1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje na realizację Projektów stanowią obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług... - Interpretacja - ILPP2/443-528/11-3/MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.06.2011, sygn. ILPP2/443-528/11-3/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje na realizację Projektów stanowią obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
2. Czy podatnikowi w ramach realizowanych Projektów przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: X) jest spółką z branży usług szkoleniowo-doradczych i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

X jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał ludzki (POKL) na lata 2007-2013, a także podejmuje współpracę z beneficjentami takich środków jako partner. Obecnie Wnioskodawca angażuje się w realizację projektów w następujących obszarach:

1) Projekty szkoleniowe:

W chwili obecnej X jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) przeznaczonych na realizację projektów w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich oraz Priorytetu VIII. Regionalne kadry gospodarki, które adresowane są do osób pracujących, osób bezrobotnych itp. Szkolenia mają na celu poprawę zdolności zatrudnienia, aktywizację zawodową, umożliwiają nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Projekty szkoleniowe są w całości współfinansowane z dotacji Unii Europejskiej (85%) oraz z budżetu państwa (15%). Ze środków tych ponoszone są wszelkie wydatki związane z projektami, tj. wynagrodzenie personelu, koszty wynajmu, koszty zakupów (w tym oprogramowania, sprzętu, materiałów biurowych) itp. Wynajęte pomieszczenia oraz zakupiony sprzęt i materiały wykorzystywane są wyłącznie w celach realizacji projektów. Z tytułu nabycia powyższych towarów i usług X otrzymuje faktury VAT.

Szkolenia organizowane i przeprowadzane przez X są dla uczestników całkowicie bezpłatne.

2) Projekty badawcze:

X, jako beneficjent środków otrzymywanych w ramach POKL realizuje projekty badawcze w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich i Prorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, które są finansowane z EFS. Przedmiotem tych projektów jest badanie zjawisk związanych z rynkiem pracy. Badania dotyczą określenia oczekiwań pracodawców odnośnie pożądanych kwalifikacji zatrudnianego personelu, diagnozowanie potrzeb edukacyjnych itp.

X rozpowszechnia założenia projektów oraz rezultaty badań uzyskanych przy realizacji projektów badawczych finansowanych z EFS bezpłatnie m.in. w Internecie, na konferencjach, rozsyła je również bezpłatnie do instytucji szkoleniowych, urzędów, szkół itp.

Koszty realizacji projektów, o których mowa powyżej, są w całości współfinansowane z dotacji z Unii Europejskiej (85%) oraz z budżetu państwa (15%). Ze środków tych ponoszone są wszelkie wydatki związane z projektami, tj. wynagrodzenie personelu, koszty wynajmu, koszty zakupów (w tym oprogramowania, sprzętu, materiałów biurowych) itp. Zakupiony sprzęt i materiały wykorzystywane są wyłącznie w celach realizacji projektów. Z tytułu nabycia powyższych towarów i usług X otrzymuje faktury VAT.

W ramach tego typu projektów X nie świadczy żadnych usług dla żadnych podmiotów zewnętrznych.

3) Projekt prawny:

X jest partnerem beneficjenta środków otrzymywanych w ramach EFS Program Operacyjny Kapitał Ludzki lata 2007-2013 Fundacji Y. Fundacja wraz z wymienionymi we wniosku imiennie partnerami, w tym X, realizuje projekt: Udzielenie wsparcia prawnego mieszkańcom powiatów: x,y,z i miasta Y.

Celem projektu jest ułatwienie dostępu do poradnictwa prawnego mieszkańcom powiatów x,y,z i miasta Y, a udzielane w ramach projektu porady prawne i obywatelskie będą bezpłatne dla mieszkańców ww. powiatów.

Zgodnie z założeniami projektu X jest odpowiedzialne za wspieranie w zarządzaniu projektem, sprawozdawczość, publikowanie informacji prawnych i obywatelskich, monitoring i ewaluację poprzez przeprowadzanie wywiadów, ankiet, analizę dokumentów itp.

Projekt jest dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POLK). Zgodnie z umową o dofinansowanie, zawartą z MPiPS na realizację projektu, beneficjent (Fundacja Y) otrzymuje dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich (85%) oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego (15%).

Następnie Fundacja Y dystrybuuje środki europejskie i dotacje z budżetu krajowego pomiędzy partnerów, w tym m.in. na rzecz X. Ze środków tych ponoszone są wszelkie wydatki związane z projektem, tj. na publikację informacji prawnych i obywatelskich, zatrudnienie personelu, wynajem biur itp. Publikacja będzie dystrybuowana bezpłatnie w jednostkach samorządu terytorialnego czy też w punktach konsultacji prawnych. W ramach tego projektu X nie świadczy żadnych usług dla podmiotów zewnętrznych.

4) Promocja przedsiębiorczości:

X jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) przeznaczonych na realizację projektu promocyjnego w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich. X realizując projekty w ramach promocji przedsiębiorczości wykonuje zadania związane z udzielaniem i udostępnianiem bezpłatnych informacji na temat przedsiębiorczości i samozatrudnienia, inicjatyw rozwiązań zmierzających do tworzenia nowych miejsc pracy itp.

X realizuje powyżej opisany projekt m.in. poprzez publikację ogłoszeń, tworzenie stron www, drukowanie materiałów promocyjnych i informacyjnych, otwarcie punktów informacyjnych. Na realizację tych działań X ponosi koszty związane m.in. z zarządzaniem projektami, kampaniami promocyjno-internetowymi. Koszty realizacji projektów są w całości współfinansowane z dotacji Unii Europejskiej (85%) oraz z budżetu państwa (15%). Ze środków tych ponoszone są wszelkie wydatki związane z projektem, tj. wynagrodzenie personelu, koszty wynajmu, koszty zakupów (w tym oprogramowania, sprzętu, materiałów biurowych. promocyjnych) itp. Zakupiony sprzęt i materiały wykorzystywane są wyłącznie w celach realizacji projektu. Z tytułu nabycia powyższych towarów i usług X otrzymuje faktury VAT.

W ramach tego projektu X nie świadczy żadnych usług odpłatnych, wszelkie informacje są udzielane zainteresowanym osobom bezpłatnie.

5) Projekt innowacyjny:

X jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) przeznaczonych na realizację projektu w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.4. Projekty innowacyjne. Zgodnie z zasadami projektu X będzie odpowiedzialny za opracowanie, wdrożenie upowszechnienie nowego programu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w grupie wiekowej 45+. Projekt będzie realizowany w partnerstwie. Zgodnie z umową o partnerstwie X będzie odpowiadał za całość projektu, jego rozliczenie, sprawozdawczość i kontrolę.

Celem projektu jest upowszechnienie i włączenie do polityki wypracowanej metodyki job-coachingu oraz programu pracy z osobami bezrobotnymi 45+. Wypracowana metodyka zostanie udostępniona instytucjom rynku pracy i w ten sposób metoda zostanie wdrożona do polityki aktywizacyjnej bezrobotnych osób starszych.

Koszty realizacji projektu są w całości współfinansowane z dotacji Unii Europejskiej (85%) oraz z budżetu państwa (15%). Koszty te będą związane z zarządzaniem projektem, diagnozą testowaniem produktu na grupie testowej, ewaluacją zewnętrzną, opracowaniem produktu finalnego itp. Z pozyskanych środków X poniesie wszelkie wydatki związane z projektem m.in. na wynagrodzenie i przeszkolenie personelu, koszty wynajmu, koszty zakupów (w tym oprogramowania, sprzętu. materiałów biurowych itp.) Z tytułu nabycia powyższych towarów i usług X zostaną wystawione faktury VAT. Całość wydatków X, o których mowa wyżej i innych realizowanych na podstawie projektu finansowana będzie z dotacji otrzymanej na realizację Projektu.

W ramach tego projektu X nie świadczy żadnych usług podmiotom zewnętrznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi w ramach realizowanych Projektów przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej Ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl postanowień art. 86 ust. 1 Ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124,

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mimo, że X jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nalicza podatek VAT od usług świadczonych poza projektami, to jednak biorąc pod uwagę fakt, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego), zdaniem X, przy realizacji projektów nie ma miejsca sprzedaż opodatkowana. Nabywane towary usługi, nie służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a wszystkie ww. koszty X związane są z projektem i ponoszone na jego realizację.

Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, naliczanego przy świadczeniu usług poza projektem, o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanych Projektów. Nie zostanie więc spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, brak będzie bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, co oznacza, że X nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w celu realizacji przedmiotowych projektów. A zatem, zdaniem X, nie będzie przysługiwać mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego z innych pozaprojektowych usług o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie zapłacił realizując przedmiotowe projekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji rozwojowej w dniu 10 czerwca 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-528/11-2/MR.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-528/11-2/MR, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu