W ocenie tutejszego organu, z uwagi fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek ... - Interpretacja - ITPP3/443-121a/10/JK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2010, sygn. ITPP3/443-121a/10/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

W ocenie tutejszego organu, z uwagi fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z opisaną we wniosku inwestycją.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą Folk - remont świetlicy wiejskiej i organizacja imprezy kulturalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą Folk remont świetlicy wiejskiej i organizacja imprezy kulturalnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w 2009 r. złożył wniosek o dofinansowanie, z programu Rozwój Obszarów Wiejskich 2007-2013, projektu Folk - remont świetlicy wiejskiej i organizacja imprezy kulturalnej polegającego na remoncie dachu na budynku gospodarczym służącym podczas imprez plenerowych organizowanych przez świetlicę wiejską jako zaplecze techniczne imprezy i garderoba. Planowana jest wymiana pokrycia dachowego, drzwi, zamurowanie okien. Natomiast w budynku głównym przeprowadzona zostanie miejscowa naprawa dachu, wymiana rynien, remont sufitów w salach. Budynki pozostające własnością gminy zostały przekazane Wnioskodawcy na podstawie umowy nieodpłatnego użytkowania. Projekt polega także na organizacji imprezy kulturalnej Folk z udziałem zespołów folkowych. Zainteresowany w zdarzeniu przyszłym nie wykonuje czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury związane z realizacją opisanej inwestycji będą wystawione na Wnioskodawcę. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wykonanych prac...

W ocenie Zainteresowanego, Ośrodek, realizując opisaną inwestycję wypełnia zadania instytucji kultury, nie będzie mógł skorzystać z prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ w opisanej sytuacji nie wykonuje czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym, mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie zarejestrowanym i czynnym podatnikom VAT, w przypadku, gdy nabywane przez nich towary lub usługi służą do wykonywania przez nich czynności podlegających opodatkowaniu. Jednostka wskazuje ponadto, iż w tym przypadku VAT jest niekwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto wskazuje się również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy