POSTANOWIENIE - Interpretacja - XII-2/443-99/TZ-87/06/AB

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.07.2006, sygn. XII-2/443-99/TZ-87/06/AB, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.04.2006 r. (data wpływu 25.04.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do motocykli

stwierdzam, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik prowadzi działalność gastronomiczną i rozważa możliwość zakupu motocykli w celu wykorzystywania ich w prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy nabyciu paliwa do motocykli nie znajduje zastosowania ograniczenie dotyczące odliczania podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie tut. Organu stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednocześnie zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3, tj. o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera własnej definicji samochodu osobowego i pojazdu samochodowego. Co prawda zgodnie z definicjami zawartymi w art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego (pkt 33); motocyklem natomiast - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy (pkt 45), jednakże zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, towarami są m.in. rzeczy ruchome, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Dziale 34 zatytułowanym "Pojazdy mechaniczne, przyczepy i naczepy", gdzie wyszczególnione są m.in. wszelkiego rodzaju samochody - motocykli nie wymienia się. Motocykle, które posiadają symbol PKWiU 35.41 zaklasyfikowano w odrębnym Dziale 35 zatytułowanym "Sprzęt transportowy pozostały", pośród między innymi statków, okrętów, lokomotyw, rowerów, motorowerów itp. Zasadnym jest zatem przyjęcie tezy, iż motocykle w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej a także w potocznym znaczeniu tego słowa są odrębnym, innym niż samochody środkiem transportu.

W świetle powyższego ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego, wynikające z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, nie dotyczy zakupu paliwa do napędu motocykli.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni