wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżen... - Interpretacja - IPPP3/443-824/13-2/IG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2013, sygn. IPPP3/443-824/13-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, okresu rozliczeniowego, w którym przysługuje odliczenie i prawa do zwrotu w terminie 25 dni nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5.09.2013 r. (data wpływu 9.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, okresu rozliczeniowego, w którym przysługuje odliczenie i prawa do zwrotu w terminie 25 dni nadwyżki podatku naliczonego nad należnym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, okresu rozliczeniowego, w którym przysługuje odliczenie i prawa do zwrotu w terminie 25 dni nadwyżki podatku naliczonego nad należnym

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka akcyjna (dalej Akcjonariusz) będąca Akcjonariuszem Spółki dokonała restrukturyzacji swojego przedsiębiorstwa, m.in. poprzez wyodrębnienie w wewnętrznej strukturze organizacyjnej jednostki biznesowej zdolnej do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych (dalej: Dział Oddzieleń PPOŻ).

Zgodnie z pisemną interpretacją indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 grudnia 2012 r. (ITPP2/443-1174/12/PS), składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład Działu Oddzieleń PPOŻ nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ponieważ w przypadku braku zgody wierzycieli, ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie wydzielona część zobowiązań, które nie mogą przejść na spółkę nabywającą i pozostaną w spółce wnoszącej aport. Wyodrębniona część przedsiębiorstwa pozbawiona tych zobowiązań, utraci tym samym status zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - powyższe nie dotyczy kwestii przenoszenia zobowiązań, które nie mogą być przenoszone z mocy prawa. Akcjonariusz złożył wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w zakresie powyższej indywidualnej interpretacji, jednakże Minister Finansów w swojej odpowiedzi z 7 lutego 2013 roku (ITPP2/443-W-2/13/AD) stwierdził brak podstaw do zmiany tej interpretacji.

Mając na uwadze treść wskazanej wyżej interpretacji Akcjonariusz zamierza wnieść Dział Oddzieleń PPOŻ w postaci wkładu niepieniężnego do Spółki zwiększając kapitał zakładowy oraz zapasowy Spółki, która w zamian za ten wkład wyda Akcjonariuszowi swoje akcje. Przedmiotem wkładu będą:

  • prawa i obowiązki z umowy leasingu nieruchomości oraz rzeczy ruchomych,
  • rzeczy ruchome (maszyny i urządzenia produkcyjne, komputery, zapasy),
  • patenty, programy,
  • nakłady poniesione na prace rozwojowe,
  • środki pieniężne,
  • certyfikaty,
  • prawa i obowiązki wynikające z części umów zawartych z kontrahentami (z wyłączeniem umów, w zakresie których Akcjonariusz z całą pewnością nie uzyska zgody na ich przeniesienie),
  • wraz z wniesieniem Działu Oddzieleń PPOŻ Spółką wstąpi również w prawa i obowiązki pracodawcy zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy.

Wkład Akcjonariusza, zgodnie z otrzymaną przez niego interpretacją (ITPP2/443-1174/12/PS), nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Z całą pewnością bowiem nie wszystkie zobowiązania funkcjonalnie związane ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa zostaną przeniesione na Spółkę (w szczególności nie zostanie przeniesiona, związana z Działem Oddzieleń PPOŻ część zobowiązań wynikających z umów zawartych z kontrahentami oraz zobowiązania z umów kredytowych z bankami). Jako że Dział Oddzieleń PPOŻ nie będzie posiadał statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność wniesienia wybranych składników majątkowych i niemajątkowych Działu Oddzieleń PPOŻ do Spółki nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, o którym mówi art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wybrane składniki majątkowe i niemajątkowe Działu Oddzieleń PPOŻ wnoszone w postaci wkładu niepieniężnego zostaną wycenione w wartości rynkowej na potrzeby wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki. Akcjonariusz wystawi na Spółkę fakturę VAT dokumentującą dokonanie wkładu niepieniężnego, na której wykaże podatek należny metodą w stu, tj. podstawę opodatkowania, określoną zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowić będzie łączna wartość emisyjna objętych w zamian za wkład akcji (która będzie równa wartości rynkowej składników przenoszonych w ramach wkładu niepieniężnego), pomniejszona o podatek VAT.

Głównym celem Spółki po otrzymaniu wkładu niepieniężnego w postaci wybranych składników majątkowych i niemajątkowych Działu Oddzieleń PPOŻ będzie kontynuacja dotychczasowej działalności gospodarczej Akcjonariusza, prowadzonej obecnie w ramach tego Działu, czyli prowadzenie działalności na rynku biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych w zakresie produkcji i montażu oddzieleń przeciwpożarowych. W trakcie swojej działalności Spółka będzie zawierać i realizować umowy ze swoimi kontrahentami w zakresie opisanego przedmiotu działalności. Spółka podpisze także umowę licencji, na podstawie której będzie używać znaku towarowego Akcjonariusza w celu oznaczania własnych produktów. Spółka będzie czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie prowadzonej przez siebie działalności. Składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład Działu Oddzieleń PPOŻ będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany na fakturze dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci wybranych składników majątkowych Działu Oddzieleń PPOŻ otrzymanej od Akcjonariusza na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego przez Akcjonariusza do Spółki w celu określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a mianowicie czy Spółka postąpi prawidłowo odliczając podatek naliczony z faktury dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego, obliczony tzw. metodą w stu...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany na fakturze dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci wybranych składników majątkowych Działu Oddzieleń PPOŻ otrzymanej od Akcjonariusza przysługuje w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych miesięcy zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT...
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Spółka składając wniosek o wcześniejszy zwrot różnicy podatku VAT będzie uprawniona zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT do otrzymania zwrotu w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia, jeżeli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej będą wynikać z faktury/faktur dokumentującej/dokumentujących kwoty należności, które zostaną w całości zapłacone, przy czym za moment zapłaty faktury, dokumentującej otrzymanie wkładu niepieniężnego od Akcjonariusza należy uznać dzień, w którym zostanie podjęta uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki oraz złożenia oświadczenia o objęciu akcji przez Akcjonariusza, na mocy których Akcjonariusz nabędzie akcje w zamian za wniesiony wkład niepieniężny...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko Spółki w przedmiocie pytania nr 1:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwało, na ogólnych zasadach, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany na fakturze dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci wybranych składników majątkowych Działu Oddzieleń PPOŻ otrzymanej od Akcjonariusza.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka będzie wykorzystywała nabyte w ramach wkładu niepieniężnego składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład wniesionego wkładem niepieniężnym Działu Oddzieleń PPOŻ wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. W konsekwencji należy uznać, iż Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z otrzymanej faktury dokumentującej wniesienie do Spółki wkładu niepieniężnego.

Spółka pragnie zauważyć, że Akcjonariusz również 8 marca 2013 roku złożył wniosek o wydanie wiążącej interpretacji indywidualnej do Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w której prosi o potwierdzenie swego stanowiska, zgodnie z którym wniesienie do Spółki wkładu niepieniężnego w postaci Działu Oddzieleń PPOŻ nie będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji czynność ta zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będzie stanowiła dostawę towarów lub świadczenie usług.

Stanowisko Spółki w przedmiocie pytania nr 2:

Do określenia podstawy opodatkowania z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego przez Akcjonariusza do Spółki zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiący, że obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Tym samym zdaniem Spółki postąpi ona prawidłowo odliczając podatek naliczony metodą w stu na fakturze wystawionej przez Akcjonariusza.

Czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część do spółki jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a więc stanowi - w zależności od przedmiotu wkładu niepieniężnego - dostawę towaru lub świadczenie usługi (sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT), której ekwiwalentem jest objęcie (pozyskanie) określonej w umowie ilości akcji o określonej wartości nominalnej. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 sierpnia 2012 r. (sygn. I FSK 1405/11). Należy jednak zauważyć, że wartość nominalna stanowi wartość uwidocznioną na określonym dokumencie (nominale), przy czym z uwagi na brak odniesienia do rynkowości wartości, może być ona zarówno wartością rynkową jak i różniącą się od wartości rynkowej.

Zdaniem Spółki, zasadnym jest wobec tego twierdzenie, że w sytuacji, gdy wartość wkładu niepieniężnego zostanie przekazana przez Akcjonariusza na jej kapitał zakładowy i zapasowy, to wówczas podstawę opodatkowania, określoną zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowić będzie łączna wartość emisyjna (wartość nominalna plus wartość odniesiona na kapitał zakładowy - agio) objętych w zamian za wkład akcji (która w przypadku Spółki będzie równa wartości rynkowej składników przenoszonych w ramach wkładu niepieniężnego), pomniejszona o podatek VAT.

Zgodnie z podanym przepisem wartość emisyjna akcji wydanych Akcjonariuszowi w zamian za wkład niepieniężny będzie kwotą brutto. Podatek z tytułu tej czynności należy zatem liczyć od sumy tak rozumianej wartości akcji metodą w stu. Tym samym Spółka postąpi prawidłowo, odliczając podatek naliczony metodą w stu na fakturze wystawionej przez Akcjonariusza z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 sierpnia 2012 r. (sygn. I FSK 1405/11).

Stanowisko Spółki w przedmiocie pytania nr 3:

Spółka nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany na fakturze dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Działu Oddzieleń PPOŻ otrzymanej od Akcjonariusza w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma fakturę VAT dokumentującą dokonanie wkładu niepieniężnego lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych miesięcy.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2 -5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, że Spółka nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu Oddzieleń PPOŻ w drodze wkładu niepieniężnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma fakturę VAT dokumentującą dokonanie wkładu niepieniężnego lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych miesięcy.

Stanowisko Spółki w przedmiocie pytania nr 4:

Spółka, do której zostanie wniesiony wkład niepieniężny w postaci składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Działu Oddzieleń PPOŻ, w zamian za co Akcjonariuszowi zostaną wydane akcje Spółki, zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT, uprawniona będzie do zwrotu różnicy podatku VAT w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia pod warunkiem, że kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej będą wynikać z faktury/faktur dokumentującej/dokumentujących kwoty należności, które zostaną w całości zapłacone. Ponadto zdaniem Spółki zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 zapłata faktury, dokumentującej otrzymanie przez nią wkładu niepieniężnego od Akcjonariusza, nastąpi w dniu podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki i złożenia oświadczenia o objęciu akcji przez Akcjonariusza, na mocy których Akcjonariusz nabędzie akcje.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 87 ust. 2 ww. ustawy, zwrot różnicy podatku z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem (...).

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm., dalej: usdg),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Należy mieć na uwadze, iż Spółce będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku VAT w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia, jeśli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej będą wynikać z faktury/faktur dokumentującej/dokumentujących kwoty należności, które zostaną w całości zapłacone. Tym samym zapłata powinna dotyczyć należności wynikających zarówno z faktur dotyczących danego okresu rozliczeniowego (czyli w rozliczeniu miesiąca, w którym zostanie wniesiony wkład niepieniężny w postaci Działu Oddzieleń PPOŻ), jak też z faktur uwzględnionych w poprzednim okresie rozliczeniowym przeniesionych w kwocie różnicy podatku naliczonego nad należnym na następny okres rozliczeniowy (pod warunkiem, że takie faktury wystąpią). Za takim rozumieniem art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT przemawia wyrok NSA z 11 marca 2013 r. (I FPS 5/12).

Zgodnie z ww. art. 22 ust. 1 usdg, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Przytoczony powyżej przepis ustanawia konieczność zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego należności za transakcję o wartości przekraczającej 15.000 euro, a zatem nie dopuszcza w takim przypadku zapłaty bezpośrednio w formie gotówkowej.

Należy zauważyć, że przepis ten nie odnosi się natomiast do zapłaty w innej formie - tzn. nie w pieniądzu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Akcjonariusz zamierza wnieść do Spółki wkład niepieniężny w postaci składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu Oddzieleń PPOŻ, w zamian za co otrzyma akcje Spółki odpowiadające wartości wkładu niepieniężnego.

Istotną kwestią w przedmiotowej sprawie jest ustalenie, czy przyznanie Akcjonariuszowi akcji w Spółce w zamian za wkład niepieniężny może być uznane za sytuację, w której kwoty należności wynikające z faktur dokumentujących przedmiotową transakcję są całkowicie zapłacone, jak wymaga tego ustawodawca w art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Za zasadne należy uznać stanowisko zajęte w tej sprawie przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z 25 marca 2010 r. (IPPP1-443-169/10-4/EK), w której organ stwierdził, że: Odnosząc się do powyższej kwestii wskazać należy, że przepisy podatkowe nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty należności. Gdyby zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie obowiązku regulowania wszystkich należności tylko i wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego w formie przepływów pieniężnych to zostałoby to zastrzeżone bezpośrednio w przepisie. Element bezpośredniości (zostały w całości zapłacone), o którym mowa w art. 87 ust, 6 pkt 1 ustawy dotyczy relacji między wystawcą a odbiorcą faktury. Zatem w ocenie tut. organu, skoro nie ma ograniczeń co do formy zapłaty należy przyjąć, że formą zapłaty może być także przyznanie wspólnikom udziałów.

Podobnie w interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 października 2009 r. (IPPP3-443-613/09-2/JF) organ podatkowy zgodził się z wnioskodawcą, że: Transakcja aportu jest transakcją specyficzną, kiedy faktura VAT dokumentuje należności uregulowane w naturze w postaci udziału w zysku spółki obejmującej aport, które z samej swej natury nie są płacone w pieniądzu (...). Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do faktury którą otrzyma on od komplementariusza warunek, o którym mowa w art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT będzie spełniony, ponieważ w momencie uwzględniania przedmiotowego dokumentu w deklaracji VAT, komplementariusz otrzyma już świadczenie (prawo do udziału w zysku Wnioskodawcy) należne w związku z wniesieniem aportu. W efekcie Wnioskodawca, przekazawszy komplementariuszowi w zamian za aport świadczenia w postaci praw majątkowych (...), będzie uprawniony do uznania na potrzeby ustalenia terminu, w jakim może się on ubiegać o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, że podatek naliczony związany z aportem wynika z faktury dokumentującej należności w całości zapłacone w rozumieniu art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Reasumując, należy uznać, że Spółka, do której zostanie wniesiony wkład niepieniężny w postaci składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Działu Oddzieleń PPOŻ w zamian za co Akcjonariuszowi zostaną wydane akcje Spółki, zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT uprawniona będzie do zwrotu podatku VAT w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia,

Na samo rozumienie pojęcia zapłaty na gruncie ustawy o VAT wskazał tytułem przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 27 stycznia 2010 r. (ITPP1/443-1040c/09/KM) twierdzi, że: (...) w przypadku natomiast, gdy aport będzie wnoszony do już istniejącej spółki, to dniem zapłaty części ceny będzie dzień podpisania zmiany umowy spółki, jeśli podpisanie zmiany umowy jest równoznaczne z objęciem udziałów.

W konsekwencji skoro organy podatkowe w przypadku strony wnoszącej wkład niepieniężny pojęcie zapłaty interpretują jako zawarcie lub zmianę umowy spółki, to także w przypadku podmiotu otrzymującego wkład niepieniężny uznać należy, iż faktura jest zapłacona w całości w momencie, w którym zostanie podjęta uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki i zostanie złożone oświadczenie o objęciu akcji przez Akcjonariusza.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 września 2012 r. (IPPP2/443-722/12-2/MM), czy też interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 marca 2010 r. (IPPP3/443-1257/09-2/MPe).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć od akcjonariusza składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład Działu Oddzieleń PPOŻ, które nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ponieważ ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie wydzielona część zobowiązań, które nie mogą przejść na spółkę nabywającą i pozostaną w spółce wnoszącej aport.

W szczególności nie zostanie przeniesiona, związana z Działem Oddzieleń PPOŻ część zobowiązań wynikających z umów zawartych z kontrahentami oraz zobowiązania z umów kredytowych z bankami.

Wyodrębniona część przedsiębiorstwa pozbawiona tych zobowiązań, utraci tym samym status zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Jako że Dział Oddzieleń PPOŻ nie będzie posiadał statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność wniesienia wybranych składników majątkowych i niemajątkowych Działu Oddzieleń PPOŻ do Spółki nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, o którym mówi art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Głównym celem Spółki po otrzymaniu wkładu niepieniężnego w postaci wybranych składników majątkowych i niemajątkowych Działu Oddzieleń PPOŻ będzie kontynuacja dotychczasowej działalności gospodarczej Akcjonariusza, prowadzonej obecnie w ramach tego Działu, czyli prowadzenie działalności na rynku biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych w zakresie produkcji i montażu oddzieleń przeciwpożarowych. W trakcie swojej działalności Spółka będzie zawierać i realizować umowy ze swoimi kontrahentami w zakresie opisanego przedmiotu działalności. Spółka podpisze także umowę licencji, na podstawie której będzie używać znaku towarowego Akcjonariusza w celu oznaczania własnych produktów. Spółka będzie czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie prowadzonej przez siebie działalności. Składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład Działu Oddzieleń PPOŻ będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sytuacji nie wynika aby w opisanej sytuacji zaistniały przesłanki wynikające z art. 88 ustawy dotyczące wyłączenia stosowania obniżenia podatku.

W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do treści art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Z opisu sytuacji wynika, że wybrane składniki majątkowe i niemajątkowe Działu Oddzieleń PPOŻ wnoszone w postaci wkładu niepieniężnego zostaną wycenione w wartości rynkowej na potrzeby wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki. Akcjonariusz wystawi na Spółkę fakturę VAT dokumentującą dokonanie wkładu niepieniężnego, na której wykaże podatek należny metodą w stu, tj. podstawę opodatkowania, określoną zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowić będzie łączna wartość emisyjna objętych w zamian za wkład akcji (która będzie równa wartości rynkowej składników przenoszonych w ramach wkładu niepieniężnego), pomniejszona o podatek VAT.

Czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część do spółki jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a więc stanowi - w zależności od przedmiotu wkładu niepieniężnego - dostawę towaru lub świadczenie usługi (sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT), której ekwiwalentem jest objęcie (pozyskanie) określonej w umowie ilości akcji o określonej wartości nominalnej.

W sytuacji, gdy wartość wkładu niepieniężnego zostanie przekazana przez Akcjonariusza na jej kapitał zakładowy i zapasowy, to wówczas podstawę opodatkowania, określoną zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowić będzie łączna wartość emisyjna (wartość nominalna plus wartość odniesiona na kapitał zakładowy - agio) objętych w zamian za wkład akcji (która w przypadku Spółki będzie równa wartości rynkowej składników przenoszonych w ramach wkładu niepieniężnego), pomniejszona o podatek VAT.

Zgodnie z podanym przepisem wartość emisyjna akcji wydanych Akcjonariuszowi w zamian za wkład niepieniężny będzie kwotą brutto. Podatek z tytułu tej czynności należy zatem liczyć od sumy tak rozumianej wartości akcji metodą w stu. Tym samym Spółka postąpi prawidłowo, odliczając podatek naliczony metodą w stu na fakturze wystawionej przez Akcjonariusza z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1 ustawy i spółka postąpi prawidłowo odliczając podatek naliczony z faktury dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego, obliczony tzw. metodą w stu należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast ust. 11 tego artykułu stanowi, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, może on obniżyć kwotę podatku należnego deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanej sytuacji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres w którym otrzymał fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych należy uznać za prawidłowe.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm., dalej: usdg),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji
  • przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z ww. art. 22 ust. 1 usdg, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Akcjonariusz zamierza wnieść do Spółki wkład niepieniężny w postaci składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu Oddzieleń PPOŻ, w zamian za co otrzyma akcje Spółki odpowiadające wartości wkładu niepieniężnego. W związku z powyższym zostanie podjęta uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki i Akcjonariusz złoży oświadczenie o objęciu przez niego akcji Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy przyznanie Akcjonariuszowi akcji w Spółce w zamian za wkład niepieniężny może być uznane za sytuację, w której kwoty należności wynikające z faktur dokumentujących przedmiotową transakcję są całkowicie zapłacone, jak wymaga tego ustawodawca w art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Cytowany wyżej przepis art. 22 ust. 1 usdg nie odnosi się do zapłaty w innej formie - tzn. nie w pieniądzu.

Przepisy podatkowe nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty należności. Gdyby zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie obowiązku regulowania wszystkich należności tylko i wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego w formie przepływów pieniężnych to zostałoby to zastrzeżone bezpośrednio w przepisie. Element bezpośredniości (zostały w całości zapłacone), o którym mowa w art. 87 ust, 6 pkt 1 ustawy dotyczy relacji między wystawcą a odbiorcą faktury. Formą zapłaty może być także przyznanie wspólnikom udziałów. Transakcja aportu jest transakcją specyficzną, kiedy faktura VAT dokumentuje należności uregulowane w naturze w postaci akcji w Spółce obejmującej aport, które z samej swej natury nie są płacone w pieniądzu.

Należy tutaj jednak zauważyć, iż udziały kapitałowe winny być przyznane w tym okresie, którego dotyczy deklaracja VAT-7 z uwzględnionymi fakturami dokumentującymi wniesiony wkład niepieniężny.

W opisanej sytuacji dowodem na realizację opisanej transakcji będzie podpisana uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki oraz oświadczenie Akcjonariusza o objęciu przez niego akcji Spółki.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Spółki, że składając wniosek o wcześniejszy zwrot różnicy podatku VAT będzie uprawniona do otrzymania zwrotu w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia, jeżeli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej będą wynikać z faktury/faktur dokumentującej/dokumentujących kwoty należności, które zostaną w całości zapłacone, przy czym za moment zapłaty faktury, dokumentującej otrzymanie wkładu niepieniężnego od Akcjonariusza należy uznać dzień, w którym zostanie podjęta uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki oraz złożenia oświadczenia o objęciu akcji przez Akcjonariusza, na mocy których Akcjonariusz nabędzie akcje w zamian za wniesiony wkład niepieniężny należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 493 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie