
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, przesłany do Krajowej Informacji Skarbowej zgodnie z właściwością przez Naczelnika (…), który dotyczy prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem rajdowym. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca reprezentuje osobę prawną jaką jest A sp. z o.o. z siedzibą w Polsce, która jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż (...).
Spółka dokonała zakupu samochodu rajdowego, a do naczelnika urzędu skarbowego została złożona stosowna informacja (VAT-26). Pojazd przeznaczony został wyłącznie do udziału w zewnętrznie organizowanych (tj. nie przez spółkę) zawodach sportowych, tj. rajdach i zajęciach treningowych, których trasy mieszczą się na drogach ogólnodostępnych, lecz zamkniętych na czas trwania rajdu i stosownie zabezpieczonych przez służby, tj. straż pożarną, policję oraz personel medyczny. Ponadto samochód wykorzystywany jest do prezentacji podczas pokazów i wystaw oraz do fotografowania w celach marketingowych.
Poza trasami rajdów i przejazdów treningowych, pojazd przewożony jest wyłącznie na lawecie, co podlega stałej weryfikacji za pomocą licznika przebiegu zamontowanego w pojeździe.
Na samochodzie znajduje się okleina zawierająca nazwę spółki i logo, dzięki czemu udział w zawodach oraz pokazach stanowi narzędzie promocji i reklamy dla spółki oraz oferowanych przez nią produktów, (...).
Zaangażowanie w życie sportowe wpisuje się w obecną strategię reklamową spółki, gdyż wskazać należy, iż A sp. z o.o. jest głównym sponsorem (…).
Podstawowa specyfikacja techniczna wyżej wspomnianego samochodu jest następująca - marka (...) model (...), posiadający stały napęd na cztery koła, moc silnika (...) koni mechanicznych, masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony jest do przewozu mniej niż 10 osób (łącznie z kierowcą) i umożliwiający jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Samochód spełnia wymogi bezpieczeństwa typowe dla samochodów rajdowych, tj. posiada klatkę bezpieczeństwa, co również uniemożliwia poruszanie się po drogach ogólnie dostępnych w celach prywatnych (interpretacja indywidualna z 17 marca 2023 r., wydana przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.766.2022.2.OS). Pojazd posiada tablice rejestracyjne oraz numer VIN. Przewidywany okres użytkowania pojazdu jest dłuższy niż rok. Samochód nie jest pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ponadto spełnia on wymogi kwalifikujące go jako pojazd samochodowy zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wprowadzony został regulamin, który zapewnia użytkowanie pojazdu wyłącznie w celach związanych z działalnością gospodarczą, a w szczególności użytkowanie do działań promocyjnych, udziału w zawodach sportowych, pokazach, targach oraz innych wydarzeniach marketingowych. Zgodnie z jego treścią samochód może być używany wyłącznie podczas zawodów sportowych, na zamkniętych trasach oraz torach treningowych, może być również prezentowany podczas pokazów i wystaw oraz użytkowany do celów fotograficznych i reklamowych.
Pojazd prowadzić może wyłącznie osoba posiadająca stosowne uprawnienia, tj. prawo jazdy kategorii B przy rajdach amatorskich oraz specjalną licencję rajdową przy rajdach zawodowych, która zaakceptowała postanowienia niniejszego regulaminu i została wyznaczona przez zarząd spółki. Na mocy niniejszego regulaminu zabrania się użytkowania pojazdu poza zakresem w nim wskazanym, udostępniania pojazdu osobom trzecim oraz samodzielnego przemieszczania się pojazdu po drogach publicznych (jego transport odbywać się będzie wyłącznie na lawecie).
Samochód musi być przechowywany w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej w przeznaczonym do tego garażu lub na odpowiednio zabezpieczonym parkingu posiadającym monitoring.
Użytkownik pojazdu ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na mocy regulaminu nadzór i kontrolę nad użytkowaniem samochodu sprawować będzie Spółka, a każde użycie pojazdu musi być zgłoszone i przez nią zatwierdzone.
Pytanie
Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem rajdowym, tj. wydatków dotyczących jego nabycia oraz nabycia i importu jego części składowych, a także nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tego pojazdu, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem rajdowym, tj. wydatków dotyczących jego nabycia oraz nabycia i importu jego części składowych, a także nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tego pojazdu, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu.
Regulacja szczególna związana z możliwością obniżenia kwoty podatku znajduje się w art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług który stanowi, iż w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku, do których zaliczają się wydatki związane z nabyciem pojazdu lub nabyciem i importem jego części składowych, nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tego pojazdu, usług naprawy lub konserwacji tego pojazdu oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
W pierwszej kolejności zdefiniować należy pojazd samochodowy. Na podstawie art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, pojazdem samochodowym jest pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym, jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. (art. 2 pkt 33).
Pojazd silnikowy zdefiniowany został w art. 2 pkt 32 niniejszej ustawy, jako pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.
Pojazdem na mocy tejże ustawy jest środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.
Na podstawie art. 2 pkt 1, drogą jest droga w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy o drogach publicznych (budowla składająca się z części i urządzeń drogi, budowli ziemnych lub drogowych obiektów inżynierskich, stanowiącą całość techniczno-użytkową, usytuowaną w pasie drogowym i przeznaczoną do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt).
Wobec powyżej przytoczonych regulacji stwierdzić należy, iż samochód rajdowy będący przedmiotem tego wniosku bez wątpienia jest pojazdem samochodowym w rozumieniu art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego znajdzie on zastosowanie w niniejszym stanie faktycznym.
Samochód rajdowy jest pojazdem zawierającym silnik, przeznaczonym do ruchu po drodze, jego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością powyżej 25 km/h oraz jego masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.
Na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku, natomiast ust. 3 niniejszego artykułu wskazuje, iż w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika to przepis ust. 1 nie znajduje zastosowania.
Na mocy art. 86a ust. 4, pojazd samochodowy jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania pojazdu, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną dla niego ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub konstrukcja tego pojazdu wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Jak wskazano w opisie zdarzenia, samochód rajdowy zakupiony przez A sp. z o.o. wykorzystywany jest i będzie wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, a w szczególności do działalności promocyjnej i marketingowej.
Ustalony został regulamin użytkowania niniejszego pojazdu, gdzie wyraźnie wskazano, iż wykorzystywany on będzie wyłącznie do udziału w zawodach, pokazach czy wystawach, i to wyłącznie w celach marketingowych i promocyjnych. Ponadto prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu, samochód porusza się po drogach ogólnodostępnych wyłącznie w czasie trwania zawodów i zajęć treningowych, w innych przypadkach transportowany jest na lawecie.
Celem realizacji postanowień regulaminu garażowany jest na terenie Spółki i na monitorowanym parkingu, co zapewnia kontrolę nad nieupoważnionym i niezgodnym z przeznaczeniem użytkowaniem. Ponadto na każde użycie pojazdu zgodę wyrazić musi zarząd Spółki będącej jego właścicielem.
Samochód posiada również cechy konstrukcyjne, które uniemożliwiają poruszanie się po drogach ogólnodostępnych w celach prywatnych, tj. klatkę bezpieczeństwa charakterystyczną dla samochodów rajdowych.
Wobec powyższych okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy spełnione zostały przesłanki z art. 86a ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zakupiony samochód wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej, wobec czego ust. 1 niniejszej regulacji nie znajdzie zastosowania i A sp. z o.o. będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków naliczonych z tytułu wydatków związanych z samochodem rajdowym tj. wydatków dotyczących jego nabycia oraz nabycia i importu jego części składowych, a także nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tego pojazdu, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.
Jak wynika z art. 86a ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Na mocy art. 86a ust. 4 ustawy:
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:
Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1) przeznaczonych wyłącznie do:
a) odprzedaży,
b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2) w odniesieniu do których:
a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów, (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.).
Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego mogą być przykładowo:
·obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
·nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS,
·w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest odprzedaż tych pojazdów – brak rejestracji tych pojazdów, uniemożliwiający ich poruszanie się po drogach, a w przypadku ich rejestracji – brak możliwości użycia tych pojazdów na cele prywatne; nie mogą to być zatem np. samochody demonstracyjne używane przez pracownika dealera do dojazdów do pracy,
·w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest wynajem tych pojazdów – określenie reguł wykluczających użytek prywatny,
·używanie (w przypadku pojazdów tzw. lotniskowych) przez służby lotniska pojazdów do przemieszczania się po płycie lotniska, bez możliwości opuszczania przez te pojazdy terenu lotniska.
Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
Na mocy art. 86a ust. 7 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a) kolejny numer wpisu,
b) datę i cel wyjazdu,
c) opis trasy (skąd - dokąd),
d) liczbę przejechanych kilometrów,
e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Zgodnie z art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy:
Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
W świetle art. 86a ust. 12 ustawy:
Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
W myśl art. 2 pkt 34 ustawy:
Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251 ze zm.):
Przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Stosownie do art. 2 pkt 31 ww. ustawy:
Przez pojazd rozumie się środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.
W myśl art. 2 pkt 32 ww. ustawy:
Pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.
Z kolei w świetle art. 2 pkt 1 ww. ustawy:
Droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
Art. 2 pkt 16a ww. ustawy stanowi, że:
Przez strefę ruchu rozumie się obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
Mając na uwadze treść cytowanych przepisów należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi oraz wydatków związanych z ich eksploatacją w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.
Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W art. 86a ust. 5 ustawy zostały bowiem wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odsprzedaży, sprzedaży - w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest sprzedaż (...). Dokonali Państwo zakupu samochodu rajdowego, a do naczelnika urzędu skarbowego została złożona stosowna informacja (VAT-26). Pojazd przeznaczony został wyłącznie do udziału w zewnętrznie organizowanych zawodach sportowych, tj. rajdach i zajęciach treningowych, których trasy mieszczą się na drogach ogólnodostępnych, lecz zamkniętych na czas trwania rajdu i stosownie zabezpieczonych przez służby, tj. straż pożarną, policję oraz personel medyczny. Ponadto samochód wykorzystywany jest do prezentacji podczas pokazów i wystaw oraz do fotografowania w celach marketingowych. Poza trasami rajdów i przejazdów treningowych, pojazd przewożony jest wyłącznie na lawecie, co podlega stałej weryfikacji za pomocą licznika przebiegu zamontowanego w pojeździe. Na samochodzie znajduje się okleina zawierająca nazwę spółki i logo, dzięki czemu udział w zawodach oraz pokazach stanowi narzędzie promocji i reklamy dla spółki oraz oferowanych przez nią produktów, (...).
Podstawowa specyfikacja techniczna samochodu jest następująca - marka (...) model (...), posiadający stały napęd na cztery koła, moc silnika (...) koni mechanicznych, masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony jest do przewozu mniej niż 10 osób (łącznie z kierowcą) i umożliwiający jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Samochód spełnia wymogi bezpieczeństwa typowe dla samochodów rajdowych, tj. posiada klatkę bezpieczeństwa, co również uniemożliwia poruszanie się po drogach ogólnie dostępnych w celach prywatnych. Pojazd posiada tablice rejestracyjne oraz numer VIN. Przewidywany okres użytkowania pojazdu jest dłuższy niż rok. Samochód nie jest pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ponadto spełnia on wymogi kwalifikujące go jako pojazd samochodowy zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wprowadzony został regulamin, który zapewnia użytkowanie pojazdu wyłącznie w celach związanych z działalnością gospodarczą, a w szczególności użytkowanie do działań promocyjnych, udziału w zawodach sportowych, pokazach, targach oraz innych wydarzeniach marketingowych. Zgodnie z jego treścią samochód może być używany wyłącznie podczas zawodów sportowych, na zamkniętych trasach oraz torach treningowych, może być również prezentowany podczas pokazów i wystaw oraz użytkowany do celów fotograficznych i reklamowych. Pojazd prowadzić może wyłącznie osoba posiadająca stosowne uprawnienia, tj. prawo jazdy kategorii B przy rajdach amatorskich oraz specjalną licencję rajdową przy rajdach zawodowych, która zaakceptowała postanowienia niniejszego regulaminu i została wyznaczona przez zarząd spółki. Na mocy niniejszego regulaminu zabrania się użytkowania pojazdu poza zakresem w nim wskazanym, udostępniania pojazdu osobom trzecim oraz samodzielnego przemieszczania się pojazdu po drogach publicznych (jego transport odbywać się będzie wyłącznie na lawecie). Samochód musi być przechowywany w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej w przeznaczonym do tego garażu lub na odpowiednio zabezpieczonym parkingu posiadającym monitoring. Użytkownik pojazdu ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy regulaminu sprawują Państwo nadzór i kontrolę nad użytkowaniem samochodu, a każde użycie pojazdu musi być zgłoszone i przez Państwa zatwierdzone.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem rajdowym, tj. wydatków dotyczących jego nabycia oraz nabycia i importu jego części składowych, a także nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tego pojazdu, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu.
Co do zasady, na podstawie art. 86a ustawy, w przypadku pojazdów samochodowych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości – 50%. Z kolei przez pojazdy samochodowe, w myśl cyt. art. 2 pkt 34 ustawy, rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Z powołanych wyżej przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym wynika, że aby uznać samochód rajdowy za pojazd samochodowy musi on spełniać dwie cechy:
- być środkiem transportu,
- być przeznaczonym do poruszania się po drodze w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym lub strefie ruchu w rozumieniu art. 2 pkt 16a ww. ustawy.
Z uwagi na powołane przepisy oraz opis sprawy, zgodnie z którym auto spełnia wymogi kwalifikujące do uznania za pojazd samochodowy zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem tego pojazdu, mają zastosowania wymogi uregulowane przepisami szczególnymi zawartymi w art. 86a ustawy.
Z treści art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdem samochodowym w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt jego wykorzystywania wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania wyklucza użycie go do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu. Niezbędnym elementem warunkującym uznanie, że mamy do czynienia z samochodem wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej jest również – określony w art. 86 ust. 12 ustawy – wymóg zgłoszenia (w ściśle określonym terminie) faktu takiego sposobu wykorzystywania pojazdu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności gospodarczej i sposobu używania dla jej celów pojazdu. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości wykorzystania pojazdu.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że zgodnie z treścią regulaminu, samochód może być używany wyłącznie podczas zawodów sportowych, na zamkniętych trasach oraz torach treningowych, może być również prezentowany podczas pokazów i wystaw oraz użytkowany do celów fotograficznych, reklamowych i marketingowych. Poza trasami rajdów i przejazdów treningowych, pojazd przewożony jest wyłącznie na lawecie, co podlega stałej weryfikacji za pomocą licznika przebiegu zamontowanego w pojeździe. Na mocy regulaminu zabrania się użytkowania pojazdu poza zakresem w nim wskazanym, udostępniania pojazdu osobom trzecim oraz samodzielnego przemieszczania się pojazdu po drogach publicznych (jego transport odbywać się będzie wyłącznie na lawecie). Samochód musi być przechowywany w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej w przeznaczonym do tego garażu lub na odpowiednio zabezpieczonym parkingu posiadającym monitoring. Użytkownik pojazdu ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem należy uznać, że opisany sposób wykorzystania pojazdu samochodowego oraz jego nadzór prowadzony przez Państwa spełnia wymagania wynikające z cytowanych wyżej przepisów do uznania, że wskazany samochód rajdowy, jest wykorzystywany wyłącznie w Państwa działalności gospodarczej (do działalności promocyjno-reklamowej) w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji powyższego na podstawie art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodem rajdowym, tj. wydatków dotyczących jego nabycia oraz nabycia i importu jego części składowych, a także nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tego pojazdu, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
