Zwolnienie od podatku wypłaty wynagrodzenia z tytułu kurateli. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.528.2023.1.KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.528.2023.1.KK

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku wypłaty wynagrodzenia z tytułu kurateli.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wypłaty wynagrodzenia z tytułu kurateli. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W październiku 2019 r. została Pani ustanowiona przez Sąd kuratorem dla osoby częściowo ubezwłasnowolnionej. Zakres Pani obowiązków zbliżony jest do obowiązków opiekuna prawnego z tą różnicą, że osoba częściowo ubezwłasnowolniona część bieżących spraw może załatwiać samodzielnie i nie wymaga stałej opieki, nadzoru oraz może zamieszkiwać samodzielnie. Wynagrodzenie przyznane przez Sąd zostało na podstawie art. 162 k.r.o. w zw. z art 179 k.r.o. w zw. z art. 178 § 2 k.r.o. Wypłata wynagrodzenia za okres od objęcia kurateli nastąpiła w 2022 r. i od tamtej pory regularnie, co miesiąc, zgodnie  z postanowieniem Sądu, OPS zobowiązany do wypłaty środków przekazuje je na Pani rachunek bankowy, potrącając od należnych kwot podatek dochodowy.

Pytanie

Czy wynagrodzenie za kuratelę nad osobą częściowo ubezwłasnowolnioną jest zwolnione z podatku dochodowego, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku opieki prawnej?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, wynagrodzenie za kuratelę nad osobą ubezwłasnowolnioną całkowicie winno być zwolnione od podatku dochodowego, analogicznie jak to ma miejsce w przypadku wynagrodzenia za opiekę prawną, albowiem rodzaj podejmowanych czynności, charakter i nakład pracy są w obu przypadkach zbliżone.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów. Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu podatnika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Stosownie zaś do art. 13 pkt 6 ww. ustawy:

za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej,  z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z treści wniosku wynika, że w październiku 2019 r. została Pani ustanowiona przez Sąd kuratorem dla osoby częściowo ubezwłasnowolnionej. Zakres Pani obowiązków zbliżony jest do obowiązków opiekuna prawnego z tą różnicą, że osoba częściowo ubezwłasnowolniona część bieżących spraw może załatwiać samodzielnie i nie wymaga stałej opieki, nadzoru oraz może zamieszkiwać samodzielnie. Wynagrodzenie przyznane przez Sąd zostało na podstawie art. 162 k.r.o. w zw. z art 179 k.r.o. w zw. z art. 178 § 2 k.r.o. Wypłata wynagrodzenia za okres od objęcia kurateli nastąpiła w 2022 r. i od tamtej pory regularnie, co miesiąc, zgodnie z postanowieniem Sądu, OPS zobowiązany do wypłaty środków przekazuje je na Pani rachunek bankowy, potrącając od należnych kwot podatek dochodowy.

Biorąc pod uwagę treść art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby określony przychód mógł być uznany za przychód z działalności wykonywanej osobiście winny zostać spełnione przesłanki określone w tym przepisie, tj. przychód winien wystąpić  w związku z wykonywaniem czynności:

a)zleconych na podstawie właściwych przepisów,

b)zleconych przez jeden z następujących podmiotów:

-organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej albo

-sąd, albo

-prokuratora.

Zatem uzyskany przez Panią przychód z tytułu pełnienia funkcji kuratora osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, będzie stanowił przychód z działalności wykonywanej osobiście w myśl art. 10 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniu nie podlegają dochody wymienione m.in. w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 79a ww. ustawy:

wolne od podatku dochodowego jest wynagrodzenie za sprawowanie opieki przyznane przez sąd na podstawie art. 162 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Zgodnie z art. 178 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy  (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.):

Kuratora ustanawia się w wypadkach w ustawie przewidzianych. W zakresie nieuregulowanym przez przepisy, które przewidują ustanowienie kuratora, stosuje się odpowiednio do kurateli przepisy o opiece z zachowaniem przepisów poniższych.

W myśl, art. 179 § 1 ww. Kodeksu:

Organ państwowy, który ustanowił kuratora, przyzna mu na jego żądanie stosowne wynagrodzenie za sprawowanie kurateli. Wynagrodzenie pokrywa się z dochodów lub  z majątku osoby, dla której kurator jest ustanowiony, a jeżeli osoba ta nie ma odpowiednich dochodów lub majątku, wynagrodzenie pokrywa ten, kto żądał ustanowienia kuratora.

Stosowanie do art. 162 § 1, § 2 i § 3 ww. Kodeksu:

Sąd opiekuńczy przyzna opiekunowi za sprawowanie opieki na jego żądanie stosowne wynagrodzenie okresowe albo wynagrodzenie jednorazowe w dniu ustania opieki lub zwolnienia go od niej. Wynagrodzenia nie przyznaje się, jeżeli nakład pracy opiekuna jest nieznaczny lub gdy sprawowanie opieki jest związane z pełnieniem funkcji rodziny zastępczej albo czyni zadość zasadom współżycia społecznego. Wynagrodzenie pokrywa się z dochodów lub z majątku osoby, dla której opieka została ustanowiona, a jeżeli osoba ta nie ma odpowiednich dochodów lub majątku, wynagrodzenie jest pokrywane ze środków publicznych na podstawie przepisów o pomocy społecznej.

Zatem wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej przyznane Pani postanowieniem sądu na podstawie art. 162  w związku z art. 178 § 2 i art. 179 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego z uwagi na fakt, że zostało ono wypłacone na podstawie art. 162 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przychód, który uzyskuje Pani z tytułu pełnionej funkcji kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej należy traktować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście w myśl art. 10 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79a ustawy  o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Stanowisko Pani uznano za prawidłowe, gdyż we wniosku stwierdziła Pani, że wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji kuratora jest zwolnione z opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa Organ podatkowy nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do weryfikacji i oceny dokumentów załączonych do wniosku  o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią i Pani  stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego stanu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).