Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-170/15/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.03.2015, sygn. ITPP2/4512-170/15/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2015 r. (data wpływu 16 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie wraz z innymi LGD realizuje projekt ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem głównym projektu jest ocalenie od zapomnienia, odkrycie i wykorzystanie na nowo dziedzictwa kulturowego, jakim jest tradycyjna i regionalna kuchnia ... poprzez wydanie jednej publikacji, organizację jednego seminarium i jednego jarmarku oraz powstanie jednego Szlaku ... do czerwca 2014 r. Celem szczegółowym jest promocja ... wśród turystów i mieszkańców, poprzez tradycyjną regionalną kuchnię ..., ..., ..., ..., ..., ... i inne wywodzące się ze społeczności zamieszkujących obszary LGD partnerów projektu.

Dofinansowanie operacji jest przewidziane na poziomie 100% poniesionych kosztów kwalifikowalnych, natomiast pozostałą część stanowią środki własne Stowarzyszenia. Do kosztów kwalifikowalnych zadania został zaliczony podatek VAT, który w ramach kosztów inwestycyjnych będzie ponosiło Stowarzyszenie.

Warunkiem koniecznym do zrefundowania części kosztów ponoszonych z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym uznanie go za kwalifikowalny, jest brak możliwości jego odzyskania z innych źródeł.

W ramach projektu zrealizowane zostały:

  • przygotowanie potraw w restauracji, wykonanie profesjonalnych zdjęć do publikacji,
  • wynagrodzenie dla etnografa za zbadanie i wybór tradycyjnych i regionalnych przepisów,
  • pracowanie i wydruk publikacji,
  • wynagrodzenie dla osób prowadzących seminarium (etnografa, prowadzącego seminarium),
  • wynajem sali wraz z poczęstunkiem (potrawy regionalne wybrane z wydawnictwa, gorący posiłek trzydaniowy dla uczestników seminarium),
  • wynajęcie busa - koszty dojazdu na seminarium podsumowujące projekt,
  • przygotowanie i wydruk zaproszeń na seminarium podsumowujące projekt,
  • wynajęcie sceny plenerowej z nagłośnieniem i oświetleniem oraz realizacją dźwięku oświetlenia,
  • wynajęcie namiotów wystawienniczych dla rękodzielników namioty wystawiennicze 3m x 6m,
  • przygotowanie poczęstunku dla reprezentacji LGD partnerów, rękodzielników, zespołów artystycznych,
  • przygotowanie projektu logo Szlaku ....

Faktury za ww. produkty i usługi zostały wystawione oraz wpłynęły w miesiącu czerwcu oraz kolejno w dniach 1, 2, 4 lipca 2014 r. (w tym okresie Stowarzyszenie LGD nie było podatnikiem VAT). Dwie faktury wpłynęły w dniach 7 i 11 lipca 2014 r. czyli w okresie gdy LGD stało się czynnym podatnikiem VAT. Faktury, o których mowa, zostały zapłacone w terminach w okresie 11-28 lipca 2014r.

Ważnym i istotnym argumentem jest fakt, że Stowarzyszenie nie czerpało żadnych przychodów finansowych w ramach projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Stowarzyszenie ma możliwość otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług poniesionego na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Ważnym i istotnym argumentem jest fakt, że Stowarzyszenie nie czerpało żadnych przychodów finansowych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług i tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania realizowanego w ramach PROW, ponieważ jak wynika z wniosku efekt realizacji projektu nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych (projekt nie wiązał się żadnymi przychodami). Nie przysługiwało/nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy