
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
wynikającego z faktury wystawionej w m-cu IX 2003 r., dokumentującej poniesione nakłady na odcinek drogi, do którego nie posiada tytułu prawnego - nie podziela poglądu Wnioskodawcy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2003 r. Spółka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie m.in. handlu, transportu ciężarowego i wynajmu pomieszczeń. Wjazd na jej posesję odbywał się przez odcinek drogi gminnej, która została zniszczona przez ciężki tabor samochodowy. Spółka była jednym z jej publicznych użytkowników. Gmina nie przeprowadziła remontu drogi z uwagi na brak środków. Spółka po uzyskaniu pozwolenia z Urzędu Miasta na budowę sięgacza zleciła budowę drogi przedsiębiorstwu budowlanemu. Spółka była zmuszona we własnym zakresie pokryć koszty budowy odcinka drogi, nie tylko ze względu na utrudnienie dojazdu do siedziby firmy, ale głównie z powodu żądania najemców zapewnienia należytego dojazdu do wynajmowanych pomieszczeń. Spółka nie ujęła w kosztach uzyskania przychodów wydatków na budowę drogi ani nie odliczyła podatku naliczonego z faktury wystawionej w m-cu IX 2003 r., dokumentującej poniesione nakłady, bowiem zastosowała się do stanowiska tut. Organu zawartego w piśmie z dnia 22.01.2004 r. znak: US.I/423-40/03/04.
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej nakłady poniesione na odcinek drogi, na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) z uwagi na to, że wydatki były ściśle związane z kilkudziesięciotysięcznym, comiesięcznym przychodem z tytułu najmu. Obecnie ma prawo do zwiększenia podatku naliczonego za tamten okres poprzez złożenie deklaracji VAT-7 korekty.
Tut. Organ nie podziela poglądu Wnioskodawcy w sprawie.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 cyt. wyżej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostawał w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Tut. Organ, w postanowieniu z dnia 24.01.2006 r. znak: US.I/423-21/2005, wydanym na wniosek Strony z dnia 28.10.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, uznał, że nakłady poniesione na budowę odcinka drogi dojazdowej, będącej własnością Gminy, do siedziby firmy, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Zatem, na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o VAT, podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej poniesione nakłady, o których mowa wyżej, nie podlega odliczeniu. W związku z tym, brak jest podstaw do dokonania odliczenia podatku naliczonego poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za okres, o którym mowa w art. 19 ust. 3 ww. ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).
