczej, teren zabudowy produkcyjno-usługowej. Zgodnie z uzyskaną informacją od Starostwa Powiatowego we (…) nie odnaleziono żadnego pozwolenia na budowę dotyczącego wzniesień budowli lub modernizacji na istniejących nieruchomościach na terenie przedmiotowej działki nr ewid. 1.
Według dokonanych ustaleń dłużnik A.A. nabył ww. nieruchomość 19 sierpnia 2009 r. od osób fizycznych na podstawie aktu notarialnego Rep. (…) sporządzonego przed Notariuszem (…). Ponadto biegła sądowa w sporządzonym operacie szacunkowym, sporządzonym na potrzeby egzekucji stwierdziła, że okres użytkowania budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości przez dłużnika do dnia ich sprzedaży przez Komornika Sądowego jest dłuższy niż dwa lata, a w ostatnich dwóch latach przed sprzedażą w drodze licytacji komorniczej dłużnik nie poniósł wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych istniejących na przedmiotowej nieruchomości.
W związku z tym, że miejsce pobytu dłużnika nie jest znane i nie ma z nim żadnego kontaktu - nie zdołano ustalić, czy zajęta nieruchomość była wykorzystywana do działalności gospodarczej, czy jej zakup był związany ze zwykłym wykorzystaniem prawa własności. Powyższe informacje pozyskano w wyniku: czynności egzekucyjnych opisu i oszacowania nieruchomości przy udziale biegłego sądowego w zakresie budownictwa, analizy właściwych ksiąg wieczystych prowadzonych dla przedmiotowych nieruchomości, informacji uzyskanych od Starostwa Powiatowego (…) oraz czynności terenowych przeprowadzonych w ostatnim miejscu zamieszkania dłużnika. Przekazanie innych informacji nie jest możliwe, albowiem organ egzekucyjny ich nie posiada.
II stan faktyczny
W prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym sprzedaży w trybie licytacji publicznej podlega nieruchomość gruntowa zabudowana, stanowiąca działkę o nr ewidencyjnym 2, o pow. 0,3920 ha, położona w miejscowości (…), gm. (…), powiat (…), ozn. nr (…), należąca do dłużnika A.A. [PESEL: (…), NIP: (…), REGON: (…)].
Ponadto ustalono, że dłużnik widnieje w internetowej bazie Regon jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Działalność zawieszona 30 sierpnia 2019 r. Obecnie nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT (zarejestrowany jako podatnik VAT 30 lipca 2002 r. i wykreślony jako podatnik VAT 3 marca 2020 r. na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 1). Miejsce pobytu dłużnika nie jest znane i obecnie ustanowiono dla dłużnika kuratora w trybie art. 802 kpc.
Według Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (…), uchwalonym Uchwałą Rady Miejskiej (…) Nr (…) z 24 maja 2019 r. nieruchomość znajduje się w strefie rolniczo- osadniczej, teren zabudowy produkcyjno-usługowej. Zgodnie z uzyskaną informacją od Starostwa Powiatowego we (…) nie odnaleziono żadnego pozwolenia na budowę dotyczącego wzniesień budowli lub modernizacji na istniejących nieruchomościach na terenie przedmiotowej działki nr ewid. 2.
Według dokonanych ustaleń dłużnik A.A. nabył ww. nieruchomość 19 sierpnia 2009 r. od osób fizycznych na podstawie aktu notarialnego Rep. (…) sporządzonego przed Notariuszem (…). Ponadto biegła sądowa w sporządzonym operacie szacunkowym, sporządzonym na potrzeby egzekucji stwierdziła, że okres użytkowania budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości przez dłużnika do dnia ich sprzedaży przez Komornika Sądowego jest dłuższy niż dwa lata, a w ostatnich dwóch latach przed sprzedażą w drodze licytacji komorniczej dłużnik nie poniósł wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych istniejących na przedmiotowej nieruchomości.
W związku z tym, że miejsce pobytu dłużnika nie jest znane i nie ma z nim żadnego kontaktu - nie zdołano ustalić, czy zajęta nieruchomość była wykorzystywana do działalności gospodarczej, czy jej zakup był związany ze zwykłym wykorzystaniem prawa własności. Powyższe informacje pozyskano w wyniku: czynności egzekucyjnych opisu i oszacowania nieruchomości przy udziale biegłego sądowego w zakresie budownictwa, analizy właściwych ksiąg wieczystych prowadzonych dla przedmiotowych nieruchomości, informacji uzyskanych od Starostwa Powiatowego (…) oraz czynności terenowych przeprowadzonych w ostatnim miejscu zamieszkania dłużnika. Przekazanie innych informacji nie jest możliwe, albowiem organ egzekucyjny ich nie posiada.
Uzupełnieniu opisu stanu faktycznego
W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że precyzuje Pan wniosek pierwotny i zakłada, że dłużnik z tytułu wykorzystywania przedmiotowej nieruchomości działał jako podatnik podatku od towarów i usług (VAT), a informację tę należy przyjąć jako element stanu faktycznego.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)
Czy sprzedaż licytacyjna wskazanych nieruchomości (działek) będzie w takim przypadku zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)
Pana zdaniem, sprzedaż będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2025 r. poz. 132 i 620) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 wyżej powołanej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel nieruchomości - jest podatnikiem podatku VAT, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan przeciwko dłużnikowi - A.A. postępowanie egzekucyjne z 2 nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami i budowlami, stanowiących działki: nr 1 o pow. 0,4396 ha i nr 2 o pow. 0,3920 ha. Ww. działki zostały nabyte przez dłużnika 19 sierpnia 2009 r. od osób fizycznych na podstawie aktu notarialnego, w okresie kiedy był zarejestrowany jako podatnik VAT. W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że jako element opisu stanu faktycznego należy przyjąć, iż dłużnik z tytułu wykorzystywania przedmiotowych nieruchomości działał jako podatnik VAT.
W konsekwencji, sprzedaż zabudowanych działek nr 1 i nr 2 w postępowaniu egzekucyjnym będzie dotyczyła składników majątku wykorzystywanych - zgodnie z Pana wskazaniem - w działalności gospodarczej dłużnika, nie można zatem mówić, że mamy do czynienia ze zbyciem majątku prywatnego dłużnika. Zatem, w opisanej sytuacji sprzedaż ww. nieruchomości będzie następować w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a dłużnik w odniesieniu do tej transakcji wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Sprzedaż przez Pana ww. nieruchomości będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości i ruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W myśl art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że sprzedaż budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1 i 2 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wskazał Pan we wniosku, dłużnik nabył ww. działki w 2009 r. Okres użytkowania budynków i budowli znajdujących się na tych działkach przez dłużnika do dnia ich sprzedaży przez Pana jest dłuższy niż dwa lata, a w ostatnich dwóch latach przed sprzedażą w drodze licytacji komorniczej dłużnik nie poniósł wydatków na ulepszenie budynków i budowli istniejących na przedmiotowych nieruchomościach. Zatem zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy a dostawą budynków i budowli posadowionych na ww. działkach upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji, jak budynki i budowle na nim posadowione. W konsekwencji - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również zbycie gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z tym, że dostawa w trybie licytacji będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, dalsza analiza zwolnień ww. czynności - wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy jest bezzasadna.
Zatem Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Tym samym przyjąłem jako element opisu stanu faktycznego Pana wskazanie, że dłużnik z tytułu wykorzystywania przedmiotowych nieruchomości działał jako podatnik podatku od towarów i usług.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
