Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 lipca 2025 r. (wpływ 1 lipca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od 15 grudnia 2022 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest między innymi działalność skategoryzowana pod PKD 70.22.Z.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie stosują się do Niego wyjątki, o których mowa w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej: u.z.p.d.).

Na podstawie umowy o współpracy zawartej z kontrahentem, Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie Zarządzania Projektem (Project Management) dla projektów w zakresie wdrożenia i utrzymania produktu teleinformatycznego.

Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych ani usług stricte technicznych, a wszystkie wykonywane przez Niego czynności stanowią usługi profesjonalne w zakresie zarządzania projektami.

Świadczone usługi obejmują:

·planowanie, harmonogramowanie;

·współpracę z klientami, określanie zakresu projektu;

·koordynację prac analityków, deweloperów, testerów, administratorów, inżynierów ds. systemów;

·komunikację z partnerami i dostawcami;

·nadzór nad dokumentacją projektową oraz

·inne działania związane z realizacją projektów.

Usługi były i są związane z usługami opisanymi w PKWiU pod symbolem 70.22.20.0.

Jako kierownik projektu Wnioskodawca wspiera i koordynuje wykonanie przydzielonego zaaprobowanego zakresu, budżetu i harmonogramu przydzielonych Mu projektów.

Na podstawie zidentyfikowanych zadań Wnioskodawca jako kierownik projektu układa harmonogram prac, i rozpoczyna pracę z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu. Co istotne, Wnioskodawca jako kierownik projektu nie świadczy usług doradczych - wszelkie rekomendacje, co do rozwiązań w kwestii infrastruktury pochodzą od przydzielonych do tego członków zespołu lub dostawców, dane są zbierane i przedstawiane bez rekomendacji samego kierownika projektu do osób decyzyjnych. Wszelkie procedury i procesy wg których odbywa się dostarczanie usługi są z góry ustalone przez klienta. Właścicielem budżetu, sprzętu i wytworzonych produktów, w tym własności intelektualnej, jest zawsze klient spółki, dla której Wnioskodawca świadczy usługi. Wnioskodawca jest odpowiedzialny dodatkowo za sprawdzanie jakości prac przed jej przekazaniem do klienta.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obecnie i w przyszłości były i są związane z usługami opisanymi w Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Prowadzona działalność gospodarcza jest na podstawie świadczenia jako Kierownik Projektu (Project Manager) usługi związanej z zarządzaniem projektami rozwoju i utrzymania teleinformatycznego produktu na potrzeby zleceniodawcy, obejmujące:

·planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie;

·określanie zakresu projektu, podział działań;

·koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu;

·komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi;

·prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego oraz przeprowadzanie spotkań z klientami.

Czynności, które wykonuje Wnioskodawca nie dotyczą usług takich jak: projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Wnioskodawca nie jest aktywnym programistą i nie świadczy też usług takich jak (i) usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, (ii) doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające, które wskazane są w klasyfikacji PKWiU 2015 jako „usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Wnioskodawca świadczy usługi jako niezależny kontraktor - Wnioskodawca nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą ani reprezentantem kontrahentów.

Zawarte umowy nie narzucają w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Wnioskodawcę działań. Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty godzinnego wynagrodzenia za rzeczywiście wykonane usługi. Jako wykonujący postanowienia umowy z kontrahentami Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług pozostanie tożsamy, mieszczący się w obowiązkach Kierownika Projektu i mieścić się będzie w klasyfikacji PKWiU 70.22.20.0.

W piśmie z 1 lipca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne  - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

Wnioskodawca prostuje stan faktyczny wskazany, opisany we wniosku (i usuwa niespójności) w ten sposób wskazując, że Wnioskodawca wykonuje następujące czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0:

·planowania harmonogramów - polegające na ustalaniu na podstawie dostępnych warunków projektowych terminów dostarczania wyników prac klientowi;

·koordynowania współpracy z klientami i prac analityków, deweloperów, testerów, administratorów i inżynierów ds. systemów i dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z klientem jakości - polegają bardziej na monitorowaniu dostarczania na wysokim poziomie i możliwości jak najszybszego zidentyfikowania wszelkich problemów. Gdy już w projekcie mamy harmonogram projektu, który obejmuje zakres (listę zadań, które należy wykonać, aby ukończyć projekt lub zlecenie), czas (harmonogram wykonania wszystkich zadań ze wszystkimi zależnościami itp.) oraz budżet jako oddzielną lub zintegrowaną całość, projekt IT za realizację projektu odpowiada Kierownik. IT PM (czyli Wnioskodawca) są odpowiedzialni za śledzenie postępów w czasie zgodnie z harmonogramem projektu i wstępnie zatwierdzonym budżetem. Jeśli coś pójdzie nie tak, IT PM (czyli Wnioskodawca) jest odpowiedzialny za dostarczenie dostawy zgodnie z planem, najlepiej bez obniżania jakości. Polega to np. na dodaniu więcej zasobów, zmniejszeniu zakresu lub omówieniu możliwości dostosowania go do łatwiejszej opcji wdrożenia itp.;

·koordynowania i ustalania priorytetów zadań projektowych, zarządzania terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom - polegają na koordynacji i dostarczaniu wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i jakości uzgodnionej z klientem, ale nieco bardziej szczegółowo. Zależy to od poziomu projektu i zaangażowania IT PM (którym jest Wnioskodawca). W niektórych przypadkach IT PM może wkroczyć i wprowadzić zmiany w harmonogramie realizacji projektu, kolejności realizacji zadań (priorytetyzacji), aby np. jak najszybciej wykonać najcenniejsze zadania. IT PM może zarządzać terminami projektów wstępnie zatwierdzonymi na etapie tworzenia harmonogramu projektu poprzez komunikację z interesariuszami i zespołem programistów. Wszystkie zmiany dokonane w czasie realizacji projektu muszą znaleźć odzwierciedlenie w planie projektu lub harmonogramie projektu. Jest to również część zadań IT PM do wykonania wreszcie, wszelkie zmiany projektu, aktualizacje i wyniki powinny być przekazywane zainteresowanym stronom, aby utrzymać ich zaangażowanie, ciągłą świadomość projektu, a także zachować wymagany poziom przejrzystości projektu;

·monitorowania i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu - polega na tym, że zawsze idealny harmonogram projektu i plan napotykają wiele problemów i problemów w czasie. Kolejnym i prawdopodobnie kluczowym obowiązkiem IT PM (czyli Wnioskodawcy) jest ciągłe monitorowanie procesu i postępów w realizacji celu. Każdy projekt wiąże się z możliwym ryzykiem. Identyfikacja wszelkiego rodzaju możliwych zagrożeń na najwcześniejszym możliwym etapie, ich prawdopodobieństwa i możliwego wpływu itp. to kolejny kluczowy obowiązek IT PM. Jak również zarządzanie ryzykiem po zidentyfikowaniu ryzyka;

·usługach bieżącego zarządzania projektami, według zasad przyjętych przez klienta - polega na korzystaniu z metodologii i ram zarządzania projektami, które upraszczają ich realizację i te metodologie i ramy Wnioskodawca stosuje. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji projektu, przestrzeganie wszystkich zwyczajowych i wcześniej opisanych metodologią lub ramowymi zasadami i umowami zawartymi w projekcie - wszystko to można nazwać bieżącym zarządzaniem projektami. Zwykle jest to związane z fazą, w której wszystko jest określone i proces dopiero się toczy;

·przygotowywania raportów i komunikacji zarówno wewnętrznie w ramach firmy klienta, jak i do klientów zewnętrznych - polega na tym, że wszystkie strony biznesowe zaangażowane w realizację projektu potrzebują pewnego rodzaju przejrzystych raportów: informacji o finansach (o wydatkowanym budżecie), zakres, zakres vs czas, ryzyko, rozwiązane problemy i wykorzystane zasoby itp. Potrzebują ich, aby zrozumieć i śledzić ogólną kondycję projektu. IT PM (Wnioskodawca) jest odpowiedzialny za wszelkiego rodzaju raporty dotyczące projektu wymagane i wymagane od wszystkich zaangażowanych stron i interesariuszy. Ponadto Wnioskodawca jest odpowiedzialny za upewnienie się, że wszystkie raporty są przekazywane i jasne dla wszystkich zainteresowanych.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze przychodów w formie ryczałtu 15 grudnia 2022 r.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W związku z późn. zm. w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem 2021 r., m.in.: usunięciem załącznika nr 2, a tym samym dopuszczeniem większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które świadczy Wnioskodawca, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych - mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jako Kierownik Projektu świadczy na rzecz swoich kontrahentów usługi z dziedziny koordynowania projektami informatycznymi. Świadczone usługi obejmują:

·planowanie harmonogramów;

·koordynowanie współpracy z klientami i prac analityków, deweloperów, testerów, administratorów i inżynierów ds. systemów i dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z klientem jakości;

·koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;

·monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu;

·usługi bieżącego zarządzania projektami, według zasad przyjętych przez klienta;

·przygotowywanie raportów i komunikacji zarówno wewnętrznie w ramach firmy klienta, jak i do klientów zewnętrznych.

Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 70.22.20.0.

Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod 70.22.20.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie zaś z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)    uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)    uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)    opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)    korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)    osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)    prowadzenia aptek,

b)    (uchylona)

c)    działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)    (uchylona)

e)    (uchylona)

f)     działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)    wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)    podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)    samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)    w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)    samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)    (uchylony).

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)    wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)    wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r, poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, t.j:

·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan czynności sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które polegają na:

·planowaniu harmonogramów;

·koordynowaniu współpracy z klientami i prac analityków, deweloperów, testerów, administratorów i inżynierów ds. systemów i dostarczaniu wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z Klientem jakości;

·koordynowaniu i ustalaniu priorytetów zadań projektowych, zarządzania terminami, utrzymywaniu planów projektów i przekazywaniu statusu kluczowym interesariuszom;

·monitorowaniu i kontrolowaniu postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu;

·usługach bieżącego zarządzania projektami, według zasad przyjętych przez Klienta;

·przygotowywaniu raportów i komunikacji zarówno wewnętrznie w ramach firmy Klienta, jak i do Klientów zewnętrznych.

Wskazał Pan też, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z prowadzonej działalności w zakresie ww. usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.