Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołob... - Interpretacja - UP-II-3-005-54/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.09.2004, sygn. UP-II-3-005-54/04, Urząd Skarbowy w Kołobrzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu, na pisemne zapytanie podatnika z dnia 16 lipca 2004 r., udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonał w 2002 r. zakupu maszyn do produkcji parapetów, które zostały wywiezione do Rosji na podstawie umowy dzierżawy zawartej z rosyjskim kontrahentem. Powyższe zostało potwierdzone stosownymi dokumentami celnymi. Transakcji tej nie wykazano w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), dotyczącej danego okresu rozliczeniowego, ponieważ nie nastąpiło przeniesienie prawa własności. W 2003 r. kontrahent zagraniczny odstąpił od dzierżawy, a zapytujący w czerwcu 2004 r. dokonał sprzedaży maszyn innemu kontrahentowi z terenu Rosji.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują tym, że sprzedaż dokonana poza terytorium Polski nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a transakcji nie należy ujmować w deklaracji podatkowej (VAT-7).

Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe.Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 pkt 1 i 3, art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 2 pkt 1 i 3 ww. ustawy określa, iż przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a przez terytorium Wspólnoty - terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Definicję eksportu towarów zawarto w art. 2 pkt 8 ustawy, zgodnie z którą za eksport towarów uważa się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności dostawy towarów.

    Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów opodatkowaniu podlegają czynności dokonane w kraju lub w krajach będących członkami Wspólnoty Europejskiej. Rosja nie jest członkiem tej Wspólnoty, a wydanie towaru (dostawa) nastąpiło na jej terytorium. Podatek od towarów i usług jest podatkiem opartym o zasadę terytorialności, tzn. obciąża czynności dokonane na obszarze jego obowiązywania.

    Wykonane czynności nie stanowią również eksportu towarów, ponieważ nie nastąpił wywóz towarów w wykonaniu ich dostawy.

    W świetle powyższego, jeżeli dostawa (wydanie towaru nabywcy) nie miała miejsca na terytorium kraju lub państwa członkowskiego oraz nie stanowiła eksportu towarów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie należy jej wykazywać w deklaracji podatkowej (VAT-7).

    Urząd Skarbowy w Kołobrzegu