
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia rezydencji podatkowej i opodatkowania dochodów uzyskanych z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 12 i 13 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan obywatelem Polski. Jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Polsce, na czas nieokreślony, w pełnym wymiarze pracy.
Pana pracodawcą jest publiczna uczelnia wyższa, pracuje Pan na stanowisku badawczo-dydaktycznym i wykonuje pracę jako profesor uczelni. Pana zatrudnienie w Polsce na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na publicznej uczelni wyższej jest nieprzerwanie od 2000 r.
Jednocześnie od kilku lat jest Pan zatrudniony na umowę o pracę w Wielkiej Brytanii, Pana pracodawcą jest … Wielkiej Brytanii i wykonuje Pan pracę w sektorze publicznej opieki zdrowotnej.
W Wielkiej Brytanii przebywa Pan na czasowych urlopach naukowo - szkoleniowych, pomiędzy którymi prowadzi zajęcia dydaktyczne oraz aktywność badawczą na uczelni w Polsce.
W Wielkiej Brytanii w latach 2020-2024 przebywał Pan powyżej 183 dni w każdym z ww. lat.
W Polsce przebywał Pan na tyle na ile praca Panu pozwalała, tj. wszystkie dni urlopu wypoczynkowego w ciągu roku, z okazji świąt, wybrane weekendy, okresy zajęć na uczelni w Polsce, który to czas spędza Pan z narzeczoną mieszkającą w Polsce.
W Polsce mieszka Pana rodzina, tj. narzeczona, z którą prowadzi Pan wspólne gospodarstwo domowe. Ponadto, Pana mama, siostra oraz dalsza rodzina również mieszkają w Polsce. W Polsce jest Pan właścicielem mieszkania oraz innych nieruchomości jak samochodów. W Polsce posiada Pan konto bankowe oraz polisę ubezpieczeniową. Pana plany życiowe oraz intencje jakie ma Pan na ten moment są związane z Polską i z tym krajem wiąże Pan swoją przyszłość jako centrum interesów życiowych i gospodarczych.
Za każdy rok podatkowy dokonuje Pan rozliczenia podatkowego PIT w Polsce od łącznej kwoty dochodów uzyskanych w Polsce i w Wielkiej Brytanii z zastosowaniem metody unikania podwójnego opodatkowania zgodnie z Umową Konwencji MLI oraz Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a jednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu w Wielkiej Brytanii natomiast odprowadza Pan podatek od dochodów wyłącznie uzyskanych w Wielkiej Brytanii.
W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii wynajmuje Pan pokój i mieszka u właściciela nieruchomości, z którym nie ma Pan żadnych relacji rodzinnych. Nie tworzy Pan bliskich relacji oraz więzi w Wielkiej Brytanii oprócz znajomości, które ma Pan z pracy. Z uwagi na wykonywaną przez Pana pracę oraz formę zatrudnienia posiada Pan konto bankowe w Wielkiej Brytanii. Nie aktywizuje się Pan w działania gospodarcze, społeczne oraz polityczne w Wielkiej Brytanii, nie bierze Pan udziału w aktywności lokalnej.
Uzupełnienie wniosku
Wskazał Pan, że wniosek dotyczy roku podatkowego 2024. Dodał Pan, że jeżeli jest możliwe rozpatrzenie dłuższego okresu podatkowego w ramach interpretacji indywidualnej, zapytanie dotyczy łącznie pięciu lat podatkowych 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024 ponieważ sytuacja osobista i zawodowa, którą opisał Pan we wniosku była identyczna.
Wyjaśnił Pan, że posiada mieszkanie własnościowe w …, którego jest Pan jedynym właścicielem. Podpisał Pan umowę przedwstępną z firmą na budowę segmentu w zabudowie szeregowej w …, w którym planuje Pan zamieszkać z narzeczoną.
Pana stałe ognisko domowe znajduje się w Polsce, urządzone i zastrzeżone dla trwałego użytkowania, na długoczasowy okres. Ponadto, z uwagi na nieprecyzyjne przepisy w zakresie „miejsca zamieszkania” definiujące nieograniczony obowiązek podatkowy złożył Pan wniosek o interpretację przepisów odnoszących się do określenia Jego „miejsca zamieszkania” opisując swoją sytuację celem uzyskania interpretacji.
Biorąc pod uwagę przedstawione fakty, zdecydowanie, uważa Pan, że Jego centrum interesów osobistych w okresie będącym przedmiotem zapytania znajdowało się na terytorium kraju. Natomiast centrum interesów gospodarczych znajdowało się zarówno w Polsce, jak i Wielkiej Brytanii, z podkreśleniem, że centrum interesów zawodowych znajduje się w Polsce, z uwagi na stałą, wieloletnią pracę na wyższej uczelni publicznej, z którą zawsze wiązał Pan i będzie wiązał przyszłość. Szczegółowo odniósł się Pan i opisał swój obecny stan.
Ponadto z uwagi na nieprecyzyjne przepisy w zakresie „centrum interesów osobistych” definiujące nieograniczony obowiązek podatkowy złożył Pan wniosek o interpretację przepisów właśnie odnoszących się do określenia Pana „miejsca zamieszkania” opisując Pana sytuacje celem uzyskania interpretacji.
Nigdy nie posiadał Pan i nie posiada i nie planuje posiadać nieruchomości w Wielkiej Brytanii. Mieszka Pan w wynajmowanym pokoju u rodziny w …. Posiada Pan 15-letni samochód, …, rok produkcji 2010 w Wielkiej Brytanii w celu dojazdu do pracy.
W okresie obejmującym wniosek Pana aktywność społeczna, polityczna, kulturalna i obywatelska była umiejscowiona w Polsce, poprzez stałe relacje społeczne, głosowanie i wybory oraz aktywność zawodową. Wyłącznie z Polską wiąże Pan przyszłość osobistą i zawodową.
Nie wyjechał Pan do Wielkiej Brytanii z zamiarem stałego pobytu, nigdy nie planował Pan i nie planuje stałego pobytu w Wielkiej Brytanii. Poza wykonywaną pracą, nie ma Pan innych zależności osobistych lub społecznych. Nie ma Pan żadnych powiązań rodzinnych z Wielką Brytanią.
Pracę na wyższej uczelni publicznej świadczył Pan i nadal świadczy wyłącznie z terytorium Polski. Nigdy nie świadczył Pan tej pracy zdalnie z Wielkiej Brytanii. Wynagrodzenie jest Panu wypłacane przez polską uczelnię, która nie ma żadnego oddziału/fili/siedziby na terenie Wielkiej Brytanii.
Pracę w ramach zatrudnienia w … świadczył Pan wyłącznie z terytorium Wielkiej Brytanii. Nigdy nie świadczył Pan tej pracy zdalnie z terytorium Polski. Wskazał Pan, że wynagrodzenie jest ponoszone i wypłacane przez brytyjskiego pracodawcę, który nie ma żadnego oddziału/fili/siedziby w Polsce.
W okresie będącym przedmiotem zapytania, nie prowadził Pan pozarolniczej działalności gospodarczej na terytorium Polski, na terytorium Wielkiej Brytanii lub na terytorium innego kraju.
Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 umowy o unikaniu podwójnemu opodatkowaniu (tekst syntetyczny Konwencji MLI oraz Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu),będzie Pan podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w 2024 r.?
2.Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, to czy będzie się Pan musiał rozliczać się z podatku w Polsce z tytułu uzyskanych dochodów z umowy o pracę w Wielkiej Brytanii za 2024 r.?
Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu wniosku)
Ad 1
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 umowy o unikaniu podwójnemu opodatkowaniu (tekst syntetyczny Konwencji MLI oraz Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu), będzie Pan podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w 2024 r. oraz latach poprzednich 2020, 2021, 2022 i 2023.
Ad 2
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 umowy o unikaniu podwójnemu opodatkowaniu (tekst syntetyczny Konwencji MLI oraz Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu), będzie musiał się Pan rozliczać się z podatku w Polsce z tytułu uzyskanych dochodów z umowy o pracę w Wielkiej Brytanii za 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Według art. 3 ust. 2d ww. ustawy:
Przy czym, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.
Wskazana wyżej zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Rzeczpospolita Polska ma prawo do opodatkowania osób fizycznych niebędących jej rezydentami podatkowymi, ale tylko w zakresie dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów położonych na jej terytorium. Nie są natomiast w Polsce opodatkowane osoby fizyczne z tytułu dochodów, których źródło jest położone za granicą. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak na terytorium Polski miejsca zamieszkania lub zakładu.
Na podkreślenie zasługuje również fakt, że katalog dochodów (przychodów) wymienionych w art. 3 ust. 2b ww. ustawy, nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc, ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski. W przepisie tym przewidziano opodatkowanie oparte na zasadzie „źródła”. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczypospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie (ograniczony obowiązek podatkowy).
Za dochody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się również dochody pochodzące od polskiego płatnika, wypłacone osobie, która usługi określone w umowie zawartej pomiędzy stronami wykonuje za granicą.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b ww. ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.
Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z opisu zdarzenia wynika, że Jest Pan obywatelem Polski. Jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Polsce, na czas nieokreślony, w pełnym wymiarze pracy. Jednocześnie od kilku lat jest Pan zatrudniony na umowę o pracę w Wielkiej Brytanii. W Wielkiej Brytanii przebywa Pan na czasowych urlopach naukowo-szkoleniowych, pomiędzy którymi prowadzi zajęcia dydaktyczne oraz aktywność badawczą na uczelni w Polsce. W Wielkiej Brytanii w latach 2020-2024 przebywał Pan powyżej 183 dni w każdym z ww. lat. W Polsce przebywał Pan na tyle na ile praca Panu pozwalała, tj. wszystkie dni urlopu wypoczynkowego w ciągu roku, z okazji świąt, wybrane weekendy, okresy zajęć na uczelni w Polsce, który to czas spędza Pan z narzeczoną mieszkającą w Polsce. W Polsce mieszka Pana rodzina, tj. narzeczona, z którą prowadzi Pan wspólne gospodarstwo domowe. Ponadto, Pana mama, siostra oraz dalsza rodzina również mieszkają w Polsce. W Polsce jest Pan właścicielem mieszkania oraz innych nieruchomości jak samochodów. W Polsce posiada Pan konto bankowe oraz polisę ubezpieczeniową. Pana plany życiowe oraz intencje jakie ma Pan na ten moment są związane z Polską i z tym krajem wiąże Pan swoją przyszłość jako centrum interesów życiowych i gospodarczych.
Wyjaśnił Pan, że posiada mieszkanie własnościowe w Polsce, którego jest Pan jedynym właścicielem. Podpisał Pan umowę przedwstępną z firmą na budowę segmentu w zabudowie szeregowej, w którym planuje Pan zamieszkać z narzeczoną. Pana stałe ognisko domowe znajduje się w Polsce, urządzone i zastrzeżone dla trwałego użytkowania, na długoczasowy okres. Nigdy nie posiadał Pan i nie posiada i nie planuje posiadać nieruchomości w Wielkiej Brytanii. Mieszka Pan w wynajmowanym pokoju u rodziny w …. Posiada Pan 15-letni samochód w Wielkiej Brytanii w celu dojazdu do pracy.
W okresie obejmującym wniosek Pana aktywność społeczna, polityczna, kulturalna i obywatelska była umiejscowiona w Polsce, poprzez stałe relacje społeczne, głosowanie i wybory oraz aktywność zawodową. Wyłącznie z Polską wiąże Pan przyszłość osobistą i zawodową.
Nie wyjechał Pan do Wielkiej Brytanii z zamiarem stałego pobytu, nigdy nie planował Pan i nie planuje stałego pobytu w Wielkiej Brytanii. Poza wykonywaną pracą, nie ma Pan innych zależności osobistych lub społecznych. Nie ma Pan żadnych powiązań rodzinnych z Wielką Brytanią.
Pracę na wyższej uczelni publicznej świadczył Pan i nadal świadczy wyłącznie z terytorium Polski. Nigdy nie świadczył Pan tej pracy zdalnie z Wielkiej Brytanii. Wynagrodzenie jest Panu wypłacane przez polską uczelnię, która nie ma żadnego oddziału/fili/siedziby na terenie Wielkiej Brytanii.
Pracę w ramach zatrudnienia w Wielkiej Brytanii świadczył Pan wyłącznie z terytorium Wielkiej Brytanii. Nigdy nie świadczył Pan tej pracy zdalnie z terytorium Polski. Wskazał Pan, że wynagrodzenie jest ponoszone i wypłacane przez brytyjskiego pracodawcę, który nie ma żadnego oddziału/fili/siedziby w Polsce.
W okresie będącym przedmiotem zapytania, nie prowadził Pan pozarolniczej działalności gospodarczej na terytorium Polski, na terytorium Wielkiej Brytanii lub na terytorium innego kraju.
Wyżej przedstawione przez Pana okoliczności wskazują na utrzymanie istotnych powiązań osobistych i gospodarczych z Polską. Oznacza to, że w oparciu o art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.
Ponadto, mając na uwadze, że w okresie którego dotyczy wniosek posiada Pan również miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii ustalając rezydencję podatkową należy się odnieść do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840, z późn. zm.), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Zjednoczone Królestwo dnia 7 czerwca 2017 r. (tzw. „Konwencja MLI”):
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.
Na podstawie natomiast art. 4 ust. 2 tej Konwencji:
Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas jej status określa się zgodnie z następującymi zasadami:
a)osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
b)jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, w którym zwykle przebywa;
c)jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, którego jest obywatelem;
d)jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Umawiających się Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Przy tym wskazać należy, iż według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, iż osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały.
Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.
Ponadto, jeżeli osoba, mająca ognisko domowe w jednym państwie, utworzyła ognisko domowe w drugim państwie z zachowaniem w całej pełni pierwszego ogniska, to fakt, iż pierwsze z nich zostało zachowane w środowisku, w którym osoba ta zawsze mieszkała, pracowała i w którym znajduje się jej rodzina i mienie, może w połączeniu z innymi elementami wskazywać, że osoba ta zachowała ośrodek swych życiowych interesów w pierwszym państwie.
Zważywszy na okoliczność, że to z Polską łączą Pana ściślejsze powiązania osobiste, bowiem to w Polsce mieszka Pana rodzina, tj. narzeczona, z którą prowadzi Pan wspólne gospodarstwo domowe. Ponadto, Pana mama, siostra oraz dalsza rodzina również mieszkają w Polsce. W Polsce jest Pan właścicielem mieszkania oraz innych nieruchomości jak samochodów. W Polsce posiada Pan konto bankowe oraz polisę ubezpieczeniową. Pana plany życiowe oraz intencje jakie ma Pan na ten moment są związane z Polską i z tym krajem wiąże Pan swoją przyszłość jako centrum interesów życiowych i gospodarczych. Posiada Pan mieszkanie własnościowe w Polsce, którego jest Pan jedynym właścicielem. Podpisał Pan umowę przedwstępną z firmą na budowę segmentu w zabudowie szeregowej, w którym planuje Pan zamieszkać z narzeczoną. Pana stałe ognisko domowe znajduje się w Polsce, urządzone i zastrzeżone dla trwałego użytkowania, na długoczasowy okres. W okresie obejmującym wniosek Pana aktywność społeczna, polityczna, kulturalna i obywatelska była umiejscowiona w Polsce, poprzez stałe relacje społeczne, głosowanie i wybory oraz aktywność zawodową. Wyłącznie z Polską wiąże Pan przyszłość osobistą i zawodową.
Wobec powyższych okoliczności uznać należy, że ośrodek Pana interesów życiowych znajduje się w Polsce. Wskazać bowiem należy, że to z Polską a nie Wielką Brytanią łączą Pana ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze. Pana ośrodek interesów życiowych położony jest więc w Polsce. Z Wielką Brytanią co prawda łączy Pana praca, mieszkanie, które Pan wynajmuje, samochód, który Pan posiada w celu dojazdu do pracy - jednak okoliczności te nie mogą przesądzić o ściślejszych powiązaniach osobistych i gospodarczych.
W konsekwencji Pana miejscem zamieszkania dla celów podatkowych ustalonym w oparciu o normy kolizyjne zawarte w art. 4 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej jest Polska.
Oznacza to, że w latach 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024 r. podlegał Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce, tj. podlegał Pan obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Przechodząc do kwestii opodatkowania dochodów z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii zauważyć należy, że stosownie do art. 14 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej:
Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15, 17, 18 i 19 niniejszej Konwencji, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W myśl natomiast art. 14 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:
a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
b)wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
c)wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim Państwie.
Stosownie do art. 14 ust. 1 Konwencji, wynagrodzenia z tytułu pracy najemnej osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że są to świadczenia osiągane z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Wielkiej Brytanii.
Z kolei w sytuacji, gdy warunki określone w cytowanym art. 14 ust. 2 ww. Konwencji polsko-Brytyjskiej zostaną spełnione łącznie, to otrzymane przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Niespełnienie natomiast któregokolwiek z tych warunków oznacza, że zgodnie z art. 14 ust. 1 Konwencji ww. wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania podatnika oraz w państwie, w którym praca jest wykonywana.
W konsekwencji, ponieważ wskazał Pan, że w Wielkiej Brytanii w latach 2020-2024 przebywał Pan powyżej 183 dni w każdym z ww. lat – jest to równoznaczne z niespełnieniem przesłanek określonych w art. 14 ust. 2 ww. Konwencji. Pana dochód uzyskany w 2024 r. z pracy wykonywanej na terytorium Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu - stosownie do art. 14 ust. 1 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej - tj. zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii.
Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce należy zastosować właściwą metodę zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Stosownie do art. 22 ust. 2 lit. a Konwencji (zmienionego „Konwencją MLI”):
W przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] uzyskuje dochód lub zyski majątkowe, które zgodnie z postanowieniami [Konwencji], mogą być opodatkowane w [Zjednoczonym Królestwie] (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez [Zjednoczone Królestwo] wyłącznie z powodu, że dany dochód lub zyski majątkowe są także dochodem lub zyskami majątkowymi uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium [Zjednoczonego Królestwa]), [Polska] zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby, kwoty równej podatkowi od dochodu lub zysków majątkowych zapłaconemu w [Zjednoczonym Królestwie].
Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu lub od zysków majątkowych, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub zyski majątkowe, które mogą być opodatkowane w [Zjednoczonym Królestwie].
Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej [Konwencji], dochód lub zyski majątkowe uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] są zwolnione z opodatkowania w [Polsce], wówczas [Polska] może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby uwzględnić zwolniony dochód lub zyski majątkowe.
W myśl art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Stosownie do art. 27 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.
Metodę unikania podwójnego opodatkowania określaną jako metoda proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia) stosuje się w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją.
Zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia), podatnik osiągający dochody z pracy najemnej za granicą ma obowiązek wykazać łączne dochody (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) w zeznaniu, lub w przypadku podatnika uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej te dochody a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie.
W myśl natomiast art. 45 ust. 1 ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Oznacza to, że dochody uzyskane przez Pana w 2024 r. z pracy w Wielkiej Brytanii podlegały opodatkowaniu w Polsce z zastosowaniem metody unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia. Rozliczanie dochodów uzyskanych z pracy w Wielkiej Brytanii zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia oznacza obowiązek złożenia w Polsce zeznania podatkowego, w którym należy wykazać dochody z pracy za granicą. Obowiązek ten występuje bez względu na to, czy oprócz dochodów z zagranicy uzyskał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce.
Tym, samym Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
