Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi dla pracującego seniora za miesiące lipiec-sierpień 2024 r. jest nieprawidłowe oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od 2014 r. pozostaje Pani w zatrudnieniu u jednego pracodawcy i otrzymuje wynagrodzenie ze stosunku pracy. Z tytułu tego zatrudnienia podlega ubezpieczeniom społecznym zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych. Tak też było w 2024 r. i nadal w 2025 r., których dotyczy wniosek o interpretację indywidualną.

W okresie od stycznia do maja 2024 r. od przychodów z zatrudnienia odprowadzana była zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W dniu 6 czerwca 2024 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny (60 lat) i nabyła uprawnienia emerytalne. Umowy o pracę nie rozwiązała, nadal pozostaje w zatrudnieniu i nie pobiera emerytury. W czerwcu 2024 r. złożyła pracodawcy oświadczenie o spełnieniu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku z powyższym, w miesiącach czerwiec-sierpień 2024 r. pracodawca zastosował zwolnienie z potrącania zaliczki na podatek dochodowy (limit 85 528 zł nie został przekroczony).

We wrześniu 2024 r. otrzymała Pani decyzję o przyznaniu renty rodzinnej z dnia 16 września 2024 r., po zmarłym mężu (na Jej wniosek złożony w lipcu 2024 r.) i 20 września 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (jednorazowo) wypłacił Pani rentę rodzinną za okres lipiec-wrzesień 2024 r. Po złożeniu przez Nią we wrześniu 2024 r. wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zawieszenie renty rodzinnej, od 1 października 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wstrzymał wypłatę świadczenia. W związku z powyższym, od 1 października do chwili obecnej nie pobiera Pani renty rodzinnej.

Od września do grudnia 2024 r. pracodawca pobierał z Pani wynagrodzenia zaliczki z tytułu podatku dochodowego według skali podatkowej na zasadach ogólnych. Przychody osiągane przez Panią nie podlegały innym zwolnieniom z tytułu podatku dochodowego (pracodawca nie stosował ulgi dla pracujących seniorów do limitu 85 528 zł). Pracodawca nie stosował ulgi dla seniora także od stycznia do marca 2025 r. W tym okresie oraz nadal, nie pobierała i nie pobiera Pani renty rodzinnej ani innych świadczeń emerytalno-rentowych, wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od kwietnia 2025 r. pracodawca zgodnie ze złożonym przez Panią oświadczeniem rozpoczął stosowanie ulgi dla pracujących seniorów.

Pytania

1.Czy w zaistniałym stanie faktycznym w stosunku do roku podatkowego 2024, ma Pani prawo do skorzystania z ulgi dla seniora wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, po ukończeniu 60. roku życia, tj. w miesiącach czerwiec-sierpień 2024 r. oraz po zawieszeniu świadczenia rentowego za okresy październik-grudzień 2024 r. (dla przychodów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 85 528 zł)?

2.Czy uzyskane przez Panią należności ze stosunku pracy w 2025 r. i w latach kolejnych (przy analogicznych okolicznościach faktycznych), będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w granicach limitu wskazanego w tym przepisie, bez względu na miesiąc, w którym po raz pierwszy pracodawca zastosował ulgę dla seniora oraz czy po wyczerpaniu limitu ulgi ma Pani prawo do wznowienia w ZUS wypłaty renty rodzinnej i pobierania jej do końca roku, przy czym od miesiąca pobierania renty od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy pracodawca będzie pobierał zaliczkę z tytułu podatku dochodowego według skali podatkowej na zasadach ogólnych?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Pani zdaniem, ma Pani prawo do zastosowania ulgi dla seniorów do wysokości przychodu 85 528 zł w roku podatkowym, w stosunku do otrzymanych od pracodawcy świadczeń, tj. wynagrodzenia za miesiące czerwiec-sierpień 2024 r. oraz wynagrodzenia za październik-grudzień 2024 r., które było wypłacone po zawieszeniu renty rodzinnej. Zarówno w miesiącach czerwiec–sierpień, jak i po zawieszeniu renty rodzinnej, od października do 31 grudnia 2024 r. spełniała Pani wszystkie warunki do zwolnienia zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ukończyła Pani 60 rok życia, nabyła prawo do emerytury, której jednak nie pobierała, z tytułu przychodów ze stosunku pracy podległa ubezpieczeniom społecznym, na dzień wypłaty nie otrzymywała Pani żadnego ze świadczeń, wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 154, które wykluczają prawo do ulgi. Jedynym miesiącem, w którym ulga nie mogła być zastosowana jest wrzesień 2024 r., gdyż w tym miesiącu pobrała Pani świadczenie rentowe z ZUS.

Ad 2

W Pani ocenie, w sytuacji, gdy od stycznia 2025 r. nie wypłacono Pani renty rodzinnej (ze względu na jej zawieszenie) ani innego świadczenia emerytalno-rentowego, wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz uzyskuje Pani przychody w ramach umowy o pracę, podlegające ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, to uzyskany przez Panią przychód będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do kwoty 85 528 zł).

Uważa Pani także, że po wyczerpaniu limitu ulgi ma Pani prawo do wznowienia w ZUS wypłaty renty rodzinnej i pobierania jej do końca roku, a od miesiąca wznowienia, od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy pracodawca będzie pobierał zaliczkę z tytułu podatku dochodowego. Decydujące znaczenie ma bowiem okoliczność nie pobierania przez Panią renty rodzinnej do wykorzystania limitu wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Okres korzystania z ulgi dla pracujących seniorów nie będzie nakładał się z pobieraniem renty rodzinnej, zatem do wysokości limitu 85 528 zł może Pani pobierać wynagrodzenie ze stosunku pracy, wykorzystując zwolnienie podatkowe i nie pobierając renty rodzinnej, a dopiero po wykorzystaniu limitu zwolnienia podatkowego, może Pani pobierać rentę rodzinną przy jednoczesnym opodatkowaniu w całości należności otrzymywanych ze stosunku pracy.

Z wnioskiem o interpretację występuje Pani w związku z tym, iż złożyła Pani zeznanie podatkowe PIT-37 zgodnie z informacjami PIT-11. Po przeanalizowaniu dostępnych interpretacji indywidualnych, w sytuacjach analogicznych do Pani, uważa Pani, iż powinna dokonać korekty złożonego zeznania i uwzględnić swoje stanowisko opisane powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933).

W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Zatem, suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach ulgi dla pracujących seniorów nie może przekroczyć rocznie kwoty 85 528 zł. Dochody ponad limit będą opodatkowane według skali podatkowej.

Stosownie do art. 31a ust. 8 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

W świetle natomiast art. 31a ust. 9 ww. ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skalę podatkową określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego brzmieniem:

Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

120 000

12% minus kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł

120 000

10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł

Pracujący seniorzy mogą skorzystać z ulgi podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych maksymalnie do wysokości 85 528 zł (ulga znajduje zastosowanie maksymalnie do wysokości 85 528 zł). Dodatkowo, ci którzy rozliczają się według skali podatkowej – określonej w art. 27 ust. 1 ustawy – mogą skorzystać też z kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie. Takie osoby nie będą płacić podatku od przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia lub działalności gospodarczej – do kwoty 85 528 zł rocznie. Ponadto, pracujący seniorzy, niepobierający emerytury i rozliczający się według skali podatkowej, będą płacić podatek dopiero po przekroczeniu 115 528 zł przychodu w danym roku podatkowym (30 000 zł kwoty wolnej + 85 528 zł ulgi).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że od 2014 r. pozostaje Pani w zatrudnieniu u jednego pracodawcy i otrzymuje wynagrodzenie ze stosunku pracy. Z tytułu tego zatrudnienia podlega ubezpieczeniom społecznym zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych. Tak też było w 2024 r. i nadal w 2025 r., których dotyczy wniosek o interpretację indywidualną.

W okresie od stycznia do maja 2024 r. od przychodów z zatrudnienia odprowadzana była zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W dniu 6 czerwca 2024 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny (60 lat) i nabyła uprawnienia emerytalne. Umowy o pracę nie rozwiązała, nadal pozostaje w zatrudnieniu i nie pobiera emerytury. W czerwcu 2024 r. złożyła pracodawcy oświadczenie o spełnieniu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku z powyższym w miesiącach czerwiec-sierpień 2024 r. pracodawca zastosował zwolnienie z potrącania zaliczki na podatek dochodowy (limit 85 528 zł nie został przekroczony).

We wrześniu 2024 r. otrzymała Pani decyzję o przyznaniu renty rodzinnej z dnia 16 września 2024 r., po zmarłym mężu i 20 września 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (jednorazowo) wypłacił Pani rentę rodzinną za okres lipiec-wrzesień 2024 r. Po złożeniu we wrześniu 2024 r. wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zawieszenie renty rodzinnej, od 1 października 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wstrzymał wypłatę świadczenia. W związku z powyższym od 1 października do chwili obecnej nie pobiera Pani renty rodzinnej.

