Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ... - Interpretacja - RO/443-39/06

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2006, sygn. RO/443-39/06, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 13.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Z treści pisma Spółki wynika, że jest ona nabywcą surowca do produkcji szyb samochodowych - folii PVB od firmy z USA. Folia ta jest produkowana na terenie Niemiec w oddziale zagranicznym tej firmy. Faktury są wystawiane przez firmę z USA, który to podmiot nie jest zarejestrowany do celów VAT UE, z informacją umieszczoną na nich o kraju produkcji czyli terytorium Niemiec oraz uwagą, iż zakład w Niemczech nie jest stroną w transakcji sprzedaży pomiędzy w/w firmą a Spółką. Na fakturze umieszczona jest również informacja o miejscu dostawy sprzedawanej folii, tj. siedziba firmy w USA. Folia jest transportowana statkiem z Niemiec do USA. Ta informacja także znajduje się na fakturze wystawionej przez w/w firmę. Folia do produkcji szyb samochodowych kupowana jest również od firmy z siedzibą w Niemczech, która jest podatnikiem VAT UE, z zakładu produkcyjnego w Holandii. Folia ta jest transportowana bezpośrednio z Holandii do USA. Firma z USA, jak i z Niemiec organizują transport z Niemiec i Holandii do USA, obciążając Spółkę poniesionymi kosztami transportu. Folia jest dostarczana przez w/w firmy do firmy na terytorium USA w celu poddania dalszej obróbce, w wyniku której folie te w odpowiednim procesie technologicznym są ze sobą łączone. Po wykonaniu tej usługi firma z USA wystawia faktury na Spółkę na folię na wartość wykonanych usług. Faktury te stanowią podstawę zgłoszenia celnego i dokonanej odprawy celnej towaru sprowadzonego z USA do Polski. Spółka otrzymuje dokument importowy SAD, który jest podstawą rozliczenia podatku VAT.

Zdaniem Spółki, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m. in. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, które nastąpiło na terytorium kraju. Pod pojęciem wewnątrzwspólnotowego nabycia, wg Spółki, ustawodawca rozumie nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które to towary w wyniku dostawy są przemieszczane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego. Zatem, by można było mówić o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów w odniesieniu do polskiego podatnika, towary te muszą zostać przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, co powinno być poparte odpowiednimi dokumentami, a strony transakcji winny być zarejestrowane dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego i posiadać numer VAT UE. Wobec powyższego faktury na zakup folii z firm z USA i z Niemiec nie stanowią podstawy do rozliczenia tych zakupów jako nabyć wewnątrzwspólnotowych, ponieważ towary nie zostały przemieszczone z Niemiec i Holandii na terytorium kraju, lecz poza terytorium Wspólnoty do USA. Tym samym, wg Spółki, nie ma ona obowiązku rozliczenia z tego tytułu podatku VAT.

Spółka uważa, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają, co do zasady, odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Nie podlegają opodatkowaniu w Polsce czynności wykonywane poza terytorium kraju, to znaczy czynności, których miejsca dokonania w przypadku dostaw lub świadczeń w przypadku usług znajdują się w innych państwach niż Polska. Mając to na uwadze, Spółka wskazuje, że na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Wyjątek od tej zasady stanowią przepisy o świadczeniu usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego transportu towarów (art. 28 ust. 1 - 3 ustawy), które w przypadku Spółki nie mają zastosowania, gdyż USA nie jest członkiem UE. Miejsca przedmiotowych usług transportu towarów wg faktur za transport na trasie Niemcy - USA i Holandia - USA znajdują się na terytoriach wymienionych państw, na których odbywa się transport. Zdaniem Spółki, transport nie jest realizowany w żadnej części na terytorium Polski w związku z czym usługi te nie podlegają w ogóle opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że zgodnie z art. 2 pkt 5 i 7, art. 29 ust. 13, 15 i 16 oraz art. 19 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty, zaś przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów. Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. W myśl art. 29 pkt 1, art. 32 pkt 1 lit. b(i) i lit. e, pkt 2 rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12.10.1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992 r. ze zm.), wartością celną przywożonych towarów jest wartość transakcyjna, to znaczy cena faktycznie zapłacona lub należna za towary wtedy gdy zostały one sprzedane w celu wywozu na obszar celny Wspólnoty, ustalana, o ile jest to konieczne, na podstawie art. 32 i 33. W celu ustalenia wartości celnej z zastosowaniem art. 29, do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej za przywożone towary dodaje się:
określoną w odpowiedniej proporcji wartość materiałów, komponentów, części i podobnych elementów stanowiących część składową lub przynależność przywiezionych towarów, dostarczonych bezpośrednio lub pośrednio przez kupującego, bezpłatnie lub po obniżonej cenie, do użytku związanego z produkcją i sprzedażą przywożonych towarów na wywóz, w zakresie, w jakim taka wartość nie została ujęta w cenie faktycznie zapłaconej lub należnej,
koszty transportu i ubezpieczenia przywiezionych towarów oraz opłaty załadunkowe i manipulacyjne związane z transportem przywiezionych towarów do miejsca ich wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty.
Każdy element dodany do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej jest doliczany, z zastosowaniem art. 32 jedynie na podstawie obiektywnych i wymiernych danych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przez import towarów rozumie się przywóz towarów spoza państw Wspólnoty na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania jest wartość celna towarów powiększona o należne cło. Wartość celna towarów obejmuje m. in. wartość materiałów stanowiących część składową wwiezionych towarów oraz koszty transportu i ubezpieczenia tych towarów do miejsca ich wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty. Podstawę opodatkowania towarów poza w/w elementami powiększa się o koszty transportu i ubezpieczenia poniesione na terytorium kraju do pierwszego miejsca przeznaczenia określonego dokumentem przewozowym, na podstawie którego towary są importowane oraz o opłaty i inne należności celne nie będące cłem.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że folia do produkcji szyb samochodowych jest sprowadzana do Polski jako gotowy wyrób (towar) po uprzednim kupieniu folii we Wspólnocie i USA (zakład w Niemczech firmy w USA nie jest stroną transakcji) i dokonaniu na terenie USA stosownej obróbki polegającej na ich połączeniu. Zakupione folie stanowiące części składowe gotowego wyrobu nie były w żadnym momencie przemieszczane na terytorium kraju, również uwzględniając ich transport do USA.
Powyższe oznacza, że do wartości zaimportowanego towaru stanowiącego przedmiot opodatkowania według stawki przewidzianej dla tego towaru, kwalifikują się również:
wartości zakupionych folii stanowiących przedmiot obróbki,
wartości usług transportowych dotyczących przewozu folii z Niemiec i Holandii do USA, jak i przewozu gotowego wyrobu z USA do miejsca jego wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty,
kwota należnego cła wymierzonego i zapłaconego od sumy w/w wartości zwiększających wartość celną gotowego wyrobu oraz inne opłaty i należności celne,
wartości usług transportowych dotyczących przewozu gotowego wyrobu na terytorium kraju do miejsca jego pierwszego przeznaczenia.
Suma w/w składników (wraz z wartością usługi - obróbki i wymierzonym od niej cłem) tworzy wartość zaimportowanego gotowego wyrobu i stanowi podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółka nie opodatkowała faktycznej wartości sprowadzonego gotowego wyrobu, lecz jedynie wartość usługi - obróbki. Obowiązek podatkowy w imporcie w/w gotowego wyrobu powstał w momencie powstania długu celnego, tj. w dniu dokonania odprawy celnej i wymierzenia należności celnych.Spółka nie jest zwolniona w żadnym przypadku od rozliczenia podatku od towarów i usług w sposób opisany wyżej z tytułu zakupu folii od zagranicznych kontrahentów i transportu tych folii do USA.Należy zaznaczyć, że podstawą ustalenia zobowiązania podatkowego w imporcie oraz odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu są wyłącznie rachunki wystawione na nazwę i adres firmy w Polsce.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy