P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1439/ZV/P/Pr-69/06/GŁ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.10.2006, sygn. 1439/ZV/P/Pr-69/06/GŁ, Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Spółka jest dealerem samochodowym dokonującym sprzedaży na terenie kraju. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje również usługi wynajmu i leasingu samochodów. Większość zakupów samochodów finansuje ze środków własnych, niektóre samochody finansowane są poprzez zawieranie umów leasingu operacyjnego. Część nabywanych samochodów przeznaczana jest do odsprzedaży klientom, część natomiast przeznaczana jest do użytku własnego (wspólników, pracowników). Podatnik jako leasingobiorca w czerwcu 2006r. zawarł umowę leasingu operacyjnego z firmą leasingową, na mocy której ma prawo do użytkowania samochodu. Podatnik użytkuje pojazd na potrzeby związane z prowadzoną działalnością - użytkownikiem pojazdu jest handlowiec wykorzystujący samochód do kontaktów z klientem. Podatnik ponosi koszty użytkowania samochodu w postaci czynszu i innych płatności wynikających z umowy leasingu udokumentowanych fakturą z wykazaną kwotą podatku naliczonego oraz koszty eksploatacji samochodu (paliwa, naprawy, ubezpieczenia). Samochód będący przedmiotem umowy leasingu jest według ustawy o VAT "innym pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony", który spełnia wymogi ustawy o VAT określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 potwierdzone homologacją ciężarową wystawioną w czerwcu 2006r.

W dowodzie rejestracyjnym tego samochodu brak jest wpisu potwierdzającego, że samochód spełnia wymogi ustawy o VAT zgodnie z art. 86 ust. 4 określone dla samochodu ciężarowego - nie przeprowadzono dodatkowego badania technicznego dla VAT.

Podatnik pyta, czy musi posiadać zaświadczenie dokumentujące dodatkowe badanie techniczne potwierdzające, że samochód spełnia wymogi ustawy o VAT dla samochodu ciężarowego, aby skorzystać z prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynsz (raty) i inne płatności wynikające z umowy leasingu, jak również z faktury dokumentującej zakup paliwa.

Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdził co następuje:

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Ograniczenia tego nie stosuje się jednak do pojazdów samochodowych spełniających określone warunki wymienione w przepisach znowelizowanego art. 86 ust. 4 powyższej ustawy o VAT. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych przepisem art. 86 ust. 4 ww. ustawy o VAT, stwierdza się zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od jego otrzymania do naczelnika urzędu skarbowego.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług jak i ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, nie przewidują żadnych sankcji związanych z uchybieniem obowiązku dokonania stosownych dodatkowych badań technicznych, a co za tym idzie wyłączenia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa.

Wykonanie dodatkowego badania technicznego oraz następnie dostarczenie kopii zaświadczenia do urzędu skarbowego w wyżej wymienionych terminach jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa przeznaczonego do napędu samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 powyższej ustawy o podatku od towarów i usług. W istocie zatem ustawodawca uzależnił prawo podatnika do odliczenia podatku od spełnienia przez dany pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 ustawy, nie zaś od wykonania przedmiotowych badań technicznych.

Zaświadczenie wydawane przez uprawnioną okręgową stację kontroli pojazdów, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 86 ust. 5 ustawy ma jedynie potwierdzać prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa.

Zatem stanowisko Spółki, przedstawione w zapytaniu z dnia 27.07.2006r., dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do samochodu, na który nie wydano zaświadczenie o którym mowa w art. 86 ust. 5 ww. ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer