
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca w wykonaniu zlecenia powierniczego wraz z synem B.B. nabył prawo własności do udziałów we współwłasności dwóch działek niezabudowanych o numerach 1 obręb (...) oraz sąsiedniej działki o numerze 2 obręb (...) w imieniu własnym na rachunek Zleceniodawców.
Zgodnie z zawartym przez Wnioskodawcę zleceniem powierniczym Wnioskodawcy zostały przekazane środki pieniężne przez Zleceniodawców na nabycie przedmiotowych działek.
Działka numer 1 pow. 0,4288 ha.
Działka numer 2 o pow. 0,4067 ha.
Działka numer 1 została nabyta w 2008 r.
Działka numer 2 została nabyta w 2008 r.
Działki te zostały nabyte od dwóch różnych sprzedających.
Nabycie obu działek tj. działki nr 1 i działki nr 2 nastąpiło na podstawie aktu notarialnego bez wystawiania faktur VAT, nabycie nastąpiło od osoby prywatnej. Z tytułu zawartej umowy zbycia nieruchomości został uiszczony podatek od czynności cywilno-prawnych. Zgodnie z księgami wieczystymi prowadzonymi dla przedmiotowych nieruchomości Wnioskodawca uwidoczniony jest jako właściciel przedmiotowych nieruchomości.
Aktualnie obie działki objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy (...) z przeznaczeniem - teren zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej „2U/MN”.
Działka 1 nie była wykorzystywana w jakikolwiek sposób leżała odłogiem, część działki 2 była dzierżawiona pozostała część 68% była nieużytkowana, leżała odłogiem.
Po wejściu w posiadanie przedmiotowych działek wraz z drugim Współwłaścicielem Wnioskodawca podjął decyzję o dzierżawie 32% działki 2 - leżała nieużytkowana. Umowa dzierżawy części działki wygasła w 2023 r.
Z tytułu dzierżawy części działki 2 wystawiana była faktura VAT oraz rozliczany podatek od towarów i usług przez współwłaścicieli. Wnioskodawca w okresie ostatnich pięciu lat nie dokonywał sprzedaży nieruchomości.
Aktualnie Zleceniodawcy zamierzają rozszerzyć zlecenie powiernicze i upoważnić Wnioskodawcę do dokonania zbycia własności udziałów w przedmiotowych działkach w imieniu Wnioskodawcy na rachunek Zleceniodawców.
Planowana jest sprzedaż obu działek, aktualnie Wnioskodawca nie wie czy nabywca zakupi obie działki jednocześnie, czy dokona sprzedaży odrębnie każdej działki różnym nabywcom.
Wnioskodawca nie zamierza udzielać pełnomocnictwa lub jakiegokolwiek umocowania do działania w jego imieniu w związku ze sprzedażą udziałów w działkach.
Nabywców Wnioskodawca zamierza poszukiwać poprzez ustawienie tablicy informacyjnej na działce z napisem sprzedam i podaniem numeru telefonu.
Działając na podstawie zlecenia powierniczego Wnioskodawca dokonał zakupu przedmiotowych działek we własnym imieniu na rachunek zleceniodawców. Zleceniodawcy nie informowali Wnioskodawcy o celu dokonania zakupu przedmiotowych działek.
Postępowanie Zleceniodawców w okresie od zakupu do dziś, świadczy o dokonaniu zakupu w celu ochrony własnych środków finansowych Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych działek był już uchwalony w dacie zakupu.
Planowana sprzedaż działek wykonana będzie w imieniu Wnioskodawcy na rzecz dającego zlecenie.
Zgodnie z planowanym zleceniem powierniczym Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie po rozliczeniu transakcji, które zamierza opodatkować zgodnie z obowiązującym prawem.
Przyszły nabywca przedmiotowych działek nie jest znany.
Wnioskodawca nie zawarł żadnej umowy przedwstępnej sprzedaży przedmiotowych działek.
Wnioskodawca nie udzielił i nie planuje udzielić przyszłym nabywcom zgody na dysponowanie działkami przed sprzedażą w żadnym zakresie, w tym na dysponowanie przedmiotowymi działkami na cele budowlane. Przed planowaną sprzedażą Wnioskodawca nie wykonał i nie zamierza wykonać jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości przedmiotowych działek. Nie upoważnił również, żadnych podmiotów do dokonywania jakichkolwiek działań zwiększających wartość działek przeznaczonych do sprzedaży.
Wnioskodawca jest właścicielem innych nieruchomości . Posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości nie są nieruchomościami przeznaczonymi w przyszłości do sprzedaży.
Wnioskodawca od 1997 r. jako wspólnik prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, która została przekształcona w spółkę jawną. Umowa spółki cywilnej została podpisana w dniu 1 października 1997 r. Spółka cywilna działająca pod firmą A. s.c. była samodzielnym podatnikiem podatku od towarów i usług, która została przekształcona w spółkę jawną na zasadach norm Kodeksu spółek handlowych w drodze uchwały spółki cywilnej z dnia 21 marca 2019 r. Skutkiem dokonanego przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną na podstawie norm Kodeksu spółek handlowych jest sukcesja generalna w zakresie prawa podatkowego, w tym zachowanie numeru NIP. Spółka jawna jako spółka kodeksu spółek handlowych została wpisana do KRS pod numerem (...). Spółka jawna działa jako samodzielny podatnik podatku od towarów i usług (...).
Wnioskodawca prowadzi również samodzielnie działalność gospodarczą pod numerem identyfikacji podatkowej (...) w zakresie PKD 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Żadna z działek nie była elementem przedsiębiorstw prowadzonych przez współwłaścicieli nie była wpisana do ewidencji środków trwałych spółki cywilnej A. s.c. ani do ewidencji środków trwałych w działalności prowadzonej jednoosobowo przez poszczególnych współwłaścicieli działki nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej przez współwłaścicieli.
W związku z planowanym zbyciem powierniczym działek wnioskodawca wnosi na podstawie art. 14b ordynacji podatkowej o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych dotyczących powstania obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego z tytułu zbycia przedmiotowych działek przez powiernika, zbycia nieruchomości stanowiących majątek prywatny zbywców oraz skutków sprzedaży przedmiotowych działek w zakresie powstanie zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytania
1.Czy w związku ze zbyciem opisanych działek w przedstawionym stanie faktycznym powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy w przypadku powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikiem z tego tytułu jest zleceniobiorca zlecenia powierniczego czy dający zlecenie powiernicze?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż udziałów we współwłasności powyższych nieruchomości nie podlega podatkowi dochodowemu od osób fizycznych jako sprzedaż udziałów w nieruchomości dokonana po upływie 5 lat od daty ich nabycia zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt.8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albowiem przychód ze sprzedaży nie będzie przychodem polegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
1. Źródłami przychodów są:
1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
2) działalność wykonywana osobiście;
3) pozarolnicza działalność gospodarcza;
4) działy specjalne produkcji rolnej;
5) (uchylony)
6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
9) inne źródła.
2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
1) na podstawie umowy przewłaszczenia w celu zabezpieczenia wierzytelności, w tym pożyczki lub kredytu - do czasu ostatecznego przeniesienia własności przedmiotu umowy;
2) w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;
3) składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat;
4) składników, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 19, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki te zostały wycofane z działalności gospodarczej, i dniem ich odpłatnego zbycia nie upłynęło 6 lat.
3. Przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.
Pokreślić należy że działki nie były nigdy wprowadzone do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej nie były wykorzystywane w prowadzonej działalności podatników, a dzierżawa części działki jest elementem dzierżawy majątku prywatnego osoby fizycznej Decydujący dla rozróżnienia pomiędzy najmem rzeczy w ramach zarządu majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą (nazywanym potocznie prywatnym) a najmem rzeczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest zamiar samego podatnika. To on decyduje o tym czy powiązać określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem.
Jak podkreśla NSA w Uchwale Składu Siedmiu Sędziów z dnia 21.05.202Ir sygn. akt II FSP 1/21 Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Stanowisko to jest powszechnie aprobowane w orzecznictwie sądów administracyjnych -Decydujący dla rozróżnienia pomiędzy najmem rzeczy w ramach zarządu majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą (nazywanym potocznie prywatnym) a najmem rzeczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest zamiar samego podatnika. To on decyduje o tym czy powiązać określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. Wyrok NSA z dnia 27.10.2023 sygn. akt. IIFSK 372/21, wyrok NSA z dnia 27.10. 2023 r syg. akt. II FSK 398/. 12
Waga prawna Uchwały Składu Siedmiu Sędziów NSA wynika z art. 187§2 w związku 269§ 1 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Według art. 187 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, podjęta na podstawie art. 187 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, jest w danej sprawie wiążąca. Uchwała taka ma ponadto tzw. ogólną moc wiążącą, wynikającą z art. 269 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, zgodnie z którym jeżeli jakikolwiek skład sądu administracyjnego rozpoznający sprawę nie podziela stanowiska zajętego w uchwale składu siedmiu sędziów, całej Izby albo w uchwale pełnego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego, przedstawia powstałe zagadnienie prawne do rozstrzygnięcia odpowiedniemu składowi. Przepis art. 187 § 1 i 2 stosuje się odpowiednio. Przepis ten nie pozwala żadnemu składowi sądu administracyjnego rozstrzygnąć innej sprawy w sposób sprzeczny ze stanowiskiem zawartym w uchwale powiększonego składu NSA. Skład, który nie podziela wspomnianego stanowiska, może jedynie ponownie przedstawić dane zagadnienie odpowiedniemu składowi powiększonemu. Wyrok NSA z dnia 17.01.2024r sygn. akt II OSK 953/21.
Wnioskodawca uważa, że w przypadku zbycia udziałów we współwłasności przedmiotowych działek sprzedaż bez względu czy dokonywana jest przez powiernika , czy rzeczywistego współwłaściciela nie będzie źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych , albowiem nie będzie to sprzedaż nieruchomości w wykonaniu działalności gospodarczej nie będzie źródłem przychodu polegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Sprzedaż nieruchomości prywatnej dokonana po upływie okresu 5 lat od daty zakupu nie jest źródłem przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych., nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym ani Wnioskodawca Jako zleceniobiorca zlecenia powierniczego, ani dający zlecenie powiernicze nie będą podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie można być podatnikiem w zakresie nieistniejącego obowiązku podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest tylko i wyłącznie odpowiedź na pytanie dotyczące skutków podatkowych występujących po Pana stronie (Powiernika), tj. osoby występującej z wnioskiem. Nie odnosi się do obowiązków Zleceniodawców zlecenia powierniczego.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami są:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, które stanowić będą trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów podlegających opodatkowaniu decyduje definitywny charakter tego przysporzenia, w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono majątek podatnika (takie, którymi może rozporządzać jak właściciel).
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d. innych rzeczy
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz wymienionych praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw majątkowych następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw majątkowych w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
W obrocie gospodarczym zarówno osoby fizyczne, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej nie muszą działać osobiście. Jednym ze sposobów działania poprzez inny podmiot jest umowa powiernictwa. Powiernik na zewnątrz działa jako samodzielny podmiot, jednak z mocy wewnętrznego porozumienia z powierzającym, działa na jego rzecz, a nie występuje we własnym interesie.
Powiernictwo nie jest uregulowane w prawie polskim jako odrębna instytucja prawna. Podstawą do konstruowania czynności powierniczych jest wyrażona w przepisie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.) zasada swobody kontraktowej.
Zgodnie z ww. przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Najczęściej podstawą do skonstruowania umowy powierniczej jest umowa zlecenia. Prawa i obowiązki stron tej umowy należy zatem zasadniczo oceniać według przepisów o zleceniu.
Jak wynika z treści art. 734 Kodeksu cywilnego:
§ 1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
§ 2. W braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie pełnomocnictwa.
W myśl art. 735 Kodeksu cywilnego, istotą umowy zlecenia jest:
§ 1. Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.
§ 2. Jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a nie umówiono się o wysokość wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy.
Stosownie do art. 740 Kodeksu cywilnego:
Przyjmujący zlecenie powinien udzielać dającemu zlecenie potrzebnych wiadomości o przebiegu sprawy, a po wykonaniu zlecenia lub po wcześniejszym rozwiązaniu umowy złożyć mu sprawozdanie. Powinien mu wydać wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, chociażby w imieniu własnym.
Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, wskazać należy, że istotą umowy zlecenia jest odpłatne lub nieodpłatne dokonanie określonej czynności prawnej w imieniu dającego zlecenie lub (jeżeli tak stanowi umowa) w imieniu własnym, lecz na rachunek zlecającego. W tym ostatnim wypadku wszelkie nabycie praw lub rzeczy ma charakter powierniczy (fiducjarny), a przyjmujący zlecenie ma obowiązek wydać zlecającemu wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, chociażby w imieniu własnym.
Władztwo nad nabytymi prawami, jakie można przypisać zleceniobiorcy wykonującemu zlecenie powiernicze jest ograniczone. Są to następujące ograniczenia:
- ograniczenie czasowe – zleceniobiorca obowiązany jest przekazać nabyte prawa bądź uzyskane korzyści na pierwsze żądanie zleceniobiorcy,
- ustawowo wyłączona możliwość rozporządzania tymi prawami lub korzyściami na rzecz innej osoby niż zleceniodawca lub wskazany przez niego podmiot, co powoduje wyłączenie możliwości efektywnego zwiększenia masy majątkowej zleceniobiorcy o prawa nabyte w wykonaniu powiernictwa,
- nieekwiwalentność dla zleceniobiorcy zbycia nabytych we własnym imieniu, lecz na rachunek zlecającego praw – prawa te przenoszone są na zlecającego nieodpłatnie – zgodnie z art. 742 Kodeksu cywilnego; dający zlecenie zwraca przyjmującemu zlecenie jedynie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia oraz zwalnia go od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym,
- w przypadku przenoszenia powierniczo nabytych praw na wskazaną przez zlecającego osobę trzecią, cena zbycia stanowi należność zleceniodawcy (art. 740 Kodeksu cywilnego),
- przyjmującemu zlecenie nie wolno używać we własnym interesie rzeczy i pieniędzy dającego zlecenie; od sum pieniężnych zatrzymanych ponad potrzebę wynikającą z wykonywania zlecenia, powinien płacić dającemu zlecenie odsetki ustawowe (art. 741 Kodeksu cywilnego).
Z wniosku wynika, że w wykonaniu zlecenia powierniczego wraz z synem nabył Pan prawo własności do udziałów we współwłasności dwóch działek niezabudowanych w imieniu własnym na rachunek Zleceniodawców. Aktualnie Zleceniodawcy zamierzają rozszerzyć zlecenie powiernicze i upoważnić Pana do dokonania zbycia własności udziałów w przedmiotowych działkach w imieniu Pana na rachunek Zleceniodawców. Zgodnie z planowanym zleceniem powierniczym otrzyma Pan wynagrodzenie po rozliczeniu transakcji , które zamierza opodatkować zgodnie z obowiązującym prawem.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego, a także powołane powyżej przepisy, wskazać należy, że przychodu ze sprzedaży nieruchomości (udziałów) w wykonaniu umowy powiernictwa, nie można traktować jako przysporzenia zleceniobiorcy - powiernika. Umowa ta będzie bowiem dla tej osoby neutralna podatkowo. Czynność sprzedaży nieruchomości przez osobę, która nie występuje we własnym interesie, lecz na rzecz faktycznego nabywcy (zlecającego), jako wykonana w ramach realizacji umowy zlecenia powierniczego, nie wywoła zatem skutków prawnych w podatku dochodowym od osób fizycznych u powiernika. W przypadku wykonania umowy powierniczej podatnikiem z tytułu zbycia nieruchomości nabytej w drodze umowy powierniczej nie jest powiernik tylko zleceniodawca.
Reasumując, u Powiernika (Pana) nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia Nieruchomości, dokonanego w oparciu o Umowę powierniczą. W związku z powyższym, Powiernik nie ma obowiązku rozliczać się z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia Nieruchomości dokonanego w oparciu o Umowę powierniczą tj. w przypadku sprzedaży dokonanej przez oraz w imieniu powiernika, ale na rzecz powierzającego.
Wobec tego, że po Pana stronie (Powiernika) realizacja umowy powiernictwa z tytułu zbycia nieruchomości, nie wywoła skutków prawnych w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stanowisko Pana Organ uznał w całości za nieprawidłowe ze względu na odmienne uzasadnienie od zawartego w Pana stanowisku. Sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat od daty zakupu nie ma wpływu i znaczenia na niniejsze rozstrzygnięcie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana.
Odnosząc się do przywołanych przez Pana wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
