
Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której mowa w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).
Pismem z dnia 18 października 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25 października 2004 r.) Spółka
zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
- Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- w miesiącu wrześniu 2004 r. Spółka otrzymała faktury wystawione przez kontrahenta również w miesiącu wrześniu 2004 r. dokumentujące dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów przez kontrahenta,
- Spółka otrzymała towar w miesiącu wrześniu 2004 r.,
- Spółka rozpoznała obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju w miesiącu wrześniu 2004 r.,
- w miesiącu październiku 2004 r. Spółka otrzymała dokumenty korygujące (obniżenia ceny dostawy) do faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów dokonane w miesiącu wrześniu 2004 r.,
dokumenty te zostały wystawione przez kontrahenta w miesiącu wrześniu 2004 r.,
Wątpliwości Podatnika dotyczą terminu skorygowania wartości wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów w przypadku gdy obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstał w miesiącu wrześniu 2004 r., natomiast dokumenty korygujące wpłynęły do Spółki w miesiącu październiku 2004 r., lecz datą wystawienia tych dokumentów jest miesiąc wrzesień 2004 r. Podatnik zajął stanowisko, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - zwanym dalej "rozporządzeniem".
Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po
przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:
Stanowisko Spółki nie zasługuje na aprobatę. Na wstępie należy zaznaczyć, iż na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 636) - zwanej dalej "ustawą" kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie, m.in. kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zatem najpierw musi zostać rozpoznany obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju. Dopiero ta kwota może stać się kwotą podatku naliczonego. Z powyższego wynika, iż podatek naliczony jest wtórny w stosunku do podatku należnego.
Natomiast na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może
wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Zgodnie z § 28 ust. 1 rozporządzenia przepisy m.in. § 16-20 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, czyli do faktur wewnętrznych wystawionych w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż w przepisach rozporządzenia nie uregulowano sytuacji w których nabywca towaru po otrzymaniu faktury korygującej dokumentującej zmniejszenie wartości dostawy (np. w przypadku udzielenia rabatu) jest zobowiązany lub uprawniony do zmniejszenia kwoty podatku należnego. Jednakże biorąc pod uwagę, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju, kwota podatku naliczonego jest kwotą podatku należnego (co zaznaczono na wstępie), należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym znajdą zastosowanie zasady ogólne dotyczące sposobu dokumentowania oraz obowiązków i praw podatników w przypadku,
gdy po dostawie udzielono rabatu obniżającego wartość tej dostawy. W opinii tut. organu podatkowego, nie bez znaczenia pozostaje ogólna zasada funkcjonowania podatku od towarów i usług, która wiąże prawo do odliczenia podatku naliczonego z wcześniejszym powstaniem obowiązku podatkowego u dostawcy (w tym przypadku zarówno kwota podatku należnego jak i naliczonego jest rozliczana przez Spółkę). Dlatego też należy zastosować przepisy rozporządzenia dotyczące korekt faktur VAT.
Zgodnie z przepisami § 20 ust. 4 rozporządzenia nabywca otrzymujący fakturę korygującą:
- jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;
- jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego.
Z powyższego stanu prawnego wynika, iż w przypadku otrzymania dokumentów korygujących dotyczących dokonanej, przez kontrahenta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, należy wystawić fakturę wewnętrzną korygującą do wcześniejszej faktury wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru na terytorium kraju. W analizowanym przypadku, Spółka jest obowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc w którym otrzymała dokumenty korygujące i niezbędnym jest wystawienie faktury wewnętrznej korekty.
Ponadto tut. organ
podatkowy informuje, iż na podstawie § 28 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w przypadku m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny stanowisko Spółki nie zasługuje na aprobatę, a podatek wynikający z wystawionych faktur wewnętrznych korygujących winien być rozliczony w rozliczeniu za miesiąc w którym Spółka otrzyma dokumenty korygujące od kontrahenta.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.
