POSTANOWIENIE - Interpretacja - D2-443/18/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. D2-443/18/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.03.2005 r. wpłynął wniosek Strony nr WZMUP.71442/15/2005 z dnia 22.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska ......, jako właściciel nieruchomości (budynki i grunt), oddaje te nieruchomości decyzjami administracyjnymi w trwały zarząd swoim jednostkom organizacyjnym takim jak: szkoły, przedszkola, biblioteka, Miejski Ośrodek Kultury, Straż Miejska. Jednostki te używają nieruchomości dla wypełnienia swoich celów statutowych.
Jako podstawę prawną oddania nieruchomości w trwały zarząd oraz pobieranych opłat, podatnik podaje art. 18, 45, 82 i 83 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Zgodnie z art.18 cyt. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd na cele związane z ich działalnością gospodarczą. Art. 45 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, stanowi, iż trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji. Zgodnie z art.82 cyt. ustawy z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd, Gmina obciąża jednostki organizacyjne opłatą roczną.
Postawiono pytanie:
Czy do opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu powinien być doliczany podatek od towarów i usług i w jakiej wysokości.
W przedmiotowej sprawie zajęto następujące stanowisko:

Do opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nie powinno się doliczać podatku od towarów i usług. Jest to usługa zwolniona od tego podatku zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następująco:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - opodatkowanie podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 wyżej cyt. ustawy w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel: rezultat takiej działalności.

Jednocześnie stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że nie uznaje się za podatnika podatku VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Ponieważ odpłatne przekazanie przez Gminę zabudowanej nieruchomości na rzecz jednostki organizacyjnej w trwały zarząd w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami jest czynnością, o której mowa w cyt. art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, to Gmina z tytułu odpłatnego przekazania nieruchomości w trwały zarząd, nie będzie uznana za podatnika podatku VAT. Stąd też opłaty roczne uzyskane z powyższego tytułu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie