Nieuznanie Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z tytu... - Interpretacja - ITPP2/443-1047/12/KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2012, sygn. ITPP2/443-1047/12/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nieuznanie Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Pana za podatnika tego podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Pana za podatnika tego podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2012 r. planuje Pan dokonać transakcji sprzedaży nieruchomości rolnej na rzecz nabywcy, który zamierza ją zabudować na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Na tym tle powziął Pan wątpliwość co do możliwości zwolnienia tej transakcji od podatku od towarów i usług, a w konsekwencji obowiązku podatkowego w tym podatku, podmiotu sprzedającego ww. nieruchomość i możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu tej transakcji przez nabywcę nieruchomości, ewentualnie obowiązku w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Pana wątpliwości dotyczą zarówno kryteriów podmiotowych, tj. statusu podatnika podatku od towarów i usług po stronie sprzedających, jak i przedmiotowych, co wynika z faktu planowanej zmiany przeznaczenia działki z rolnej na przeznaczoną pod zabudowę.

Przedmiotem wniosku jest niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w Gminie Mieście K., wpisana do ewidencji budynków i gruntów jako działka nr 1572/2, sposób użytkowania - grunty rolne, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Sprzedaż będzie obejmowała 100% udziałów we własności ww. nieruchomości.

Wskazana nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast uchwałą Rady Miasta K. z dnia 26 maja 2010 r. zostało przyjęte Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta K., zgodnie z którym przedmiotowa nieruchomość należy do Strefy VII (Strefy Polityki Przestrzennej), będącej strefą aktywizacji gospodarczej z ograniczoną zabudową mieszkalną. Nabywca wystąpił już z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na dzień złożenia niniejszego wniosku decyzja nie została jeszcze wydana.

Obecna polityka Miasta wspiera plany inwestycyjne obejmujące Pana nieruchomość. Jeśli transakcja sprzedaży dojdzie do skutku, będzie to największa inwestycja na lokalnym rynku. Przyjęta w 2010 r. przez Gminę Miasto K. koncepcja zmiany przeznaczenia gruntu na inwestycyjny (strefa przemysłowa) ma związek z budową autostrady (przebiegającej w odległości około 5 km od przedmiotowej działki) oraz oddaną do użytku w grudniu 2007 r. obwodnicą Miasta K. Nieruchomość, o której mowa, leży bowiem obecnie w rozwidleniu dawnej drogi krajowej nr X przebiegającej przez Miasto K. i nowej obwodnicy.

W czasie nabycia ww. nieruchomości przez jej obecnych właścicieli, gminne plany w zakresie aktywizacji gospodarczej tego terenu nie były jeszcze znane.

Pan oraz żona jest właścicielem ww. nieruchomości w udziale 1/1. Nieruchomość nabyta została w roku 1994, co potwierdzono aktem notarialnym. Zamiarem nabycia tej nieruchomości było jej użytkowanie wyłącznie na cele rolne, ewentualnie osobiste. Nie miał Pan wraz z żoną zamiaru jej odsprzedaży oraz nie uwzględniał potencjalnej możliwości zmiany przeznaczenia tego gruntu. Przedmiotowa nieruchomość była dotychczas użytkowana przez Pana i żonę wyłącznie na cele rolne.

Ani Pan, ani żona nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej ujawnionej w ewidencji przedsiębiorców, a także szeroko rozumianej działalności handlowej, której przedmiotem byłaby sprzedaż nieruchomości i nie planuje prowadzenia takiej działalności w najbliższej przyszłości.

Przedstawiony stan faktyczny, bądź jego istotne elementy, nie są przedmiotem złożonych przez Pana i żonę odrębnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej lub innych postępowań podatkowych, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz w zakresie tym sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty, w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionych okolicznościach istnieje podstawa do stwierdzenia przedmiotowych przesłanek zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności sprzedaży ww. nieruchomości, o których mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy w przedstawionych okolicznościach istnieje podstawa do stwierdzenia, że obecni współwłaściciele przedmiotowej nieruchomości, tj. zbywający w ramach przyszłej transakcji sprzedaży, będą podatnikami podatku od towarów i usług z tytułu działalności, o której mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy...
  3. W konsekwencji, czy planowana sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zostanie opodatkowana podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach brak jest podstaw do stwierdzenia, że czynność sprzedaży ww. nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak jest również podstaw do stwierdzenia, że w ramach planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości, będzie Pan oraz Pana żona podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu działalności, o której mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, a w konsekwencji sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzasadnieniu zaprezentowanego stanowiska, po powołaniu treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stwierdził Pan, iż zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem, przepis ten powinien być rozumiany w taki sposób, że decydującym kryterium oceny charakteru danej działki na potrzeby zwolnienia od podatku od towarów i usług winno być jej przeznaczenie wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, bądź decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, ewentualnie z zapisów ewidencji gruntów i budynków (lecz nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy), bądź właśnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (np. z przeznaczeniem na tereny zabudowy mieszkaniowej z możliwością wbudowania usług nieuciążliwych, albo zieleń ciągów ekologicznych), a nawet z samego przeznaczenia terenu pod zabudowę, a nie z rzeczywistego sposobu wykorzystania działki wynikającego z ewidencji gruntów. Wskazał Pan, iż to ostatnie stanowisko ma o tyle istotne znaczenie z punktu widzenia planowanej transakcji, że zostało ono wyrażone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (w wyroku z dnia 14 kwietnia 2010 r., sygn. akt I SA/Bd 181/10), który byłby właściwy w sprawach ze skarg na ewentualne decyzje organów podatkowych wydane w niniejszej sprawie.

Pana zdaniem, z powyższego wynika, że interpretacje organów podatkowych i sądów w podobnych sprawach, są zmienne, zatem w takiej sytuacji trudno mówić o istnieniu utrwalonego i całkowicie bezpiecznego stanowiska w tej sprawie. W Pana ocenie, mając na uwadze, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ustanawia wyjątek od zasady, jaką jest opodatkowanie czynności odpłatnej dostawy towarów, powinien on być interpretowany ściśle. Oznacza to, że decydujące znaczenie - wobec braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, bądź decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - powinno mieć jego aktualne, inwestycyjne przeznaczenie, a nie dotychczasowe rolne, które wynika z ewidencji gruntów. Decydują o tym w szczególności: ujawnienie zmiany przeznaczenia za pośrednictwem miejscowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania i jego publiczna doniosłość z uwagi na skalę planowanej przez nabywcę inwestycji, a także trwałość tego przekształcenia, która wynika nie tyle z samego nastawienia Gminy Miasta, lecz z rozległych inwestycji drogowych, które istotnie ograniczają możliwość kontynuowania działalności rolnej w rozwidleniu dróg o statusie dróg krajowych, przyciągając w naturalny sposób inwestycje. Dodał Pan, że zamiar inwestycyjny nabywcy jest informacją szeroko rozpowszechnioną (również w mediach elektronicznych), a negocjacje prowadzone są z właścicielami nie tylko ww. nieruchomości, ale również kilku z nią sąsiadujących. Ich właściciele mają świadomość planów inwestycyjnych nabywcy i na tej podstawie formułują swoje roszczenia cenowe (negocjowana cena gruntu odbiega od średniej cen gruntów rolnych na terenie Gminy Miasta K.). Wobec tego - rozpatrując kryterium przedmiotowe - uznał Pan, iż o ile w chwili nabycia ww. nieruchomości jej przeznaczenie było rolne, o tyle aktualne jej przeznaczenie, w tym oceniane przez pryzmat planowanej inwestycji, uległo zmianie na pod zabudowę.

Następnie, po powołaniu treści art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, wskazał Pan - uwzględniając uzasadnienie wyroku składu siedmiu sędziów NSA z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07 - iż zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem, przepisy te powinny być rozumiane w ten sposób, że warunkiem uznania, iż dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, powinno być ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako osoba wykonująca wolny zawód. Ani formalny status danego podmiotu, jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o jej opodatkowaniu bez każdorazowego ustalenia, iż w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Stwierdził Pan, iż w konsekwencji organy podatkowe oraz sądy uznają za konieczne - na tle podobnych spraw - badanie następujących kryteriów/przesłanek decydujących o statusie podatnika, jak: cel nabycia nieruchomości rolnej przez jej obecnego właściciela, tj. zamiar jej wykorzystania do działalności rolnej lub na prywatne cele rolnika i jego rodziny, data nabycia nieruchomości (im bardziej odległa od daty jej odsprzedaży, tym mniejsze prawdopodobieństwo uznania za podatnika podatku od towarów i usług), kwalifikacja nieruchomości do użytkowania rolniczego, a nie pod zabudowę (w momencie jej nabycia), w tym przynależność działki do gospodarstwa rolnego, a także inicjatywa właścicieli nieruchomości co do jej przekwalifikowania na pod zabudowę, jak również profesjonalizm, ciągłość i aktywność działalności w zakresie obrotu nieruchomościami (przy wykorzystaniu środków właściwych dla producentów, handlowców czy też usługodawców), w tym zamiar wielokrotnego i zorganizowanego dokonywania takich czynności.

W oparciu o powyższe wyjaśnił Pan, że w roku 1994 nabył wraz z żoną nieruchomość rolną z zamiarem kontynuacji jej rolniczego użytkowania, ewentualnie na cele prywatne, nie planując jej odsprzedaży. Nadmienił Pan, że zamiar odsprzedaży nieruchomości pojawił się dopiero w wyniku niezależnej od Państwa zmiany przeznaczenia gruntu, na skutek polityki prowadzonej przez Gminę Miasto K., która została ujawniona za pośrednictwem miejscowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania dopiero niedawno, tj. w 2010 r., w świetle niedawnych i obecnie prowadzonych inwestycji drogowych (budowa).

Końcowo stwierdził Pan, że aby opodatkować daną czynność podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • dana czynność musi być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu (kryterium przedmiotowe),
  • czynność musi zostać wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług (kryterium podmiotowe).

W Pana ocenie, przyszła transakcja sprzedaży (dostawy) ww. nieruchomości należy do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na zmianę przeznaczenia tego terenu, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Pomimo tego przedmiotowa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, z uwagi na brak statusu podatnika podatku od towarów i usług po stronie jej obecnych właścicieli (sprzedających).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy. W myśl tego przepisu, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Z kolei w myśl art. 46 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Pojęcia podatnik i działalność gospodarcza, na potrzeby podatku od towarów i usług, zdefiniowane zostały w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym, podmiot dokonujący dostawy towarów (w tym gruntów) uzyskuje status podatnika, gdy jego działaniom można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o konieczności opodatkowania tej dostawy podatkiem od towarów i usług.

Aby dostawę towarów (np. gruntów) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takie czynności wielokrotnie, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

A zatem należy stwierdzić, że osoba fizyczna nieprowadząca regularnej, czy zorganizowanej działalności gospodarczej, dokonująca jednorazowej lub okazjonalnych transakcji, nie występuje w charakterze podatnika od towarów i usług. Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego (np. działki gruntu), a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że w 2012 r. planuje Pan dokonać transakcji sprzedaży nieruchomości rolnej, będącej współwłasnością Pana i żony. Nieruchomość została zakupiona w roku 1994, co potwierdzono aktem notarialnym. Zamiarem jej nabycia było jej użytkowanie wyłącznie na cele rolne, ewentualnie osobiste. Nie miał Pan wraz z żoną zamiaru jej odsprzedaży oraz nie uwzględniał potencjalnej możliwości zmiany przeznaczenia tego gruntu. Przedmiotową nieruchomość dotychczas użytkował Pan wraz z żoną wyłącznie na cele rolne.

Grunt ten został wpisany do ewidencji budynków i gruntów ze wskazaniem sposobu użytkowania, jako grunt rolny, dla którego Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast zostało przyjęte Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym należy do strefy aktywizacji gospodarczej z ograniczoną zabudową mieszkalną. Nabywca nieruchomości wystąpił już z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na dzień złożenia niniejszego wniosku decyzja nie została jeszcze wydana.

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości gruntowej będzie obejmowała 100% udziałów w jej własności. Ani Pan, ani żona nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej ujawnionej w ewidencji przedsiębiorców, a także szeroko rozumianej działalności handlowej, której przedmiotem byłaby sprzedaż nieruchomości i nie planuje prowadzenia takiej działalności w najbliższej przyszłości. Zamiar odsprzedaży ww. nieruchomości pojawił się dopiero w wyniku niezależnej od właścicieli gruntu zmiany jego przeznaczenia, na skutek polityki prowadzonej przez Gminę, która została ujawniona niedawno, tj. w 2010 r., w świetle prowadzonych inwestycji drogowych (budowa). W okresie nabycia przedmiotowego gruntu, gminne plany w zakresie aktywizacji gospodarczej tego terenu nie były jeszcze znane.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych uregulowań prawnych trudno uznać Pana za podatnika podatku od towarów i usług w związku z planowaną sprzedażą przedmiotowej nieruchomości. Pomimo, iż grunty spełniają definicję towarów zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby planując sprzedaż w 2012 r. działki gruntu, działał Pan w charakterze handlowca. Nie można stwierdzić, że nabył nieruchomość gruntową w celu dalszej odsprzedaży, czy w celach zarobkowych. Grunt nie był wykorzystywany w pozarolniczej działalności gospodarczej, której Pan nie prowadzi. Ponadto z wniosku wynika, iż zmiana przeznaczenia gruntu była wynikiem niezależnych od Pana gminnych planów inwestycyjnych. W konsekwencji, z tytułu zamierzonej sprzedaży przedmiotowej działki, będzie korzystał Pan z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem ww. czynność sprzedaży będzie stanowiła działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe że brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Pana za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu planowanej sprzedaży przedmiotowej działki.

Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjny, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Ze wskazanych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną), a ponieważ w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze zbiorem tych zorganizowanych działań, planowana sprzedaż nieruchomości gruntowej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, rozstrzyganie kwestii możliwości zastosowania przy planowanej sprzedaży zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, stało się bezprzedmiotowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla Pana żony, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania wobec Pana żony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy