Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), art. 42 us... - Interpretacja - PUS.II/443/58/2006/BO

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.08.2006, sygn. PUS.II/443/58/2006/BO, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), art. 42 ust. 1 pkt 2, ust. 3, ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9.05.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 9.05.2006 r. Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów do krajów Wspólnoty Europejskiej. Dostawy te są oparte na długoterminowych umowach o współpracy oraz na otrzymywanych na bieżąco miesięcznych zamówieniach handlowych na wysyłki wyrobów. Towary nie są wysyłane własnym transportem, lecz Spółka korzysta z usług firm spedycyjnych. W związku z tym, że przesyłki są ściśle dostosowane do planu dostaw dla klienta, są one częste lecz mniejsze rozmiarowo, a co za tym idzie nie wymagające specjalnie dedykowanego środka transportu wyłącznie dla wyrobów Spółki - transport jest łączony wraz z wysyłkami innych klientów. Wobec powyższego Spółka nie otrzymuje kopii zbiorczego listu przewozowego CMR, ponieważ dotyczy on przesyłek kilku firm i pozostaje on u przewoźnika. Dokumentami jakie towarzyszą wysyłanym przez Spółkę towarom są:

    1. Faktura VAT z dokładnym wyszczególnieniem sprzedawanych wyrobów;
    2. Packing List z nadanym kolejnym numerem zawierający: numery faktur sprzedaży dołączone do danej wysyłki, dokładne wyszczególnienie rodzaju i ilości sprzedanych wyrobów oraz nadany numer listu spedycyjnego wystawionego przez przewoźnika w chwili odbioru towaru od Spółki;
    3. List spedycyjny, na którym przewoźnik umieszcza wszystkie dane wysyłającego, odbiorcy oraz numer Packing Listu i faktur sprzedaży - oryginał tego listu spedycyjnego zostaje w Spółce.

W chwili dostawy towaru odbiorca potwierdza jej odbiór na kopii tegoż listu spedycyjnego - jest to jednak dokument wewnętrzny przewoźnika, który zostaje w jego dokumentacji. Po dokonaniu dostawy do odbiorcy Spółka otrzymuje od przewoźnika fakturę VAT za wykonane usługi transportowe, zawierającą w treści numer listu spedycyjnego na podstawie którego dokonana była wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, nazwę odbiorcy oraz pod każdym numerem listu spedycyjnego informację o dokładnej dacie i godzinie dostarczenia przesyłki do odbiorcy. Ponadto Podatnik w swojej dokumentacji posiada dodatkowe dowody, o których mowa w art. 42 ust. 11 ustawy, wskazujące, że nastąpiła wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, tj.:

    1. Korespondencję handlową dotyczącą dokonywanych dostaw;
    2. Zamówienia oparte na długoterminowej umowie o współpracy, dokładnie precyzujące terminy dostaw i ilość zamawianych wyrobów, które zobowiązują Spółkę do 100% terminowości dokonywanych dostaw;
    3. Dokumenty potwierdzające zapłatę za sprzedane wyroby - płatności są zgodnie z umową terminowo realizowane na konto bankowe Spółki - potwierdzają to bankowe dokumenty księgowe.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Podatnik zwrócił się z następującym zapytaniem: "czy przedstawione przez Spółkę dokumenty potwierdzające dokonanie wewnątrzwspólotowych dostaw towarów uprawniają Spółkę do uznania ww. dostaw za wewnątrzwspólnotowe i zastosowania stawki podatku w wysokości 0%?"

Zdaniem Spółki ww. dokumenty zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług są wystarczającymi dowodami potwierdzającymi jednoznacznie dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W związku z powyższym wnioskiem Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego jn.:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99 cytowanej ustawy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Dowodami, o których mowa w cytowanym przepisie w myśl art. 42 ust. 3 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

    1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
    2) kopia faktury,
    3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Natomiast w przypadku, gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dowodami w świetle art. 42 ust. 11 ustawy o podatku VAT, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, a w szczególności:

    1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
    2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
    3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
    4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż Spółka nie posiada pełnej dokumentacji, o której mowa w art. 42 ust. 3 ustawy. Jednakże, jak wynika z pisma Jednostki z dnia 19.07.2006 r., posiada ona inne dowody wskazujące, że nastąpiła wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów - art. 42 ust. 11 ustawy. A zatem opierając się na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym tut. organ podatkowy uważa, iż Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu dokonania przedmiotowych transakcji.

Podkarpacki Urząd Skarbowy