Od września do grudnia 2024 r. pracodawca pobierał z Pani wynagrodzenia zaliczki z tytułu podatku dochodowego według skali podatkowej na zasadach ogólnych. Przychody osiągane przez Panią nie podlegały innym zwolnieniom z tytułu podatku dochodowego (pracodawca nie stosował ulgi dla pracujących seniorów do limitu 85 528 zł). Pracodawca nie stosował ulgi dla seniora także od stycznia do marca 2025 r. W tym okresie oraz nadal, nie pobierała i nie pobiera Pani renty rodzinnej ani innych świadczeń emerytalno-rentowych, wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od kwietnia 2025 r. pracodawca zgodnie ze złożonym przez Panią oświadczeniem rozpoczął stosowanie ulgi dla pracujących seniorów.

Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy wskazać, że omawianym zwolnieniem objęte są m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Otrzymane przez Panią należności – przychody ze stosunku pracy, w tym z tytułu wynagrodzenia i odprawy emerytalnej, stanowią zatem przychody ze stosunku pracy.

Oznacza to, że prawo do omawianego zwolnienia będzie przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych w tym przepisie rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przepis ten odnosi się do rodzaju aktywności zawodowej (źródeł przychodów), która podlega ubezpieczeniom społecznym, w tym przypadku umowy o pracę.

Jednocześnie z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do świadczeń emerytalno-rentowych wymienionych w tym przepisie, świadczeń tych nie otrzymuje. Aby zatem korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w tym przepisie. Wśród świadczeń, które wyłączają możliwość skorzystania z ww. zwolnienia w lit. d) wskazano rentę rodzinną, przyznaną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury lub renty” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

W myśl art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm.):

Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń.

Natomiast, jeżeli podatnik zawiesi pobieranie renty rodzinnej (co ma miejsce w niniejszej sprawie) to osiągnięte przez niego przychody ze stosunku pracy w okresie uprawniającym do zwolnienia, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym do kwoty 85 528 zł w roku podatkowym.

Ulga znajdzie zastosowanie maksymalnie do wysokości 85 528 zł. Dochody powyżej kwoty 85 528 zł będą podlegały opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy i wskazane wyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, że w odniesieniu do będącego przedmiotem Pani zapytania przychodu za miesiące: czerwiec oraz październik-grudzień 2024 r., który Pani uzyskała z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, przysługuje Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, przysługiwać Pani będzie również prawo do skorzystania z ulgi dla pracującego seniora w 2025 r. i w latach kolejnych w stosunku do przychodu, który Pani uzyskała i uzyska ze stosunku pracy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, przy jednoczesnym niepobieraniu w tym okresie renty rodzinnej, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Po wykorzystaniu limitu zwolnienia podatkowego i w związku z tym niemożności skorzystania już z ulgi dla pracującego seniora, ma Pani prawo do odwieszenia renty rodzinnej i jej pobierania, przy jednoczesnym opodatkowaniu całości należności ze stosunku pracy.

Wobec powyższego, Pani stanowisko w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Natomiast, Pani przychody ze stosunku pracy w okresie lipiec- sierpień 2024 r., nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że w miesiącach lipiec-wrzesień 2024 r. była Pani osobą, której przysługiwało prawo i która otrzymała rentę rodzinną po zmarłym mężu, o której mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Z przedstawionych informacji wynika bowiem, że w miesiącach lipiec-wrzesień 2024 r. przysługiwało Pani prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu. Na Pani wniosek renta rodzinna została zawieszona od października 2024 r. Decyzją z 16 września 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonał rozliczenia renty za miesiące lipiec-wrzesień i wypłacił Pani wyrównanie. Jak wskazała Pani we wniosku renta za miesiące lipiec-wrzesień 2024 r. została Pani wypłacona.

Wobec powyższego, w Pani sytuacji ma więc zastosowanie jedna z przesłanek negatywnych wskazanych art. 21 ust. 1 pkt 154 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uniemożliwiająca skorzystanie z omawianego zwolnienia przedmiotowego. W związku z powyższym nie spełnia Pani wszystkich przesłanek zawartych w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma Pani możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów za miesiące lipiec-sierpień 2024 r.

W konsekwencji, Pani stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W kwestii korekty zeznania podatkowego wskazać należy, że zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

W myśl art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Natomiast stosownie do art. 81 § 3 ww. ustawy:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.