
Temat interpretacji
Odpowiadając na pismo z dnia (...), Znak (...), w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) informuje, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót <...>. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji zawartej w cyt. przepisie wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Zauważyć należy, że takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczenie usług - dotacja przedmiotowa. W przypadku dofinansowania, które przekazywane podatnikowi są ogólnie na pokrycie kosztów jego działalnośc, aby dotacje te objąć opodatkowaniem konieczne jest stwierdzenie, że dofinansowanie to miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Jeżeli taki związek bezpośredni nie wystupuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.
Mając na uwadze powyższe oraz opisany stan faktyczny należy przyjąć, że dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jak również ze środków Federacji Związków Zawodowych PKP a także zakupu sprzętu medycznego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
