Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.316.2025.2.DP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 czerwca 2025 r. (wpływ 18 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce jako podatnik VAT czynny.

W związku z wykonywaniem zadań własnych w zakresie organizacji transportu zbiorowego, Wnioskodawca realizuje umowę w ramach projektu polegającego na zakupie dwóch autobusów zeroemisyjnych oraz jednej ładowarki, służącej do ich ładowania (dalej: Projekt).

Ładowarka zakupiona w ramach Projektu nie będzie używana do komercyjnego wykorzystania.

Projekt jest realizowany w ramach programu „(…)”. Projekt będzie częściowo finansowany z dotacji (w formie bezzwrotnego dofinansowania), a częściowo z pożyczki ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Ponoszone przez Gminę wydatki w ramach Projektu zostaną udokumentowane wystawionymi przez dostawcę autobusów i ładowarki fakturą VAT, z wykazanymi na niej kwotami podatku naliczonego, ze wskazaniem Gminy jako nabywcy.

Zakupione w ramach realizacji Projektu autobusy oraz ładowarka będą stanowić własność Gminy i zostaną użyczone (nieodpłatnie) wyłonionemu w ramach postępowania przedsiębiorcy (dalej: Operator), do wykonywania usług przewozowych - w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, na podstawie umowy na świadczenie usług operatora na linie komunikacyjne w Gminie (dalej: Umowa).

Na podstawie Umowy, Operator będzie zobowiązany m.in. do:

  • świadczenia usług przewozowych dla pasażerów i zapewnienia im właściwej obsługi (w tym wykonywanie codziennego przeglądu stanu technicznego autobusów);
  • odpowiedniego oznakowania autobusów;
  • opracowania i umieszczenia zatwierdzonego przez Gminę regulaminu przewozu osób, bagażu i zwierząt w autobusach;
  • zapewnienia kontaktu Gminy z przedstawicielem operatora (kierownik ruchu, dyspozytor ruchu);
  • podstawienia, w przypadku awarii autobusu, zastępczego środka transportu;
  • informowania Gminy o istotnych dla prawidłowego świadczenia usług przewozowych utrudnieniach w ruchu;
  • współpracy z Gminą w zakresie nadzoru ruchu;
  • obsługi programu informatycznego obsługującego urządzenia zamontowane w autobusach, służącego do rejestracji danych dotyczących zgodności realizacji kursów z rozkładem jazdy, sterowania kasownikami, tablicami elektronicznymi oraz wyposażenia autobusów w moduły elektroniczne.

Zgodnie z Umową, Gmina będzie płaciła Operatorowi miesięczne wynagrodzenie za świadczone przez niego usługi polegające na byciu operatorem linii komunikacyjnej. Wynagrodzenie to będzie kalkulowane jako iloczyn odpowiedniej liczby wozokilometrów oraz ceny za 1 wozokilometr (wzkm). Wynagrodzenie Operatora będzie powiększane o należny podatek VAT.

Wszelkie przychody z tytułu sprzedaży biletów na rzecz pasażerów w ramach świadczonych usług przewozowych, wykonywanych w związku z zawartą Umową, w całości stanowić będą przychód Operatora. Gmina nie będzie uczestniczyła w sprzedaży biletów na rzecz pasażerów i nie będzie uzyskiwała z tego tytułu przychodów.

Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach Projektu autobusy i ładowarka nie będą wykorzystywane do:

(i)działalności gospodarczej Gminy,

(ii)czynności opodatkowanych VAT generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny,

(iii)czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.

Będą one wykorzystywane wyłącznie do wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie organizacji transportu zbiorowego.

Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów z działalności gospodarczej w związku z realizacją Projektu.

Pytanie

Czy w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem dwóch autobusów zeroemisyjnych oraz ładowarki w ramach Projektu, wykorzystywanych do realizacji zadań własnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego i udokumentowanych fakturą?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem dwóch autobusów zeroemisyjnych oraz ładowarki w ramach Projektu, wykorzystywanych do realizacji zadań własnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego i udokumentowanych fakturą.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje:

1)podatnikowi VAT, tj. podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą,

2)jeśli nabywane towary / usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, aby Gmina mogła skorzystać z prawa do odliczenia VAT związanego z nabytymi towarami (dwa autobusy zeroemisyjne oraz ładowarka), w pierwszej kolejności winna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej, dla tej czynności, za podatnika VAT, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z kolei, jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W katalogu zadań własnych gminy z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym zostały wskazane m.in. sprawy lokalnego transportu zbiorowego.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. W tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Natomiast w pozostałym zakresie, w tym w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy VAT.

Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Gmina realizuje zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

W szczególności, nabycie przez Gminę przedmiotowych autobusów i ładowarki w ramach Projektu, a następnie ich nieodpłatne użyczenie Operatorowi na potrzeby realizowania przez niego usług przewozowych nie będzie dokonane w celu osiągnięcia zysku przez Gminę, a wynikać będzie jedynie z realizacji określonego ustawą zadania publicznego o charakterze gminnym w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Ponadto, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że nie zostanie spełniona pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, wydatki ponoszone w ramach Projektu, których poniesienie zostanie udokumentowane fakturą, nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT, a realizowany Projekt jest związany z wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Podsumowując:

1)ramach realizacji Projektu Gmina nie będzie działać w charakterze podatnika VAT oraz

2)zakupione autobusy zeroemisyjne oraz ładowarka nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności, z tytułu których Gmina byłaby zobowiązana dokonywać rozliczeń VAT należnego.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z poniesieniem w ramach realizacji Projektu wydatków na zakup dwóch autobusów zeroemisyjnych oraz ładowarki, wykorzystywanych wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, tj. do realizacji zadań własnych Gminy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

W art. 88 ustawy przedstawiona jest lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności – czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego.

Art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem dwóch autobusów zeroemisyjnych oraz ładowarki w ramach Projektu, wykorzystywanych do realizacji zadań własnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego i udokumentowanych fakturą.

Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Zamierzają Państwo zrealizować projekt, polegający na zakupie dwóch autobusów zeroemisyjnych oraz jednej ładowarki do ich ładowania. Będą one Państwa własnością. Użyczą je Państwo (nieodpłatnie) przedsiębiorcy-operatorowi do wykonywania usług przewozowych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych w Gminie.

Nie będą Państwo uzyskiwać przychodów z działalności gospodarczej w związku z realizacją Projektu. Zakupione autobusy i ładowarka nie będą wykorzystywane w Państwa działalności gospodarczej, w szczególności nie będą ich Państwo wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani zwolnionych od podatku.

W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem dwóch autobusów zeroemisyjnych oraz ładowarki w ramach Projektu, wykorzystywanych do realizacji zadań własnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego i udokumentowanych fakturą.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.