Opodatkowanie podatkiem VAT wydawania bezpłatnych biletów na organizowany przez Fundację Festiwal. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.591.2023.2.MSU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.591.2023.2.MSU

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT wydawania bezpłatnych biletów na organizowany przez Fundację Festiwal.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT wydawania bezpłatnych biletów na organizowany przez Fundację Festiwal.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 listopada 2023 r. (data wpływu 21 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

… Fundacja z siedzibą … przy ulicy … wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS …(„Wnioskodawca” lub „Fundacja”) jest polskim rezydentem podatkowym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 24 listopada 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.), dalej „ustawa CIT”, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie ze statutem Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą dochody z której przeznaczane są na realizację celów statutowych Fundacji. W przypadku czynności podejmowanych w ramach prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej, Fundacja zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 931) o podatku od towarów i usług (ustawa VAT) jest podatnikiem.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Fundacja organizuje … Festiwal. W związku z organizacją przedmiotowego festiwalu Państwa Fundacja sprzedaje odpłatnie bilety uczestnictwa a uzyskane dochody przeznacza na realizację celów statusowych. Celem promowania przedmiotowego wydarzenia, Fundacja oprócz odpłatnych biletów wydaje również bezpłatne bilety, które otrzymują między innymi reżyserzy i producenci (filmów zakwalifikowanych do programu festiwalu), przedstawiciele innych festiwali, partnerzy, sponsorzy, aktorzy oraz inne osoby, których wizerunek postrzegany jest przez Fundację jako promocja wydarzenia oraz szerzej - rozwój prowadzonej przez Państwa Fundację działalności gospodarczej.

Wydanie bezpłatnych biletów klasyfikowane jest dotychczas przez Fundację na cele ustawy VAT jako nieodpłatna dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż celem działania Fundacji jest, zgodnie z jej statutem: (...).

Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie:

1.Działalność związana z projekcją filmów (PKD: 59.14.Z)

2.Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD: 59.11.Z)

3.Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD: 59.13.Z)

4.Wydawanie książek (PKD: 58.11.Z)

5.Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD: 58.14.Z)

6.Pozostała działalność wydawnicza (PKD: 58.19.Z)

7.Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD: 47.91.Z)

8.Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD: 47.99.Z).

Na pytanie; „Czy bezpłatne wydawanie biletów przez Wnioskodawcę na Festiwal ma związek prowadzoną działalnością gospodarczą? Jeżeli tak, to należy wykazać na czym ten związek polega”, wskazali Państwo „Tak. Udostępnianie bezpłatnych biletów na festiwal jest świadomą decyzją Fundacji, która przyczynia się do wzrostu jej działalności gospodarczej. Fundacja jako organizator festiwalu, działając w roli producenta wydarzeń kulturalnych, stwarza platformę dla twórców filmowych — reżyserów i producentów — aby prezentowali swoje dzieła. Działania te nie tylko promują sztukę filmową, ale również tworzą potencjał do przyciągnięcia nowych inwestorów i partnerów biznesowych, co może prowadzić do rozwoju dalszych projektów zarobkowych (w tym zwiększenie wolumenu sprzedaży, odpłatnych biletów w przyszłości). Przez udzielanie bezpłatnych biletów partnerom i sponsorom, Fundacja wzmacnia istniejące stosunki biznesowe oraz otwiera drzwi do nowych możliwości komercyjnych. Zapraszanie aktorów i znanych osobistości na festiwal, oferując im wolny wstęp, sprzyja zwiększeniu atrakcyjności wydarzenia (co również wpływa na zwiększenie wolumenu sprzedaży odpłatnych biletów). Jest to efektywna metoda marketingowa, która zwiększa medialną widoczność festiwalu, przekładając się na wzrost sprzedaży biletów i przyciągając płatną publiczność. Dodatkowo, renoma festiwalu wzrasta, co może wpłynąć na decyzje potencjalnych płatnych uczestników, by uczestniczyć w wydarzeniu.

Działalność Fundacji, polegająca na organizacji festiwalu, jest zatem integralnym elementem jej działalności gospodarczej. Z jednej strony, przyczynia się do promocji kultury i sztuki filmowej, z drugiej — generuje przychody zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, poprzez zwiększenie zainteresowania płatnych widzów, a także poprzez potencjalne przyszłe projekty komercyjne wynikające z sieci kontaktów nawiązanych podczas festiwalu.

Pytanie

Czy świadczenie Państwa Fundacji, polegające na wydawaniu bezpłatnych biletów na organizowany przez Fundację Festiwal będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa Fundacja stoi na stanowisku, że wydawanie bezpłatnych biletów na organizowany przez Fundację festiwal nie będzie traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy VAT.

Zdaniem Państwa Fundacji, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez pojęcie „dostawy towarów” należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Zgodnie ze stanowiskiem Państwa Fundacji wydanie biletu niezależnie od tego czy bezpłatnie lub odpłatnie, nie powinno być przez ustawę VAT klasyfikowane jako dostawa towaru. Ponieważ sam bilet jest tylko dokumentem potwierdzającym uprawnienie do uczestnictwa w festiwalu.

Ponad powyższe opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega także odpłatne świadczenie usług. Stosownie do art. 8 ust. 1 VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przesłanka przedmiotowa) oraz czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT (przesłanka podmiotowa).

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wydanie biletów uprawniających do uczestnictwa w organizowanym przez Fundację festiwalu nie będzie stanowiło użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z kolei nieodpłatne świadczenie usług będzie opodatkowane na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, jeżeli usługi te będą świadczone:

1)na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych członków stowarzyszenia;

2)do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ustawa VAT nie definiuje potrzeb osobistych. Można jednak przyjąć, iż potrzebami osobistymi są w szczególności te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy i innym stosunkiem wymienionym w przedmiotowym przepisie, który łączy wnioskodawcę oraz osobę wskazaną w przepisie.

Poza przypadkami świadczenia na cele osobiste wybranych osób na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, opodatkowaniu podlega także nieodpłatne świadczenie przez podatnika usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług.

Interpretując przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 listopada 2018 r., III SA/Gl 1017/18).

Za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami działalności gospodarczej. Związek z działalnością gospodarczą mają zaś takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 października 2017 r., I SA/Po 467/17).

W ramach przedstawionego stanu faktycznego Państwa Fundacja wskazuje, że w związku z organizacją festiwalu wydaje bezpłatne bilety, między innymi, reżyserom i producentom, partnerom, sponsorom, aktorom oraz innym osobom, których uczestnictwo Fundacja traktuje jako promocję wydarzenia mającą na celu zwiększenie przychodów z jej organizacji.

Do podobnych wniosków doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydając interpretację indywidualną w dnia 23 września 2014 r znak ITPP1/443-720/14/AJ, w której potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nieodpłatne przekazywanie przez spółkę biletów na wydarzenia sportowe przedstawicielom różnych instytucji, władz miasta oraz niektórym osobom fizycznym, których traktuje się jako „gości specjalnych”, tzw. VIP-ów, ma na celu zwiększenie rangi wydarzeń sportowych, w których uczestniczy (lub organizatorem jest) i nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem należy stwierdzić, że nieodpłatne wydawanie biletów opisane w stanie faktycznym jest związane z prowadzoną przez Fundację działalnością gospodarczą. W związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 VATu. W konsekwencji przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

Stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że zgodnie ze statutem Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, dochody z której przeznaczane są na realizację celów statutowych Fundacji. W przypadku czynności podejmowanych w ramach prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej, Fundacja zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług jest podatnikiem. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Fundacja organizuje … Festiwal. W związku z organizacją przedmiotowego festiwalu Państwa Fundacja sprzedaje odpłatnie bilety uczestnictwa a uzyskane dochody przeznacza na realizację celów statutowych. Celem promowania przedmiotowego wydarzenia, Fundacja oprócz odpłatnych biletów wydaje również bezpłatne bilety, które otrzymują między innymi reżyserzy i producenci (filmów zakwalifikowanych do programu festiwalu), przedstawiciele innych festiwali, partnerzy, sponsorzy, aktorzy oraz inne osoby, których wizerunek postrzegany jest przez Fundację jako promocja wydarzenia oraz szerzej - rozwój prowadzonej przez Państwa Fundację działalności gospodarczej. Ponadto wskazali Państwo, że bezpłatne wydawanie biletów przez Państwa Fundację na Festiwal ma związek prowadzoną działalnością gospodarczą. Udostępnianie bezpłatnych biletów na festiwal jest świadomą decyzją Państwa Fundacji, która przyczynia się do wzrostu jej działalności gospodarczej. Działalność Fundacji, polegająca na organizacji festiwalu, jest integralnym elementem jej działalności gospodarczej. Z jednej strony, przyczynia się do promocji kultury i sztuki filmowej, z drugiej — generuje przychody zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, poprzez zwiększenie zainteresowania płatnych widzów, a także poprzez potencjalne przyszłe projekty komercyjne wynikające z sieci kontaktów nawiązanych podczas festiwalu.

Analiza opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro opisane czynności polegające na wydawaniu bezpłatnych biletów na organizowany przez Fundację Festiwal są działaniem mającym na celu promowanie przedmiotowego wydarzenia przez osoby, których wizerunek postrzegany jest przez Fundację jako promocja wydarzenia oraz szerzej - rozwój prowadzonej przez Państwa Fundację działalności gospodarczej, zatem nie spełniają one przesłanki do objęcia przedmiotowych świadczeń opodatkowaniem na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem nieodpłatne wydawanie biletów na organizowany przez Fundację Festiwal będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Państwa Fundacji, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko w ww. zakresie uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).